Volvo 850 T5 -1994 Ny tomgångsstabilisator - Dumpventil kaputt

MSph
28 juli 2013 · 154 Inlägg

Hej! Jag köpte en begagnad Tomgångsstabilisator nyligen. Efter att jag har monterat den så har min återcirkulerande(?) dumpventil slutat ge ifrån sig "pysch" ljudet vid varje dump..
Jag är inte säker på om det är en återcirkulerande eller inte, jag vet inte ens vad den heter eller vilket märke det är.
Den ser ut såhär, fast det blå är i röd färg: http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg
Dumpen fungerar om jag kopplar ur tomgångsstabilisatorn, men inte annars. Varför?

Om någon även vet vad det är för dump som jag har på min bil så vill jag gärna veta!
Tacksam för svar!

Volvo 850 T5 -94
Christian S
28 juli 2013 · 4 816 Inlägg

dumpen på den här bilden är öppen
http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MSph
28 juli 2013 · 154 Inlägg

Christian S skrev:
dumpen på den här bilden är öppen
http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg

Tack! Och Jbraceparts dumpventil med mindre trumpet är återcirkulerande då?

Volvo 850 T5 -94
MSph
28 juli 2013 · 154 Inlägg

Problem solved. Rengjorde/justerade den

Volvo 850 T5 -94
MSph
28 juli 2013 · 154 Inlägg

Christian S skrev:
dumpen på den här bilden är öppen
http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg

Ser man det på trumpeten den har eller finns det något mer som kännetecknar att den är öppen?

Volvo 850 T5 -94
Christian S
28 juli 2013 · 4 816 Inlägg

MSph skrev:

Christian S skrev:
dumpen på den här bilden är öppen
http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg

Tack! Och Jbraceparts dumpventil med mindre trumpet är återcirkulerande då?

en öppen dump dumpar ut luften i det fria medans en återledande dumpar luften tillbaka till motorn och för det så behövs att det sitter en anslutning för en slang istället för "trumpet"

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MSph
28 juli 2013 · 154 Inlägg

Christian S skrev:

MSph skrev:

Christian S skrev:
dumpen på den här bilden är öppen
http://www.jbraceparts.se/exempelbild_dumpkitt1.jpg

Tack! Och Jbraceparts dumpventil med mindre trumpet är återcirkulerande då?

en öppen dump dumpar ut luften i det fria medans en återledande dumpar luften tillbaka till motorn och för det så behövs att det sitter en anslutning för en slang istället för "trumpet"

Tackar!
Tror du att det var just för att jag hade en öppen dump som min tomgångsstabilisator slutade gå som den skulle?

Senast redigerat av MSph (28 juli 2013)

Volvo 850 T5 -94
ZZZADA T5 beroende
30 juli 2013 · 345 Inlägg

Du ska inte ha öppen dumpventil på din bil, den har luftmassemätare. Dit me original så kommer bilen gå bättre och mindre prylar kommer gå sönder.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Christian S
30 juli 2013 · 4 816 Inlägg

funkar alldeles utmärkt att köra med öppen dump på 850/X70, den går lite fett när man växlar bara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ZZZADA T5 beroende
30 juli 2013 · 345 Inlägg

Christian S skrev:
funkar alldeles utmärkt att köra med öppen dump på 850/X70, den går lite fett när man växlar bara.

Ja vissa öppna dumpventiler "funkar". Men det är inte bra för varken motor eller effekt.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Munkis
30 juli 2013 · 1 637 Inlägg

Christian S skrev:
funkar alldeles utmärkt att köra med öppen dump på 850/X70, den går lite fett när man växlar bara.

Helt korrekt, 850 har fuelcut vilket gör att ingen extra soppa matas in medans dumpen står öppen. Går utmärkt att köra öppen dump m.a.o

ZZZADA T5 beroende
30 juli 2013 · 345 Inlägg

Munkis skrev:

Christian S skrev:
funkar alldeles utmärkt att köra med öppen dump på 850/X70, den går lite fett när man växlar bara.

Helt korrekt, 850 har fuelcut vilket gör att ingen extra soppa matas in medans dumpen står öppen. Går utmärkt att köra öppen dump m.a.o

Nu pratar du i nattmössan. Om dumpventilen släpper ut trycket i tryckrören rätt ut i atmosvären så kommer din luftmassemätare att registrera detta och skicka på soppa. Fuelcut finns möjligtvis vid varvstopp.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
ZZZADA T5 beroende
31 juli 2013 · 345 Inlägg

Denna video tycker jag förklarar ganska bra vad en öppen dumventil gör för bilens prestanda, Claus på Turbocenter pratar lite om dettar vid 1;33 in i programmet. Dock pratar han inte så mycket om just luftmassemätare kombinerat med denna pryl.

http://www.nitroz.se/motorny/motorsoffa … =False#top

Senast redigerat av ZZZADA (31 juli 2013)

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
MSph
31 juli 2013 · 154 Inlägg

Bilen går som en klocka, verkligen. Dumpventilen fixades med att jag rengjorde den och skruvade lite på den, nu dumpar den högt och kraftigt igen!

Men vad anser ni om öppen dumpventil på en 850 T5 -94? Vissa säger att det är dåligt för luftmassemätaren, vissa säger tvärtom, så.. någon som vet exakt? Källa på er teori om att den går sämre med öppen m.a.o

Mvh

Volvo 850 T5 -94
ZZZADA T5 beroende
31 juli 2013 · 345 Inlägg

Det är inte dåligt för luftmassemätaren, det är dåligt för prestandan och för din katalysator. Säg såhär: Du ger full gas, du släpper gasen och din dumpventil öppnar, det innebär att du släpper ut allt laddtryck som fanns i hela systemet, medans LMM fortfarande tror att du har full gas/tryck i systemet.

Jag har själv testat med öppen dumpventil. Och det var bortkastade pengar och huvudvärk samt att bilen gick som en påse skit enligt mig.

Senast redigerat av ZZZADA (31 juli 2013)

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
MSph
31 juli 2013 · 154 Inlägg

ZZZADA skrev:
Det är inte dåligt för luftmassemätaren, det är dåligt för prestandan och för din katalysator. Säg såhär: Du ger full gas, du släpper gasen och din dumpventil öppnar, det innebär att du släpper ut allt laddtryck som fanns i hela systemet, medans LMM fortfarande tror att du har full gas/tryck i systemet.

Okej tack för hjälpen. Jag gillar din T-Gul skarpt förresten!

Volvo 850 T5 -94
ZZZADA T5 beroende
31 juli 2013 · 345 Inlägg

Tack du, gillar inte riktigt att folk rekommenderar andra att köra med öppen dumpventil på en bil med Lmm. Vet att folk säger att de funkar kanon på dessa motorer. Och ja....de kan man väl få tro smile

Man får välja, fränt ljud med vissa komplikationer eller en fungerande bil som går bra

Senast redigerat av ZZZADA (31 juli 2013)

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang