Lyxiga tillval

iTact
9 februari 2023 · 115 Inlägg

vilka tillval tycker ni är lyxiga?

personligen så gillar jag soft close dörrar.

night vision verkar också rätt lyxigt.

Jesper328
9 februari 2023 · 2 409 Inlägg

Finns mycket lullull som man inte har så mycket användning för.
Men rattvärme, elektrisk bagagelucka, och massagestolar = molto bene.

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 februari 2023 · 14 081 Inlägg

Jag tycker att det på många nya bilar finns en helvetes massa onödiga tillbehör. Till dom räknar jag bland annat detta:
Öppna bakluckan med foten under bilen.
Parkeringshjälp.
Autobroms.
Elektrisk dragkrok.
TPMS-ventiler.

Det finns säkert en massa mer onödiga tillval/tillbehör som jag inte kommer på i hastigheten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
9 februari 2023 · 26 183 Inlägg

Keyless för mig är lyxigt.

Sen är det förstås upp till var och en och tycka vad som är lyx.
Personligen visste jag inte ens om att vår V60 hade funktionen när vi köpte den.
Upptäckte det dock av en slump.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jokabsson
9 februari 2023 · 1 183 Inlägg

Jag som aldrig ägt en bil som är nyare än 10 år i förhållande till när jag köpte den tycker det hade varit fantastiskt med fjärrstyrd parkeringsvärme, rattvärme och ventilerade säten.

I min Mazda 6 har jag följande lyx som jag inte hade velat leva utan:
regnsensor, parkeringssensorer fram & bak, aux och soft closing bagagelucka (väldigt praktiskt när man lastar mycket).

För mig är det onödigt med carplay, digitala instrument, touch displayer, elektrisk bagagelucka och backkamera.

Kör V90 CC och XC60 i tjänsten och jag hade önskat att sätesvärme och rattvärme fanns som fysiska knappar. Även när man är van så är det alldeles för mycket koncentration som går till att titta på displayen för att hitta rätt inställningar. Hoppas att vi hittar tillbaka till knappar i framtidens fordon när touch-hypen har lagt sig.

Head-up display tror jag är en bra grej. Inget jag någonsin haft själv eller i tjänstebilarna men jag gillar simpel teknik som förenklar körandet.


EDIT: Keyless i tjänstebilarna är en skänk från ovan. Kliver in och ur bilarna ofta och snabbt, då är det underbart att låta nyckeln ligga i fickan och inte tänka på den.

Senast redigerat av Jokabsson (9 februari 2023)

spillolja
9 februari 2023 · 4 050 Inlägg

Keyless kommer inte på fråga vid nästa bilbyte, riktig bilnyckel ska det vara

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
9 februari 2023 · 5 893 Inlägg

Diffbroms är ett riktigt lyxigt tillval som tyvärr knappt går att få till någon bil längre

1Adrian1
9 februari 2023 · 356 Inlägg

Keyless, keyless och sist men inte minst keyless.

torsen
9 februari 2023 · 7 297 Inlägg

iTact skrev:
vilka tillval tycker ni är lyxiga?

Modell, åldern på bilen samt grundutrustningen varierar.
Kraven kanske inte stämmer med önskemålen.
Jag har utrustat min 2CV6 Spécial(en "snik") 1990 med utvändiga backspeglar, innerbelysning, dimbakljus, backlampor(automatiska), DRL-lampor(automatiska), "fusk-H4:or"(besiktningen har har inte haft synpunkter de senast 27 åren), dubbla solskydd(kanske lite onödigt lyxigt med tanke på den lilla vindrutan), stänkskydd samt stereo(med 8 högtalare) och rattlåskrycka.
Centrallås är lite onödigt eftersom jag når alla fyra dörrarnas lås från förarplatsen.
En GPS som varnar när man överskrider hastighetsbegränsningar(bra på motorväg om man skulle frestas utnyttja de 23 hk för mycket).
Att blinkersen inte återgår har jag vant mig vid(kanske en lyxutrustning som inte verkar finnas på tyska "premium-/prestigebilar).
I grundutrustningen ingår reservhjul med hjulbytesutrustning(för säkerhets skull har jag Biltemas däcklagningskit med tryckluftpatroner).
Vad mer kan man önska(annat än att det inte regnar p g a sufflettens mindre bra motstånd mot vissa oönskade metereologiska förhållanden).

xXSammy
10 februari 2023 · 6 588 Inlägg

Efter alltid haft tillgång till nybilar sen jag började jobba så blir det lite blint med vad som är lyx tillbehör och inte.. Lyx*känsla* är lättare då bilen ska kännas rejäl och inte kännas som dörren är ihopsatt med 4st Philips.

Har hoppat gradvis uppåt i årsmodellerna och när jag köpte första seriösa bilen (Alfa 156) så blev fantastiskt att äga en bil med både A/C och centrallås med fjärr.. Ännu bättre med en 159a eftersom jag även fick backsensorer bak.

Utrustningskrav idag? Keyless, elektriskt manövrerad baklucka med rörelsesensor, dynamiska LED lampor, backkamera och fjärrstart

Ännu bekvämare funktion? Att bilen låser sig själv när nyckeln hamnar i ett visst avstånd ifrån bilen. Använder bara nyckeln idag för att öppna bagageutrymmena

Onödigaste funktionen som bara används en gång för att visa att det finns? Självparkering
Kul grej men tar typ bara 3 gånger så lång tid att parkera bilen

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
10 februari 2023 · 10 315 Inlägg

Skinnklädsel/mocca/alcantara är lyx för mig. Är dom dessutom ventilerade så är det top notch.

Klimatanläggning och farthållare samt en bra ljudanläggning (original!) är annat som uppskattas.

Och automatlåda... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2023 · 17 572 Inlägg

Man blir ju en smula bekväm med åren. Sen som Vettemannen skriver "Autobroms" har (i princip) alla nya bilar idag och den har räddat mig en gång rätt rejält. Tycker det är ett bra tillbehör.

Sen keyless? Tja, vi är vana vid det.

Automatiskt helljus? Det mina damer och herrar är guds gåva till mänskligheten. Avgudar den funktionen i min bil. Likaså rattvärmen.
Aktiv filassistans? Ja, den är bra med. Sitter man och kommer lite ur spår från mitt i filen så styr bilen in den på rätt spår. Trevlig.
Aktiv farthållare? Ja, gillar det med. Min fru gör det dock inte. Hon vill "köra själv"
TPMS? Nog kan man hålla koll på trycket i sina däck själv kanske...
E-pedal? Inte tok-förtjust kanske. Men heller inte kört någon längre sträcka med detta påfund. Även om nästa bil kommer ha det.

Sen kan ni ju se vad alla bilar ska ha som standard från och med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-64c4e44c47f7a4de015c21a7e06ca448.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
10 februari 2023 · 4 050 Inlägg

Du betalar bilköpare !!

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
10 februari 2023 · 4 056 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Man blir ju en smula bekväm med åren. Sen som Vettemannen skriver "Autobroms" har (i princip) alla nya bilar idag och den har räddat mig en gång rätt rejält. Tycker det är ett bra tillbehör.

Sen keyless? Tja, vi är vana vid det.

Automatiskt helljus? Det mina damer och herrar är guds gåva till mänskligheten. Avgudar den funktionen i min bil. Likaså rattvärmen.
Aktiv filassistans? Ja, den är bra med. Sitter man och kommer lite ur spår från mitt i filen så styr bilen in den på rätt spår. Trevlig.
Aktiv farthållare? Ja, gillar det med. Min fru gör det dock inte. Hon vill "köra själv"
TPMS? Nog kan man hålla koll på trycket i sina däck själv kanske...
E-pedal? Inte tok-förtjust kanske. Men heller inte kört någon längre sträcka med detta påfund. Även om nästa bil kommer ha det.

Sen kan ni ju se vad alla bilar ska ha som standard från och med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-64c4e44c47f7a4de015c21a7e06ca448.jpg

Vad betyder" automatisk nödstoppssignal" ?

Är det att varningsblinkers går på vid hård inbromsning?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
10 februari 2023 · 4 056 Inlägg

zemet skrev:

Hybrid_ skrev:
Man blir ju en smula bekväm med åren. Sen som Vettemannen skriver "Autobroms" har (i princip) alla nya bilar idag och den har räddat mig en gång rätt rejält. Tycker det är ett bra tillbehör.

Sen keyless? Tja, vi är vana vid det.

Automatiskt helljus? Det mina damer och herrar är guds gåva till mänskligheten. Avgudar den funktionen i min bil. Likaså rattvärmen.
Aktiv filassistans? Ja, den är bra med. Sitter man och kommer lite ur spår från mitt i filen så styr bilen in den på rätt spår. Trevlig.
Aktiv farthållare? Ja, gillar det med. Min fru gör det dock inte. Hon vill "köra själv"
TPMS? Nog kan man hålla koll på trycket i sina däck själv kanske...
E-pedal? Inte tok-förtjust kanske. Men heller inte kört någon längre sträcka med detta påfund. Även om nästa bil kommer ha det.

Sen kan ni ju se vad alla bilar ska ha som standard från och med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-64c4e44c47f7a4de015c21a7e06ca448.jpg

Vad betyder" automatisk nödstoppssignal" ?

Är det att varningsblinkers går på vid hård inbromsning?

Filhållningsassisten kan nog rädda många liv, senast idag var det en 20 åring som frontalkrockade med en lastbil hemma och dog.
Min gissning är att någon av dem somnade vid ratten och kom över på fel sida.

Det hade nog undvikits om det fanns filhållningsassistent och kasnke även trötthetvarnare.

Jag personligen hatar dock filhållningsassistenten, speciellt på mindre landsvägar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mack Forum- och sitemoderator
10 februari 2023 · 26 183 Inlägg

spillolja skrev:
Du betalar bilköpare !!

Eh, va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 februari 2023 · 14 081 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Man blir ju en smula bekväm med åren. Sen som Vettemannen skriver "Autobroms" har (i princip) alla nya bilar idag och den har räddat mig en gång rätt rejält. Tycker det är ett bra tillbehör.

Sen keyless? Tja, vi är vana vid det.

Automatiskt helljus? Det mina damer och herrar är guds gåva till mänskligheten. Avgudar den funktionen i min bil. Likaså rattvärmen.
Aktiv filassistans? Ja, den är bra med. Sitter man och kommer lite ur spår från mitt i filen så styr bilen in den på rätt spår. Trevlig.
Aktiv farthållare? Ja, gillar det med. Min fru gör det dock inte. Hon vill "köra själv"
TPMS? Nog kan man hålla koll på trycket i sina däck själv kanske...
E-pedal? Inte tok-förtjust kanske. Men heller inte kört någon längre sträcka med detta påfund. Även om nästa bil kommer ha det.

Sen kan ni ju se vad alla bilar ska ha som standard från och med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-64c4e44c47f7a4de015c21a7e06ca448.jpg

Vad är E-pedal?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
10 februari 2023 · 7 304 Inlägg

Jesper328 skrev:
Finns mycket lullull som man inte har så mycket användning för.
Men rattvärme, elektrisk bagagelucka, och massagestolar = molto bene.

kan vara utan el baklucka och massagestolar,, rattvärme är guld värt här i Norrland, en sak som ENBART SUGER är elektriska drag,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
granadadr
10 februari 2023 · 7 304 Inlägg

jag personligen gillar Alcantara, adaptiv farthållare, keyless kylda stolar  p sensorer backkamera, ,  osv,, jag ser ej detta som lyx, men bekvämt å bra,, förr räknades det ju som lyx med ac,, hur många ser det som lyx idag?? mer ett MÅSTE

torsen
10 februari 2023 · 7 297 Inlägg

granadadr skrev:

Jesper328 skrev:
Finns mycket lullull som man inte har så mycket användning för.
Men rattvärme, elektrisk bagagelucka, och massagestolar = molto bene.

kan vara utan el baklucka och massagestolar,, rattvärme är guld värt här i Norrland, en sak som ENBART SUGER är elektriska drag,,

Menar du infällbar draganordning?
Har det på Hondan - man slipper slå smalbenen i kulan.
Fast drag på Suzukin -  man slår smalbenen i kulan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang