Växellådsras på king cab?

Yungleaf
14 februari 2023 · 14 Inlägg

Tjena, har nu fått ras av något slag på min fina Nissan King Cab från 2001.
Det låter skumt men här kommer det, var ute och åkte en kväll med en polare när vi skulle hämta en annan polare när allt skedde. Svängde in på vägen hemma hos vår polare när jag körde ner i ett jävla djupt hål där ett brunnslock satt, mätte senare hålet och kom fram till att det var ca 15 cm djupt.
Körde på trean i kanske 20-25 km/h å hann inte reagera på att hålet var där då de satt i en sväng, sen när jag skulle trycka på gasen så hände det inget. De bah rassla i trean och varven steg och tänkte då att jag rasat trean. Men märkte snabbt att det var ALLA växlar även backen och fyrhjulsdriften, men jag kunde köra på ettan i 5 km/h i några minuter efteråt så jag kunde ta mig hem.

Men jag tycker det är lustigt för att det är inget svårare att lägga i växel än vanligt, jag kan även lägga i växel utan koppling men inget händer utan den bara står och tuggar i lådan. Har kollat under medans jag haft växel i och kommit fram till att kardanen inte snurrar heller. Men om man släpper kopplingen jääävligt sakta så driver den en halv meter kanske innan den bara börjar tugga igen, och det hjälper inte med att gasa samtidigt heller.

Så nu undrar jag vad felet kan vara och om något annan haft samma problem på denna moder jord. Alla svar uppskattas smile
Mvh // Ljunglöf
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245305/245305-224515707831d0571345d6528941e614.jpg

Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2023 · 26 183 Inlägg

Nu antar jag att du har varit under och undersökt så ingen eller flera drivaxlar har hoppat ur någonstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Yungleaf
14 februari 2023 · 14 Inlägg

Mack skrev:
Nu antar jag att du har varit under och undersökt så ingen eller flera drivaxlar har hoppat ur någonstans?

Ja, men med tanke på att ingen av kardanerna till varken bakaxeln eller till den främre diffen snurrar och att han driver ca en halv meter så vet jag inte vad ja ska tro eller göra. Har ju bara drivaxlar fram plus att det rasslar ju som ett as i växellådan

Senast redigerat av Yungleaf (14 februari 2023)

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
15 februari 2023 · 26 183 Inlägg

Yungleaf skrev:

Mack skrev:
Nu antar jag att du har varit under och undersökt så ingen eller flera drivaxlar har hoppat ur någonstans?

Ja, men med tanke på att ingen av kardanerna till varken bakaxeln eller till den främre diffen snurrar och att han driver ca en halv meter så vet jag inte vad ja ska tro eller göra. Har ju bara drivaxlar fram plus att det rasslar ju som ett as i växellådan

Framhjulsdriven King Cab?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Cuefa Ain't no place like home...
15 februari 2023 · 4 630 Inlägg

Jag skulle gissa att chocken från smällen har gjort att ingående axeln har gått av.
Enda sättet att verkligen få reda på detta är att plocka ner växellådan o se vad som är trasigt.
Syns ingenting på utsidan är det enklare att skaffa en begagnad växellåda.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
15 februari 2023 · 10 315 Inlägg

Det är inte så att den hamnat i nå´t mellanläge mellan hög- och lågväxel?

Nog borde väl en pickis som en Navara med dom stora däcken klara ett hål på 15 cm i 30 km/h utan att gå i bitar...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
15 februari 2023 · 2 908 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är inte så att den hamnat i nå´t mellanläge mellan hög- och lågväxel?

Nog borde väl en pickis som en Navara med dom stora däcken klara ett hål på 15 cm i 30 km/h utan att gå i bitar...?

Ja, kolla hur Hög/Låg står, som sagt.
Och om den rör sig som den ska ändå in i lådan. TS hade förvisso testat i 4wd läget, men....

Ett sådant gupp som förstör VÄXELLÅDAN är ju helskumt. Snarare då länkarm, och ev drivaxel.

Skulle det ha gått av något innuti lådan måste det ju finnas en rejäl yttre skada.  Annars måste ju något som i princip redan var sönder ha rasat. Tex kopplingen.

Har slavcylindern fått en smäll?

Rasat dubbelmassesvänghjul är möjligt. Det låter också.
Men då var det kass redan och detta "knuffade över kanten".

Pickuper är stadiga grejer som sagt och inte ens en klenare byggd personbil skulle lådan haverera av detta.

Senast redigerat av Mossan1 (15 februari 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
15 februari 2023 · 4 630 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är inte så att den hamnat i nå´t mellanläge mellan hög- och lågväxel?

Nog borde väl en pickis som en Navara med dom stora däcken klara ett hål på 15 cm i 30 km/h utan att gå i bitar...?

Den tänkte jag faktiskt inte ens på - smart!
Kan ju vara att länkaget har fått en kyss om t.ex motorpaketet vridit sig vid smällen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Yungleaf
15 februari 2023 · 14 Inlägg

Mack skrev:

Yungleaf skrev:

Mack skrev:
Nu antar jag att du har varit under och undersökt så ingen eller flera drivaxlar har hoppat ur någonstans?

Ja, men med tanke på att ingen av kardanerna till varken bakaxeln eller till den främre diffen snurrar och att han driver ca en halv meter så vet jag inte vad ja ska tro eller göra. Har ju bara drivaxlar fram plus att det rasslar ju som ett as i växellådan

Framhjulsdriven King Cab?

Nä men vafan du fattar va ja menar, är ju stel bakaxel men delad fram

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Yungleaf
15 februari 2023 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
Det är inte så att den hamnat i nå´t mellanläge mellan hög- och lågväxel?

Nog borde väl en pickis som en Navara med dom stora däcken klara ett hål på 15 cm i 30 km/h utan att gå i bitar...?

Ja, kolla hur Hög/Låg står, som sagt.
Och om den rör sig som den ska ändå in i lådan. TS hade förvisso testat i 4wd läget, men....

Ett sådant gupp som förstör VÄXELLÅDAN är ju helskumt. Snarare då länkarm, och ev drivaxel.

Skulle det ha gått av något innuti lådan måste det ju finnas en rejäl yttre skada.  Annars måste ju något som i princip redan var sönder ha rasat. Tex kopplingen.

Har slavcylindern fått en smäll?

Rasat dubbelmassesvänghjul är möjligt. Det låter också.
Men då var det kass redan och detta "knuffade över kanten".

Pickuper är stadiga grejer som sagt och inte ens en klenare byggd personbil skulle lådan haverera av detta.

Kopplingen har alltid varit bra och den har aldrig varit konstig på något sätt. Den känns exakt likadan just nu å så är lagomt förvirrad. Har inte kollat slav cylindern än, tack för tipset smile

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Yungleaf
15 februari 2023 · 14 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag skulle gissa att chocken från smällen har gjort att ingående axeln har gått av.
Enda sättet att verkligen få reda på detta är att plocka ner växellådan o se vad som är trasigt.
Syns ingenting på utsidan är det enklare att skaffa en begagnad växellåda.

De skulle inte kunna var splinesen på ingående axel som har blivit dåliga å börjat "slira" som en koppling typ? Har inte orkat tagit ner lådan då man måste bort med toritionerna å nån balk å grejer. Plus att själva lådan är ju lika stor som en EUR-pall å väger ca 100 kg.

Senast redigerat av Yungleaf (15 februari 2023)

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
15 februari 2023 · 26 183 Inlägg

Yungleaf skrev:

Mack skrev:

Yungleaf skrev:

Ja, men med tanke på att ingen av kardanerna till varken bakaxeln eller till den främre diffen snurrar och att han driver ca en halv meter så vet jag inte vad ja ska tro eller göra. Har ju bara drivaxlar fram plus att det rasslar ju som ett as i växellådan

Framhjulsdriven King Cab?

Nä men vafan du fattar va ja menar, är ju stel bakaxel men delad fram

Nja, bakaxel och drivaxlar är två ganska skilda saker..men ja då fattar jag vad du menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Cuefa Ain't no place like home...
16 februari 2023 · 4 630 Inlägg

Yungleaf skrev:

Cuefa skrev:
Jag skulle gissa att chocken från smällen har gjort att ingående axeln har gått av.
Enda sättet att verkligen få reda på detta är att plocka ner växellådan o se vad som är trasigt.
Syns ingenting på utsidan är det enklare att skaffa en begagnad växellåda.

De skulle inte kunna var splinesen på ingående axel som har blivit dåliga å börjat "slira" som en koppling typ? Har inte orkat tagit ner lådan då man måste bort med toritionerna å nån balk å grejer. Plus att själva lådan är ju lika stor som en EUR-pall å väger ca 100 kg.

Det var lite det jag tänkte med att axeln gått av. Om man släpper upp kopplingen mjukt så kanske "brottet" i axeln greppar liiiiiite tills det tvingas att "kugga" över igen.
Finns det några hål i själva kåpan så man kan få in en lampa eller ännu hellre en kamera o kolla så allt ser rätt ut, så skulle jag rekommendera det.
Brukar nästan alltid finnas något hål ingjutet i växellåda eller motorblock, för att kunna kolla timing o dylikt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bmsone Reservdelsnisse
16 februari 2023 · 184 Inlägg

VAr med om ett ras av främre knutkors på en pickis, då rasslade axeln i golvet :-) Kom nästan igenom... Kollat under något?

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
torsen
16 februari 2023 · 7 297 Inlägg

Har du kollat under att länkar och leder mellan spakar och växellåda samt fördelningslåda fungerar som de ska = når sina "änd-/slutlägen" så att alla växellägen "går i"?

Har på en Geländevagen råkat ut för att en av "armarna" på fördelningslådan ändrat läge på axeln in i fördelningslådan = en justeringssak.

B t w inte ovanligt fel på Jeep GC att "man får hålla i spaken" för att få drivning = också en justeringssak.

Ibland kan det vara justering av hela spakstället, för fördelningslådan, som förflyttat sig lite för att växlar inte ska "gå i".

Yungleaf
16 februari 2023 · 14 Inlägg

torsen skrev:
Har du kollat under att länkar och leder mellan spakar och växellåda samt fördelningslåda fungerar som de ska = når sina "änd-/slutlägen" så att alla växellägen "går i"?

Har på en Geländevagen råkat ut för att en av "armarna" på fördelningslådan ändrat läge på axeln in i fördelningslådan = en justeringssak.

B t w inte ovanligt fel på Jeep GC att "man får hålla i spaken" för att få drivning = också en justeringssak.

Ibland kan det vara justering av hela spakstället, för fördelningslådan, som förflyttat sig lite för att växlar inte ska "gå i".

Så noga har jag inte kollat på spakarna men på bilder av samma växellåda som sitter i King Caben så går spaken rakavägen ner i lådan, så det finns liksom inga länkar eller leder utanför lådan man kan kolla. Men ska kika lite noggrannare

https://www.bildelsbasen.se/img/2048/a/ … 5_vxl.webp

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Yungleaf
16 februari 2023 · 14 Inlägg

Bmsone skrev:
VAr med om ett ras av främre knutkors på en pickis, då rasslade axeln i golvet :-) Kom nästan igenom... Kollat under något?

Jajamän, de första jag gjorde när allt börja var att kasta mig under bilen å kika. Båda kardanerna satt som de skulle å kollade även all skruvar till dem som även satt.

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Yungleaf
16 februari 2023 · 14 Inlägg

Cuefa skrev:

Yungleaf skrev:

Cuefa skrev:
Jag skulle gissa att chocken från smällen har gjort att ingående axeln har gått av.
Enda sättet att verkligen få reda på detta är att plocka ner växellådan o se vad som är trasigt.
Syns ingenting på utsidan är det enklare att skaffa en begagnad växellåda.

De skulle inte kunna var splinesen på ingående axel som har blivit dåliga å börjat "slira" som en koppling typ? Har inte orkat tagit ner lådan då man måste bort med toritionerna å nån balk å grejer. Plus att själva lådan är ju lika stor som en EUR-pall å väger ca 100 kg.

Det var lite det jag tänkte med att axeln gått av. Om man släpper upp kopplingen mjukt så kanske "brottet" i axeln greppar liiiiiite tills det tvingas att "kugga" över igen.
Finns det några hål i själva kåpan så man kan få in en lampa eller ännu hellre en kamera o kolla så allt ser rätt ut, så skulle jag rekommendera det.
Brukar nästan alltid finnas något hål ingjutet i växellåda eller motorblock, för att kunna kolla timing o dylikt.

¨

Kollade efter några hål men jag kunde se så fanns det inget hål att kika genom. Jag kollade även på bildelsbasen på insidan av sprängkåpan efter några hål men såg inga där heller neutral

Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang