Tips i däckdjungeln för samuraj - ren offroad bil

SomewhatGiant
12 juli 2023 · 1 Inlägg

Hej,

Letar däck till ett samurai projekt och tar gärna mot tips av kunniga personer.
Lite bakgrund: Vi bor lite halvt otillgängligt, sista 3 km från vägen till huset är brötig skogsväg som man inte gärna kör vanlig bil på. Hittills har vi mest använt en Hisun UTV men det sliter rätt hårt på den maskinen. Visst skulle vi kunna uppgradera till en ny maskin från Polaris, CanAm eller liknande men det blir allvarligt talat rätt dyrt jämfört med att bygga en Samuraj eller liknande lätt 4X4. Därav projektet.

Men att hitta vettiga däck visar sig vara lite av ett projekt i sig...
- Det är alltså fråga om en ren skogsbil, behöver inte däck för att köra på vanlig väg.
- För det mesta hårda underlag, grovt stenigt men ibland mjuk myr om det ska göras något i skogen.
- 31-33" x 12(?) på 15" beadlock, större blir antagligen overkill men vet ej?
- Bias ply för följsamhet med lågt däcktryck?

Iom att bilen inte väger så mycket så verkar det onödigt att släpa runt på däck som är byggda för mycket tyngre fordon. Har funderat på om det skulle funka med större SxS däck, tex Maxxis Roxxzilla eller Rampage som finns i tex 32x10 R15. Men mer erfarna människor får gärna komma med tankar och förslag.

/Thomas

torsen
13 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Jag är väl ingen guru på däck, men jag har ägt 15 st 4x4-bilar varav 3 Samurai och nuvarande Jimny, så lite erfarenhet har jag sedan 1999.
Bland det viktigast du har att tänka på är att motorn ska orka driva Suzukin.
Med större däck råder jag dig att växla om/dreva NER fördelningslådan.
Jag hade Calmini 6,5:1 s k "stenkrypare" i växellådan till en av mina Samuraier.
Jimnyväxellådan är tyvärr inte av kugghjuls typ utan i stället kedjedriven, som t ex JEEP - en sämre typ av fördelningslåda.
Finns de som bygger om sina Jimny och monterar Samurai-fördelningslådor, som lär tåla V8:or på flera hundra hk.

Stora däck kan tyvärr medföra större risk för drivaxelbrott.
Calmini har även förstärkta drivaxlar.

När det gäller däck för REN offroadkörning vill jag rekommendera Interaco Super Swamper MT diagonal.
32-10/15" har jag provat på Samurai med mycket gott resultat - dock fruktansvärt på landsväg.
33-10/15" samma däck har jag provat på Defender Puma.
Interaco får tyvärr inte säljas längre i bl a Sverige p g a att de s k HA-oljorna är miljöovänliga, men samtidigt gör gummit mjukare = bättre grepp vid vid "bergsbestigning".
Finns dock "svartimportörer" - men det gäller att ha rätta kontakterna - jag kan INTE förmedla Super Swamperdäck - men har köpt, erkännes!

På Defender" Puma har jag provat TOYO Open Country MT 235/85-15".
Kanske det bästa däcket av alla jag provat.
Även 285-85/15" på Defender Puma.

På Defender Storm, MB Geländewagen och Jeep Wrangler har jag haft Cooper Diskoverer MT(nya & gamla mönstret), BF Goodrich MT(nya & gamla mönstret) samt Kumho MT(gamla % nya mönstret).
Kumho kan jag inte rekommendera.

Cooper Discoverer AT har jag haft på Nissan Terrano II, JEEP, Lada Niva samt Samurai och Jimny.
Ett 50/50-däck offroad/onroad - ett utmärkt allrounddäck.

Om du inte redan har ett "ombyggnadsobjekt" så skulle råda dig att i ställer satsa på en Jimny.
Skruvfjädrar och långa skiftnycklar fram och bak - som Defender, LandCruiser, Geländewagen m fl "riktiga" bilar.
Har jag f n 215-80-15" på nuvarande Jimny och har haft samma på Niva och Samurai.

Jag har även provat Wrangler på JEEP Wrangler - ett mediokert däck 90% för onroad.

Härutöver finns en uppsjö av mer eller mindre bra regummeringar, som jag aldrig testat.

Som framgår av mina däckval så tillhör jag dom som tror att alla krigsmakter över hela världen inte har fel när dom väljer relativt smala däck.
Likaså har Defender, LandCruiser, Niva och Geländewagen(inte nyaste "Stureplansmodellerna") relativt smala däck som originalutrustning.

Så att välja rätt däck är inte lätt. Du kommer säkert få divergerande rekommendationer från "breddäcksmaffian", som inte kör så mycket i skogen utan har breda däck för att impa på småbrudarna vid korvmojjen.

Slutligen vill jag rekommerdera dig att kolla i Calminis ombyggnadssats för framaxeln "Shackle konversen kit" från Calmini.
Calmini har väldigt mycket annat matnyttigt för den som moddar sin Suzuki såsom Boomerangschackle, dropt pitman. kardandistanser m m.

Det blev "lite mycket" - men därav hjärtat(hjärnan) är full.......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang