Fel på elkoppling dragkrok/släpvagnskontakt. Husvagnsbelysning fungerar inte som den ska

Tobbetysk
26 juli 2023 · 1 Inlägg

Hej,

jag köpte en husvagn häromdagen och när jag skulle koppla den till min bil (Mercedes-Benz Viano 2006) så fungerade inte blinkers, bakljus väldigt svagt och bromsljus var det enda som fungerade. Vi kopplade vagnen på säljarens bil och där fungerade allt som det skulle.
På vägen hem blev det sedan en massa blink-blink, då började positionsbelysningen blinka som bara den, och slutade när jag bromsade.
Eftersom belysningen fungerade bra på en annan bil, misstänker jag att något är fel med kontakten som sitter på bilen. Jag försökte med kontaktspray, öppnade kontakten och kollade om det var något glapp där någonstans, men det var det inte.

När man tittar på hur det ska vara kopplat i en sådan släpvagnskontakt enligt ISO normen så ser det ju bra ut i själva släpet. Med risk att jag gör mig själv till åtlöje (eftersom jag inte har någon aning om bilar, därför frågar jag här big_smile ) men det ser ju inte likadant ut i kontakten som sitter vid dragkroken. Där har kablarna andra färger och jag tror de sitter inte på "rätt plats" heller, i förhållande till ISO normen, och var kablarna sitter i kontakten från släpet. Måste inte biltillverkarna också följa denna normen? Det ser ut att vara en original dragkrok som kom med bilen, alltså inte eftermonterat.

Är det någon som har en idé vad det kan bero på och vad man kan göra åt detta? Eller är det verkstad som gäller?

Skulle ju egentligen dragit iväg med vagnen så det är ju lite trist att det inte fungerar.

Tacksam för tips, idéer och hjälp!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2023 · 17 572 Inlägg

Det ser ut att vara en original dragkrok som kom med bilen, alltså inte eftermonterat.

Alla drag är eftermonterade. Förvisso från PDI innan bilen når ÅF ibland. Men tro mig... Vi gör fel med...

Canbus? har husvagnen LED?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang