Dump

volvo_740gle
5 januari 2008 · 56 Inlägg

Hejsan jag är inte så bra med dumpventil men är det som en vanlig ventil i motorn eller eller sitter den nånannanstans så det sak låta cooolar:D

VOLVO-ligger brett å slitter däck
airflow Avstängd
5 januari 2008 · 653 Inlägg

volvo_740gle skrev:
Hejsan jag är inte så bra med dumpventil men är det som en vanlig ventil i motorn eller eller sitter den nånannanstans så det sak låta cooolar:D

hmm orkar inte förklara för dej just nu exakt vad det är men oftast sätter man dit en annan dump om man vill att det ska låta coolare wink är säker på att du kmr få massor med svar nu och tråden kmr att spåra ut totalt men så är det alltid wink

Jag har rätt i vad jag än säger.
Masaru hater
5 januari 2008 · 656 Inlägg

nööööö pjtjutjutjujujuju låter d med en HKS SSQ ^^

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Tagg3N Konsult
6 januari 2008 · 1 247 Inlägg

Masaru skrev:
nööööö pjtjutjutjujujuju låter d med en HKS SSQ ^^

låter öööööööööön.. pys... om en original bosch tongue
vill att det ska vara med pyyyyyyyyys eller som hks ssq wink

zajja
6 januari 2008 · 645 Inlägg

en dumpventil sitter mellan turbon och insuget och slägger ut trycket när gasspjället stängs och det som låter är helt enkelt tryck som åker ut i en hög hastighet.

//Marcus Saari
MrTurbo Better than God \o/
6 januari 2008 · 1 882 Inlägg

Dumpventil är endast till för att göra fjortisarna vid korvmojjen avundsjuka. En återcirkulerande by-passventil är bättre... 

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30129AVdump.jpg

Senast redigerat av MrTurbo (6 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
THEBADGUY Gorgilus addictus
6 januari 2008 · 4 737 Inlägg

Masaru skrev:
nööööö pjtjutjutjujujuju låter d med en HKS SSQ ^^

Du, det var den klart bästa förklaringen på hur en HKS SSQ låter tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
_MaCCe_ Majestas
6 januari 2008 · 1 319 Inlägg

En dump ska väl ha både tryck och vakum right ? Vart fäster man slangen som är dragen från Dumpen till insuget ?

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
airflow Avstängd
6 januari 2008 · 653 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
En dump ska väl ha både tryck och vakum right ? Vart fäster man slangen som är dragen från Dumpen till insuget ?

nu fattar jag inte riktigt? menar du var på insuget man sätter slangen elr var på dumpen man sätter slangen? jo mkt riktigt måste man ha en slang där ifrån också, annars kmr bilen gå som en påse skit, jag lovar big_smile

Jag har rätt i vad jag än säger.
_MaCCe_ Majestas
6 januari 2008 · 1 319 Inlägg

Vart på insuget

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Masaru hater
6 januari 2008 · 656 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Masaru skrev:
nööööö pjtjutjutjujujuju låter d med en HKS SSQ ^^

Du, det var den klart bästa förklaringen på hur en HKS SSQ låter tongue

Haha bääästa wink

Dumpventil is the shiet, har en polare som tejpa fast sin och den fungerade ändå på hans Volvo.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
airflow Avstängd
6 januari 2008 · 653 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Vart på insuget

vet inte hur det är på andra bilar, men på saaben sitter det redan en vacumslang från BTR som går in till insuget, så jag bara satte ett t-kors där på o så var det bara att sätta dumpens vacumslang på t-korset o btr:ens vacumslang på t-korset o sen ner i den vanliga anslutningen på insuget big_smile allt frid o fröj o fjortisarna står på kö o få åka ett varv runt stan för den låter VROOOM-PYYYYYSSHHHT ungefär cool

Jag har rätt i vad jag än säger.
volvo_740gle
6 januari 2008 · 56 Inlägg

om jag vill ta bort dumpen dåe??? e det svårt eller? kan ni förklara lite hur jag sak göra??//MVH

VOLVO-ligger brett å slitter däck
Gizmojohan
6 januari 2008 · 3 295 Inlägg

volvo_740gle skrev:
om jag vill ta bort dumpen dåe??? e det svårt eller? kan ni förklara lite hur jag sak göra??//MVH

om du vill ta bort "Dumpen" så är det en förutsättning att du har en turbobil och en "Dumpventil" att ta bort då vissa modeller saknar just det..

Gizmojohan
6 januari 2008 · 3 295 Inlägg

Masaru skrev:
nööööö pjtjutjutjujujuju låter d med en HKS SSQ ^^

Och Nej en HKS SSQV llåter inte så, den har en distinkt Klingande/Tjutande ljud.. det ljudet du beskrev är när man åker utan "Dump" eller har den för hårt spänd eller läckage i den så den inte öppnar.. trycket åker då ut igenom turbon igen osv.. sök och skall finna förklaring om det..

volvo_740gle
6 januari 2008 · 56 Inlägg

jaa men om man har en volvo 740 tic dåe! det sitter väl inte dump orginal så då måste man ju ha satt dit den? aa då borde de ju för f*n gå att ta bort den åxå eller????//MVH

VOLVO-ligger brett å slitter däck
Gizmojohan
6 januari 2008 · 3 295 Inlägg

hmm.. det har ju liksom inte framgått i nåt av dina inlägg att du har en 740 Tic, men det sitter antagligen en Org avlastningsventil nere vid turbon på din isåfall, har för mig att den sitter där och är av nåt plåtslag eller så sitter den inbyggd i turbon.

Sätt dit ett Öppet filter så brukar det börja pysa om dom.

Senast redigerat av Slave_joe (6 januari 2008)

Grane_Dieselpower Svartrök Performance
6 januari 2008 · 40 Inlägg

westgate å dumpventil e för kärringar, in me allt laddtryck som turbo orkar med hela tiden! lär gå som ett skinn så länge den går!. Nämen allvarligt sk. öppendump är bara för att impa på småpojkar å 2fat2fjurius fanatiker

ZZZADA T5 beroende
6 januari 2008 · 345 Inlägg

Grane_Dieselpower skrev:
westgate å dumpventil e för kärringar, in me allt laddtryck som turbo orkar med hela tiden! lär gå som ett skinn så länge den går!. Nämen allvarligt sk. öppendump är bara för att impa på småpojkar å 2fat2fjurius fanatiker

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om.
Turbomotor utan dump = kan sluta väldigt illa. Typ tryckrör eller turbo som går sönder osv..

Senast redigerat av ZZZADA (6 januari 2008)

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
thePaavo Proffa
6 januari 2008 · 282 Inlägg

ZZZADA skrev:

Grane_Dieselpower skrev:
westgate å dumpventil e för kärringar, in me allt laddtryck som turbo orkar med hela tiden! lär gå som ett skinn så länge den går!. Nämen allvarligt sk. öppendump är bara för att impa på småpojkar å 2fat2fjurius fanatiker

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om.
Turbomotor utan dump = kan sluta väldigt illa. Typ tryckrör eller turbo som går sönder osv..

Kanske inte ändå tryckröret..men turbon nog..

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang