Bilstein eller GE motorsport? SAAB 9-3 2.0T

Eddie_Boy
13 juni 2008 · 584 Inlägg

Hejsan. Tänkte kolla vilka sportstötdämpare som är bäst av Bilstein och GE motorsport?


http://www.blocket.se/vi/14942367.htm?ca=13_s

I vilket fall som helst, oavsett vilka man väljer, märker man nån skillnad chassiemässigt när man kör lr är de ungefär samma som original?

cleo355
14 juni 2008 · 244 Inlägg

ja du märken skillnad.. alla bilar jag haft chassikit till har jag fått mycket bättre väghållning.

har du råd så köp bilstien

Gizmojohan
14 juni 2008 · 3 295 Inlägg

jag kör med GE motorsports väghållningskit på min 9000 AERO och är grymt nöjd, hade Bilsteindämpare och H&R fjädrar innan och då hade jag inte en aning om vad komfort var för nåt, tvärstumt!

Fogel RELEASE ME!!
14 juni 2008 · 188 Inlägg

jag har GE motorsports o e skit nöjd

release Me!!
Germax
14 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Man kan ju summera att Bilstein är välbeprövande dyra grejor, GE är typ de billigaste man kan hitta på marknaden! smile

Jag kan tänka mig att om man är ute efter presdanda klarar sig nog Bilstein-grejorna bättre.
Dock verkar många va nöjda med GE, så vill du spara pengar köp dom.

Fredrik-79
14 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Ska du bli riktigt nöjd är de H/R och Koni som gäller. Finns inget bättre till OG9-3.
Om du vill kunna köra och hålla bilen på vägen för de hjälper mycket.
Sen är lite hjälpstag under motorn ett bra tips med och powerflex om du vill ha en bra bil!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Eddie_Boy
15 juni 2008 · 584 Inlägg

Tjena jo jag har hittat Bilstein Sprint stötdämpare runt om med H&R fjädrar till ett bra pris nu.. Men jag undrar vad skillnaden är mellan Bilstein Sport och Sprint är?

Eddie_Boy
15 juni 2008 · 584 Inlägg

Jag hittade visst själv.. smile 

BILSTEIN B6 Sport

 

Detta är dämparen för dig som vill ha en sportig bil utan att sänka den. BILSTEIN B6 Sport är en högtrycks gasstötdämpare av enrörstyp med integrerad behållare som arbetar med ett gastryck av upp till 25 bar för att väghållningen i alla situationer skall bli den bästa. Fjäderben och patroner till fjäderben är av upside-down typ med den unika stabilitet och hållbarhet som detta system erbjuder. Med BILSTEIN B6 Sport så kan du alltid vara säker på att du åker med den bästa stötdämparen som marknaden har att erbjuda. BILSTEIN B6 Sport stötdämpare är en idealisk lösning för den som vill ha suverän väghållning och god komfort, tillsammans full framkomlighet i alla lägen.
BILSTEIN B6 Sport kan med fördel också användas i de fall där normala dämpare inte håller måttet, exempelvis vid mycket körning på dåliga vägar, med tung last eller med släp. BILSTEIN B6 Sport ger optimal väghållning, ökad stabilitet och utmärkt dämpningsförmåga. BILSTEIN B6 Sport är inte bara ett första val för en sportig körning utan även för säkerheten. BILSTEIN B6 stötdämpare finns också till amerikanska bilar och vans/pick-ups, samt lätta lastbilar.

 
BILSTEIN B8 Sprint

 
BILSTEIN B8 Sprint är en högtrycks gasstötdämpare av enrörstyp med integrerad gasbehållare.  Fjäderben och patroner till fjäderben är av i likhet med BILSTEIN B6 Sport av upside-down typ med de fördelar som detta ger.
BILSTEIN B8 Sprint har en kortad kolvstång, som gör att kortare fjädrar spänns in ordentligt och inte kan röra sig i fjädersätena.
Avstämningen ger, tillsammans med dom stora dämpkraftsreserver som finns i BiILSTEIN enrörs högtrycks gasstötdämpare, en unikt bra kontroll över bilens väghållning utan att den därför blir onödigt stötig.
Med tanke på detta har BILSTEIN utvecklat B8 Sprint för bilar med sänkt chassi.
Den kortare versionen av en BILSTEIN är en optimal stötdämparlösning för nästan alla typer av sänkta bilar.
BILSTEIN B8 Sprint får din bil inte bara att se bra ut, den ger dig också en fantastisk körupplevelse!

Losgard
15 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Jag var tveksam till GE Motorsports dämpare och fjädrar, men valde ändå att ge det en chans.
Köpte deras hårdare dämpare och deras sänkfjädrar till min 9-3 Gen 1.
Blev så sjukt mycket bättre, är väldigt stumt med.

Fjädrarna, dämparna och min diff-broms gjorde att allt svajjande vid gaspådrag försvan. Vart bor du? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Eddie_Boy
15 juni 2008 · 584 Inlägg

Losgard skrev:
Jag var tveksam till GE Motorsports dämpare och fjädrar, men valde ändå att ge det en chans.
Köpte deras hårdare dämpare och deras sänkfjädrar till min 9-3 Gen 1.
Blev så sjukt mycket bättre, är väldigt stumt med.

Fjädrarna, dämparna och min diff-broms gjorde att allt svajjande vid gaspådrag försvan. Vart bor du? smile

Okej joo det är ju bra pris på GE dämparna.. Och det blir säkert betydligt bättre än original men ja har hittat Bilstein sprint till bra pris så jag tror ja kör på det..

Jag har dock en fråga.. jag läste detta nyss:

"I helgen ska jag byta stötdämpare (och hjullager och fjäderbenslager). Har köpt en uppsättning (förhoppningsvis) fräscha bilstein sprint. Vill minnas att man inte ska återanvända vissa muttrar vid denna operation och jag undrar vilka."
"

"Muttrarna till spindellederna är koniska och ska bytas. Även den stora muttern till fjäderbenen ska bytas, men den kanske du fick med dom nya?"

Varför ska dom bytas och är det ett måste?

Sylwe
15 juni 2008 · 143 Inlägg

har ge på min e30.både dämpare å fjädrar,var inte ute efter komfort när jag köpte så ville ha hårda,tycker dom kränger lite för mycket för att vara väghållnings kitt,ska man bara ha fjädrar så är det väl helt ok men dämparna verkar lite mjuka,
beror på hur man ska andvända bilen,för hård körning köp Bilstein för utsende köp GE

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
peegee Forummoderator
15 juni 2008 · 2 924 Inlägg

Alltså när man väljer sånt här så får man ju först klargöra vad man ska använda sin bil till som mest... allround, mest landsvägs och lite bankörning eller vice versa mm... sen att bara säga att man är nöjd med nånting säger ju inte så mkt om man inte klargör hur man använt bilen till för krävande aktiviteter.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Losgard
17 juni 2008 · 1 688 Inlägg

GE har ju olika serier av dämpare, gamla och nya, samt hårda och mjuka. Deras nya hårdare gas-dämpare är som sagt riktigt bra för allroundkörning. Har kört konbana en del med Saaben, den kränger inte och niger inte vid inbromsning, samt reser inte vid gaspådrag som den gjorde med originaldämpning och originalfjädring.

Sylwe:
Vilket kitt körde du på? Deras gamla mjuka svarta serie? Eller deras hårda svarta serie? Eller mjuka gula serie? Eller hårda gula? Finns ett gäng att välja på. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang