Köpa rc bil

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Ska köpa mig en rc bil.
Har inte jätte mycket pengar att köpa en för. Men vad ska man köpa? El eller metanol?
Har kollat lite på biltemas HBX buggy, men samtidigt har de ju en nitro bil som ser nästan likadan ut.

Är inte så erfaren på ämnet förutom nikko bilar:P

blacken
18 augusti 2008 ·

En elbil är lättare att börja med, men en metanol är möee skojigare och inte så värst "jobbig" att hålla på med om man är van att skruva, men dom kräver en del pyssel och svordomar innan man "kommer på" den så att säga. Biltemas kan du nog köpa utan någon större risk deras ,etanolbil den ser ut att vara en kopia på Kyoshos MP 5, men det kan vara problem att få tag i reservdelar till dom. Så det är nog bättre om du knallar in på någon hobby butik och kolla vad som finns..

FreddeK
18 augusti 2008 ·

hej jag tycker du ska knalla ner till en hobbybutik och höra med dom...visst kan du gå till biltema men där får du inte samma hjälp. el eller metanol är en smaksak...men en sak ska du ha klart för dig...metanol går inte snabbara än el!

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Freddeponken skrev:
hej jag tycker du ska knalla ner till en hobbybutik och höra med dom...visst kan du gå till biltema men där får du inte samma hjälp. el eller metanol är en smaksak...men en sak ska du ha klart för dig...metanol går inte snabbara än el!

Tycker de känns som man blir lite lurad. Metanolen låter ju. De gör så de känns som den går värre och snabbare. Men ska kolla.

Tack för hjälpen.

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Jasså? Intressant.

Får se vad de blir av bränsle eller el=)
Just nu är de nog bränsle. Imorgon är de nog el:P

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Det första du lär bestämma dig för är det som många redan nämnt, nämligen om du vill ha en el eller en metanol driven bil. Om du är van att skruva med förbränningsmotorer så kan en metanolare vara ett bra val då det är en vanlig 2-taktare (för det mesta, finns även 4-takt men det är mest i flygplan och en del helikoptrar). Om du inte är alltför van att skruva så kan eldrivet vara en bra ide, enkelt att hålla på med till en början då det bara är att ladda accen och köra, vill du sen ha mer fart i den så finns det egentligen inga begränsningar. smile

Nästa steg är att välja vad för typ av bil du vill ha, vart ska du köra med den? En touring eller rallybil är bäst lämpad för bana, parkeringsplatser eller andra slätare ytor och har där oslagbar väghållning. Om det är mer offroad körning som gäller så bör du rikta in dig på en buggy eller truggy, buggyn har bättre väghållning men tål inte lika stora gupp och klarar inte av lika hård terräng som en truggy. Om du däremot bara ska ha bilen för att leka med så rekommenderar jag starkt en monstertruck. Tar sig fram nästan överallt (beroende på storlek och modell kan det skilja en de dock) och är allmänt väldigt kul att köra.

Jag själv kör en el-driven monstertruck med prestanda som dom flesta metanolbilar skulle bli väldigt avundsjuka på. En enkel borstlös motor och ett par Li-Po accar så har du en ritkig best som går riktigt brutalt! Kostar dock en del men när man väl kör så inser man att det är värt det... wink


Hör gärna av er om ni undrar över nåt mer, har 15 års allmän erfarenhet av R/C bilar och har tävlat i 10 år. smile Ursäkta mitt lite långa svar, blir lätt lite mycket ibland... tongue

MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (18 augusti 2008)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Stort Tack!

Jag vill ha en buggy det vet jag. Tror de blir en el för det är enklare.
Har inte värdens ekonomi nu, så funderar på en sånn här.
Va tror ni?

http://www.biltema.se/products/producti … mId=126001

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Vad ligger budgeten på? En bra ide kan vara att kolla begagnat då tävlingssäsongen börjar gå mot sitt slut nu och många förare säljer sina bilar. Det är alltid bättre att köpa en begagnad tävlingsbil än att köpa nytt skräp (tex den du länkade till, no offencen...) visst den kanske är kul ett tag, men sen när du kör sönder den så kommer du få problem med reservdelar till den, och det är ingen vidare plattform att vidareutveckla häller.

Om budgeten ligger på ca 1100kr så kan jag rekommendera tex: Kyosho Ultima RB (borde gå att pruta ner en bit), en bil som det finns delar till och som går att uppgradera allteftersom. Men det bästa vore helt klart om budgeten gick att höga till ungefär det dubbla då du kan få exempelvis en Kyosho Lazer ZX-5 som är en riktigt bra bil som tål det mesta du kan hitta på och som går att trimma riktigt mycket.


Lycka till med ditt köp iaf! smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
FreddeK
18 augusti 2008 ·

annars kan du snacka med tjompa (min bror)här på garaget. han har kört Rc i sedan 90 och är aktiv tävlande inom 1/10elbuggy 4wd och 1/10touring. Iof bara el men han har kunskap om mycket modeller och vad som är bra och dåligt. mvh Fredde

FreddeK
18 augusti 2008 ·

ChriZtoffer skrev:
Det första du lär bestämma dig för är det som många redan nämnt, nämligen om du vill ha en el eller en metanol driven bil. Om du är van att skruva med förbränningsmotorer så kan en metanolare vara ett bra val då det är en vanlig 2-taktare (för det mesta, finns även 4-takt men det är mest i flygplan och en del helikoptrar). Om du inte är alltför van att skruva så kan eldrivet vara en bra ide, enkelt att hålla på med till en början då det bara är att ladda accen och köra, vill du sen ha mer fart i den så finns det egentligen inga begränsningar. smile

Nästa steg är att välja vad för typ av bil du vill ha, vart ska du köra med den? En touring eller rallybil är bäst lämpad för bana, parkeringsplatser eller andra slätare ytor och har där oslagbar väghållning. Om det är mer offroad körning som gäller så bör du rikta in dig på en buggy eller truggy, buggyn har bättre väghållning men tål inte lika stora gupp och klarar inte av lika hård terräng som en truggy. Om du däremot bara ska ha bilen för att leka med så rekommenderar jag starkt en monstertruck. Tar sig fram nästan överallt (beroende på storlek och modell kan det skilja en de dock) och är allmänt väldigt kul att köra.

Jag själv kör en el-driven monstertruck med prestanda som dom flesta metanolbilar skulle bli väldigt avundsjuka på. En enkel borstlös motor och ett par Li-Po accar så har du en ritkig best som går riktigt brutalt! Kostar dock en del men när man väl kör så inser man att det är värt det... wink



Hör gärna av er om ni undrar över nåt mer, har 15 års allmän erfarenhet av R/C bilar och har tävlat i 10 år. smile Ursäkta mitt lite långa svar, blir lätt lite mycket ibland... tongue

MVH// Christoffer

lite off topic men du råkar inte vara med i smk dala-falun?

FreddeK
18 augusti 2008 ·

ChriZtoffer skrev:
Vad ligger budgeten på? En bra ide kan vara att kolla begagnat då tävlingssäsongen börjar gå mot sitt slut nu och många förare säljer sina bilar. Det är alltid bättre att köpa en begagnad tävlingsbil än att köpa nytt skräp (tex den du länkade till, no offencen...) visst den kanske är kul ett tag, men sen när du kör sönder den så kommer du få problem med reservdelar till den, och det är ingen vidare plattform att vidareutveckla häller.

Om budgeten ligger på ca 1100kr så kan jag rekommendera tex: Kyosho Ultima RB (borde gå att pruta ner en bit), en bil som det finns delar till och som går att uppgradera allteftersom. Men det bästa vore helt klart om budgeten gick att höga till ungefär det dubbla då du kan få exempelvis en Kyosho Lazer ZX-5 som är en riktigt bra bil som tål det mesta du kan hitta på och som går att trimma riktigt mycket.


Lycka till med ditt köp iaf! smile

MVH// Christoffer

Bra bilar du nämner och grymt bra pris på detta i kyozhobutikerna. 2wd är lättare att skruva och betydligt billigare än 4wd så till en nybörjare skulle jag säga kör på en ultima 2wd elbuggy!

Senast redigerat av Freddeponken (18 augusti 2008)

FreddeK
18 augusti 2008 ·

många inlägg av mig här nu men blir lite lyrisk av mig! Köp inte biltemabilen...ser ut att vara ren dynga. Leta då hellre upp något bättre beggat. www.rsb.se är en stor rc-sida i sverige...där finns forumsdel med köp och sälj. ne skit i biltemabilen, tror den inte kommer hålla länge och det får dig att ledsna istället.

Mvh fredrik

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Freddeponken skrev:
lite off topic men du råkar inte vara med i smk dala-falun?

Jodå det råkar jag, råkar tillomed vara SGA (SportGrensAnsvarig) för radiostyrd bilsport där. tongue


Freddeponken skrev:
Bra bilar du nämner och grymt bra pris på detta i kyozhobutikerna. 2wd är lättare att skruva och betydligt billigare än 4wd så till en nybörjare skulle jag säga kör på en ultima 2wd elbuggy!

Håller helt klart med dig där! Men nu länkade han till en 4wd bil och därför så ville jag då ge ett bättre alternativ på en 4wd buggy. smile Men 2wd är klart enklare att hålla på med, bara en diff och ingen kardan eller rem att hålla koll på. Tror att nya Ultima RBn är den ultimata nybörjarbilen nästan, tål det mesta och är enkelt uppbygg och det finns mycket reservdelar att tillgå här i Sverige.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
permodanne
18 augusti 2008 · 123 Inlägg

metanol tycker ja du ska köpa tongue jag köpte en mega force tongue  tongue
http://i10.photobucket.com/albums/a138/ … aForce.jpg

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Om man är ny och inte har hållt på alltför mycket med förbränningsmotorer tidigare så är nog inte en metanolare det allra bästa alternativet, begränsar även möjligheterna för att köra då det inte är alltför populärt hos en del grannar med en ylande 2,5cc motor mitt under högmässan en söndag... tongue Sen så måste jag nog säga att just Megaforcen är ett ganska så dåligt alternativ, ingen vidare motor i den och växellåda ska vi inte ens prata om... visst, det finns en del bra exemplar av den också men då är en Mad Force ett klart bättre alternativ! smile Men fortfarande, el är bättre lämpat för en nybörjare som inte hållt på med RC eller för förbränningsmotorer alls tidigare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Tack för alla svar!

Va har ni att säga om HSP Meteor?

pampers138 Har alltid rätt!
18 augusti 2008 · 689 Inlägg

köp en mini-z big_smile  roliga som tusan o sladda runt med hemma i lägenheten big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Har faktiskt funderat på det. Men anser nog att det är roligare att köra ute då de är större ytor.

Kyosho mini inferno st, är de bra eller skit?

Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

Biltemas nitro bil ska tydligen vara riktigt bra (lite slö bara men går att byta motor) men som folk säger är mer mecka med etanol,har en Traxxas Revo som står å samlar damm pga av skada i motorn =/

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

traxxas e sköna med E start men 3,3 motorn suger,vanligt för ras

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang