kvitterdump?

Malinbabe
22 maj 2006 · 35 Inlägg

Hej!

Jag hade en HKS dump innan som kvittrade.  Låter mysigt i början...men man lessnar snabbt sad

Mvh Malin

Kör snart lastbil!!! =)
Klubbmannen
22 maj 2006 ·

Malinbabe skrev:
Hej!

Jag hade en HKS dump innan som kvittrade.  Låter mysigt i början...men man lessnar snabbt sad

Mvh Malin

Det råder en väldigt delad åsikt om HKS:arna. Vissa säger att dom tjuter, andra säger att de kvittrar. Jag har både sett på video och verklighet att de tjuter som gamla kaffekannor. Men säger du att din kvittrade så tror jag på det, frågan är bara vem det är som har ställt in den rätt. Den som har den visslandes eller den som har den kvittrandes

Senast redigerat av Klubbmannen (22 maj 2006)

pacco
23 maj 2006 · 135 Inlägg

Men är det skadligt eller ej? tar turbon stryk eller inte? bör jag byta ventil?

Klubbmannen
23 maj 2006 ·

pacco skrev:
Men är det skadligt eller ej? tar turbon stryk eller inte? bör jag byta ventil?

Jag säger att det är ofarligt, sen finns det alltid nån jeppe som kommer och säger tvärtom. Vad är det för ventil du har nu då?

kaZmur
23 maj 2006 · 20 Inlägg

Kvittret är luftpulser som slår tillbaks på "fläktbladen" i turbon, vilket ökar slitaget rejält. Byt dump.

/Jeppe

Gizmojohan
23 maj 2006 · 3 295 Inlägg

Klubbmannen skrev:

Slave_joe skrev:
saab 900 t16 hade det från 1986 och uppåt... sitter nere vid kompressor delen av turbon,.,

Vart får du det ifrån? Jag har två stycken T16 och en T8, alla nyare än 86 och de har ingen dump, liksom alla andra og900. Du förväxlar den kanske med magnetventilen till APC-systemet, eller vevhusventilationen som är återcirkulerande, eller wastegaten? Jag vill gärna veta vart du läst det

Nej! jag menar den lilla Plast "Avlastningventilen" av märket BOSCH som sitter nere vid turbon... tro inte att jag är dum ihuvet... tongue

Senast redigerat av Slave_joe (23 maj 2006)

jonTe
23 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Klubbmannen skrev:

Slave_joe skrev:
saab 900 t16 hade det från 1986 och uppåt... sitter nere vid kompressor delen av turbon,.,

Vart får du det ifrån? Jag har två stycken T16 och en T8, alla nyare än 86 och de har ingen dump, liksom alla andra og900. Du förväxlar den kanske med magnetventilen till APC-systemet, eller vevhusventilationen som är återcirkulerande, eller wastegaten? Jag vill gärna veta vart du läst det

Någon dump har ingen SAAB haft och kommer heller aldrig att få men en avlastningsventil hittar man i bilar som är äldre än -94 (både og900 o 9000), så där har du fel.....

MVH Jonas
..............
Klubbmannen
23 maj 2006 ·

jonTe skrev:

Klubbmannen skrev:

Slave_joe skrev:
saab 900 t16 hade det från 1986 och uppåt... sitter nere vid kompressor delen av turbon,.,

Vart får du det ifrån? Jag har två stycken T16 och en T8, alla nyare än 86 och de har ingen dump, liksom alla andra og900. Du förväxlar den kanske med magnetventilen till APC-systemet, eller vevhusventilationen som är återcirkulerande, eller wastegaten? Jag vill gärna veta vart du läst det

Någon dump har ingen SAAB haft och kommer heller aldrig att få men en avlastningsventil hittar man i bilar som är äldre än -94 (både og900 o 9000), så där har du fel.....

Varför har jag varken hört talas om eller sett dessa efter år av överdrivet mekande och läsande om og900? Petade SAAB på måfå dit en och annan på ett par slumpmässigt valda bilar?

Edit: Alla är dumma i huvet tills motsatsen är bevisad

Senast redigerat av Klubbmannen (23 maj 2006)

Gizmojohan
23 maj 2006 · 3 295 Inlägg

Citat från "Popeye" placering: finns orginal på T16 och 900S, ej på T8. sitter väldigt nära blocket, nära turbon, på en böjd slang skruvad på turbons inlopp. ser ut som bypassen ovan fast mindre, 25mm anslutningar
mer info under addressen http://popeye.rty.nu/ gå in på "motor"/"mektips 900"""Var sitter alla komponeneter i bilen och vad gör dom och hur ser dom ut" sen står det "Bypass"

MVH Johan

Senast redigerat av Slave_joe (23 maj 2006)

Klubbmannen
23 maj 2006 ·

Jag har läst hela den sidan grundligt vad som känns som 32 gånger under det senaste året, utom just den sidan för att den var för enkel så att säga. Man ska veta när man ska erkänna sig slagen. Anledning till att jag trodde att de inte hade någon original = T8an hade ingen när jag tittade, den på min T16 är bortplockad, S:en har jag inte tittat ordentligt på, jag har aldrig läst och aldrig hört om att og900 skulle ha det, tvärtom har varenda en som skrivit och pratat om det sagt att det inte ska finnas. Men se där satt en på min S när jag tittade ordentligt. Nån gång måste man ha fel.

Ska leka lite med herr T16 och sätta dubbla ventiler på och testa ha dom åt olika håll och kombinationer nu när jag uppenbarligen har två stycken i min ägo

Senast redigerat av Klubbmannen (23 maj 2006)

Gizmojohan
23 maj 2006 · 3 295 Inlägg

hehe.. inte för att verka dryg men.. sa ju det!tongue

zazkar52
28 maj 2006 · 90 Inlägg

Slave_joe skrev:

Screwed skrev:
Dumpen som subaru har på sin WRC bil kvittrar ju ganska hårt..
då kan man ju undra varför dom i onödan sliter på sina grejjer när inga andra stall har så..

har för mig att dom inte har Dumpventiler på WRC bilarna.. det är nog därför dom kvittrar så förbannat! luften går ju tillbaka genom turbon och studsar mot Turbinbladen.. eller? rätta om jag har fel?

helt rätt...de har inte dumpventiler på rallybilarna...sen vet jag inte varför...

sandro_740
30 maj 2009 · 66 Inlägg

men va fan gör som jag kör utan dump!!!kvittarar som bara fan!och det sliter fan inte mycker har kört så i c:a 700 mil och min turbo är glapp fri!

Lurken_85
30 maj 2009 · 832 Inlägg

skalmanen skrev:
Vill man ha en kvitterdump, så finns det vissa sekventiella dumpar som kvittrar, RÄTT inställd. Har tyvärr inget ex. en polare hade det på sin gamla s40.
Sen läste jag även i denna tråd någonstans (kanske gammalt inlägg men ändå), att rallybilar inte har någon dump. Jag trodde att det var speciellt dem som hade dump, med tanke på att dumpen ändå från början har en mer vesäntlig funktion än bara pys/kvitterljudet, nämligen att återfå högst möjliga laddtryck vid nytt gaspådrag, och det borde väll ändå vara extra nödvändigt vid rallyåka? Eftersom utan dump så går ju luften tillbaka genom turbon, bromsar ner turbinen och fullt laddtryck nås inte lika fort sedan. Är inte helt säker själv, så rätta mig gärna om jag har fel.

Men hur ofta släpper en wrc åkare gasen under en sträcka då?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
MattiasH
30 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Lurken_85 skrev:

skalmanen skrev:
Vill man ha en kvitterdump, så finns det vissa sekventiella dumpar som kvittrar, RÄTT inställd. Har tyvärr inget ex. en polare hade det på sin gamla s40.
Sen läste jag även i denna tråd någonstans (kanske gammalt inlägg men ändå), att rallybilar inte har någon dump. Jag trodde att det var speciellt dem som hade dump, med tanke på att dumpen ändå från början har en mer vesäntlig funktion än bara pys/kvitterljudet, nämligen att återfå högst möjliga laddtryck vid nytt gaspådrag, och det borde väll ändå vara extra nödvändigt vid rallyåka? Eftersom utan dump så går ju luften tillbaka genom turbon, bromsar ner turbinen och fullt laddtryck nås inte lika fort sedan. Är inte helt säker själv, så rätta mig gärna om jag har fel.

Men hur ofta släpper en wrc åkare gasen under en sträcka då?

Responssytem, sök på det så ska du kunna läsa en del.
Dom har alltså laddtryck även när dom släpper gasen, det är det som smäller och har sig.

Swuppo
31 maj 2009 · 10 Inlägg

Rallybilarna använder ett system som heter ALS ( Anti-Lag System ). Enkelt förklarat så ändras timing och bränsle/luft-ratio när föraren släpper gasen. Allt för att föraren ska ha all kraft tillbaka när han ställer på bilen igen.

http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html

Joodu_6
31 maj 2009 · 194 Inlägg

Nissan 200sx Har den dumpventil orginal?För min gamla hade ingen dunp iaf big_smile (En 93a hade jag)

Joodu_6
Wanegardh Asgammal medlem.
31 maj 2009 · 2 246 Inlägg

Joodu_6 skrev:
Nissan 200sx Har den dumpventil orginal?För min gamla hade ingen dunp iaf big_smile (En 93a hade jag)

Nej inte S13

ozzy ★★★★★
31 maj 2009 · 455 Inlägg

OBS att detta är en 3 år gammal tråd !!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang