Bilkrock - Vem är vållande?

dimman_7
23 december 2011 · 6 Inlägg

tongue
ursäkta.

svarta bilen längst till vänster är bilen som låter mig komma ut. Min bil är den blåa som står snett. Röda bilen är bilen som backar in i mig för att låta den ljusblåa korsa över vägen.

Crille88
24 december 2011 · 1 353 Inlägg

och din bild är juh samma som jag beskrivit fast om du skulle rotera den.. men men..
hoppas iaf på en lösning, vi på garaget har redan gjort vad vi kan, resten är upp till dig och försäkringsbolaget.
lycka till! god jul

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Omar2
11 februari 2022 · 1 Inlägg

Vet inte hur man startar en ny fråga därför skriver jag direkt på denna chatt

Hej
Jag var med om en trafikolycka idag där jag körde in bakifrån på en annan bil.
Det var i stan det var 2 filerna hastighet 40km
Jag hade ca 7-10 meter i avstånd till bilen framför och hade hastigheten 35-40 km
Där var en skylt som visar att man inte får svänga vänster vad då den bilen gör är att den bromsar hårt och svänger vänster medan den bromsar och svänger så hinner jag inte reagerar direkt men jag bromsar och väjer åt högersida på höger sida så fanns det även Annan bil och jag kör då in i höger baksida på bilen framför
Föraren väljer då att vända om och köra iväg jag han ta hans reg.nummer
Jag ringer till 112 och berättar vad som hänt och gör en polisanmälan

Bilen jag körde in i är användningsförbud
Jag har fortfarande prövotid
Vittnen finns

Vem har rätt ?

Hamilton
11 februari 2022 · 8 872 Inlägg

Omar2 skrev:
Vet inte hur man startar en ny fråga därför skriver jag direkt på denna chatt

Hej
Jag var med om en trafikolycka idag där jag körde in bakifrån på en annan bil.
Det var i stan det var 2 filerna hastighet 40km
Jag hade ca 7-10 meter i avstånd till bilen framför och hade hastigheten 35-40 km
Där var en skylt som visar att man inte får svänga vänster vad då den bilen gör är att den bromsar hårt och svänger vänster medan den bromsar och svänger så hinner jag inte reagerar direkt men jag bromsar och väjer åt högersida på höger sida så fanns det även Annan bil och jag kör då in i höger baksida på bilen framför
Föraren väljer då att vända om och köra iväg jag han ta hans reg.nummer
Jag ringer till 112 och berättar vad som hänt och gör en polisanmälan

Bilen jag körde in i är användningsförbud
Jag har fortfarande prövotid
Vittnen finns

Vem har rätt ?

Enligt mig så är det du som är vållande till olyckan och så kommer nog även försäkringsbolaget att se det.

Fotograf på tierpidag.se
husseman
12 februari 2022 · 1 610 Inlägg

Hmm. Mjo. kör man in i röven på nån- så får man nog anses som vållande. Man ska ha avstånd till allt. o står det en a-traktor mitt i vägen efter en skymd kurva - så borde man förutse det..- men det är dårhus.  Varför ha saker i trafiken, som bara knappt rör sig? 
mvh/husse

SportPilot Ubåtsingenjör
12 februari 2022 · 7 243 Inlägg

Du blir tyvärr vållande då man ska hålla så pass stort avstånd att man hinner veja

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
12 februari 2022 · 2 239 Inlägg

Jepp, du som är vållande... Man ska ha så stort avstånd och så mycket uppmärksamhet att man ska hinna stanna om så bilen framför plötsligt exploderar.
Jag tror faktiskt du hade haft en chans att klara dig om du istället kört in i bilen som gjorde fel, men iom. att du körde på en helt annan bil så är det du som är vållande.

Man ska ALDRIG lita på att bilen framför gör rätt. Man ska rent av räkna med att andra bilister när som helst kan göra istortsett vad som helst.

Senast redigerat av Lucif3r (12 februari 2022)

Jokabsson
12 februari 2022 · 1 183 Inlägg

Jag stämmer in i kören:

Du blir vållande till trafikolyckan då avståndet bevisligen inte var tillräckligt för reaktion+bromssträckan.

Att bilen du körde in i har användningsförbud spelar ingen roll, det är hans/hennes problem vid nästa poliskontroll.

Personen som svängde vänster på förbudet är också skyldig till brott, men inget som har med olyckan att göra.

Tråkigt läge, det är svårt när folk inte kör som man själv tycker att de ska köra.. Tanter/gubbar som tvärnitar inför rondeller när rondellen är helt fri exempelvis. Jag har varit nära att åka in i baken på folk i sådana situationer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2022 · 13 790 Inlägg

Jokabsson skrev:
Jag stämmer in i kören:

Du blir vållande till trafikolyckan då avståndet bevisligen inte var tillräckligt för reaktion+bromssträckan.

Att bilen du körde in i har användningsförbud spelar ingen roll, det är hans/hennes problem vid nästa poliskontroll.

Personen som svängde vänster på förbudet är också skyldig till brott, men inget som har med olyckan att göra.

Tråkigt läge, det är svårt när folk inte kör som man själv tycker att de ska köra.. Tanter/gubbar som tvärnitar inför rondeller när rondellen är helt fri exempelvis. Jag har varit nära att åka in i baken på folk i sådana situationer.

mm hatar folk som inte tittar längre fram än huven på bilen och verkligen behöver stanna i en helt tom rondell.    det är som gjort för att man ska köra in i arslet på dom.   absolut det värsta jag vet är folk som stannar utan anledning.  man kuggar på uppkörningen om man gör en sån sak.

samma sak folk som inte kan högerergeln stannar och står där fast man stannat eftersom man har högeregel mot den andra bilen.   
eller folk som stannar och ska släppa in mig i rondellen när jag kommer med bussen..  för när jag stannat med bussen tar det 2sec innan bussjäveln rullar när jag lägger på gasen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang