Byta batteri i en Ford Galaxy

Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2023 · 17 572 Inlägg

Johan13 skrev:
Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Den klarar det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Johan13 skrev:
Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Den klarar det.

Tack för svaret. Då är det bara att demontera luftfiltret för att få ut det välplacerade batteriet 😂

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2023 · 17 572 Inlägg

Johan13 skrev:

Hybrid_ skrev:

Johan13 skrev:
Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Den klarar det.

Tack för svaret. Då är det bara att demontera luftfiltret för att få ut det välplacerade batteriet 😂

Ja. Jobbar en del med fabriksnya Fordar. Tar av ena polen och det har aldrig varit något problem sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
21 juli 2023 · 6 588 Inlägg

Bör, men måste inte, ta bort torkararmarna och bägge plasterna vid torkardiket.

De/Dem
Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Johan13 skrev:

Hybrid_ skrev:

Den klarar det.

Tack för svaret. Då är det bara att demontera luftfiltret för att få ut det välplacerade batteriet 😂

Ja. Jobbar en del med fabriksnya Fordar. Tar av ena polen och det har aldrig varit något problem sen.

Har du behövt koppla in datorn till bilen för att ställa in att det är ett nytt batteri sen? Batteriet är ett start/stop batteri.

Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
Bör, men måste inte, ta bort torkararmarna och bägge plasterna vid torkardiket.

Lät bökigt att ta lös armarna. Såg bara på youtube att en kille tog lös luftfilter boxen som sitter precis framför och sedan så drog han bara ut batteriet.

Fast vad vet jag, kanske är enklar som du skrev.

Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244587/244587-0fad9fa9fc406ca54a37f73743c3b4d8.jpg
Lyckades relativt enkelt få ut batteriet, men jag får inte lös minuspolen. Känns som att kabelskon har blivit fastsvetsad i polen.

Johan13
21 juli 2023 · 16 Inlägg

Batteriet är bytt och allt fungerar som det skall.

jaka54
22 juli 2023 · 5 831 Inlägg

Knacka försiktigt i sidled med hammare, bend med skruvmejsel, spraya på olja...till slut går det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang