Felsöka generatorn

FadiStilarn
5 mars · 299 Inlägg

Hej
Jag är helt novis på detta men kollat Youtube och gjort ett försök.
Köpte multimeter, mätte 12.7 volt med bilen avstängd. När jag starta bilen gick det ner till 10.2 V vid uppstart. Sedan  direkt upp till 14.7 V.
När jag startade allt i bilen, helljus radio blinkers etc etc gick den ner till 14.1-14.4.

Jag var inställd på att det finns ett fel på generatorn. Men efter denna mätning så vetefan.
Om jag förstått det rätt så är detta bra siffror och tyder på att Batteri och generator är i bra skick. Eller har jag fel?

Gör den personlig
Hoffa83
5 mars · 38 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Hej
Jag är helt novis på detta men kollat Youtube och gjort ett försök.
Köpte multimeter, mätte 12.7 volt med bilen avstängd. När jag starta bilen gick det ner till 10.2 V vid uppstart. Sedan  direkt upp till 14.7 V.
När jag startade allt i bilen, helljus radio blinkers etc etc gick den ner till 14.1-14.4.

Jag var inställd på att det finns ett fel på generatorn. Men efter denna mätning så vetefan.
Om jag förstått det rätt så är detta bra siffror och tyder på att Batteri och generator är i bra skick. Eller har jag fel?

Vad vare som gjorde du misstänkte en dålig generator?
är ingen expert men siffrorna är bra i alla fall.

Mossan1
5 mars · 2 908 Inlägg

Batteriet är okänt, men generatorn laddar.  I alla fall vid mättillfället.
Kan ju sluta eftet en stund, men jag undrar också vad som var symptomet som misstänkte generator och/eller batteri.

Påfallande vanligt har blivit att bilar körs för korta sträckor där batterier ger sig FÖRST och man misstänker generator, bla. Hinner inte ladda det som dras ur, och det funkar inte i längden.

Ger andra fel i längden också, så småningom.

FadiStilarn
5 mars · 299 Inlägg

Jag får en felkod på bilen, cooling fan. Fläkten är utbytt, reläer ser bra ut. Då fick jag ett tips i ett jeep forum att det kunde vara generatorn då denne hade fått just den felkoden på grund av en dålig generator.
Eftersom generatorn verkar göra sitt jobb så tror jag nu att det kan handla om en dålig kabel.
Någon som har nåt annat tips på vad som kan orsaka detta?

Gör den personlig
FadiStilarn
6 mars · 299 Inlägg

Mossan1 skrev:
Batteriet är okänt, men generatorn laddar.  I alla fall vid mättillfället.
Kan ju sluta eftet en stund, men jag undrar också vad som var symptomet som misstänkte generator och/eller batteri.

Påfallande vanligt har blivit att bilar körs för korta sträckor där batterier ger sig FÖRST och man misstänker generator, bla. Hinner inte ladda det som dras ur, och det funkar inte i längden.

Ger andra fel i längden också, så småningom.

Kör sällan korta sträckor utan blir oftast ett antal mil med den bilen,
Som jag skrev innan så hade någon det felet vid symptomen som jag har.
Felkod lyser, batteriet dåligt i tändningsläge. Har jag i tändning i cirka 10 min så startar inte bilen längre.

Gör den personlig
Brådhis * Voff voff *
6 mars · 10 315 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Har jag i tändning i cirka 10 min så startar inte bilen längre.

10 minuter med tändning på får nog anses vara helt ok i en modern bil. Mer el och mindre batteri är ju utvecklingen som varit.

Senast redigerat av Brådhis (6 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FadiStilarn
6 mars · 299 Inlägg

Brådhis skrev:

FadiStilarn skrev:
Har jag i tändning i cirka 10 min så startar inte bilen längre.

10 minuter med tändning på får nog anses vara helt ok i en modern bil. Mer el och mindre batteri är ju utvecklingen som varit.

Oklart om det ens är 10 min, men då är jag med. Enligt mätningarna ser det ok ut trots allt.

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang