Reso
17 april
· 238 Inlägg
Fortsättning på inredningsmontering
Tog fram V70R stolarna, det första jag gjorde var att försöka retro-passa sätesstyrningskonsollen. De ser väldigt lika ut men tyvärr hade ju Volvo rundat till all ny design och det flyger inte i min 850. Däremot så verkade själva styrdonet vara likadant och lite tur får man väl ha
Först bytte jag styrdon men märkte att plasten från V70 är lite ljusare, så jag provade öppna och bytte enbart knapparna. Tyvärr tog jag ingen bra bild för hur det blev men det får man se i bilder längre ner
Självklart byttes bälteslås till 850, även skena med bälteshållare byttes till 850
Sen till passagerarstolen, tyvärr så var det inte standard med stolpositionsminne på V70R, så det saknades en dator under stolen och istället så hade styrdonet från V70R tre annorlunda kablar som kopplades under stolen istället för en som kopplades till datorn. Så jag fick använda styrdonet utan minne, och kapa ur för de nya kablarna i plasthöljet från 850
Bytte ena skenan med bälteshållaren och bälteslåset så var det bara att hinka i stolarna.
Oerhört skönt med svart inredning igen, och jag är ju väldigt nöjd med hur man sitter i V70R stolar jämfört med T-5R stolarna.
Sen monterades T-5R ratten och armstödet, passade på att dra åt handbromsen med bulten vid handtaget så är förhoppningsvis ännu en tvåa släckt. Sen åkte mattan i och kåpan under ratten är nu hemma igen för första gången på många år. Man börjar känna att inredningen blir komplett, men det är mycket jobb innan den är perfekt.
Tog kort på nya kablarna vid kabelskon. 3 gamla kablar är borta, 2 nya är monterade mer diskret och istället för att gå över värmeskölden och till passagerarsidan så går de nu in vid förarsidan.
En av kablarna går till både underglow och framtida bluetooth-enhet.
Notering här är att jag först vill ha ett balanserat ljud innan jag gömmer slutsteget, sen måste jag leta inredning till under luckan, så vill jag också skaffa en ny mindre brandsläckare som monteras under framstolen istället för bagaget.
Sen letade jag rätt på originalclips till dörrinläggen för att använda lite lim så de inte lossnar från inlägget respektive dörrsidan. Höger bakdörr och höger framdörr officiellt färdiga!
Vänster framdörr är däremot lite klurigare, jag måste först lösa problemet med centrallåset, sen vill jag hitta en hel plastkåpa till dörrhandtaget och så ser man att rutan inte går hela vägen ner utan tar emot något eller har ett trasigt clips. Så den dörrsidan måste av, och vänster bakdörr får vänta med dörrinlägg om man måste ta av den för att jämföra centrallåsenhet.
Men äntligen börjar jag närma mig känslan av en hel och färdig inredning, och en bra bit närmare komplett bil enligt min vision.
Gjorde en rolig grej med att läsa ut äkta mil på bilen, och om jag ska vara ärlig så har den gått mindre än vad jag har trott.
Det äkta milantalet på denna kaross är; 310394 km