Snedslitet däck trots ok hjulinställning. Vad kan vara fel?

UltraMagnus
27 juni 2023 · 1 Inlägg

Hej på er,

Åkte på punktering på vänster bak på min Skoda Superb Combi iV igår. När jag åkte in till däckverkstan för att laga konstaterade de att däcket var väldigt snedslitet (på insidan av däcket) och behövde bytas. Så det blev fyra nya däck och en fyrhjulsinställning.

Men resultatet av fyrhjulsinställningen förbryllar mig (se bild).

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246645/246645-ce94b83e75f6320bcb67e4726591463a.jpg

Om jag föstår värdena rätt (vilket jag kanske inte gör) så var hjulinställningen helt ok, framför allt bak, så den borde inte ha resulterat i ett snedslitet däck.

Ser detta ok ut? Och isf, vad kan då ha orsakat det snedslitna däcket?

Walle_Block
5 januari · 7 Inlägg

Fråga verkstan du gjorde det på!!!!!

//Walle MotorBlock

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari · 26 183 Inlägg

Walle_Block skrev:
Fråga verkstan du gjorde det på!!!!!

//Walle MotorBlock

Fast nu frågan ju ändå TS här om råd..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Pexxor
2 februari · 13 Inlägg

Gammal tråd men jag ger ändå mina synpunkter.
Lastar du ofta bilen tungt? Drar släp?
Vilket lufttryck använder du och vad är rekommenderat (olastad, lastad)?

Theolo
21 maj · 2 Inlägg

Intressant.. Jag fick just byta vänster bakdäck pga sönderslitet på insidan. Jag har också en Skoda Superb IV.

De rekommenderade en bakvagnsinställning.
Men jag undrar om det är det som behövs.

Jag misstänker att det blivit så pga att jag dragit husvagn med möjligen lite väl högt kultryck 60-70 kg.

Tycker inte att mina vinterdäck är dirkekt snedslitna.

Eller vad tror ni som har koll på sånt?

simlar
21 maj · 5 545 Inlägg

Dom nöter alltid lite mer insida dessa bilar.

Drar man ofta tungt släp eller mycket last och/eller många passagerare så nöter dom ännu mer insida bakdäck.

Är det så att du oftast kör med mycket vikt på bakaxeln så behöver man göra hjulinställning med motsvarande vikt på bakaxeln eftersom hjulvinklarna ändrar sig vid fjädring.

Senast redigerat av simlar (21 maj )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Theolo
22 maj · 2 Inlägg

Okej, tack för svaret. Då var det lite som jag misstänkte.
Kanske får göra en vagninställning med last i bagaget då.

master_lars
22 maj · 1 180 Inlägg

Be verkstaden gå  igenom bussningarna i bakvagnen, så även krängningshämmarna bak. De slits fort, inom 5000 mil på vissa bilar (MQB-plattformen generellt).
Då kan du ju få lite tokiga vinklar vid kurvtagning, vilket kan slita däcken i förtid, även vid lite tyngre last än vanligt. Batteriet sitter ju över bakaxeln, och pluginhybriderna är väl lite känsligare än vanliga. Gäller förövrigt främre krängningshämmare och bussningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang