Mattsvart eller blanksvart Nissan 300zx

younggreen
20 februari 2008 · 4 Inlägg

Tänkte kolla en grej vad ni andra tycker:
Jag har en Nissan 300zx, nylackad i Volvos nya premiumfärg Ember Black. Den är svart vid molnigt väder, är det solsken eller liknande så skiftar den i vinrött och koppar, står solen på riktigt ordentligt så anar man lite guldtoner i den.
Kolla länken nedan på c70:n och klicka på bilderna för att se effekten i lacken.
Jag har tyvärr ingen bra bild på min än men den är verkligen svart som det vädret är nu.


http://www.topspeed.com/cars/volvo/2008 … 40436.html

Jag har tänkt följande:
Den kommer att bli tvåfärgad.
1. Antingen behåller jag lacken som den är och målar taket mattsvart (inklusive glastargan, stolpen, och eventuellt ett scoop på sidan)
2. eller så lägger vi ett lager matt "klarlack" och lackar taket och stolparna m.m. i vanlig blanksvart så att det funkar med tonade rutor och framrutestreamer i svart.

Fördel med alt 1. Behöver inte be om att lackeraren ska göra ett extra stort jobb till. Det är riktigt snyggt djup i lacken (7 lager klarlack)
Fördel alt 2. Blir väldigt speciellt kanske... Kan ha blanksvarta dekaler på bilen för cool effekt.

Vad tror ni?
tongue

thePaavo Proffa
20 februari 2008 · 282 Inlägg

Varför lacka om en nylackad bil?  Är inte den nuvarande färgen snygg??

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
younggreen
20 februari 2008 · 4 Inlägg

Har fått en känsla av att färgen kändes lite för "mogen". Dessutom är den ändå nedplockad och står hos lackeraren så om jag bestämmer mig för matt så är det inte jättejobbigt och krångligt just nu. Gäller att passa på isf.
Kommer att ha en del märkesdekaler på den i guld.

FL3JM Inga konstigheter
20 februari 2008 · 2 064 Inlägg

Mattsvart är den råaste färgen, vill du ha ett brutalt stuk så kör på den.

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
21 februari 2008 · 148 Inlägg

mattsvart känns inte alls som passande på en japs, kanske på en gammal epa eller en vinter 740. tycker du ska köra på blanksvart ja.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Sylwe
22 februari 2008 · 143 Inlägg

Nej!matt svart är underskattat.gör man det ordentligt är det ju hur coolt som helst och du lär vara rätt ensam om matt svart 300a.
Kör matt svart å vita fälgar funkar alltid smile

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Masterworks
22 februari 2008 ·

Mattsvart funkar väll? cool

http://i205.photobucket.com/albums/bb181/jpircsu1/NewHoodPic.jpg

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
22 februari 2008 · 148 Inlägg

haha okej då. jävligt fräsh på den där kärran^^

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
younggreen
26 februari 2008 · 4 Inlägg

Japp, Corvetten är cool. Har lite guldpearl i min lack som kommer fram vid solsken. Kanske blir snyggt.
Jag kör nog på matt med blanksvart tak och dekaler i blanksvart och en del guldfärgade.
Är lite inspererad av den mattgrå Nissan 350z i Fast n Furious 3.
Se länken:
http://www.topspeed.com/cars/nissan/200 … 49-11.html

Hee-Maan
26 februari 2008 · 3 113 Inlägg

låter ju riktigt sweetness.. du får gärna skicka bilder när det blir klart, fall du inte sätta in bilen här på gorg wink

Semper Fi
ironhead volvoraggare
26 februari 2008 · 4 776 Inlägg

mattsvart klart  det tycker jag har du sätt den mattsvarta ferrarin tro

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
younggreen
1 mars 2008 · 4 Inlägg

Japp har sett Ferrarin också.
Mattsvart är kanske lite mer hårdrock och hårdrock är ju det bästa som finns!
Har bett lackeraren provlacka lite glasfiber i Emberblack med matt klarlack över. Får nog se hur det blir i veckan som kommer.
Bilder kommer på den när den är helt ihopplockad. Håll utkik!!

exiZ
1 mars 2008 · 533 Inlägg

Mattsvart är jätte fint, som tex. på mackans corvette som någon lagt upp bild på ovan. MEN jag har fått för mig att mattsvart är en av de jobbigaste lackerna att hålla i fint skick. Minns "dansken" som 2004 visade upp sin peugeot 206 gti på Bilsportmässan, som lackat hela bilen i mattsvart och kromat allt under (han hade speglar på golvet så att du såg hur fin bilen var), frågade honom hur det var att hålla lacken ren och han sa att det gäller att du inte får det minsta lilla stenskottet eller liknande, för då är lacken förstörd... Sen hurvida det stämmer eller ej, har jag personligen ingen aning om.

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Joakim_J Lastbilsmekaniker
1 mars 2008 · 328 Inlägg

mattsvart är klart snyggast , men jag skulle tatt blanksvart. den är som sagt mycket lättare att hålla i ordning wink lycka till smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Crazygreek Billackerare
2 mars 2008 · 365 Inlägg

metallic i matt klarlack e brutalt säjjer jag bara...men de känns lite surt  o sabba en lack som man lagt 7lager klarlack på..du lär ju ha ett fint djup i lacken nu !!

jag har lackat en hel del metallic med matt klarlack..och de är snyggt som FAN wink

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang