Lite frågor om B230FT

MrCarfreak Gasglad
6 november 2008 · 3 244 Inlägg

De hajar jag ju med..

Är det endast stakarna och styrenheten som skiljer dessa motorer åt??

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

MrCarfreak skrev:
De hajar jag ju med..

Är det endast stakarna och styrenheten som skiljer dessa motorer åt??

Tja igen, stakar, kolvar och elsystem är det jag vet som skiljer dom åt, och du ahr dom gröna spridarna på ca 300cc och dom är låg ohmiga så då måste du löda in ett motstånd till dom om du ska använda en b230 ft box (lh 2.4) och Lmm är inte likadana, lh 2.4 har en luftmassemätare som mäter mänden luft med en varm tråd och motronic har en luftmängsmätare som mäter mängden luft med en klaff och potentiometer men du kan köra med orginal Lmm tilsl du ska trimma mer så du behöver 3" etc. Men om du ska ha ett ET block så byt bara vevstakar för kolvarna håller bra i dom blocken. Sen är det ju bra som du skrive ratt byta grenrör, 940 turbos grenrör är ju högflödes och rätt stor skillnad mot ett orginal 740 grenrör. Men du kan behöva bta tändmodul också till turbons, vet inte om tändkurvan är annurlunda men det lär den ju vara, den sitter vid vänster framskärm. Sen måste du byta fördelare på din ET motor så du har en hallgivare på den, den som sitetr på ET motorn orginal tar tändsignal från svänghjulet så det fu´nkar itne men bara att byta tändplattan och det från din gamla motor.

Senast redigerat av sopbilen (6 november 2008)

Pan
6 november 2008 ·

Fördelen med ett ft/fk block är att det har oljekylda kolvar om det kmr från en 940? Vet inte hur fördelaktigt det är att köra med oljekylt?

sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

Pan skrev:
Fördelen med ett ft/fk block är att det har oljekylda kolvar om det kmr från en 940? Vet inte hur fördelaktigt det är att köra med oljekylt?

sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

Pan skrev:
Fördelen med ett ft/fk block är att det har oljekylda kolvar om det kmr från en 940? Vet inte hur fördelaktigt det är att köra med oljekylt?

Ja efter 93 kom oljekylning på kolvar i Ft/Fk, men om man inte siktar på höga HK och presse bilen hårt så behövs inte det smile

MrCarfreak Gasglad
7 november 2008 · 3 244 Inlägg

Någon som säljer ett sådant block med kolvar och vev samt stakar?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
AudiFors
4 januari 2009 · 906 Inlägg

sopbilen skrev:

Pan skrev:
Fördelen med ett ft/fk block är att det har oljekylda kolvar om det kmr från en 940? Vet inte hur fördelaktigt det är att köra med oljekylt?

Ja efter 93 kom oljekylning på kolvar i Ft/Fk, men om man inte siktar på höga HK och presse bilen hårt så behövs inte det smile

Hur högt menar du då?

=)
fiddes Grävmaskinist
4 januari 2009 · 216 Inlägg

sopbilen skrev:
Skillnaden mellan en FT och ET är väl bara vevstakar och kolvar, FT har M/H stakar och mer nersvarvade kolvlar och om dom är över årsmod 96 oljekylning på kolvarna. ET har P-stakar håller inget alls och sen kolvarna sänker inte kompet lika mkt. 

För att få dit motorn behöver du byta början av avgasröret till en orginal downpipe (lättast) sen om inte kopplingen från FK motorn sitter på köp en sinterlamell annars kommer det slira inom kort tid xD Elsystemet kan du skicka ett pm till mej om om du får problem, har massa sprängskisser m.m. om du behöver:)

Tro de kom tidigare, jag har en -94 med oljekylda kolvar...

Volvo C70 "T5" (1998)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 januari 2009 · 1 163 Inlägg

det är fk motorn som har oljekylda kolvar...
Ska du behålla et motorn till en f motors el system hade jag nog satsat på ett annat sprut direkt så är det lättare att mappa och billigare i längden ifall du ändå ska trimma..

~Andy~
kimb0 MOPAR
3 juli 2009 · 44 Inlägg

på en 740 92 så sitter de ingen hallgivare för dom har en impuls givare som mäter på svänghjulet
så han får ta de som sitter på gamla motorn....
sen så e alla volvo turbo bilars spridare lågohm tänd modulerna ska också vara samma vad jag vet
däremot så är de olika tändboxar som man hittar på höger sida om pedalstället.........

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang