Gänga från diskmaskinen till anslutning bakom kran??

88Danne
2 mars 2009 · 142 Inlägg

hej

köpte nyss en sådan http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1506013

har ingen aning om vad jag ska ha för anslutningsadapter. inte den på siba iaf. ska ha en som är mindre en den som sitter på diskmaskinen. någon som har en aning?

/Danne

Defeqt
2 mars 2009 · 135 Inlägg

Skall du ansluta den direkt på blandaren eller under diskbänken ?


Om de är under så har troligtvis maskinen en inv 3/4 och rörkopplingen på blandare är 1/2 så en Bussning 3/4 * 1/2 är de du behöver...

Skall du ansluta den på blandaren över diskbänk måste du skriva modell på blandaren ..

Lycka till  Fråga om du undrar !


Mvh ...
Jonas

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Menar du till vatten anslutning?
Köpte också en diskmakin som julklapp och vatten anslutning var för stor. du kan köpa det på i stort sätt vilken affär som helst som säljer vvs. det är en ring som passar just till diskmakin till vattenkran storlek.
glöm inte att köpa en ny packning till vattenkran.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
88Danne
2 mars 2009 · 142 Inlägg

det är en separat anslutning på blandaren och det är en FM mattsson

Defeqt
2 mars 2009 · 135 Inlägg

Men då pratar du under diskbänken !??

Vilken utav dom två anslutningsadaptrarna som visas i länken fick du med ?

88Danne
2 mars 2009 · 142 Inlägg

fick inte med någon anslutnings adapter.. det sitter en separat anslutning ovanför diskbänker på blandaren. enda jag fick med var en slang med som en mutter på som är för stor för den på blandaren. men är 3/4 större en 1/2?

det kanske är en sådan jag ska ha då?

Defeqt
2 mars 2009 · 135 Inlägg

www.rinkabyror.se        art nr:4334    storlek20x15          16,50 kr/st

Ja 1/2 är mindre än 3/4     

1/2 = gänga 15 och 3/4= gänga 20

Länken är bara en vink på vad det är som  du behöver finns att köpa i flera "vanliga " varuhus typ coop/öb

88Danne
2 mars 2009 · 142 Inlägg
Defeqt
2 mars 2009 · 135 Inlägg

Ja visst

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Det är precis det jag pratade om i min förre inlägg, sen är det bara att koppla den antingen på vattenkran  eller 3e del av vattenkran eller om du har en T koppling under diskbänken. Oavsett vilken du väljer, glöm inte extra pakning.
Ofta under diskbänken finns en T koppling med lock, glöm inte att stänga vatten, skruv av locket och koppla slangen med packningen. Därefter kolla då och då om det inte droppa vatten vid kopplingen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
88Danne
2 mars 2009 · 142 Inlägg

kollar bara så allt stämmer en sista gång diametern på muttern från maskinen är ca 26mm invändigt. och på blandaren 19mm utvändigt? är det den saken jag ska ha?

Schlangmannen
26 oktober 2014 · 2 Inlägg

Såg att det är en gammal tråd men tänkte dela med mig av min lösning ändå.

Köpte en Candy bänkdiskmaskin som hade en vanlig 3/4" anslutning. Standard måtten för anslutningen till vattenkranen vid diskbänken är 22mm. Det är dock svårt att få tag på 22mm invändig gänga med 3/4" utvändig. Så jag åkte till Bauhaus och hittade en snabbkopplings-hane som hade anslutning 22mm. Sen va det bara att hitta passande hona som hade 1/2 invändig gänga och köpa en nippel med 1/2 till 3/4 övergång.
Så va saken med en snabb installering klar smile Man slipper dessutom att skruva av slangen varje gång man är klar med disken.
De tre delarna kostade runt 260kr.
Hoppas det hjälper nån.
/Wagga wagga

Pedalen ska vara i ett läge, och det är ändläget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang