laddtryck, för högt???

Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Slayer9 skrev:
Det låter som du har problem med magnetventilen.. för borrar du upp slangen till wg så borde ju, ja laddet skena.

Ladtrycket drar ju i väg och det blir ett ordentligt sug i motorn, men har satt igen det nu så det är tätt.. och också kikat slangarna runt  och de är hela...
men det är knappt någe drag i bilen, känns hel skumt.

känns som det är max 120hk och utan turbo.

Har testat med ett hål på 1mm, det gör en så otrolig skillnad.
tror du det gör mkt skillnad att köpa värre chip till APC ?

V8
Teamturbo87 Avstängd
29 mars 2006 · 35 Inlägg

Låter som att det har blivit något knas när du borrade i slangen... börjar fundera på om "ECU" boxen (motorstyrningen) har övergått i ett nödläge... eftersom att när du borrade så kunde den ju inte sänka på laddtrycket och då har den gått äver i ett nöd system för motorn.... låter det inte troligt eller i allafall möjligt?

Powerd By Ford scorpio -95
Pepe Ölbryggare
29 mars 2006 · 339 Inlägg

om du nu uppskattar det till 120 hk så har väl MV helt enkelt lagt av, det är inget ovanligt direkt...har själv bytt en på en -93:a..Men det ser man som sagt väldigt enkelt, laddar den bara i mitten på det gula registret på mätaren så är det knas!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Nallen_sthlm Direktör
29 mars 2006 · 305 Inlägg

Jag blir tårögd när jag läste att du borrat hål för att ställa upp laddtrycket ! DU SABBAR MOTORN !!!!!!!!! När du höjer laddtrycket med att borra hål så slår du ut APC Systemet som saab har, det vill säga att du kommer att spika sönder motorn ! Det är bond trimm och kommer bli dyrt i slut ändan i stället för att göra den riktiga vägen, har du otur kan du spränga motorn med, Jag fixade min bil för 10,000 fick så jag är god för ca 280 hästar med ett laddtryck på 1,7 kg sen slår tryck vakten ifrån... Att bilen känns seg är inte så konstigt, Det finns mer grejer än bara chippa för att få klös i den, nu har du en sak som reglerar turbon hur mycket den ska dra igång när du gasar, dvs att du får aldrig full turbo tryck från början utan turbon ökar (missförstå mig inte nu) sakta.... själv har jag tagit bort regleraren så jag får fult turbo tryck på en gång utan att turbon ökar gradvis i starten... Kan hända att din weastgate är slu ochså då får du aldrig upp fullt laddtryck, jag har en klocka som ska tåla upp till 3 bars tryck  för att den inte ska släppa efter i laddtrycket.... Har du frågor så pm:a mig så ska jag besvara dom i stället för att du ska bränna motorn på olika försök att få upp trycket......

Speed limit are only for pussy
Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Jag blir tårögd när jag läste att du borrat hål för att ställa upp laddtrycket !

Från början så var det förra ögaren som borrade ett hål på 0,4 mm, som han sedan gjorde till 1mm hål ungifär.
det gjorde bilen mkt piggare..
men som sagt så har jag satt igen hålet helt nu pga. allt jag läst.

Motorn går klockrent utan minsta missljud.
Den påstårs vara chippad, men finns inte några garantier på det.

Har kikat lite på chip, och kommer troligtvis att beställa det, + att jag kasnke måste byta något mer på grund av hålet.

Vart får man tag i billiga magnetventiler?
är det skroten som gäller lr?


Teamturbo87 skrev:
börjar fundera på om "ECU" boxen (motorstyrningen) har övergått i ett nödläge

Hur återställer man ett sådant nödläge som du nämner?


Mvh stefan

V8
lagerknack Avstängd
29 mars 2006 · 70 Inlägg

ni e så kännsliga de ä väll bara och ladda tills den spikar och sen ta ner trycket jämt så att den inte spikar

gör som ford köp volvo
Pepe Ölbryggare
29 mars 2006 · 339 Inlägg

Att återställa från ett eventuellt "limp home" läge görs lättast genom att minuspolen lossas och du går två varv runt bilen innan du sätter dit den igen, ungefär 30 sekunder alltså :p

Billiga magnetventiler hittar man säkert på skroten..Men se då till att få den billigt för den kan ju gå sönder när som hellst igen med tanke på att man inte vett nånting om den..helt omöjligt att bedömma skick, bara att den funkar..Och det görs lättast på den egna bilen wink

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Atwa V8
29 mars 2006 · 46 Inlägg

Hm, okej.
ska väl höra med skroten få se vad dom har och om det är värt att channsa.
det kanske inte är någe fel på den, det vet man inte?

vart kan det annars vara fel?

V8
Teamturbo87 Avstängd
30 mars 2006 · 35 Inlägg

ATWA: jag vet inte riktigt hur det är på saab men på ford har jag för mej att en måste åka in till en verkstad för att återställa ECU:n, jag har för mej det...

Powerd By Ford scorpio -95
Pepe Ölbryggare
30 mars 2006 · 339 Inlägg

Teamturbo87 skrev:
ATWA: jag vet inte riktigt hur det är på saab men på ford har jag för mej att en måste åka in till en verkstad för att återställa ECU:n, jag har för mej det...

Det är inte nödvändigt på en Saab iaf i detta fallet. Om möjligt måste man det om man vill ta bort eventuella felkoder som lagrats. Men så fort datorn tappar strömmen ett tag så nollställer allt sig och den måste börja adaptera sig själv för bästa effekt..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Atwa V8
30 mars 2006 · 46 Inlägg

Ska ner och nollställa den sanrt få sevad som händer..
har fått ett bud på att ha den utan ström i 45minuter och en i 30sec... hm?!

jag tycker att 30sec. låter bäst!

V8
Atwa V8
30 mars 2006 · 46 Inlägg

OKej.. då vet jag det!
såg inte att du hade ford..

hoppas det räckar att göra som ni sagt iaf.

V8
jonTe
30 mars 2006 · 5 710 Inlägg

lagerknack skrev:
ni e så kännsliga de ä väll bara och ladda tills den spikar och sen ta ner trycket jämt så att den inte spikar

Det är du som är okänslig wink
Känner du till den goda säkerheten som finns inbyggd i SAAB:s styrsystem? Det kopplas ur vid pystrim vilket kan sluta illa.....

MVH Jonas
..............
jonTe
30 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Atwa skrev:
hoppas det räckar att göra som ni sagt iaf.

Det gör det, av med polen och gå ett varv runt bilen eller at en kopp kaffe, det räcker smile

Angående MV:s....det är lurigt att köpa begagnat av den anledningen Pepe skrev.
Skall du göra det så verifiera att den verkligen fungerar tex genom att montera den i en bil som du verkligen vet att den fungerar.

MVH Jonas
..............
Atwa V8
30 mars 2006 · 46 Inlägg

Precis, slut på pystrimmet..
det var från början förra ägaren som gjorde det, men jag förstorade det, + att jag satte stopp för det!

Så nu är det helt tätt, + att jag nollställt allt, så nu går bilen orginal. laddar som absolut max precis innan mätaren blir redträckad.
ska köpa graderad mätare, men har inte hunnit med än.

Den går dugligt nu, men måste köpa chip fort !
Ingen som har begangnat??

Roligare om det är lite klös!

Tack så mkt för eran hjälp!

MVH stefan

V8
Nallen_sthlm Direktör
30 mars 2006 · 305 Inlägg

lagerknack skrev:
ni e så kännsliga de ä väll bara och ladda tills den spikar och sen ta ner trycket jämt så att den inte spikar

Kör man traktorrer så sysslar man med sånt bond trimm men inte med saab. varför tror du vi har APC system ?????

Speed limit are only for pussy
turbotompa fritidsprofessor
30 mars 2006 · 1 197 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Kör man traktorrer så sysslar man med sånt bond trimm men inte med saab. varför tror du vi har APC system ?????

Kan det vara för att ni har motorn på fel håll??

Atwa V8
30 mars 2006 · 46 Inlägg

Hahaha, dagens bästa svar!!
Men det är inte rätt..

V8
Teamturbo87 Avstängd
31 mars 2006 · 35 Inlägg

Det är så rätt så det som lagerknack skrev.. höj trycket tills det spikar sen sänker man det tills det inte gör det... // KISS- keep It Simple Stupid!

Powerd By Ford scorpio -95
Atwa V8
31 mars 2006 · 46 Inlägg

Som jag har fattat  det så beror det på hur länge man vill att motorn ska hålla.
Att pys trimma verkade inte direkt vara den bästa lösning, visst går bilen som satan men det rasar mycket lättare.

Det är igentligen upp till var och en, men jag föredrar att ge fan i pystrimmet efter allt jag nu läst.

V8
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang