Hur blir man bilstylare?

H_olofsson
16 oktober 2009 · 34 Inlägg

tjena tjena.. har igentligen 2 snabba frågor att ställa.. som sagt en frågan följer ungefär rubriken. Undrar om man behöver någon utbildning inom det. om inte är det lätt att få jobb som det hos någon firma?

Och den andra frågan är om någon vet ett bra ställe där man kan lämna in bilen som fixar en snygg ljud anläggning? och såna fall vart och vad koster det?  som sagt jag är nybörjare har plastat en baslåda som står i min saab. men tycker det inte vart jätte bra och visst allt blir inte bra på första försöket men som sagt jag känner att jag skulle vilja ha lite proffs hjälp med det.

hoppas ni förstår vad jag skriver wink / MVH henke

...
lodiseN
16 oktober 2009 · 806 Inlägg

H_olofsson skrev:
tjena tjena.. har igentligen 2 snabba frågor att ställa.. som sagt en frågan följer ungefär rubriken. Undrar om man behöver någon utbildning inom det. om inte är det lätt att få jobb som det hos någon firma?

Och den andra frågan är om någon vet ett bra ställe där man kan lämna in bilen som fixar en snygg ljud anläggning? och såna fall vart och vad koster det?  som sagt jag är nybörjare har plastat en baslåda som står i min saab. men tycker det inte vart jätte bra och visst allt blir inte bra på första försöket men som sagt jag känner att jag skulle vilja ha lite proffs hjälp med det.

hoppas ni förstår vad jag skriver wink / MVH henke

Jag känner en som har en 850 kombi och har slängt in en jävla massa ljud och isolerat dörrar mm, ser ut som en grotta där inne typ:P men jävlar va de väger mycket ba. Jag kan höra med honom vad han betala för kalaset fast han gjorde det mesta själv.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Tom Darth Vader
16 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

H_olofsson skrev:
tjena tjena.. har igentligen 2 snabba frågor att ställa.. som sagt en frågan följer ungefär rubriken. Undrar om man behöver någon utbildning inom det. om inte är det lätt att få jobb som det hos någon firma?

Och den andra frågan är om någon vet ett bra ställe där man kan lämna in bilen som fixar en snygg ljud anläggning? och såna fall vart och vad koster det?  som sagt jag är nybörjare har plastat en baslåda som står i min saab. men tycker det inte vart jätte bra och visst allt blir inte bra på första försöket men som sagt jag känner att jag skulle vilja ha lite proffs hjälp med det.

hoppas ni förstår vad jag skriver wink / MVH henke

Utbildningen består väl i att du skall bli jävligt duktig på det du gör, och sedan visa upp detta så att du antingen får kunder till ditt eget företag, eller raggar tag på en anställning.

Ljudåterförsäljare, bl.a MDS gbg hjälper till med en del ljudinstallation, men skall du ha custombygge så kostar det massor, Tänk själv hur många timmar du la ner på din låda wink

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
master_-
16 oktober 2009 · 730 Inlägg

Vad är en bilstylare då?

Någon som åker till coop och köper plast och spikar fast?
Eller är det någon som byter baklampor och grill?

Tom Darth Vader
16 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

master_- skrev:
Vad är en bilstylare då?

Någon som åker till coop och köper plast och spikar fast?
Eller är det någon som byter baklampor och grill?

Antar att det är en som gör va du nu ber dme göra med din bil, alltifrån m3-speglar till lambodörrar wink

Det är min uppfattning av en "bilstylare"

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
master_-
16 oktober 2009 · 730 Inlägg

DoWahDiddy skrev:

master_- skrev:
Vad är en bilstylare då?

Någon som åker till coop och köper plast och spikar fast?
Eller är det någon som byter baklampor och grill?

Antar att det är en som gör va du nu ber dme göra med din bil, alltifrån m3-speglar till lambodörrar wink

Det är min uppfattning av en "bilstylare"

Jo men dom "monterar" ju bara sakerna, sen inget mer..
Alltså en montör sätter ditt saker, är man bilstylar då?

Hmm

Tom Darth Vader
16 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

Lambodörrar är ju oftast mer än att bara montera. Plastning av kjolpaket/baslådor, plåtbreddning osv. ingick i min beskrivning, men det framgick kanske inte så bra wink

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
MilleN
16 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Finns ju ingen gymnasielinje att gå precis men kolla om du kan få praktikplats hos någon firma som fixar med sådant du vill göra.

Dom flesta har lärt sig genom träning, träning och åter träning.

LasseMan underordnad allfixare
16 oktober 2009 · 696 Inlägg

master_- skrev:
Vad är en bilstylare då?

Någon som åker till coop och köper plast och spikar fast?
Eller är det någon som byter baklampor och grill?

en sån som klistrar fast ett par fejk luftintag på huven är en bilstylare

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
trippelturbo Trucker
16 oktober 2009 · 2 710 Inlägg

Finns inga "direkta" bilstylare. Finns bara indirekta.

Direkta bilstylare är te.x. Hamann, Hirsch, Kleemann o alla dessa företag som "fabriksmonterar" grejerna. Inte monterar nån biltema backspegel eller sätter på nån scoop på huven o allt detta. Kommer ALDRIG styla min bil som alla dessa indirekta, möjligvis tona rutorna så fort det blir av. Inget annat..

Fan de ser så illa ut

Fart missbrukare
master_-
16 oktober 2009 · 730 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Lambodörrar är ju oftast mer än att bara montera. Plastning av kjolpaket/baslådor, plåtbreddning osv. ingick i min beskrivning, men det framgick kanske inte så bra wink

jo det förstod jag;)

Tycker det inte borde finnas något ord som bilstylare..

Om man monterar och plastar ihop ett kjolpaket tex, så snyggar man ju bara till bilen lite..

Och "rolf" som jobbar på ett plåtslageri, breddar Görans skärmar, är han då Bilstylare?
Eller måste man jobba med det flera timmar vare dag för bli "bilstylare

TLO
16 oktober 2009 · 1 062 Inlägg

Man reggar sig på zandlåda.com.....där vimlar det av "experter" cool

Senast redigerat av TLO (16 oktober 2009)

"You Go, we go!"
lodiseN
16 oktober 2009 · 806 Inlägg

TLO skrev:
Man reggar sig på zandlåda.com.....

Fan den hemsidan fungerade inte för mig:/

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
The_Rebel Gréve
16 oktober 2009 · 497 Inlägg

men... chip foose är väll "bilstylare" eller vad man ska kalla de? så du får bli han wink

master_-
16 oktober 2009 · 730 Inlägg

The_Rebel skrev:
men... chip foose är väll "bilstylare" eller vad man ska kalla de? så du får bli han wink

Är inte han mer bil designer?

The_Rebel Gréve
16 oktober 2009 · 497 Inlägg

master_- skrev:

The_Rebel skrev:
men... chip foose är väll "bilstylare" eller vad man ska kalla de? så du får bli han wink

Är inte han mer bil designer?

nja han kustar om dom å grejar, vist numera har han väll ett team som gör de åt honom men skulle tro att han började göra de själv.. men som han gör kallar jag bilstylare ^^

master_-
16 oktober 2009 · 730 Inlägg

The_Rebel skrev:

master_- skrev:

The_Rebel skrev:
men... chip foose är väll "bilstylare" eller vad man ska kalla de? så du får bli han wink

Är inte han mer bil designer?

nja han kustar om dom å grejar, vist numera har han väll ett team som gör de åt honom men skulle tro att han började göra de själv.. men som han gör kallar jag bilstylare ^^

Jo den gamla räven har något grejat med ex antal bilar.
Men jag kallar han "bilbyggare" inte bilstylare

The_Rebel Gréve
16 oktober 2009 · 497 Inlägg

master_- skrev:

The_Rebel skrev:

master_- skrev:

Är inte han mer bil designer?

nja han kustar om dom å grejar, vist numera har han väll ett team som gör de åt honom men skulle tro att han började göra de själv.. men som han gör kallar jag bilstylare ^^

Jo den gamla räven har något grejat med ex antal bilar.
Men jag kallar han "bilbyggare" inte bilstylare

nja han bygger ju bara om bilar til en annan stil.. alltså styling bilbyggare de är ju när man tar till exempel en duettram å lägger på en t23 kaross å bygger en rod tongue

steve-N
17 oktober 2009 · 97 Inlägg

Någon mer än jag som reagerar på att TS vill bli bilstylare, men inte tänker bygga ljudet i bilen själv?

Chip Foose stylar väl ändå bilarna? Ni hänger på plast och kallar det styling. Då borde ju även hans moddar kunna kallas styling? Styling är ju ett brett begrepp. Vissa kör extremt ala kooz, medan andra kör på den mer diskreta stilen...T.ex budget tyskstuk? Eller har jag misstolkat begreppet styling helt kanske?

Hur som. Det känns som dom flesta "bilstylare" startat eget och att dom som är anställda i ett sådant företag är där pga skicklighet. Övning ger färdighet mao, eller i detta fallet kanske anställning:D

camaro67 Meister
17 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

The_Rebel skrev:

master_- skrev:

The_Rebel skrev:

nja han kustar om dom å grejar, vist numera har han väll ett team som gör de åt honom men skulle tro att han började göra de själv.. men som han gör kallar jag bilstylare ^^

Jo den gamla räven har något grejat med ex antal bilar.
Men jag kallar han "bilbyggare" inte bilstylare

nja han bygger ju bara om bilar til en annan stil.. alltså styling bilbyggare de är ju när man tar till exempel en duettram å lägger på en t23 kaross å bygger en rod tongue

Bara bygger om till annan stil? Du har inte sett de bilarna som han har vunnit riddler award med? Han har inte gjort allt men han är med lite då och då och pysslar men där handlar det om handbyggda karosser, handbyggda ramar. Allt är handbyggt! Bilbyggare är han helt klart

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang