Skillnad på Mac och Windows

Peebo
3 november 2009 · 265 Inlägg

Jag ska köpa ny data och tycker att Mac är riktigt snygga.
Men jag har aldrig haft en mac och undrar vad skillnaden är mellan en sån och windows.
det jag kommer använda den till är ju mest surfa och skolarbete.

Har inte kolalt upp priser riktigt än men om man tänker på design och kvalitet vilken borde vara bäst?

//Peebo

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
Halvar92
3 november 2009 · 461 Inlägg

är det bara arbete och surfa är mac en bra dator men om det kommer till någon fort av spel ska du ha windows... vill du däremot ha en windows maskin och vill ha mer arbetsbaserad mjukvara i datorn är linux ubuntu super bra smile

Volvo 343 "Hot Hatch" (1987)
Kia Ceed SW Gt-line "YOLO" (2017)
Noxxer
3 november 2009 · 1 482 Inlägg

Linux Ubuntu PC säger jag.

Själv kör jag Windows och Linux ( Dualboot ). Mac funkar inge vidare tycker jag.

En dator är som en bil för mig. Service och uppgradering konstant wink Funkar inte med mac smile

BLT Service
Theracords Music Label
Murvald Knegare
4 november 2009 · 718 Inlägg

Skillnaden du märker direkt borde ju vara att Mac är en dator, medans Windows är ett operativsystem...

William 2009-02-20
tsdi Egenföretagare
4 november 2009 · 2 496 Inlägg

Skillnaden är att på en mac poppar det inte upp en massa jävla skit hela tiden. Det är inte massa jävla trojan hästar och trådlöst internet fungerar utan problem (vilket jag aldrig tidigare varit med om på en windows) Den behöver inte diskfragmentera och 45 brandväggar och antivirus program och massa skit.   

Kör man msn så kan det dock vara störande att kontakterna inte lägger sig nere i "aktivitetsfältet fältet" som på en windowsdator. Går säkert att fixa. Men det är det enda som jag hittils stört mig på. Och kör min 24" Imac i snart ett år.

I övrigt så har jag aldrig hittat ett program som jag vill ha som ej har varit kompatibelt.

Har en på pappret dubbelt så bra windows som jag har på kontoret. Men ändå är Imacen snabbare irl.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Mortalis VW-nörd?
4 november 2009 · 4 332 Inlägg

Bara för att göra de klart, ni mac- frälsta tycker alltså helt ärligt att trådskaparen ska köpa sig en dator från 10000 upp till oändlighet, för att surfa och ordbehandla istället för en PC för säg 5 papp som klarar samma sak? Vill bara vara på de klara me detta

tsdi Egenföretagare
4 november 2009 · 2 496 Inlägg

Mortalis skrev:
Bara för att göra de klart, ni mac- frälsta tycker alltså helt ärligt att trådskaparen ska köpa sig en dator från 10000 upp till oändlighet, för att surfa och ordbehandla istället för en PC för säg 5 papp som klarar samma sak? Vill bara vara på de klara me detta

japp smile han behöver inte köpa en ny efter 1år då windowsdatorn är full med skit smile Och nej jag är inte mac frälst även om det nog lät som det smile Sitter mest vid garaget och enklare program som spotify och itunes. Så ja jag tycker en imac är lätt värd pengarna. Det är mera som ett media pryl än bara en dator.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Brandis Diktator
4 november 2009 · 968 Inlägg

Mortalis skrev:
Bara för att göra de klart, ni mac- frälsta tycker alltså helt ärligt att trådskaparen ska köpa sig en dator från 10000 upp till oändlighet, för att surfa och ordbehandla istället för en PC för säg 5 papp som klarar samma sak? Vill bara vara på de klara me detta

vad ligger snyggast på bordet i vardagsrummet? en bärbar hp, eller en macbook... wink

vilken tar minst plats och man kan ha den i vardagsrummet på ett bord i ett hörn utan att den tar för mycket plats eller sänker inredning till en amatör nivå... vill man ha högre klass på rummet och slippa ha en bärbar att gömma undan, så är klar en imac att föredra, snygg som fean och man slipper ha en burk på golvet och 2000 kablar där imellan

volvoentusiasten
4 november 2009 · 4 005 Inlägg

Och så är mac vs pc kriget igång!

Vill du vara begränsad med vad tillverkaren tycker att du ska få köra för slags program, men det å andra sidan alltid "funkar"? Välj Mac

Vill du vara fri och styra över din dator hur du vill, installera alla program och spel som finns och därmed stå ut med lite program som strular? Välj PC.

Under Mac så kör man macos. Under PC kan man köra Windows XP, Vista, Windows 7 eller någon ubuntuversion.

Själv rekommenderar jag PC + windows7.

kolvas
4 november 2009 · 4 001 Inlägg

jag kan inte låta bli i denna tråden heller:
http://lolpics.se/pics/278.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mortalis VW-nörd?
4 november 2009 · 4 332 Inlägg

Brandis skrev:

Mortalis skrev:
Bara för att göra de klart, ni mac- frälsta tycker alltså helt ärligt att trådskaparen ska köpa sig en dator från 10000 upp till oändlighet, för att surfa och ordbehandla istället för en PC för säg 5 papp som klarar samma sak? Vill bara vara på de klara me detta

vad ligger snyggast på bordet i vardagsrummet? en bärbar hp, eller en macbook... wink

vilken tar minst plats och man kan ha den i vardagsrummet på ett bord i ett hörn utan att den tar för mycket plats eller sänker inredning till en amatör nivå... vill man ha högre klass på rummet och slippa ha en bärbar att gömma undan, så är klar en imac att föredra, snygg som fean och man slipper ha en burk på golvet och 2000 kablar där imellan

Okej, så min HP ser förjävlig ut och tar massa plats t.ex.? tongue
http://www.siba.se/archive/se/extraimages/sea5187_1.jpg
Sånt jävla BS att PC datorer alltid är gråa fula och stora

Och ja, jag vet att macbook air är tunn o hitan o ditan (men då pratar vi ett från pris som är 3 gånger högre än t.ex. min hp)

Tänker inte gå in i ett krig med mac- användare, för de är totalt omöjliga att diskutera med, men om nu TS undrar så, ja, det finns designmaskiner av både PC och Mac, och jag tycker de e skitkorkat o pröjsa så enormt mkt extra för ett Äpple när man ska skriva och surfa

Senast redigerat av Mortalis (4 november 2009)

MilleN
4 november 2009 · 9 108 Inlägg

Brandis skrev:
vad ligger snyggast på bordet i vardagsrummet? en bärbar hp, eller en macbook... wink

vilken tar minst plats och man kan ha den i vardagsrummet på ett bord i ett hörn utan att den tar för mycket plats eller sänker inredning till en amatör nivå... vill man ha högre klass på rummet och slippa ha en bärbar att gömma undan, så är klar en imac att föredra, snygg som fean och man slipper ha en burk på golvet och 2000 kablar där imellan

Sättet du rekommenderar Mac på är lite roligt wink Bara snack om inredning och utseende smile Det estetiska är väl knappast det viktigaste när man köper dator. Dom är säkert skitbra men jag håller mig i alla fall till PC. Som Mortalis visar finns kan man hitta läckra sådana också om det är det man är intresserad av.


Får dock låsa här då det inte var så längesedan en liknande tråd startades: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=154486

(sista ordet roll)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang