Mitt första stora musikvideo projekt... Kommentera gärna!

Auditography
10 november 2009 · 341 Inlägg

Då var det klart.
Efter 9 månaders slit, resor över flera länder, och säkert över 300 timmars sittande med detta, är det äntligen klart!
Samarbetet mellan USA och Europa i ett stort R&B / Rap / HipHop projekt, the ERR Project, och jag fick äran att regissera första videon.

Så om ni har lite tid över, kommentera gärna!

http://www.youtube.com/watch?v=lP2bNhniKbU

Senast redigerat av Audiholic (10 november 2009)

Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Swahnz Diesel !
10 november 2009 · 42 Inlägg

riktigt bra gjord faktist! dock lite mycke av färgen berch eller hur de stavas tongue annars bra:) bra låt i övrigt. (Y) mvh

Diesel !
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 november 2009 · 1 874 Inlägg

Kvalitetsmässigt såg den bra ut. Dock hängde jag upp mig på rätt mycket i klippnings/filmningsväg som inte kändes så professionellt som det skulle kunna vara. Nu är det inte riktigt min typ av musikgenre heller, så det kanske är så här det ska vara, vad vet jag - Men jag tycker att den röda tråden som ska finnas i en musikvideo inte riktigt finns här. Dom står och gör sin grej på olika platser... so what... typ?

Nu kanske jag är överpetig i och med mycket jobb i Svensk TV, med Strix, Drakfilm o.s.v. Men jag upplever att den känns väldigt amatörmässigt gjord och att den inte förmedlar mer än två killar som står vid olika platser i en sepiatonad bild och "gör sin grej".

Auditography
11 november 2009 · 341 Inlägg

Swahnz skrev:
riktigt bra gjord faktist! dock lite mycke av färgen berch eller hur de stavas tongue annars bra:) bra låt i övrigt. (Y) mvh

Tackar!

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Auditography
11 november 2009 · 341 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Kvalitetsmässigt såg den bra ut. Dock hängde jag upp mig på rätt mycket i klippnings/filmningsväg som inte kändes så professionellt som det skulle kunna vara. Nu är det inte riktigt min typ av musikgenre heller, så det kanske är så här det ska vara, vad vet jag - Men jag tycker att den röda tråden som ska finnas i en musikvideo inte riktigt finns här. Dom står och gör sin grej på olika platser... so what... typ?

Nu kanske jag är överpetig i och med mycket jobb i Svensk TV, med Strix, Drakfilm o.s.v. Men jag upplever att den känns väldigt amatörmässigt gjord och att den inte förmedlar mer än två killar som står vid olika platser i en sepiatonad bild och "gör sin grej".

Damn, inte lite kritik va...
Får jag lägga till att budgeten var 0? Hade jag haft fått pengar för det här, så hade det klart funnits mer scener. Jag förstår precis vad du menar, då jag har ca en miljon mer idéer. Här var problemet tid. Det fanns ingen script, ignenting, bara ut och filma på platser man hittade.
Just nu jobbar jag på en video med en stor artists, och då är det mycket mer planering som gäller. Tack för kritiken, men det e lugnt, för jag vet att "experter" klagar på allt ändå wink

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 november 2009 · 1 874 Inlägg

Audiholic skrev:
Damn, inte lite kritik va...
Får jag lägga till att budgeten var 0? Hade jag haft fått pengar för det här, så hade det klart funnits mer scener. Jag förstår precis vad du menar, då jag har ca en miljon mer idéer. Här var problemet tid. Det fanns ingen script, ignenting, bara ut och filma på platser man hittade.
Just nu jobbar jag på en video med en stor artists, och då är det mycket mer planering som gäller. Tack för kritiken, men det e lugnt, för jag vet att "experter" klagar på allt ändå wink

Självklart. Jag menar inte det något negativt emot dig som person, eller sådär. Menar det som konstruktivt. Mitt senaste projekt (som för tillfället är inne på redigering) har också budgeten 0kr. Rätt intressant. Och man behöver inte en större budget för att kunna tänka - Vad kan jag mer göra än att bara filma två personer som står och (i det här fallet) rappar?

Kreativiteten behöver man inte betala för, om man tänker efter. Och det behöver inte vara high-tec grejer och effekter för miljoner. Mycket går att göra i datorn och att bara få fram en röd tråd i videon är inte heller något som kostar. Speglar innehållet i videon vad låten handlar om t.ex?

Det är lite det jag menar. Tekniska människor som kan göra en snygg video råder det ingen brist på (och det var det jag menade med att den kvalitetsmässigt är bra - men kvaliten är inte allt), utan det är ju det att en video ska ha det där lilla extra, som får folk att komma ihåg videon. Samma sak gäller när du producerar musik, film, produkter, förmedlar varor, tjänster - allt. Gör man inte något som inte sticker ut så är det svårt att lyckas, hur bra grejer man än har och hur bra bildkvalitet din video än håller.

Nu säger jag inte att den är pissdålig, men den känns ju väldigt budget, att man gett en HD-kamera till någon som stått bakom kameran två gånger och sedan låtit grannen bestämma hur den ska redigeras. Konstruktiv kritik, inte bara en massa tjat och gnäll! wink

Lycka till i framtiden. Kul att se ditt jobb i alla fall. Finns det några andra videoprojekt som man kan få se?

klimpan
11 november 2009 · 2 600 Inlägg

jag tycker det var en bra video smile  gillar inte rapp:P lycka till med din nästa video

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
MightyMike
11 november 2009 · 173 Inlägg

Bra jobbat!! Det märks att du lagt ner mkt tid på denna. Tycker du ska vara riktigt nöjd med tanke på att detta är din första.
Dock är jag lite skadad då jag sett mkt och kan lite om branschen. Så här följer lite konstruktiv kritik.. ; )

Jag gillade miljön men panoreringarna utav kameran var allt annat än "smooth". Kändes som kameramannen var lite "svajig på hand".  Detta märktes framförallt i början. Det är en konst att vara kameraman så jag klandrar dig inte men det finns mkt du kan förbättra där.
När killen går på vägen mot kameran... Nästa gång, få honom att gå i en rak linje. För nu mellan dina klipp blir det som att han förflyttar sig mer och mer åt vänster i bild. Sen sissta klippet så blev du tvungen att ändra vinkel på kameran. Reka detta innan nästa gång. Och lägg ut ett spår i en rak linje så han har något att hålla sig efter. Skulle se mer klockrent ut då.
Bilden med killen som går i det höga gräset (1:20). Den är riktigt fin med den skär sig mot det övriga materialet. Tycker du borde skippat den helt.

Sen säger Hexenhammer något mkt viktigt. Du bör ha en röd tråd som speglar vad låten handlar om. Alltså, du borde varva dessa miljöbilder med helt andra miljöer, där man inte ser dom nödvändigtvis rappa. Utan där du filmatiserar en story som går hand i hand med det dom försöker förmedla i texten. Även om det är fina miljöbilder du har så blir det lite långtradigt att följa då det inte direkt händer något.

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu. Jättebra jobbat och jag hoppas vi får ta del av dina framtida projekt också. big_smile

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
MilleN
12 november 2009 · 9 108 Inlägg

Tycker den var riktigt nice, det enda jag reagerade på var att det var lite svajigt hela tiden. Lite mer stativanvändande hade varit fint, speciellt när killen går mot kameran i början.

Sedan blev det lite mycket samma sak som sagt men det är så jäkla läckra miljöer att det inte gör så mycket egentligen. Lite mer färg hade dock inte skadat, ser fram emot fler alster. Är själv väldigt intresserad av att göra liknande saker men det finns varken tid, kunskap eller pengar wink

Mortalis VW-nörd?
13 november 2009 · 4 332 Inlägg

Förstod inte meningen med hoppet mellan "städer o länder" faktiskt, och som millen sa, investera i ett stativ till alla panoreringar och zoomningar, annars tyckte ja de va bra, för 0kr dessutom

Auditography
13 november 2009 · 341 Inlägg

Tackar för alla kommentarerna. Videon har gjort succé och den spelas redan på flera musikkanaler i europa!
Först av allt: Det var meningen att spela in utan stativ! Och det var meningen att killarna skulle "göra sin grej" utan några övernaturliga bilder hit och dit. Videon skulle visa enkelheten av världen, hur vackra enkla saker är, som tex träd eller berg. Men det skulle också vara fokus på artisterna själva. Och det var meningen att man inte skulle se massa saker som kännetecknar städerna som detta spelades in i , utan att de här artisterna befinner sig på helt olika ställen i världen, men ändå ser det ut som det e inspelat på samma ställe!
Med tanke på att jag hade begränsat med tid till alla, och gjorde detta från min egna ficka, så är resultatet väl över förväntan! Så, jag har flera stativ, men jag hatar att använda de i vissa fall, då det blir alldeles för stelt. Det ska vara lite live! Sen när Butch går på vägen? Det var typ storm!!! Det blåste som fasiken, och vi var 2 killar som hängde på stativet och kameran för att det skulle vara stilla... hehe

Övriga projekt? De kommer! Bla an naturfilm med John Picard, en av Bill Clintons polare som är en grön snubbe i USA och jag gör ett av hans projekt. Som sagt, mer kommer!

Senast redigerat av Audiholic (13 november 2009)

Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Mortalis VW-nörd?
13 november 2009 · 4 332 Inlägg

Men vad är det vi ska kommentera när du redan har försvar till allting? tongue Går ju inte att säga vad som bör ändras när allt e "hade begränsat med tid, hade inga pengar, ville ha de så". Mena bara att du verkar ju redan vara nöjd och veta att den är bäst

Auditography
13 november 2009 · 341 Inlägg

Mortalis skrev:
Men vad är det vi ska kommentera när du redan har försvar till allting? tongue Går ju inte att säga vad som bör ändras när allt e "hade begränsat med tid, hade inga pengar, ville ha de så". Mena bara att du verkar ju redan vara nöjd och veta att den är bäst

Haha, oj oj smile
Du, det är inte försvar smile Jag säger ju bara att det var meningen! Och att tycka att ens eget jobb är bäst, vore lite ego, eller hur? smile Men om du säger att önskar att ha mer av det och det andra, och mitt mål var att inte ha det, så måste jag ju förklara, eller hur? wink

Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi RS4 Avant "B5" (2001)
KimVsWorld Mästare
13 november 2009 · 2 947 Inlägg

Audiholic skrev:
Haha, oj oj :)
Du, det är inte försvar :) Jag säger ju bara att det var meningen! Och att tycka att ens eget jobb är bäst, vore lite ego, eller hur? :) Men om du säger att önskar att ha mer av det och det andra, och mitt mål var att inte ha det, så måste jag ju förklara, eller hur? ;)

Vad är det vi ska kommentera då?

Förövrigt tråkig låt. :(

Senast redigerat av KimVsWorld (13 november 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
te_wik Forummoderator
13 november 2009 · 12 813 Inlägg

Tyckte faktiskt att videon var riktigt bra. Inga blinkande diskolampor och halvnakna dansörer som syns i varenda video på säg MTV tex.

Passar bra till låten. Bra jobbat.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Auditography
13 november 2009 · 341 Inlägg

te_wik skrev:
Tyckte faktiskt att videon var riktigt bra. Inga blinkande diskolampor och halvnakna dansörer som syns i varenda video på säg MTV tex.
Passar bra till låten. Bra jobbat.
Mvh Tommy

Tack! smile Det var lite meningen. Vi ville göra något annorlunda..något "naturligt", "vardagligt".

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
te_wik Forummoderator
13 november 2009 · 12 813 Inlägg

Audiholic skrev:

te_wik skrev:
Tyckte faktiskt att videon var riktigt bra. Inga blinkande diskolampor och halvnakna dansörer som syns i varenda video på säg MTV tex.
Passar bra till låten. Bra jobbat.
Mvh Tommy

Tack! smile Det var lite meningen. Vi ville göra något annorlunda..något "naturligt", "vardagligt".

Ja precis, som sagt..Bra jobbat!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Auditography
13 november 2009 · 341 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Vad är det vi ska kommentera då?

Well, alltså alla har ju olika smak, så någon kanske säger något som inspirerar mig, eller så. lol

Audi RS4 Avant "B5" (2001)
Audi Q5 3.2 Quattro S-Tronic "projekt 330hp" (2010)
Audi A4 Turbo "BSR300" (2001)
Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
14 november 2009 · 1 035 Inlägg

hatar rap men det va jävligt bra klipt för att ha en budget på 0kr tongue
lycka till med ditt nästa projekt!

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Roz-104 typ..eh..va?
14 november 2009 · 582 Inlägg

Jag tycker den va nice som fan big_smile smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang