Samlingstråd: Vad är min bil värd?

smogaffet
12 juli 2023 · 4 Inlägg

SportPilot skrev:

smogaffet skrev:
hej

Jag är inte så bilkunnig men har en opel astra sports tourer 1.6 ecotec från 2014 , miltal strax under 16000 mil.
Någon som vet vad den är värd ? Jag köpte den för 79000 kr för 1,5 år sedan på ca 14000 mil.

Jag har googlat fram ett företag som heter kvdbil . Det låter smidigt att sälja bilen via någon som sköter hela affären och på budgivning . Vad tycker folket om det företaget eller finns det bättre lösningar ?
tack

Visst är det smidigt, men vill du få ut så mycket som möjligt så sälj den privat. Jag hade lagt ut den för 79 på blocket, efter lite förhandling så får du säkert 65-70k

Men visst måste det underlätta affären om bilen kommer vara precis helt nybesiktigad när jag lägger ut den på försälning ?

it_mutt Avstängd
12 juli 2023 · 10 388 Inlägg

smogaffet skrev:

SportPilot skrev:

smogaffet skrev:
hej

Jag är inte så bilkunnig men har en opel astra sports tourer 1.6 ecotec från 2014 , miltal strax under 16000 mil.
Någon som vet vad den är värd ? Jag köpte den för 79000 kr för 1,5 år sedan på ca 14000 mil.

Jag har googlat fram ett företag som heter kvdbil . Det låter smidigt att sälja bilen via någon som sköter hela affären och på budgivning . Vad tycker folket om det företaget eller finns det bättre lösningar ?
tack

Visst är det smidigt, men vill du få ut så mycket som möjligt så sälj den privat. Jag hade lagt ut den för 79 på blocket, efter lite förhandling så får du säkert 65-70k

Men visst måste det underlätta affären om bilen kommer vara precis helt nybesiktigad när jag lägger ut den på försälning ?

Det är aldrig ett minus.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
13 juli 2023 · 7 239 Inlägg

smogaffet skrev:

SportPilot skrev:

smogaffet skrev:
hej

Jag är inte så bilkunnig men har en opel astra sports tourer 1.6 ecotec från 2014 , miltal strax under 16000 mil.
Någon som vet vad den är värd ? Jag köpte den för 79000 kr för 1,5 år sedan på ca 14000 mil.

Jag har googlat fram ett företag som heter kvdbil . Det låter smidigt att sälja bilen via någon som sköter hela affären och på budgivning . Vad tycker folket om det företaget eller finns det bättre lösningar ?
tack

Visst är det smidigt, men vill du få ut så mycket som möjligt så sälj den privat. Jag hade lagt ut den för 79 på blocket, efter lite förhandling så får du säkert 65-70k

Men visst måste det underlätta affären om bilen kommer vara precis helt nybesiktigad när jag lägger ut den på försälning ?

Ja det underlättar mycket smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
smogaffet
13 juli 2023 · 4 Inlägg

Tack för era svar smile

Tyfors Svetsare
18 juli 2023 · 1 153 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
E39 diesel har fruktansvärt hög skatt, detta tillsammans med det höga miltalet gör att värdet är lågt. 10k som förut gissats är nog ganska rimligt.

Finns 2st på blocket nu ingen m sport. Men en för 40 och en för 440000

De e väsentligt mer är 10000 iaf 🤣🤣

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
BlackCreek
30 september 2023 · 6 Inlägg

Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Volvo 945 "Super Polar" (1995)
Volvo 944 (1994)
Utmarks-Loke
30 september 2023 · 5 871 Inlägg

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Nej, så länge det inte är för mycket rost var det en bra affär. Det är bilar som kommer stiga mycket i värde de närmsta åren.

Oreggad Ruter Knekt
30 september 2023 · 673 Inlägg

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Tuff design med eltejp på lyktorna.

Vet ej vad "super polar" är för utrustningsnivå men motormässigt så tycker jag det låter som ett riktigt bra pris.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
BlackCreek
1 oktober 2023 · 6 Inlägg

Duvetdet skrev:

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Tuff design med eltejp på lyktorna.

Vet ej vad "super polar" är för utrustningsnivå men motormässigt så tycker jag det låter som ett riktigt bra pris.

Super polar hade nog allt man kunde slänga på, svart delläder, elhissar etc etc.

Jag har nya blinkers liggandes redan, så jag kan nog fixa eltejpsmodden utan problem.

Ska bli kul att se hur pass bra jag kan få till den utan att lägga tonvis med pengar på den. Har redan en som är i mer eller mindre nyskick, så den här skall bli en bruksbil.

Volvo 945 "Super Polar" (1995)
Volvo 944 (1994)
BlackCreek
1 oktober 2023 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Nej, så länge det inte är för mycket rost var det en bra affär. Det är bilar som kommer stiga mycket i värde de närmsta åren.

Ja med tanke på vad reparationer kostar är ju en bil man kan pillra med själv rätt ovärderlig.

Volvo 945 "Super Polar" (1995)
Volvo 944 (1994)
Blanke
5 oktober 2023 · 353 Inlägg

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

15000 för det låter ärligt talat som ett väldigt bra kap. Om det nu är så att det bara är dom där problemen, men det lär du väl märka om dom gjort någon fuling. Men för 15000kr får du knappt en 940 som rullar i många delar av landet för att alla försöker flippa skräp. Tar min 740 GLT som exempel, som har bytt ägare 3 gånger sen jag sålde den för några månader sen. Och varje annons sålde den med ingenting förutom lögner för 15000kr

BlackCreek
13 oktober 2023 · 6 Inlägg

Blanke skrev:

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

15000 för det låter ärligt talat som ett väldigt bra kap. Om det nu är så att det bara är dom där problemen, men det lär du väl märka om dom gjort någon fuling. Men för 15000kr får du knappt en 940 som rullar i många delar av landet för att alla försöker flippa skräp. Tar min 740 GLT som exempel, som har bytt ägare 3 gånger sen jag sålde den för några månader sen. Och varje annons sålde den med ingenting förutom lögner för 15000kr

Ja, tror också det blir ok. Ska h den som bruksbil, så ska bara få den igenom besiktningen och på med bra däck, kanske stötdämpare runt om. Sen får det rulla tills den självdör.

Volvo 944 (1994)
Volvo 945 "Super Polar" (1995)
Steave
26 oktober 2023 · 2 Inlägg

Har en Suzuki SX4 S-Cross 1.4 T AllGrip från 2017 (i bruk 2018), som under sina första år fram till i januari i år stått i garage hos min farfar och bara gått ~700 mil. Sedan jag tog över den så har den nu kommit upp i ~1150 mil. Har fått bud från en bilhandlare som vill köpa in den för 187k, men det var baserat på tron att den alltid servats i tid.
Efter att ha begärt ut den digitala serviceboken visar det sig att den har servats med ungefär 1 års mellanrum, men lite fördröjt.
Servicar som gjorts, med körsträcka och tid sedan servicen innan:
Mar 2018 Leveransservice
Apr 2019 1 års service (2550km, 13 månader)
Sep 2020 2 års service (1743km, 17 månader)
Dec 2021 3 års service (1432 km, 15 månader)
Jan 2023 4 års service (1142 km, 13 månader)
Med tanke på att den stått skyddad i garage fram tills jag tog över den i januari i år och hur lite den har gått så har jag dock väldigt svårt att tro att den skulle tagit någon skada av det, men skulle ni se det som ett rimligt skäl att dra ner på priset ändå? Fördröjningarna har byggts upp så att den egentligen skulle ha fått sin 5 års service i mars i år om man följt schemat, men enligt serviceschemat är det inget utöver det vanliga som ska bytas då, bara grejer som oljebyte och några kontroller som ska göras vartannat år.
Jag tycker priset känns rimligt baserat på det jag sett på marknaden, men osäker på om jag ska acceptera ett prisnedrag och i så fall hur mycket baserat på service fördröjningarna.

Jag har meddelat köparen om det via mail men inte fått något svar än, så osäker på om han kommer försöka få till nåt eller inte. VIll dock vara beredd om så skulle ske.

Senast redigerat av Steave (26 oktober 2023)

Oreggad Ruter Knekt
26 oktober 2023 · 673 Inlägg

Steave skrev:
Har en Suzuki SX4 S-Cross 1.4 T AllGrip från 2017 (i bruk 2018), som under sina första år fram till i januari i år stått i garage hos min farfar och bara gått ~700 mil. Sedan jag tog över den så har den nu kommit upp i ~1150 mil. Har fått bud från en bilhandlare som vill köpa in den för 187k, men det var baserat på tron att den alltid servats i tid.
Efter att ha begärt ut den digitala serviceboken visar det sig att den har servats med ungefär 1 års mellanrum, men lite fördröjt.
Servicar som gjorts, med körsträcka och tid sedan servicen innan:
Mar 2018 Leveransservice
Apr 2019 1 års service (2550km, 13 månader)
Sep 2020 2 års service (1743km, 17 månader)
Dec 2021 3 års service (1432 km, 15 månader)
Jan 2023 4 års service (1142 km, 13 månader)
Med tanke på att den stått skyddad i garage fram tills jag tog över den i januari i år och hur lite den har gått så har jag dock väldigt svårt att tro att den skulle tagit någon skada av det, men skulle ni se det som ett rimligt skäl att dra ner på priset ändå? Fördröjningarna har byggts upp så att den egentligen skulle ha fått sin 5 års service i mars i år om man följt schemat, men enligt serviceschemat är det inget utöver det vanliga som ska bytas då, bara grejer som oljebyte och några kontroller som ska göras vartannat år.
Jag tycker priset känns rimligt baserat på det jag sett på marknaden, men osäker på om jag ska acceptera ett prisnedrag och i så fall hur mycket baserat på service fördröjningarna.

Jag har meddelat köparen om det via mail men inte fått något svar än, så osäker på om han kommer försöka få till nåt eller inte. VIll dock vara beredd om så skulle ske.

Vad säger garantier med att du "slarvat" med servicen? Om det är någonting där som kör sig så blir den väl lite mer svårsåld, men risk för skada kan jag inte tänka mig att 1100 mil och 4 byten av vätskor kan ha gjort.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Low
26 oktober 2023 · 3 318 Inlägg

Steave skrev:
Har en Suzuki SX4 S-Cross 1.4 T AllGrip från 2017 (i bruk 2018), som under sina första år fram till i januari i år stått i garage hos min farfar och bara gått ~700 mil. Sedan jag tog över den så har den nu kommit upp i ~1150 mil. Har fått bud från en bilhandlare som vill köpa in den för 187k, men det var baserat på tron att den alltid servats i tid.
Efter att ha begärt ut den digitala serviceboken visar det sig att den har servats med ungefär 1 års mellanrum, men lite fördröjt.
Servicar som gjorts, med körsträcka och tid sedan servicen innan:
Mar 2018 Leveransservice
Apr 2019 1 års service (2550km, 13 månader)
Sep 2020 2 års service (1743km, 17 månader)
Dec 2021 3 års service (1432 km, 15 månader)
Jan 2023 4 års service (1142 km, 13 månader)
Med tanke på att den stått skyddad i garage fram tills jag tog över den i januari i år och hur lite den har gått så har jag dock väldigt svårt att tro att den skulle tagit någon skada av det, men skulle ni se det som ett rimligt skäl att dra ner på priset ändå? Fördröjningarna har byggts upp så att den egentligen skulle ha fått sin 5 års service i mars i år om man följt schemat, men enligt serviceschemat är det inget utöver det vanliga som ska bytas då, bara grejer som oljebyte och några kontroller som ska göras vartannat år.
Jag tycker priset känns rimligt baserat på det jag sett på marknaden, men osäker på om jag ska acceptera ett prisnedrag och i så fall hur mycket baserat på service fördröjningarna.

Jag har meddelat köparen om det via mail men inte fått något svar än, så osäker på om han kommer försöka få till nåt eller inte. VIll dock vara beredd om så skulle ske.

Att bilen skulle tagit skada på så få mil, men ändå många services är bara hitte på.

Visst katten kanske inte mår bra om det är endast korta sträckor men,nja.....

Får du skambud så sälj till någon annan.  Kanske någon auktion sida?..

Steave
26 oktober 2023 · 2 Inlägg

Duvetdet skrev:
Vad säger garantier med att du "slarvat" med servicen? Om det är någonting där som kör sig så blir den väl lite mer svårsåld, men risk för skada kan jag inte tänka mig att 1100 mil och 4 byten av vätskor kan ha gjort.

Suzukis garantier är som mest 5 år, så de gäller inte längre. Enda undantaget är genomrostning.

Low skrev:
Att bilen skulle tagit skada på så få mil, men ändå många services är bara hitte på.

Visst katten kanske inte mår bra om det är endast korta sträckor men,nja.....

Får du skambud så sälj till någon annan.  Kanske någon auktion sida?..

Tack.
Fick svar från köparen nu att det inte var några problem, så jag oroade mig i onödan smile

Senast redigerat av Steave (26 oktober 2023)

TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

Jag köpte 4 st nya vinterdäck förra veckan för 8000 kr och tankade full tank. Nu har det hänt vissa saker, som inte har med bilen att göra, som gör att jag överväger att sälja bilen ganska snart. Kan jag hänvisa till nya däck och full tank och på så vis öka värdet på bilen?

Senast redigerat av TaxiBenz (14 november 2023)

iFerz
14 november 2023 · 282 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Jag köpte 4 st nya vinterdäck förra veckan för 8000 kr och tankade full tank. Nu har det hänt vissa saker, som inte har med bilen att göra, som gör att jag överväger att sälja bilen ganska snart. Kan jag hänvisa till nya däck och full tank och på så vis öka värdet på bilen?

Full tank kan nog vara svårt, ingenting jag själv skulle betala extra eller mindre för, men vinterdäcken kan du absolut höja värdet på bilen med, förutsatt att de såklart följer med big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
TaxiBenz
14 november 2023 · 130 Inlägg

iFerz skrev:

TaxiBenz skrev:
Jag köpte 4 st nya vinterdäck förra veckan för 8000 kr och tankade full tank. Nu har det hänt vissa saker, som inte har med bilen att göra, som gör att jag överväger att sälja bilen ganska snart. Kan jag hänvisa till nya däck och full tank och på så vis öka värdet på bilen?

Full tank kan nog vara svårt, ingenting jag själv skulle betala extra eller mindre för, men vinterdäcken kan du absolut höja värdet på bilen med, förutsatt att de såklart följer med big_smile

Full tank är ändå ca 1700 kr i värde.

spillolja
14 november 2023 · 4 038 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Full tank är ändå ca 1700 kr i värde.

kanske är det dragplåster om det är en rishög man säljer

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang