B204L i Kadett GSI '88? HJÄLP BEHÖVER ALL INFO SOM FINNS!!

MrSkyline89 driver with style
27 mars 2010 · 800 Inlägg

Tjena!

kanske denna frågan ha kommit upp tidigare men kanske ni kan hjälpa mig ändå? smile

Jag ha haft några funderingar över att bygga om min GSi till turbobil å då jag inte vill göra något dyrt avgasprov så kom jag fram till att regga om den till ombyggt fordon. de vill säger att jag ska byta drivlinan, väghållning å bromsar.

min tanke är att använda en B204L från en Saab 900 med 185hk original, måste tillägga att bilen kommer att väga under 1000kg å så kommer de inte att fungera att använda en C20LET med SFRO's effektbestämmelser, 15kw/100kg = 205hk/1000kg.

Nu vill jag veta om jag kommer att få plats med motorn i motorrummet, om den passar ihop med en F20 låda, kommer kabelhärvan gå att bygga ihop??

finns mer frågor men jag skulle vara tacksam om ni kan berätta för mig så mycke ni vet om ett sådant bygge

kanske de redan finns någon som har gjort ett sådant bygge som kan ger mig tipps? smile


Tack för alla svar i förhand!!

Mvh Nick

Senast redigerat av Opel16V (28 mars 2010)

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
28 mars 2010 · 800 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig? hmm

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
dadooo
28 mars 2010 · 841 Inlägg

kolla JG  här på gorg han har 260 hk i sin kadett och den är sugis..

Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
HenkeTIC
28 mars 2010 · 888 Inlägg

JG:s Kadett har inget att göra med TS frågeställning.

B204L passar på växellådan. hur det är med motorfäste kan jag inte svara på just nu. Finns dom som stoppat saabmotor i astra och det är ju nästan samma bil så det borde gå.

Med en b204E från en 9000 2,0t så borde det gå att regga som vanligt motorbyte på bilprovningen om du har en 16v.

MrSkyline89 driver with style
28 mars 2010 · 800 Inlägg

HenkeTIC skrev:
JG:s Kadett har inget att göra med TS frågeställning.

B204L passar på växellådan. hur det är med motorfäste kan jag inte svara på just nu. Finns dom som stoppat saabmotor i astra och det är ju nästan samma bil så det borde gå.

Med en b204E från en 9000 2,0t så borde det gå att regga som vanligt motorbyte på bilprovningen om du har en 16v.

okej, ja kadett och astra är nästan lika i motorrummet smile tyvärr så ha jag ingen 16V så de e därför jag ska köra på en B204L för en 900 '94-98 ä billiga att införskaffa och inga problem att hämta 300-400hk utan att öppna blocket smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Sketstopp24v STREETRACER
28 mars 2010 · 892 Inlägg

coolt bygge men kommer nog bli rätt dyrt o jobbigt...  varför inte köpa en ng900 o göra iordning istället??  känns billigare o möe mindre meck smile 

o om du ska upp till 300hk behövs det bytas en del utanför blocket på en såndär 400hk är juh då betydligt mkt värre wink 

men visst...  blir det till att du börjar bygga en sån bil ska det bli jäkligt intressant att följa  smile

Bmc Crew
Rille0
28 mars 2010 · 2 021 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
coolt bygge men kommer nog bli rätt dyrt o jobbigt...  varför inte köpa en ng900 o göra iordning istället??  känns billigare o möe mindre meck smile 

o om du ska upp till 300hk behövs det bytas en del utanför blocket på en såndär 400hk är juh då betydligt mkt värre wink 

men visst...  blir det till att du börjar bygga en sån bil ska det bli jäkligt intressant att följa  smile

kadetten har mkt roligare chassi än 900an, sen är det ju coolt också tongue

vet inte hur hållbar f20 lådan är men det brukar inte kunna vara nå problem och krossa en f25 låda redan med en relativt lätt trimmad saab motor, bara så du tänker på det.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
HenkeTIC
28 mars 2010 · 888 Inlägg

Körde med chippad c20let i en kadett gsi 85a för ex antal år sedan och använde f20 lådan. Funkade bra, jag rasade aldrig lådan.

MrSkyline89 driver with style
29 mars 2010 · 800 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
coolt bygge men kommer nog bli rätt dyrt o jobbigt...  varför inte köpa en ng900 o göra iordning istället??  känns billigare o möe mindre meck smile 

o om du ska upp till 300hk behövs det bytas en del utanför blocket på en såndär 400hk är juh då betydligt mkt värre wink 

men visst...  blir det till att du börjar bygga en sån bil ska det bli jäkligt intressant att följa  smile

jag gillar att meka big_smile de e jo de wink vi få väl se vad de blir av att till slut roll

läste om en kille som la en sådan motor i sin corsa, bytte turbo, IC, tryckrören, andra spridare å så va han uppe i 460hk cool

så som de ser ut så kommer jag att göra ombygget om jag inte lyckas kvadda den under sommaren av någon olycklig anledning (som jag inte hoppas på wink ) men när jag dra igång de vet jag inte än, planerat är till vintern iaf smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
29 mars 2010 · 800 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Körde med chippad c20let i en kadett gsi 85a för ex antal år sedan och använde f20 lådan. Funkade bra, jag rasade aldrig lådan.

ja en f20 håller utmärkt men de kliar mig lite i fingarna att ha en f28 (6petat) roll

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
dadooo
6 april 2010 · 841 Inlägg

HenkeTIC skrev:
JG:s Kadett har inget att göra med TS frågeställning.

B204L passar på växellådan. hur det är med motorfäste kan jag inte svara på just nu. Finns dom som stoppat saabmotor i astra och det är ju nästan samma bil så det borde gå.

Med en b204E från en 9000 2,0t så borde det gå att regga som vanligt motorbyte på bilprovningen om du har en 16v.

Jag tänkte du kunde kolla med JG om du kollar på hans sida så kan han opel motorer rätt bra osv. big_smile

så behöveer du inte byta hela motorn.

Senast redigerat av dadooo (6 april 2010)

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Sketstopp24v STREETRACER
6 april 2010 · 892 Inlägg

kan säga att det krävs lite mer än "bara" byts turbo,ICo spridare o tryckrör för att få ut 460hk wink

kolla smeckot här på garaget han har väl den effekten du vill ha ungefär i samma motor wink

Bmc Crew
Rille0
6 april 2010 · 2 021 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
kan säga att det krävs lite mer än "bara" byts turbo,ICo spridare o tryckrör för att få ut 460hk wink

kolla smeckot här på garaget han har väl den effekten du vill ha ungefär i samma motor wink

smidda kolvar och h profil stakar är överkurs för "bara" 450hk. så det kan du stryka

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
myran Foto/Bilnörd
6 april 2010 · 1 541 Inlägg

F20 är fabriks specad för 200nm
F28 är specad för 280nm

Men dom bör hålla för mera än så.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Sketstopp24v STREETRACER
6 april 2010 · 892 Inlägg

Rille0 skrev:

Sketstopp24v skrev:
kan säga att det krävs lite mer än "bara" byts turbo,ICo spridare o tryckrör för att få ut 460hk wink

kolla smeckot här på garaget han har väl den effekten du vill ha ungefär i samma motor wink

smidda kolvar och h profil stakar är överkurs för "bara" 450hk. så det kan du stryka

jo sant.. original håller för det oxå wink  det blir rätt mkt pengar om man nu ska göra det bra och med allt man behöver runt ikring wink

Bmc Crew
MrSkyline89 driver with style
10 april 2010 · 800 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
kan säga att det krävs lite mer än "bara" byts turbo,ICo spridare o tryckrör för att få ut 460hk wink

kolla smeckot här på garaget han har väl den effekten du vill ha ungefär i samma motor wink

okej ska kika smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
10 april 2010 · 800 Inlägg

myran skrev:
F20 är fabriks specad för 200nm
F28 är specad för 280nm

Men dom bör hålla för mera än så.

jo klart gör dom de smile men fågan e ba om jag kan använda mina original drivaxlar på f28an eller om jag måste kota dom? tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MattiasH
10 april 2010 · 1 291 Inlägg

Opel16V skrev:

myran skrev:
F20 är fabriks specad för 200nm
F28 är specad för 280nm

Men dom bör hålla för mera än så.

jo klart gör dom de smile men fågan e ba om jag kan använda mina original drivaxlar på f28an eller om jag måste kota dom? tongue

Kadettens drivaxlar passar i F28 lådan, du kan använda i princip alla axlar från calibra och vectra a. Även axlar från astra F, kadett E, ascona C med större motorerna.

Att F20 är specad till 200Nm tex tror jag inte riktigt på dock, däremot verkar det vara en vanlig uppfattning. F10 är ju inte direkt specad för 100Nm..
F28 är en riktigt stark låda, klarar 600+ med fyrhjulsdrift.

MrSkyline89 driver with style
11 april 2010 · 800 Inlägg

MattiasH skrev:

Opel16V skrev:

myran skrev:
F20 är fabriks specad för 200nm
F28 är specad för 280nm

Men dom bör hålla för mera än så.

jo klart gör dom de smile men fågan e ba om jag kan använda mina original drivaxlar på f28an eller om jag måste kota dom? tongue

Kadettens drivaxlar passar i F28 lådan, du kan använda i princip alla axlar från calibra och vectra a. Även axlar från astra F, kadett E, ascona C med större motorerna.

Att F20 är specad till 200Nm tex tror jag inte riktigt på dock, däremot verkar det vara en vanlig uppfattning. F10 är ju inte direkt specad för 100Nm..
F28 är en riktigt stark låda, klarar 600+ med fyrhjulsdrift.

TACK! för den infon! ha letat som en idiot! men nu vet jag de å ha bestämmt mig för att använda en F28 smile

Nu skulle jag bara behöva veta lite mer angående elen (de dryga) vilken kabelstam skulle jag ta? och någon som skulle kunna ger mig lite info hur de ska kopplas ihop med bilens el? smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
30 april 2010 · 800 Inlägg

ingen som vet något med eller har alla saab åkare dött? tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang