Angående: Aftonbladets streetrace-artikel

Muttley
28 maj 2010 ·

Bullet--- skrev:

tkd_rille skrev:

Bullet--- skrev:
hahaha,

-Tänk dig att du sitter på en häst som skenar, den styr du inte. Samma sak gäller här, när de här personerna släpper loss hästkrafterna under motorhuven så har de ingen kontroll på bilen.

hade de koll på skitet då?

vem?

Om du hade läst själva huvudhandlingen i TS länk så hade du förstått?

Muttley
28 maj 2010 ·

Thunderbird88 skrev:

Drfrasse skrev:
såg den med. skulle faktist vatt ganska fett med en street-race bana i helsingborg

Bara jag som ser det roliga?
NI HAR JU FÖR I HELVETE MECA BANAN I MALMÖ!

Alltså seriöst, allt tjafs om "Vi vill ha streetrace bana här, där" blalbla bla!
Kör ni streetrace för att ni har byggt era bilar så riktigt jävla dåligt att ni inte klarar besiktningen innan ett seriöst race?

Sluta klaga på att det inte finns någonstans att köra, det går tävlingar på gamla flygfält osv över HELA SVERIGE!

EDIT: kan lägga till mer.

SMF Västerås hade en tävling förra helgen och i ett försök att få folk att sluta köra streetrace så ordnar dom teori och allt där så att du har licensen direkt och kan börja köra direkt.
Hur många anmälde sig? 1 person.
Bygg bilarna bättre så att ni klarar säkerhets regler och sedan så är streetrace lika intressant som att se oljesanering, ingenting händer.
På bana får ni köra hela dagen!

Du har så rätt så, Helsingborgarna har mindre än en timma ner dit, så istället för att lägga en timme på att köra runt i stan kan de köra till malmö och köra. Men de förstår ej att hbg kommun vill inte slänga pengarna åt helvete, kommer en laglig raka så lär ju ingen köra där ändå.

dadooo
28 maj 2010 · 841 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Drfrasse skrev:
såg den med. skulle faktist vatt ganska fett med en street-race bana i helsingborg

Bara jag som ser det roliga?
NI HAR JU FÖR I HELVETE MECA BANAN I MALMÖ!

Alltså seriöst, allt tjafs om "Vi vill ha streetrace bana här, där" blalbla bla!
Kör ni streetrace för att ni har byggt era bilar så riktigt jävla dåligt att ni inte klarar besiktningen innan ett seriöst race?

Sluta klaga på att det inte finns någonstans att köra, det går tävlingar på gamla flygfält osv över HELA SVERIGE!

EDIT: kan lägga till mer.

SMF Västerås hade en tävling förra helgen och i ett försök att få folk att sluta köra streetrace så ordnar dom teori och allt där så att du har licensen direkt och kan börja köra direkt.
Hur många anmälde sig? 1 person.
Bygg bilarna bättre så att ni klarar säkerhets regler och sedan så är streetrace lika intressant som att se oljesanering, ingenting händer.
På bana får ni köra hela dagen!

problemet där är att de säkerligen kostar + att man behöver en bil som de besitiar och ja tror inte så många vill betala sånt och bygga extra för deras besiktning.... dvs man måste ha brandsäkra handkar overal osv osv.

Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
dadooo
28 maj 2010 · 841 Inlägg

tror mest att de kör olagligt eftersom de inte har hjälmar och vissa bra bilar inte klara besiktningen och de kostar att vara med på de  tror jag ......

Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Knugcab
28 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Frågan är varför man vill vara så dumsnål att man tummar på sin egen säkerhet...

Det har hänt mer än en racekrasch där föraren gått därifrån lite lätt omskakad pga. all säkerhetsutrustning, där man hade blivit mos om man suttit i en vanlig standardbil... Reglerna finns av en anledning.

Jävligt dumt att bygga en bil där man lägger ned en massa på motorn etc. utan att ägna säkerheten en enda tanke, har man råd med stora turbos och grejer så har man råd med bälte och hjälm också... Det gäller att prioritera.

Än värre så lägger ju vissa wannabe-racers ned ännu mer på billjud, styling osv. utan funktion... Ger varken en snabbare eller säkrare bil... Nä, tror det är felprioriteringar. För inte sker ju streetracing i första hand bland de som helt saknar pengar och trots det vill prova vad deras original Golf II CL eller Saab 900i går för...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 maj 2010 · 1 948 Inlägg

Till streetracingens försvar kan jag säga följande.

Alla säger att det finns banor och lagliga alternativ(blackrace), och "det är inte lika kul när de e lagligt" gäller en väldigt liten skara tror jag. Jag kan tänka mig att om lagliga och VETTIGA alternativ faktiskt dyker upp så hade det förhindrats ja, men vem är nöjd med att få köra "ett par tre gånger" om året? fråga en som går på gym eller en som spelar fortboll om han hade använt fotbollsplanen/gymmet om det bara var öppet "par tre gånger" om året? just det....

... fotbollspelaren hade spelat på diverse gräsplaner han hittat, och personen som går på gym hade tränat på annat håll. Vilket är vad streetracarna gör!

Fixa en asfaltsraka i varje kommun, och flera i de riktigt stora kommunerna, en raka som är öppen dygnet runt hela året, där man slipper använda hjälm, där man slipper racingstolar, racingbälten, burar, flammsäkra kläder, och där man slipper ta licens, där man slipper betala en massa avgifter osv. Det kan gott vara finansierat genom skattemedel, samt ett års/månads kort som endast kostar någon tusenlapp/hundring.

då kommer streetracingen att försvinna! med dagens patetiska försök med arrangera blackrace en eller ett par gånger om året på endast ett fåtal ställen i landet, och där man måste krångla med licenser och hjälmar o skit så kommer streetracingen endast att öka.

Senast redigerat av AcesHigh666 (28 maj 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Volvo-nisse Kluraren
28 maj 2010 · 90 Inlägg

Vad ska man säga.....
Känner mig lite kluven till just detta.....
Visst har Aftonbladet vinklat detta åt helskotta , inget att säga något om....
Men hallå va......
Är det verkligen viktigare för vissa vad tidningen ger för signaler eller inte....
Streetracen kommer ju finnas och köras i vilket fall , samt en artikel i Aftonbladet lär ju knappast göra att det ser varken bättre eller sämre ut med denna hobby....
Tycker snarare då mera synd om familjen och vänner som miste sin dotter och kompis i en olycka....
Sedan om det är streetrace eller inte som legat bakom detta eller om hon själv varit del i det hela genom bristande uppmärksamhet...
Tja , det kommer vi nog aldrig få reda på helt ut.....
Men som sagt....
Detta är bara min åsikt och tankar om detta....

Volvo 744 "Shrek" (1986)
Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo V70N "Skalman" (2004)
trippelturbo Trucker
29 maj 2010 · 2 710 Inlägg

Streetracing har blivit ett samhällsproblem som TYVÄRR krävde ett dödsfall innan polisen hann öppna ögonen. Polisen är mkt medveten om detmesta som händer omkring och jag tycker det är BRA!! Jag slipper hellre se 2 grabbar köra fort jämsides än att en människa mister livet pga en annan hobby (!!!)

Hörde att racet i Västerås hade blivit avbrutet och därför åkte folk bara runt. Men hellre det än att en människa mister livet!! Jag hoppas att Ghostrider i Sthlm nu skärper sig!! O jag HOPPAS SLIPPA läsa om att en andra person mist livet pga dett!!

Mvh

Fart missbrukare
Muttley
29 maj 2010 ·

Bullet--- skrev:

tkd_rille skrev:

Bullet--- skrev:

vem?

Om du hade läst själva huvudhandlingen i TS länk så hade du förstått?

jag citerade en del av artikeln, och du svarade "hade dem koll på skitet då?", undrade bara vad du menade.

Hur många har koll på sina bilar då?. Inte alls alla som försöker leka. Publiken står på tok för nära och de kommer skenande bilar ibland på tok för nära kanterna. Hade de varit lite väl kontrollerat så hade de ju varit lite mer accepterat.  När de väl började bli lite kontrollerat så ville folk inte köra race längre, så de som lade ner tid på att arrangera race under lite kontrollerande former tröttna med.

Street race/lek på allmänna vägar är inget jag alls beskyddar då de oftast är idiotkörning.

Muttley
29 maj 2010 ·

dadooo skrev:

Thunderbird88 skrev:

Drfrasse skrev:
såg den med. skulle faktist vatt ganska fett med en street-race bana i helsingborg

Bara jag som ser det roliga?
NI HAR JU FÖR I HELVETE MECA BANAN I MALMÖ!

Alltså seriöst, allt tjafs om "Vi vill ha streetrace bana här, där" blalbla bla!
Kör ni streetrace för att ni har byggt era bilar så riktigt jävla dåligt att ni inte klarar besiktningen innan ett seriöst race?

Sluta klaga på att det inte finns någonstans att köra, det går tävlingar på gamla flygfält osv över HELA SVERIGE!

EDIT: kan lägga till mer.

SMF Västerås hade en tävling förra helgen och i ett försök att få folk att sluta köra streetrace så ordnar dom teori och allt där så att du har licensen direkt och kan börja köra direkt.
Hur många anmälde sig? 1 person.
Bygg bilarna bättre så att ni klarar säkerhets regler och sedan så är streetrace lika intressant som att se oljesanering, ingenting händer.
På bana får ni köra hela dagen!

problemet där är att de säkerligen kostar + att man behöver en bil som de besitiar och ja tror inte så många vill betala sånt och bygga extra för deras besiktning.... dvs man måste ha brandsäkra handkar overal osv osv.

Men lägga flera tusen på att enbart köra runt och cruisa leka de går utmärkt. Är inte bilsporten en hobby?.
Köper man motorcykel så ordnar man säkra kläder inte kör man runt i tshirt gympadojjor och shorts. Om man är seriös så har man även råd att köpa billiga saker som faktiskt funkar.

JUSTer
29 maj 2010 · 451 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Som vanligt har Aftonblader noll koll på vad de egentligen pratar om.

Att 2 personer "rejsar" på motorvägen är enligt mig inte streetrace, men för tidningarna är det tydligen det.

Mvh Ludde

De här var dagens kommentar!! lol


Men jag förstår din mening

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 maj 2010 · 3 929 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Till streetracingens försvar kan jag säga följande.

Alla säger att det finns banor och lagliga alternativ(blackrace), och "det är inte lika kul när de e lagligt" gäller en väldigt liten skara tror jag. Jag kan tänka mig att om lagliga och VETTIGA alternativ faktiskt dyker upp så hade det förhindrats ja, men vem är nöjd med att få köra "ett par tre gånger" om året? fråga en som går på gym eller en som spelar fortboll om han hade använt fotbollsplanen/gymmet om det bara var öppet "par tre gånger" om året? just det....

... fotbollspelaren hade spelat på diverse gräsplaner han hittat, och personen som går på gym hade tränat på annat håll. Vilket är vad streetracarna gör!

Fixa en asfaltsraka i varje kommun, och flera i de riktigt stora kommunerna, en raka som är öppen dygnet runt hela året, där man slipper använda hjälm, där man slipper racingstolar, racingbälten, burar, flammsäkra kläder, och där man slipper ta licens, där man slipper betala en massa avgifter osv. Det kan gott vara finansierat genom skattemedel, samt ett års/månads kort som endast kostar någon tusenlapp/hundring.

då kommer streetracingen att försvinna! med dagens patetiska försök med arrangera blackrace en eller ett par gånger om året på endast ett fåtal ställen i landet, och där man måste krångla med licenser och hjälmar o skit så kommer streetracingen endast att öka.

Ett par tre gånger om året?
Det är racing varje helg i hela sverige.
Du kan köra varannan helg om du verkligen kommer in i det hela.

Precis som det sagts, folk vill bara ha det värsta av det värsta med skiter i säkerheten.
Sen är det säkert också folk som säger "Min bil gör 11 sekunder på strippen" men aldrig ens kört den där utan säger bara så för att folk ska veta att bilen är snabb men vågar inte köra den på strippen för då kommer ägaren att inse hur värdelös bilen är.

Säger jag att min bil gör 14 sekunder på strippen till en volvo raggare säger han "HAHHA min volvo gör 12 sekunder!".
Folk förstår inte hur snabbt en 14 sekunders repa egentligen är, för dom har aldrig kört!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 maj 2010 · 1 948 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Till streetracingens försvar kan jag säga följande.

Alla säger att det finns banor och lagliga alternativ(blackrace), och "det är inte lika kul när de e lagligt" gäller en väldigt liten skara tror jag. Jag kan tänka mig att om lagliga och VETTIGA alternativ faktiskt dyker upp så hade det förhindrats ja, men vem är nöjd med att få köra "ett par tre gånger" om året? fråga en som går på gym eller en som spelar fortboll om han hade använt fotbollsplanen/gymmet om det bara var öppet "par tre gånger" om året? just det....

... fotbollspelaren hade spelat på diverse gräsplaner han hittat, och personen som går på gym hade tränat på annat håll. Vilket är vad streetracarna gör!

Fixa en asfaltsraka i varje kommun, och flera i de riktigt stora kommunerna, en raka som är öppen dygnet runt hela året, där man slipper använda hjälm, där man slipper racingstolar, racingbälten, burar, flammsäkra kläder, och där man slipper ta licens, där man slipper betala en massa avgifter osv. Det kan gott vara finansierat genom skattemedel, samt ett års/månads kort som endast kostar någon tusenlapp/hundring.

då kommer streetracingen att försvinna! med dagens patetiska försök med arrangera blackrace en eller ett par gånger om året på endast ett fåtal ställen i landet, och där man måste krångla med licenser och hjälmar o skit så kommer streetracingen endast att öka.

Ett par tre gånger om året?
Det är racing varje helg i hela sverige.
Du kan köra varannan helg om du verkligen kommer in i det hela.

Precis som det sagts, folk vill bara ha det värsta av det värsta med skiter i säkerheten.
Sen är det säkert också folk som säger "Min bil gör 11 sekunder på strippen" men aldrig ens kört den där utan säger bara så för att folk ska veta att bilen är snabb men vågar inte köra den på strippen för då kommer ägaren att inse hur värdelös bilen är.

Säger jag att min bil gör 14 sekunder på strippen till en volvo raggare säger han "HAHHA min volvo gör 12 sekunder!".
Folk förstår inte hur snabbt en 14 sekunders repa egentligen är, för dom har aldrig kört!

Kanske skulle läsa igenom inlägget och inte förvrida det? ja det är säkert race i sverige varannan helg, men då får du åka över hela landet också. 2-3 timmar resa är redan för långt för att det ska kunna förhindra streetracingen.

Senast redigerat av AcesHigh666 (29 maj 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Eisenhut
29 maj 2010 · 1 827 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Streetracing har blivit ett samhällsproblem som TYVÄRR krävde ett dödsfall innan polisen hann öppna ögonen. Polisen är mkt medveten om detmesta som händer omkring och jag tycker det är BRA!! Jag slipper hellre se 2 grabbar köra fort jämsides än att en människa mister livet pga en annan hobby (!!!)

Hörde att racet i Västerås hade blivit avbrutet och därför åkte folk bara runt. Men hellre det än att en människa mister livet!! Jag hoppas att Ghostrider i Sthlm nu skärper sig!! O jag HOPPAS SLIPPA läsa om att en andra person mist livet pga dett!!

Mvh

Problemet i tråden är väl att man hänger ut "streetracers" som mördare när påståendet för att det har begåtts ett streetrace vid tillfället är helt taget ur luften?

Aftonbladet vinklar sina historier till att streetracers lika gärna kunde ha haft knivar i fronten och siktar på småbarn när dom kör förbi och så är inte riktigt fallet. Let´s face it, dom flesta olyckor sker när någon idiot försöker pressa sin bil för hårt antingen runt en kurva eller när han sicksackar mellan trafik, och då är oftast idioten ensam bil dvs inte streetrace.

Vid kappkörning från stillastående rakt fram på en avstängd väg vet jag veterligen inte om några dödsolyckor, någon annan som kan upplysa mig?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Gudzilla Dåre
29 maj 2010 · 182 Inlägg

Kan bara säga att jag vet ju inte om där varit ett riktigt street race eller det kanske bara va 1 möjligen 2 som kör ikapp på motorvägen.

För i min syn så e där stor skillnad på ett street race och 2 st som ligger och försöker köra ifrån varandra på motorvägen. Men tyvär så blir street race och dom 2 på motorvägen allt för ofta ihopa blandade i tidningar och så vidare.

Och japp vi skåningar har en jätte fin bana i malmö, som kostar en liten peng att köra på "200kr per kväll tror jag det e".
Denna banan e öppen var onsdag dock inte hela dagen "kommer inte ihåg tiderna".
Och om man inte kör rent för snabbt tror det handlar om 8sek på 201 meter så behövs inga säkerhets saker överhuvudtaget om jag inte mins fel.
Dock det jag stör mig på e att det kommer en massa seriösa dragraceing bilar och kör + dom gånger jag varit där och tittat så har dom stängt banan för tävlings motor cyklar i en stund.

Och ja det e säkert race var annan helg i sverige med men som sagt det e inte gratis att köra runt hela sverige kanske inte det roligaste häller

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
melodic_death_metal
29 maj 2010 · 622 Inlägg

caromania skrev:
Oavsett artikelns korrekthet eller ej så försöker Aftonbladet belysa ett problem som blir större och större OAVSETT vad ni/vi tycker

Detta hände i torsdags i förra veckan:

Min polare sitter i sin bil utanför Skärholmen på 90-vägen. En Audi brakar förbi i ca dubbla hastigheten tätt följd av en Porsche. En av bilarna drar i det främra hörnet på polarens bil som börjar snurra och slutar i en hög av förvriden plåt 20 meter bredvid vägen. Porschen och Audin försvinner från platsen.

Vad hände min polare tror ni, och vems fel var det? Aftonbladets?

Jag var där jag med, men då låg porschen etta och audin 2a, o han i audin hade ju inte någon större koll! låg ju förfan med halva sin bil i min fil vid omkörningen!!! var inte långt ifrån att plocka bilen jag körde då....såg ut o gå snabbare än 200kmh iallafall.

caromania Forummoderator
29 maj 2010 · 9 296 Inlägg

melodic_death_metal skrev:

caromania skrev:
Oavsett artikelns korrekthet eller ej så försöker Aftonbladet belysa ett problem som blir större och större OAVSETT vad ni/vi tycker

Detta hände i torsdags i förra veckan:

Min polare sitter i sin bil utanför Skärholmen på 90-vägen. En Audi brakar förbi i ca dubbla hastigheten tätt följd av en Porsche. En av bilarna drar i det främra hörnet på polarens bil som börjar snurra och slutar i en hög av förvriden plåt 20 meter bredvid vägen. Porschen och Audin försvinner från platsen.

Vad hände min polare tror ni, och vems fel var det? Aftonbladets?

Jag var där jag med, men då låg porschen etta och audin 2a, o han i audin hade ju inte någon större koll! låg ju förfan med halva sin bil i min fil vid omkörningen!!! var inte långt ifrån att plocka bilen jag körde då....såg ut o gå snabbare än 200kmh iallafall.

Och det är ju fördjävligt. På en trafikerad väg rakt igenom Sveriges huvudstad. Jag har aldrig haft något emot att dö i en våldsam krasch, men då skulle det vara självförvållat och i sällskap av endast mig själv. Men eftersom jag numera har barn så har jag börjat tänka annorlunda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Beemer_boi
30 maj 2010 · 27 Inlägg

Önskar mjölby kommun och mantorp kunde ragga lite funktionärer, och ha nån form av track/drag dag varje helg på mantorp på sommaren. Inte för att man har någon värstingmaskin eller så men kan tänkas att man blir av med endel fartglada nissar på vägarna smile Samt att folk kommer och tittar på när du gasar skiten ur din <valfri bil> smile Jag vill inte försvara aftonbladet på något sätt. Men om kommunerna vill ha bort potenta bilar från gatan så behövs mer alternativ än vad som finns idag om du skulle fråga mej.

Jimmy_N Makaronborrare
30 maj 2010 · 993 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=calibra1992&cat=78038&image=940908
Bjuder på ett klassiskt och mycket värre reportage om Streetracing som jag hittade i mitt arkiv. Skrattar lika mycket varje gång åt faktafelen big_smile Kan inflika att jag menar det översta reportaget tongue

Senast redigerat av calibra1992 (30 maj 2010)

Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
30 maj 2010 · 1 035 Inlägg

helt otroligt att vissa tar det man säger ibland så hårt! inte en chans att ja tar min bil till Malmö o får den uppbränd.. eller som min mammas fall punkade däck av några ung-jävlar?

Senast redigerat av Drfrasse (30 maj 2010)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang