Saab 9-5 startar inte efter vattenpölskörning.

JockeOberg
15 augusti 2010 · 22 Inlägg

Har en Saab 9-5 Aero. Var ute och körde igår i en rondell och plötsligt så hade jag vatten över hela jäv*a bilen. Kört i en vattenpöl med en hel del vatten i sig. Körde vidare, och efter 1-1,5 km när jag skulle gasa upp från 40 till 50 så började billen hacka och förlora kraft. Prövade i en lägre växel, men samma sak där. Släppte på gasen och rullade in på macken 100 meter framför mig, och där la bilen bara av. En kompis kom efter en halvtimme och vi startade bilen med startkablar. Jag höll igång bilen på 1500 varv i typ 3 min och skulle börja köra. Lade i växeln och tryckte på gasen, då dog bilen igen. Kusinen fick bogsera hem mig. Prövade starta bilen imorse men den funkade inte då heller, går bara på startmotorn. Prövade med startkablar idag igen, men det funkar inte. Kollat efter fukta vid tändstiften men där är snustorrt. Vad kan vara fel?? Tacksam för snabba svar=)

frostyman
15 augusti 2010 · 120 Inlägg

Om det var så mycket vatten så skulle jag börja med att klargöra att luftfiltret och trycksystemet är intakt och utan vatten. Något som kanske motsäger dom felen är väl att bilen funkade så pass långt efter vattenpölen - men för säkerhets skull kan det ju vara bra att kolla upp.

Lyser motorlampan?

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Sannholm
15 augusti 2010 · 20 Inlägg

kan det ha kommit in vatten via luftkanalen som luftfiltret sitter i ?

har råkat ut för samma sak, den sitter lite dumt längst fram på bilen till höger underifrån min va inte helt tät för en av skruvarna hade släppt

torkade ur lät bilen stå i varmgarage en dag sen gick den igen
bara en tanke !

Stefan Varberg Supraman
16 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Blås rent alla elanslutningar.
Räcker att de e vatten i en för att de ska jävlas

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
HenkeTIC
16 augusti 2010 · 888 Inlägg

Har du riktig otur har du fått in vatten i motorn och skrotat den. Motorn suger alltså åt sig vattnet genom luftfiltret och eftersom den inte kan komprimera vattnet lika lätt som luft/bensin så skrotar du kolvar och ventiler.

Starta inte bilen utan att ha kollat så det inte står vetten i ic eller slangar. Ta även ut stiften och kolla hur där ser ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang