För eller emot abort?

MightyMike
17 augusti 2010 · 173 Inlägg

Och vad tycker ni om den här organisationen jag skriver om nedan..?


Idag när jag var ute och åkte bil i Stockholm hamnade jag bakom en lastbil med upptryckta bilder på hela skåpet. Bilderna var foton på 8 till 10 veckor gamla abortfoster. Riktigt jävla äckliga och stötande bilder!

Det är nån organisation som åker runt och gör reklam för sin hemsida och ståndpunkt i abortfrågan. Dom skriver på sin hemsida att "När abort blir synligt ändras allt..."
Men allvarligt talat, vare sig jag är för eller emot vill jag inte se det där!! Tycker det är riktigt fult och dåligt att påtvinga folk att titta på dom där bilderna, gamla som unga. För man får aldrig chansen att välja själv hurvida man vill se dom eller inte. Då bilderna är cirka 10 kvadratmeter stora är det svårt att inte slänga en blick mot dom. Och tro mig, dom etsar sig fast i minnet. Bilderna på trasiga lungor på utländska cigarettpaketen är ingenting i jämnförelse med detta. Om jag nu vill se hur ett dött litet foster ser ut kan jag söka upp det på egen hand!

Själv är jag för abort men jag kan inte förstå hur någon som är emot ens kan sympatisera med den här organisationen.
T.ex, jag är emot våldtäckter, men inte fan vill jag bli påtvingad att titta på en våldtäckt. Jag är emot barnporr, och inte vill jag titta på det heller. Ja, ni försår säkert min poäng...

Och för er som nu vill se en abort i videoformat så kan ni googla fram deras hemsida genom att söka på "abort". Deras länk återfinns nånstans på förstasidan bland träffarna. Jag vill inte göra reklam för dom här, så jag tänker inte ge er en länk..
OBS: Jag vill varna er som går in på hemsidan att ni kommer direkt mötas av en riktigt skabbig och stötande film..!

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Janneutanb
17 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Jag är för aborter.
Varför ska man föda något man inte vill ha?
Då är det GARANTERAT 100% bättre att vänta tills att man känner att man vill ha barn.

Nej man är ingen jävla mördare för att man gör en abort.

Dom som du syftar på har väl ungefär samma intelligensnivå som dom där "asfaltsindianerna"....

Senast redigerat av Brains (17 augusti 2010)

FordRSC Los geht's, Schumacher
17 augusti 2010 · 1 510 Inlägg

Usch, lät vidrigt det där! Är dock helt klart för abort. Om man vet att ungen är missbildad/CP vem tusan vill ha ett sådant? Bara massvis med problem för ungen och föräldrarna!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Pontus1991
17 augusti 2010 · 423 Inlägg

Enkelt, för!

Senast redigerat av Pontus1991 (11 september 2011)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 augusti 2010 · 1 903 Inlägg

självklart är jag för abort. alla kan göra misstag och vet man att man inte kan ta hand om ungen eller känner att man inte vill så är det ju bra att kunna göra abort, tycker det är fan så mycket bättre än att ungen ska behöva växa upp och vara oönskad och kanske ha föräldrar som skiter i vilket.

sen som fordRSC skrev, om man vet att ungen inte är frisk så ska det vara valfritt om man vill behålla den eller inte.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
sirmiro Double-Unicorn Rider
17 augusti 2010 · 2 486 Inlägg

Jag är för abort, men jag vill sänka tiden för tillåten abort till 12veckor.

I dagens läge använder många abort som preventivmedel, de leker lite som föräldrar och sen märker de att det var ett annat kön än det de ville ha och liknande och gör en abort. Ofta på fullt friska foster som läkare skulle kunnat rädda bara någon vecka efter aborten sker. (Abort är tillåtet till V18 utan att det är något speciellt, läkare har räddat foster från ca 20veckor.)

Självklart ska abort finnas som alternativ även senare, men då med samma princip som efter V18 med dagens regler - man får söka tillstånd hos myndigheter och motivera varför en abort är nödvändig.

På detta sätt skulle antalet aborter minska, kostnaderna minska och färre personer skulle chansa med preventivmedel då det "bara är att göra abort"...

joelimmo
17 augusti 2010 · 1 380 Inlägg

för

BMW E28 (1982)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 augusti 2010 · 1 874 Inlägg

Jag är för. Förutsatt att det inte missbrukas, t.ex av idiotbrudar som inte anser sig "ha råd" med P-piller och som sedan tycker att det bara är att göra abort om man skulle råka bli gravid. Möjligheten ska finnas, men den ska inte övermissbrukas.

IceEyes Varningar: För många..
17 augusti 2010 · 2 552 Inlägg

Jag är utan tvekan för.

Låt var och en bestämma över sin egen kropp. Om modern inte vill genomgå födseln så ska hon naturligtvis inte tvingas genomgå den. Hur trevligt skulle det vara för ett våldtäkts- eller incestoffer att nekas abort?

Instämmer för övrigt med Pontus1991.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
17 augusti 2010 · 327 Inlägg

Jag är för, det finns inget bra med att tvingas föda ett barn om man nu inte skulle vilja ha det just då, finns mycket som gör att det kanske inte passar.

Eller varför inte ta ett våldtäktsoffer som exempel, hade jag blivit våldtagen så skulle inte jag vilja påminnas om detta så fort jag tittar på mitt barn.

Men som sagt så ska det inte heller användas som ett substitut för att använda kondom, p- piller osv.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
JonR
17 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Helt sjukt att nån annan ska få bestämma om man ska föda sitt barn eller inte, finns verkligen inte en enda vettig ursäkt till varför abort skulle förbjudas tycker jag... Om man nu utgår ifrån att allt går till som det ska, att graviditeten är en olycka och inget annat!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Iam2fast4U
17 augusti 2010 · 1 534 Inlägg

jag är för abort ofc

BMW E34 "538" (1990)
Knugcab
17 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

För...

Men det ska användas med försiktighet, det är en sista utväg och inget preventivmedel...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
MightyMike
17 augusti 2010 · 173 Inlägg

Dom här som åker runt med lastbilen heter MRO och verkar ha en kristen koppling. Det förklarar väll varför dom tycker som dom gör. Själv tycker jag det är aningen tillbakasträvande. Vår planet lider redan av överbefolkning, abortens funktion lär ju snarare vara bra för balansen i naturen.

Många skriver att man inte ska använda aborten som preventivmedel. Det tror jag faktiskt inte är så vanligt.. Att göra en abort är ett ganska stort ingrepp på kvinnokroppen. Det finns dessutom en risk att hon tappar sin förmåga till att göra barn i framtiden. Så har man tabbat sig en gång och blivit på smällen utan att vilja det så är man nog mer försiktig nästa gång. Tror inte det är något en tjej vill uppleva igen, då det är både psykiskt och fysiskt påfrestande.

Aja, dom flesta verkar ju i alla fall vara "för" precis som jag... Tack för de! Då lär lagen förbli som den är.

Men helt självklart är det inte då det i nästan hälften av alla världens länder är illegalt såvida man inte är i fysisk ohälsa eller blivit utsatt för våldtäckt etc.
Tur vi inte har det så i Sverige! (:

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Grabber Dagdrömmare
17 augusti 2010 · 2 836 Inlägg

Innan jag svarar så undrar jag nu vad en sådan organisation som är emot svarar på vad en tjej/kvinna med väldigt dåligt ekonomi ska göra när hon blir våldtagen?
-Försöka göra det bästa av situationen...?
Ja, abort eller ta sitt eget liv.

Nej tack! Jag rostar "för"!

Swedbank har gjort en kalkyl på vad ett barn kostar i "drift" tills den är 18 år o summan landade på 1000000kr!

På tal om "använda aborten som preventiv medel" hörde på radio att detta är vanligt i Brasilien.
40% av alla aborter är som preventiv medel o där ä det inte tillåtet heller så en o annan får betala med sitt eget liv...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Sheba Certifierad besserwisser
17 augusti 2010 · 308 Inlägg

Jag är givetvis för abort, det är fritt att välja i ett civiliserat samhälle. Dessutom så skulle det ske en massa okliniska skumaborter i mörka kvarter om abort förbjöds, det skulle verkligen sätta kvinnor i en riktigt dålig sits.

Jag köper inte heller argumentet som den där kristna organisationen kör med. Bara för att det ser motbjudande ut är det fel? Jag tror säkert att de äter kaviar, t.ex. Att äta fiskägg känns ju faktiskt ganska äckligt. Varför är inte det fel i deras ögon då? Jag tycker att det är minst lika oetiskt att visa upp dessa foster offentligt som det är att abortera dem.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Slash Saabifierad
18 augusti 2010 · 2 027 Inlägg

sirmiro skrev:
Jag är för abort, men jag vill sänka tiden för tillåten abort till 12veckor.

I dagens läge använder många abort som preventivmedel, de leker lite som föräldrar och sen märker de att det var ett annat kön än det de ville ha och liknande och gör en abort. Ofta på fullt friska foster som läkare skulle kunnat rädda bara någon vecka efter aborten sker. (Abort är tillåtet till V18 utan att det är något speciellt, läkare har räddat foster från ca 20veckor.)

Självklart ska abort finnas som alternativ även senare, men då med samma princip som efter V18 med dagens regler - man får söka tillstånd hos myndigheter och motivera varför en abort är nödvändig.

På detta sätt skulle antalet aborter minska, kostnaderna minska och färre personer skulle chansa med preventivmedel då det "bara är att göra abort"...

Usch jag ryser när jag läser detta, barnet blir en förutbestämd produkt istället för ett barn.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
18 augusti 2010 · 461 Inlägg

ni låter typ som alla tjejer som gör abort i Sverige har blivit våld-tagna.


jag är varken för eller mot abort.

jag tycker en tjej som INTE är ansvarsfull, dvs ser inte till att killen använder kondom, p-pillar osv  när hon inte vill ha barn, ska nekas abort.

vill man inte ha barn, ska man använda kondom /p-pillar.  punkt slut,  att springa rund och sära på benen och sen när man blir gravid så springer man till sjukhuset och gör abort är bara idiotisk.

ni  säger att alla ska få bestämma över sin kropp.  ! ALLA !,  ett foster tillhör också " Alla ", det är ett levande individ.



.. fast då finns ju risken att dessa idiotiska tjejer kommer och dumpa spädbarnet i container ....

det är min åsikt, är tjejen inte ansvarsfull, och utnyttjar systemet, ska hon bli av med äggen så när hon verkligen vill ha barn, ska hon ikke få.

Senast redigerat av mr_right (18 augusti 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
18 augusti 2010 · 560 Inlägg

mr_right skrev:
ni låter typ som alla tjejer som gör abort i Sverige har blivit våld-tagna.


jag är varken för eller mot abort.

jag tycker en tjej som INTE är ansvarsfull, dvs ser inte till att killen använder kondom, p-pillar osv  när hon inte vill ha barn, ska nekas abort.

vill man inte ha barn, ska man använda kondom /p-pillar.  punkt slut,  att springa rund och sära på benen och sen när man blir gravid så springer man till sjukhuset och gör abort är bara idiotisk.

ni  säger att alla ska få bestämma över sin kropp.  ! ALLA !,  ett foster tillhör också " Alla ", det är ett levande individ.



.. fast då finns ju risken att dessa idiotiska tjejer kommer och dumpa spädbarnet i container ....

det är min åsikt, är tjejen inte ansvarsfull, och utnyttjar systemet, ska hon bli av med äggen så när hon verkligen vill ha barn, ska hon ikke få.

Men det är ju fel? Du sa precis att hon inte är ansvarsfull, ska hon då bli "påtvingad" ett barn? Och ska hon behöva föda ett barn hon inte vill ha, och kanske inte har möjlighet att ha? (Ekonomi, skola, boende osv) Hur roligt skulle det vara att växa upp med en mamma som aldrig ville ha en? En mamma som kanske inte hunnit avsluta sin skola, inte har kontakt med pappan, inte har jobb..

SÅ många är det inte som utnyttjar systemet och som någon tidigare sa är det både fysiskt och psykiskt påfrestande, inget man gör i en handvändning.

Och varför så nedlåtande mot tjejer? Shit happens ibland faktiskt. Folk gör bort sig på fyllan och blir på smällen, det är sånt som händer (tyvärr)

Even fools they say, can find a way out of the dark.
JonR
18 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

mr_right skrev:
ni låter typ som alla tjejer som gör abort i Sverige har blivit våld-tagna.


jag är varken för eller mot abort.

jag tycker en tjej som INTE är ansvarsfull, dvs ser inte till att killen använder kondom, p-pillar osv  när hon inte vill ha barn, ska nekas abort.

vill man inte ha barn, ska man använda kondom /p-pillar.  punkt slut,  att springa rund och sära på benen och sen när man blir gravid så springer man till sjukhuset och gör abort är bara idiotisk.

ni  säger att alla ska få bestämma över sin kropp.  ! ALLA !,  ett foster tillhör också " Alla ", det är ett levande individ.



.. fast då finns ju risken att dessa idiotiska tjejer kommer och dumpa spädbarnet i container ....

det är min åsikt, är tjejen inte ansvarsfull, och utnyttjar systemet, ska hon bli av med äggen så när hon verkligen vill ha barn, ska hon ikke få.

Och vart ska gränsen dras om när man ska räkna ett foster som en individ?

Min personliga åsikt är att ett foster/barn är ett liv när det lever o andas utanför nån annans kropp, just bara för att det omöjligt kan klara sig utan det(bortsett från medicinsk hjälp).. Vore intressant o höra fler åsikter om detta(med förklaring till varför också) då det är nåt som ofta diskuteras vilt när det kommer till aborter!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang