Hur ska man trimma en båtmotor för att få maximal toppfart?

Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

Hej på er

Det är så att jag har en sportbåt som jag har pillat lite med dem senaste somrarna. Båten i fråga är en Yamarin Argo 16 med en 60 hk Volvo Penta utombordare från -79. Det jag inte rikitigt får till är trimmningen av motorn. Jag har försökt ha motorns bärplan djupare än skrovet på båten, anledningen var att jag tänkte att bärplanet då skulle lyfta båten över vattnet och på så sätt minska friktionen och ge maximal toppfart. Men båten klarade då bara ca: 28 knop.

Eftersom det känns som den borde göra mer då jag vet att en Finnsport 420 gjorde 52 knop med en likadan motor så tänkte jag att bärplanet kanske skulle vara i samma nivå som lägsta delen på akterspegel och att motorn då precis kommer bära hela båten ur vattnet. Detta fungerade inte och båten gjorde fortfarande runt 28-30 knop.

Då testade jag min sista ide att ha bärplanet bakom akterspegeln så att propellern då skulle lyfta båten ur vattnet, fortfarande klarade den bara av samma hastighet.

Det jag då skulle vilja ha hjälp med är att få veta hur motorn ska vara trimmad och i vilken höjd i motorns bärplan ska vara förhållande till akterspegelns lägsta punkt samt varför det är så?

Saab 900 "T16" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Antikavitationsplattan skall vara i höjd med skrovet eller straxt ovanför. Eftersom du är ute efter hastighet så kan du höja en hel del. Så länge inte propellern kaviterar.


En finnsport 420 gör inte 52knop med en 60hk......

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

-Mackan- skrev:
Antikavitationsplattan skall vara i höjd med skrovet eller straxt ovanför. Eftersom du är ute efter hastighet så kan du höja en hel del. Så länge inte propellern kaviterar.


En finnsport 420 gör inte 52knop med en 60hk......

Tack för svaret, kan du förklara varför? Som det är nu kaviterar den bara när jag svänger skarpare så det kanske kan gå å hissa den mer då. Vet du hur trimmningen ska vara dessutom?

Inte precis eftersom det vart uppmätt med stoppklocka och sjökort men åtminstonde 45 knop borde det vart. Aja behöver ju inte drilla det utan använde det bara som "måttstock" för att jag tycker den går slött med den motorn tongue

Saab 900 "T16" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Eftersom den där gamla häcken ;-) med all säkerhet inte PowerTrim/Tilt så får du flytta upp "trimpinnen" du kan nog placera den på relativt högt. Så motor får lite vinkel iförhållande till akterspegeln.


Hmm, jag har svårt att tro att Finnsporten gör gör 40knop öht smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

-Mackan- skrev:
Eftersom den där gamla häcken ;-) med all säkerhet inte PowerTrim/Tilt så får du flytta upp "trimpinnen" du kan nog placera den på relativt högt. Så motor får lite vinkel iförhållande till akterspegeln.


Hmm, jag har svårt att tro att Finnsporten gör gör 40knop öht smile

Nepp, sån lyx har jag inte. Men vad kan hända om man trimmar och hissar motorn för mycket? Förutom det självklara då med kylning och kavitering. Tänker mer på sjöegenskaperna.

Som det är nu har jag max trim och antikavitationsplanet  strax över akterspegelns slut. Det du då rekomenderar är att jag bara hissar motorn mer för ökad hastighet? Skulle jättegärna höra förklaringen så jag fattar säkert varför då jag funderat på detta ett jädra tag.

Varför tror du inte det? Den jag har ska enligt uppgift toppa över 50 knop med 70 hk och finnsporten är ju lättare? Om du kan förklara hade det vart intressant så jag förstår detta smile

Saab 900 "T16" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Japp, ju mer du kan hissa med bibehållen kylning och förutsatt att den inte kaviterar ju bättre. Mindre av huset i vattnet resulterar i mindre motstånd i vattnet. Logiskt och enkelt smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

okej, så det enda som antikavitationsplanet göra är just att förhindra kavitation. Jag trodde nämligen att det skulle "bära" båten på nåt sätt dessutom, men det kanske är helt åt skogen tongue

Vet du hur hydrofoil gör skillnad? Har jag fattat rätt med att dem bara får båten att plana fortare och håller båten i planing i lägre hastigheter eller kan dem även hjälpa mot kavitaion när man svänger?

Får tacka för att hjälpen smile

Saab 900 "T16" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Hydrofoilen bidrar samtidigt till en sänkt toppfart smile Förlåt för mina korta svar. Jag ligger i sängen med lapptoppen, sjukt trött. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

Men hur kan den göra det om man som du säger ska ha kavitaionsplanet över vatten för bästa toppfart? Då måste ju hydrofoilen hamna bakom akterspegeln.

Har du någon koll på vad det skulle kunna göra i hastighetskillnad om jag byter till en annan propeller med högre stigning? Om man säger att som båten är idag gör den 30 knop vid 5500 rpm, proppelern är en originalpropeller. Vet inte om det skiljer mycket mellan olika originalpropellrar men tänkte att det kanske går att få ett litet humm om hur mycket det gör med byte.

Då får du väl sova då tongue men om du skulle vakna på rätt sida imorn å ha lust att skriva av dig lite e det helt okej om du gör det här smile

Saab 900 "T16" (1992)
Perry86
19 augusti 2010 · 51 Inlägg

Som sagt, kavitationsplattan lite över botten på skrovet eftersom du vill ha toppfart. Kommer dock att kavitera när du svänger. Eftersom du inte har powertrim får du vell helt enkelt köra en sväng sen flytta pinnen ett hack o köra igen.

Jag hade nog funderat på att kasta den där motorn o skaffat en med powertrim så du kan trimma in motorn för den sjö o hastighet du kör i för tillfället.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

En tum gör ungefär 250 Rpm

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Perry86
19 augusti 2010 · 51 Inlägg

Jag vet inte vad den motorn ska varva vid WOT men 5500rpm låter inte helt fel. En propeller med högre stigning skulle då inte göra så mycket på toppfarten, men däremot skulle motorn inte orka varva ut.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

5500rpm är ett ganska lagom varvtal, man bör inte varva mer kontinuerligt med din motor. Inte säkert att din maskin orkar dra runt en större propp.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Min maskin varvar 7000 vid WOT, det är på tok förhögt. Jag måste ha en betydligt brantare stigning på min jag har 21" nu och 23 eller 25" är väl mer lämpligt.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

Byta motor har jag inte råd me, men när jag har så blir det me power trim/tilt. Vad betyder WOT, är det samma som marschfart? Den har ett rekomenderat varvtal på 5500-5800 rpm står det i en gammal broschyr jag har. Varför skulle den inte orka varva ut en större propp.?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

Har ni nån koll på vad originalpropellrar har i snitt?

Saab 900 "T16" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Är ju bara att läsa på vad din har för SPEC, skulle gissa på 13X 17 eller liknande.


WOT= Wide Open Throttle fullgas med andra ord smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Perry86
19 augusti 2010 · 51 Inlägg

WOT = Wide Open Throttle

Med tanke på vad det står i din instruktionsbok ska du inte byta prop. Bytar du till en prop med högre stigning blir det tyngre för motorn att dra runt den, alltså tappar du varv. Tappar ungefär 200 varv per stigning som mackan sa.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
-Mackan- Fire And Silk
19 augusti 2010 · 2 254 Inlägg

Om den varvar 5500 nu vid fullgas, om du hänger på en större propp så kommer du sänka ditt varvtal med en minskad toppfart som följd.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Juvakka
19 augusti 2010 · 1 697 Inlägg

Okej, det klargjorde det hela lite smile Jag vet inte vad den varvar då den saknar varvmätare, trodde bara att den var begränsad till 5800 och att hästarna skulle göra så den pallar hålla det även med större propp. tongue Så första steget som jag ska göra är alltså att hissa motorn mer och installera en varvmätare. Sen ska jag byta propeller så att WOT ligger runt 5500-5800. Är som ni kanske märker lite nybörjare på detta området, men man lär sig så länge man lever smile Tack för hjälpen.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang