Ang montera fjäderbensstag

Jimpiz
2 januari 2011 · 845 Inlägg

En kompis undrade om jag kunde hjälpa han att montera ett fjäderbensstag.

Jag sa då att jag inte har gjort det men kan väll försöka hjälpa dig, då det inte lät så svårt.

Runt stötdämparen sitter det ju 3 skruvar som man måste skruva upp för att kunna få dit staget. En annan kompis sa att man inte kan skruva bort dessa för då kommer hela fjäderpaketet att ramla i backen, utan man måste spänna fast den först.

En annan sa att ta du bort skruvarna, men låt bilen stå på marken, om du hissar upp bilen med ex. en domkraft så kan du då tappa fjäderpaketet`.

Hur ligger det egentligen till?

Tacksam för svar

Saab 9-3SS (2008)
Jokk3
2 januari 2011 · 377 Inlägg

Det var som den andra sa, Tabort skruvarna och låt bilen stå på marken då är det ingen som helst fara att tappa fjäderpaketet, dock när du hissar upp som han sa så kommer det ramla ner.

Det är bara att köra på när den står på marken !

Lycka till

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Jimpiz
2 januari 2011 · 845 Inlägg

Okej. Ska kika på det imorrn big_smile Tack för svar inom 5 min wink

Inget annat man ska tänka på, utan bara bort med skruvarna, dit med staget och tillbaka med skruvarna?

Saab 9-3SS (2008)
Jokk3
2 januari 2011 · 377 Inlägg

Precis, bara köra på! smile

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2011 · 3 068 Inlägg

Kapar tråden lite då det också handlar om montering av fjäderbensstag. Om det är justerbar längd på det, ska man dra det så det trycker utåt eller så det drar inåt?

Jokk3
2 januari 2011 · 377 Inlägg

Det spelar ingen roll, Men! Spänn det bara tills det tar emot inte så att det pressar åt nåt håll.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Erick
2 januari 2011 · 4 767 Inlägg

mrpete skrev:
Kapar tråden lite då det också handlar om montering av fjäderbensstag. Om det är justerbar längd på det, ska man dra det så det trycker utåt eller så det drar inåt?

Skruva ihop det så att det precis inte glappar så blir det fint där :)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 januari 2011 · 3 068 Inlägg

Sweet, tack för svar. Jag har både övre och undre fram och de är ställda mitt i så stagen är helt raka. Märkte att de trycks upp/ner lite om man drar för hårt åt nåt håll, så då låter jag det va smile

spokenratt
3 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Behövar man göra hjul inställning efteråt eller det behövs inte om man monterar stagen då bilen står på marken? Lite sugen på att skaffa till min också nämligen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 januari 2011 · 3 068 Inlägg

Med största sannolikhet behöver du inte göra en hjulinställning.. om inte karossen är väldigt vek och ger med sig då.. men då ska man nog överväga att ha ett stag både uppe och nere så de håller emot varandra.

Marlboroman
3 januari 2011 · 8 234 Inlägg

spokenratt skrev:
Behövar man göra hjul inställning efteråt eller det behövs inte om man monterar stagen då bilen står på marken? Lite sugen på att skaffa till min också nämligen..

Står bilen på makrne hela tiden behövs ingen inställning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang