Problem nissan 200sx s13 toppen eller turbon eller annat fel?

Hoaken
29 april 2011 · 1 163 Inlägg

Hejsan!

jo nu är det så här..

det är en nissan 200sx s13, och har tyckt ett tag att turbon ej drar som den ska osv.
påvägen till elmia så helt plötsligt bildades ett rökmoln typ blå/vit rök, sedan avtog det ganska snabbt... det kom då jag låg i c.a 150kmh.. å lättade på gasen... sedan försvann det när ja saktade ner..
  antar det var turbon som gick lite på kok där med? samt kollar man ner på turbon så är det oljigt på den..

sedan idag så körde jag hemifrån (varit ute å kört lite innan) .. kom in så långt då jag kollade till på temperaturen å såg att vatten tempen gick på kok... körde hem igen å som vanligt ligger vattnet i expansionskärlet på minimum... vill aldrig stanna kvar verkar det som?
fyllde även på kylaren som verkade rätt tom? kanske fick i runt en halv liter i den...

Ser ingen olja i vattnet i expansionskärlet...

och oljenivån har sjunkt till halva och det har väll mest sjunkit nu på sistonde å särskilt efter det som hände på vägen till elmia...

Undrar då ett par frågor som:
Är turbon den som drar oljan tror ni? (i höstas luktade den bränd olja från avgaserna men har slutat med det dock kan det komma om jag står på tomgång)

eller är det toppen? iochmed den verkar dra vatten? eller är det normalt att det ska göra så? att man får fylla på expansionskärlet lite då å då?
-toppen å topppackning ska vara bytt för inte jätte länge sen!

yes det var väll allt, och oljekyl, intercooler är på G då jag inte har något av det så antagligen därför min lille turbo förtidspensioneras?

alll hjälp uppskattas

mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Selleen
29 april 2011 · 360 Inlägg

Vad är det för topppackning som sitter där samt vad kör du på för ladd?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Hoaken
29 april 2011 · 1 163 Inlägg

Selleen skrev:
Vad är det för topppackning som sitter där samt vad kör du på för ladd?

ingen aning faktiskt men helt orginal äldre gubbe som sålde den , så nämde han något att topppackningen e bytt å slipad osv smile

så kör orginal med laddtrycket .. men tycker bara att jag laddar runt 0.5 bar?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Selleen
29 april 2011 · 360 Inlägg

Svårt att svara på, tycker det låter mest som topppackningen men kan ju lika gärna vara turbon tongue

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Hoaken
30 april 2011 · 1 163 Inlägg

Selleen skrev:
Svårt att svara på, tycker det låter mest som topppackningen men kan ju lika gärna vara turbon tongue

ja det med oljan känns mer som turbon då det brukar bli bubblor i kylaren när toppen gått å d gör de ej , å ingen olja i vattnet heller.. däremot turbon oljig vilket måste vara något fel!

och det jag tror är ju att turbon ej får någon kylning å därför går den tidigare ?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
NIzmO Ollikkala Racing
30 april 2011 · 1 724 Inlägg

Skruva bort slangen från luftburken på turbon och känn på axeln hur glapp den är, är det märkbart mer än nån millimeter kan det mycket väl vara turbon (iof inte alltid man kan vara säker trots glapp).

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
dundersmurfen smurfidunder
30 april 2011 · 327 Inlägg

Hoaken skrev:

Selleen skrev:
Vad är det för topppackning som sitter där samt vad kör du på för ladd?

ingen aning faktiskt men helt orginal äldre gubbe som sålde den , så nämde han något att topppackningen e bytt å slipad osv smile

så kör orginal med laddtrycket .. men tycker bara att jag laddar runt 0.5 bar?

mvh

där har du felet, man ska inte slipa på topppppackningen!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Hoaken
30 april 2011 · 1 163 Inlägg

dundersmurfen skrev:

Hoaken skrev:

Selleen skrev:
Vad är det för topppackning som sitter där samt vad kör du på för ladd?

ingen aning faktiskt men helt orginal äldre gubbe som sålde den , så nämde han något att topppackningen e bytt å slipad osv smile

så kör orginal med laddtrycket .. men tycker bara att jag laddar runt 0.5 bar?

mvh

där har du felet, man ska inte slipa på topppppackningen!

nej d e klart men man ska slipa toppen plan igen xD

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Hoaken
30 april 2011 · 1 163 Inlägg

NIzmO skrev:
Skruva bort slangen från luftburken på turbon och känn på axeln hur glapp den är, är det märkbart mer än nån millimeter kan det mycket väl vara turbon (iof inte alltid man kan vara säker trots glapp).

ahhh ska prova detta men som sagt man kan ju aldrig veta om det är turbon men den laddar skummt faktiskt å bilen ha ju gått 13.000 mil å ej hört direkt om att turbon nån gång varit bytt:O

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
ekelund88
1 maj 2011 · 2 656 Inlägg

Hoaken skrev:
Hejsan!

jo nu är det så här..

det är en nissan 200sx s13, och har tyckt ett tag att turbon ej drar som den ska osv.
påvägen till elmia så helt plötsligt bildades ett rökmoln typ blå/vit rök, sedan avtog det ganska snabbt... det kom då jag låg i c.a 150kmh.. å lättade på gasen... sedan försvann det när ja saktade ner..
  antar det var turbon som gick lite på kok där med? samt kollar man ner på turbon så är det oljigt på den..

sedan idag så körde jag hemifrån (varit ute å kört lite innan) .. kom in så långt då jag kollade till på temperaturen å såg att vatten tempen gick på kok... körde hem igen å som vanligt ligger vattnet i expansionskärlet på minimum... vill aldrig stanna kvar verkar det som?
fyllde även på kylaren som verkade rätt tom? kanske fick i runt en halv liter i den...

Ser ingen olja i vattnet i expansionskärlet...

och oljenivån har sjunkt till halva och det har väll mest sjunkit nu på sistonde å särskilt efter det som hände på vägen till elmia...

Undrar då ett par frågor som:
Är turbon den som drar oljan tror ni? (i höstas luktade den bränd olja från avgaserna men har slutat med det dock kan det komma om jag står på tomgång)

eller är det toppen? iochmed den verkar dra vatten? eller är det normalt att det ska göra så? att man får fylla på expansionskärlet lite då å då?
-toppen å topppackning ska vara bytt för inte jätte länge sen!

yes det var väll allt, och oljekyl, intercooler är på G då jag inte har något av det så antagligen därför min lille turbo förtidspensioneras?

alll hjälp uppskattas

mvh håkan

har du vatten + oljekyd turbo på den ?

Hoaken
1 maj 2011 · 1 163 Inlägg

ekelund88 skrev:

Hoaken skrev:
Hejsan!

jo nu är det så här..

det är en nissan 200sx s13, och har tyckt ett tag att turbon ej drar som den ska osv.
påvägen till elmia så helt plötsligt bildades ett rökmoln typ blå/vit rök, sedan avtog det ganska snabbt... det kom då jag låg i c.a 150kmh.. å lättade på gasen... sedan försvann det när ja saktade ner..
  antar det var turbon som gick lite på kok där med? samt kollar man ner på turbon så är det oljigt på den..

sedan idag så körde jag hemifrån (varit ute å kört lite innan) .. kom in så långt då jag kollade till på temperaturen å såg att vatten tempen gick på kok... körde hem igen å som vanligt ligger vattnet i expansionskärlet på minimum... vill aldrig stanna kvar verkar det som?
fyllde även på kylaren som verkade rätt tom? kanske fick i runt en halv liter i den...

Ser ingen olja i vattnet i expansionskärlet...

och oljenivån har sjunkt till halva och det har väll mest sjunkit nu på sistonde å särskilt efter det som hände på vägen till elmia...

Undrar då ett par frågor som:
Är turbon den som drar oljan tror ni? (i höstas luktade den bränd olja från avgaserna men har slutat med det dock kan det komma om jag står på tomgång)

eller är det toppen? iochmed den verkar dra vatten? eller är det normalt att det ska göra så? att man får fylla på expansionskärlet lite då å då?
-toppen å topppackning ska vara bytt för inte jätte länge sen!

yes det var väll allt, och oljekyl, intercooler är på G då jag inte har något av det så antagligen därför min lille turbo förtidspensioneras?

alll hjälp uppskattas

mvh håkan

har du vatten + oljekyd turbo på den ?

det ska bara vara oljekyld på 200sx , men klart inte helt 100:a

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Selleen
1 maj 2011 · 360 Inlägg

Nej är vattenkyld original på ca18 iaf smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Hoaken
1 maj 2011 · 1 163 Inlägg

Selleen skrev:
Nej är vattenkyld original på ca18 iaf smile

du skojjar både oljjekyld å vattenkkyld då?smile , för isåfall är det ju nästan garanterat den drar vatten å olja pga turbon?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Selleen
1 maj 2011 · 360 Inlägg

Hoaken skrev:

Selleen skrev:
Nej är vattenkyld original på ca18 iaf smile

du skojjar både oljjekyld å vattenkkyld då?smile , för isåfall är det ju nästan garanterat den drar vatten å olja pga turbon?

Japp min -93 var iallafall vattenkyld. Ingen information om äldre s13 men smile Är iaf 80% på att dom också är det smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Hoaken
1 maj 2011 · 1 163 Inlägg

Selleen skrev:

Hoaken skrev:

Selleen skrev:
Nej är vattenkyld original på ca18 iaf smile

du skojjar både oljjekyld å vattenkkyld då?smile , för isåfall är det ju nästan garanterat den drar vatten å olja pga turbon?

Japp min -93 var iallafall vattenkyld. Ingen information om äldre s13 men smile Är iaf 80% på att dom också är det smile

ohh fan smile joo då borde dom ju vara det ´tycker man yikes

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
RaceRobban
1 maj 2011 · 102 Inlägg

Lagret rasade i turbon på en av mina 200or och då rykte det men då hörde jag att det var skit också. bytte turbo men rykte fortfarande, tryckrören och ic var fulla av olja, sen har du en backventil som kan lägga igen sig.
Men förmodligen någon tätning i turbon som är dålig.
Om toppackningen är dålig så får du antingen vatten i oljan, olja i vattnet, komp i kylsystemet eller tryck i vevhuset.
Om kompen drar ner i vevhuset så trycker den ur olja i vevhusventilationen som går in i insuget som gör att det ryker.
Men som sagt, ta bort lite slangar och rör och kolla om det är oljigt.
Turbon är vattenkyld och oljesmörjd! vissa skrev att den är både oljekyld och vatten kyld, man kan se olika på det, vattnet kyler och oljan smörjer men hjälper även till att kyla.

Lycka till

Hoaken
1 maj 2011 · 1 163 Inlägg

RaceRobban skrev:
Lagret rasade i turbon på en av mina 200or och då rykte det men då hörde jag att det var skit också. bytte turbo men rykte fortfarande, tryckrören och ic var fulla av olja, sen har du en backventil som kan lägga igen sig.
Men förmodligen någon tätning i turbon som är dålig.
Om toppackningen är dålig så får du antingen vatten i oljan, olja i vattnet, komp i kylsystemet eller tryck i vevhuset.
Om kompen drar ner i vevhuset så trycker den ur olja i vevhusventilationen som går in i insuget som gör att det ryker.
Men som sagt, ta bort lite slangar och rör och kolla om det är oljigt.
Turbon är vattenkyld och oljesmörjd! vissa skrev att den är både oljekyld och vatten kyld, man kan se olika på det, vattnet kyler och oljan smörjer men hjälper även till att kyla.

Lycka till

tackar för bra svar!smile yes hittade olje i ic rör vid insuget när jag sattte dit dumpvenntil osv ... men nya tryckrör å ic kommer samt ny turbo... det måste vara den som ger upp nu känns d som .. ingen olja i vattnet å bubblar inte i kylaren så känns som att alla fenomen leder till lille turbon ...

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
RaceRobban
1 maj 2011 · 102 Inlägg

Hoaken skrev:

RaceRobban skrev:
Lagret rasade i turbon på en av mina 200or och då rykte det men då hörde jag att det var skit också. bytte turbo men rykte fortfarande, tryckrören och ic var fulla av olja, sen har du en backventil som kan lägga igen sig.
Men förmodligen någon tätning i turbon som är dålig.
Om toppackningen är dålig så får du antingen vatten i oljan, olja i vattnet, komp i kylsystemet eller tryck i vevhuset.
Om kompen drar ner i vevhuset så trycker den ur olja i vevhusventilationen som går in i insuget som gör att det ryker.
Men som sagt, ta bort lite slangar och rör och kolla om det är oljigt.
Turbon är vattenkyld och oljesmörjd! vissa skrev att den är både oljekyld och vatten kyld, man kan se olika på det, vattnet kyler och oljan smörjer men hjälper även till att kyla.

Lycka till

tackar för bra svar!smile yes hittade olje i ic rör vid insuget när jag sattte dit dumpvenntil osv ... men nya tryckrör å ic kommer samt ny turbo... det måste vara den som ger upp nu känns d som .. ingen olja i vattnet å bubblar inte i kylaren så känns som att alla fenomen leder till lille turbon ...

Ja byt det och lycka till.
Kolla in min 200a när du ändå är ute smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang