Har min vevaxel gått av??

RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

Grrrrrrrrr Vad lack jag blir!
Körde till jobb inatt/kväll och när jag hade ca 1km kvar ville inte bilen driva längre.... Precis innan detta hände så hade jag satt på cruise funktionen och försökte gasa med knappen på spaken.... gjorde detta 3 ggr och alla tre gånger hördes ett RRRRRRRR ljud precis när bilen ökade farten.... Sedan skulle jag svänga så jag bromsade och svängde och när jag sedan skulle gasa igen så kom ett jäkla oväsen... det typ raslade/skrapade som satan och bilen kom ingenstans! Körde in till kanten och stängde av bilen. Sedan gick det ej att starta igen. Det bara raslade o skramlade hela tiden när jag vred om nyckeln......
Det slutade med att jag blev bogserad hem och nu står bilen på uppfarten och jag ser ut som ett frågetecken!!
Det är en SAAB 9-5 2,3t LAUNCH AUT 1998 SEDAN.
Köpt 2011-06-27 och redan kass!

Vad kan det vara som hänt? Har lådan rasat ? Finns det fler alternativ? Var ska jag börja leta?

Senast redigerat av RichiB (3 juli 2011)

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2011 · 26 183 Inlägg

För det första..bara för att bilen är köpt 2011 så gör det inte bilen till en 2011-årsmodell.
För det andra..det kan vara vad som helst, utifrån beskrivningen du har gett.

Motorn, växellåda. Motorn skall väl gå igång även om växellådan har gett upp?
Som sagt. Lämna in den till en verkstad du litar på, så får dom kolla på den.

Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

AirOne skrev:
För det första..bara för att bilen är köpt 2011 så gör det inte bilen till en 2011-årsmodell.
För det andra..det kan vara vad som helst, utifrån beskrivningen du har gett.

Motorn, växellåda. Motorn skall väl gå igång även om växellådan har gett upp?
Som sagt. Lämna in den till en verkstad du litar på, så får dom kolla på den.

Lycka till.

Är det inte speciellt med automat lådor då? dvs att är något fel så startar inte bilen!? Man kan ju till exempel bara starta i läge P på en automat. o fungerar då inte läge P så kan man ju inte starta!
eller funkar det kanske inte så?

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2011 · 26 183 Inlägg

RichiB skrev:

AirOne skrev:
För det första..bara för att bilen är köpt 2011 så gör det inte bilen till en 2011-årsmodell.
För det andra..det kan vara vad som helst, utifrån beskrivningen du har gett.

Motorn, växellåda. Motorn skall väl gå igång även om växellådan har gett upp?
Som sagt. Lämna in den till en verkstad du litar på, så får dom kolla på den.

Lycka till.

Är det inte speciellt med automat lådor då? dvs att är något fel så startar inte bilen!? Man kan ju till exempel bara starta i läge P på en automat. o fungerar då inte läge P så kan man ju inte starta!
eller funkar det kanske inte så?

Ingen aning. Har inte så stor erfarenhet av automatlådor.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2011 · 6 359 Inlägg

Okej, tänkt efter här nu,

Du hörde först en massa oljud, sen när du gasade till så lät det ännu värre, och efter det så slutade bilen att driva...

Vad tror du själv? Att man bara kan trycka på en knapp och köra vidare? Tveksamt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
30 juni 2011 · 329 Inlägg

Kollat oljan i lådan??  Utan olja i lådan rör ju inte sig bilen?  Finns annars massa saker det kan vara.

/Stefan

Mazdakillen Motormontör
30 juni 2011 · 437 Inlägg

Bilen är inte purfärsk och hur är bilen både körd och servad??
Du ska räkna med att bara i convertern är det ett jävla tryck på olja... jag är glad att inte jag blev automatlådeolja när ödet valde min plats big_smile
Nämen allvarligt, när blev oljan bytt och när spolades lådan ur???
Jag menar vanliga svensson kan ju inte sköta bilar så jag är inte ett dugg  förvånad att du har fått lådras.
Det är fina lådor orginal i dem från Asian Warner vilket innebär samma tillverkare som Lexus med flera.
Så bilens historik är mycket fiktig... kanske har blivit bogserad vilket är strikt otillåtet i stortsett med automatlådor eftersom smörjsystemet ligger nere då.
Att du inte kan starta utan att ha i P eller N läget är givet, det gåt inte på automater och det är en säkerhetsspärr.
Så om nu din bil aldrig fått automatlådeoljan bytt och lådan spolad så är jag inte ett dugg förvånad.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

Stefan Elg skrev:
Kollat oljan i lådan??  Utan olja i lådan rör ju inte sig bilen?  Finns annars massa saker det kan vara.

/Stefan

olja finns det gott om :-)

RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

har fått bekräftat nu att lådan är paj!!
då är min nästa fråga..... VAR LÄMNAR JAG IN DEN OCH FÅR DEN BYTAD BILLIGT?? I NÄRHETEN AV BJUV/HELSINGBORG

Mazdakillen Motormontör
30 juni 2011 · 437 Inlägg

Vart fick du det bekräftat?
Är personen i fråga kunnig nog för att bekräfta att lådan är trasig och inte enbart convertern så borde personen i fråga kunna byta lådan åt dig smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

Det kanske inte är hundra bekräftat men några riktigt bilkunniga jag pratat med trodde det!
Fast nu fick jag ett annat förslag av en bilmekaniker jag ringde, han trodde det svar startkransen eftersom han tycker det är konstigt att man inte kan starta bilen....

RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

hittade en liten titt-lucka i växellådan. Ser detta rätt ut?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1339336

Kavli Motborgare
30 juni 2011 · 1 099 Inlägg

RichiB skrev:
hittade en liten titt-lucka i växellådan. Ser detta rätt ut?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1339336

Det ser väl inte så förskräckligt ut.

Få med en kompis, dra rundt motorn på remskivan som sitter på vevaxeln i andra ändan på motorn och kolla om svänghjul/startkrans följer med. Kolla att startmotorn inte har lossat.

Har du kollat at det mekaniska oljudet inte kom från andra ställen på motorn. Vad med kamdrivningen, tillexempel?

-- K

RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

Kavli skrev:

RichiB skrev:
hittade en liten titt-lucka i växellådan. Ser detta rätt ut?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1339336

Det ser väl inte så förskräckligt ut.

Få med en kompis, dra rundt motorn på remskivan som sitter på vevaxeln i andra ändan på motorn och kolla om svänghjul/startkrans följer med. Kolla att startmotorn inte har lossat.

Har du kollat at det mekaniska oljudet inte kom från andra ställen på motorn. Vad med kamdrivningen, tillexempel?

-- K

tack för tipsen-... ska prova detta. dock kan jag ju säga att svänghjul/startkrans går att snurra på med fingrarna.... ska det vara så?

Kavli Motborgare
30 juni 2011 · 1 099 Inlägg

RichiB skrev:

Kavli skrev:

RichiB skrev:
hittade en liten titt-lucka i växellådan. Ser detta rätt ut?
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1339336

Det ser väl inte så förskräckligt ut.

Få med en kompis, dra rundt motorn på remskivan som sitter på vevaxeln i andra ändan på motorn och kolla om svänghjul/startkrans följer med. Kolla att startmotorn inte har lossat.

Har du kollat at det mekaniska oljudet inte kom från andra ställen på motorn. Vad med kamdrivningen, tillexempel?

-- K

tack för tipsen-... ska prova detta. dock kan jag ju säga att svänghjul/startkrans går att snurra på med fingrarna.... ska det vara så?

Då kan jag garantera att svänghjulet har lossat. Är bultarna lösa? Annars har nog vevaxeln gått av vid svänghjulet.

-- K

RichiB
30 juni 2011 · 1 866 Inlägg

Kavli skrev:

RichiB skrev:

Kavli skrev:

Det ser väl inte så förskräckligt ut.

Få med en kompis, dra rundt motorn på remskivan som sitter på vevaxeln i andra ändan på motorn och kolla om svänghjul/startkrans följer med. Kolla att startmotorn inte har lossat.

Har du kollat at det mekaniska oljudet inte kom från andra ställen på motorn. Vad med kamdrivningen, tillexempel?

-- K

tack för tipsen-... ska prova detta. dock kan jag ju säga att svänghjul/startkrans går att snurra på med fingrarna.... ska det vara så?

Då kan jag garantera att svänghjulet har lossat. Är bultarna lösa? Annars har nog vevaxeln gått av vid svänghjulet.

-- K

bultarna på svänghjulet/startkransen sitter fast!
Har vevaxeln gått av tror du? Det låter inte alls bra eller billigt!?

Kavli Motborgare
30 juni 2011 · 1 099 Inlägg

RichiB skrev:
bultarna på svänghjulet/startkransen sitter fast!
Har vevaxeln gått av tror du? Det låter inte alls bra eller billigt!?

Isåfall är det en ny motor som gäller.
Du får dela på motor och låda och skruva loss svänghjulet.
Sen ser du hur det ligger till. Alternativt plocka ner oljetråget.

-- K

JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 juni 2011 · 2 307 Inlägg

RichiB skrev:

Kavli skrev:

RichiB skrev:

tack för tipsen-... ska prova detta. dock kan jag ju säga att svänghjul/startkrans går att snurra på med fingrarna.... ska det vara så?

Då kan jag garantera att svänghjulet har lossat. Är bultarna lösa? Annars har nog vevaxeln gått av vid svänghjulet.

-- K

bultarna på svänghjulet/startkransen sitter fast!
Har vevaxeln gått av tror du? Det låter inte alls bra eller billigt!?

Kan du rida på startkranen så e dt antinge bultarna som håller startkransen mot veven eller veven som e pajj troligast bultarna.  Dom bultarna kan du inte se utan att ta ner lådan dom bultarna du ser på bilden e bultarna som håller fats convertrn till startkransen.

REKLAMERA KÖPET!!!!!!!!

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RichiB
1 juli 2011 · 1 866 Inlägg

JaggaChafen skrev:

RichiB skrev:

Kavli skrev:

Då kan jag garantera att svänghjulet har lossat. Är bultarna lösa? Annars har nog vevaxeln gått av vid svänghjulet.

-- K

bultarna på svänghjulet/startkransen sitter fast!
Har vevaxeln gått av tror du? Det låter inte alls bra eller billigt!?

Kan du rida på startkranen så e dt antinge bultarna som håller startkransen mot veven eller veven som e pajj troligast bultarna.  Dom bultarna kan du inte se utan att ta ner lådan dom bultarna du ser på bilden e bultarna som håller fats convertrn till startkransen.

REKLAMERA KÖPET!!!!!!!!

okej!
Tyvärr går ej att reklamera vill inte heller för bilen är super fin i övrigt! Massor med nya delar förutom just detta hehe! Sen är bilen köpt privat!
Det blir o hissa upp motorn på lördag och börja disikera den hehe....

JaggaChafen Tesla Senior Technician
1 juli 2011 · 2 307 Inlägg

RichiB skrev:

JaggaChafen skrev:

RichiB skrev:

bultarna på svänghjulet/startkransen sitter fast!
Har vevaxeln gått av tror du? Det låter inte alls bra eller billigt!?

Kan du rida på startkranen så e dt antinge bultarna som håller startkransen mot veven eller veven som e pajj troligast bultarna.  Dom bultarna kan du inte se utan att ta ner lådan dom bultarna du ser på bilden e bultarna som håller fats convertrn till startkransen.

REKLAMERA KÖPET!!!!!!!!

okej!
Tyvärr går ej att reklamera vill inte heller för bilen är super fin i övrigt! Massor med nya delar förutom just detta hehe! Sen är bilen köpt privat!
Det blir o hissa upp motorn på lördag och börja disikera den hehe....

Alltså detta e inte nått som bara händer. Å det innebär ruskigt myvket jobb å fixa. Å visst kan du reklamera köpet även om den e köpt privat. Men det e klart om du inte vill så får du sjylla dig själv

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang