Snabb hjälp! Startmotor går runt även när motorn är igång!

Strmberg
18 november 2011 · 165 Inlägg

Tjena, Har bytt startmotor på en hyundai getz och när man startar bilen så fortsätter startmotorn att snurra och då riskerar man ju att bränna motorn som den gamla gjorde. Kolla tändnings låset men inget glapp. Kan tänka mig att ett relä har gett upp eller en kortslutning någonstans..
tack för alla hjälp jag kan få!

mvh: Strömberg

Eklund69
18 november 2011 · 89 Inlägg

Låter mera som om startmotorn fastnat i startkransen.

Stiefmiester1
18 november 2011 · 22 Inlägg

inte helt hundra men en start motor får typ 2 poler. 1 gör så att en manget kontakt dra ut drevet en så den snurrar men minns inte helt hundra. Men låter som att inte strömen försvinner från ena polen så den inte drar tillbaka den tongue

Volvo 940 Turbo "PjuBoy" (1993)
Xoff Volvo tönt... =)
18 november 2011 · 2 344 Inlägg

startmotorn har en fjäder som skall dra tillbaka själva kuggkransen när man släpper nyckeln, men ibland så fastnar den i startkransen som tidigare nämns, men det är oftast startmotorns egna fel, köptes en ny eller begagnad?

men givetvis kan det vara elfel någonstans, prova att ha bilen med nycklen på tändning men inte starta, starta sedan med spårmejsen (man trycker in spårmejslen mellan huvud + på startmotorn och till tillslagsstiftet, när motorn startat ta bort mejslen, hakar den sig nu också så kan man ju utesluta elfel...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Strmberg
19 november 2011 · 165 Inlägg

De jag glömde och nämna var att de är en automatare och den begagnade starta motorn satt i en manuell har detta betydelse? Efter som de stod A/T på den gamla och M/T på den "nya" så misstänkte jag att de kunde göra skillnad men tänkte att jag provar ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang