Köregenskaper om man bygger om hjulspindlarna. BMW e36

SchleX_320
2 januari 2012 · 517 Inlägg

men dom vissa filmer på före och efter modifiering och dom hade Spacat ut hjulen med säkert 4-5cm och dom vissa på flera bilar och det verkade fungera jätte bra. Förlänga? Hur menar du då? Få hela navet längre ut? Jag har original fälgar och däcken tog i på insidan med sänkfjädrar men inte nu med k-sport coilovers så kanske har fått ut navet lite men verkar Skumt tycker jag då bara fjäderbenet är bytt.

Finns även en europeisk Drifting proffs som kör e36 med 740 v8 och han har 5serie fälgar fram fast visserligen har han byggt om hjulhusen så däcken inte har något att ta i. Så det va inget värt att nämna den bilen hehe.

BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
SchleX_320
2 januari 2012 · 517 Inlägg

jag va ute och kollade min lösa framvagn och frågan jag har är vad är det som tar stopp i styrningen? Och förlänga bärarmen går det verkligen? Borde man inte kunna flytta ut den istället? Sitter ju med en spindelled och i en bussning jag ska testa iaf borde gå tycker jag hehe.

BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
Cyklop
2 januari 2012 · 1 277 Inlägg

Men, ja vet inte riktigt att om du tänkt på det, om du ändrar till paralellstyrning så får du en väldigt orolig banbil för när du svänger då så tuggar innerhjulet som fan i kurvera, detta gör bilen svårkörd och orolig så du måste se till att du har möjlighet att ställa tillbaka till true ackerman. kolla Dannej här på garaget han har ett kit till 740 bl a.
även så att när du ökar styrvinkeln så ökar ackermanvinkeln också, dom följs åt. ja har en tråd ligganes här på just detta sök på ackerman eller nåt här på chassisidan.

KHRacing
2 januari 2012 ·

ekelund88 skrev:
mycket intresant den där bilden faktiskt smile

Thanxs man, gott nytt år på dig :-)

bilden är från en rallycrossmekaniker i Norrland som heter Niklas Sandström som skruver åt Fredrik Tigers BMW  E36.

bilen han skruvar på med 438hk på 3.2L sugis :-) : http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11296

KHRacing
2 januari 2012 ·

SchleX_320 skrev:
men dom vissa filmer på före och efter modifiering och dom hade Spacat ut hjulen med säkert 4-5cm och dom vissa på flera bilar och det verkade fungera jätte bra. Förlänga? Hur menar du då? Få hela navet längre ut? Jag har original fälgar och däcken tog i på insidan med sänkfjädrar men inte nu med k-sport coilovers så kanske har fått ut navet lite men verkar Skumt tycker jag då bara fjäderbenet är bytt.

Finns även en europeisk Drifting proffs som kör e36 med 740 v8 och han har 5serie fälgar fram fast visserligen har han byggt om hjulhusen så däcken inte har något att ta i. Så det va inget värt att nämna den bilen hehe.

Bra svar, tack smile ja, jag menar kapa bärarmen (understa) o svetsa i en bit plåt på runt 25-30mm således flytta ut hjulcentrumet = mindre risk att det tar i med nya styrmoddar. - enkelt sagt

Vet tyvärr ej vilken E36 V8 du menar, en länk hade vatt tervligt så man få glo litte på den.

Orginal har du ju fjäderskålar som sticker ut mera än en coilover gör, runt dämparen - minsre som tar i :-)

KHRacing
2 januari 2012 ·

SchleX_320 skrev:
jag va ute och kollade min lösa framvagn och frågan jag har är vad är det som tar stopp i styrningen? Och förlänga bärarmen går det verkligen? Borde man inte kunna flytta ut den istället? Sitter ju med en spindelled och i en bussning jag ska testa iaf borde gå tycker jag hehe.

Det kan vara styrstoppar som tar emot
det kan vara kränghämmarstaget som tar emot (var det på min EVO + inner skärmen/chassiet)

att förlänga bärarmen är inga somhelst problem om man vet vad man sysslar med, S13Rasmus på denna sidan har gjort det på sin Nissan, kolla hans tråd.

Jag har ej gjort det ännu då jag har smidda bärarmar o skall köpa Volvo S40 plåtbärarmar att bygga om,

SchleX_320
3 januari 2012 · 517 Inlägg

KHRacing skrev:

SchleX_320 skrev:
men dom vissa filmer på före och efter modifiering och dom hade Spacat ut hjulen med säkert 4-5cm och dom vissa på flera bilar och det verkade fungera jätte bra. Förlänga? Hur menar du då? Få hela navet längre ut? Jag har original fälgar och däcken tog i på insidan med sänkfjädrar men inte nu med k-sport coilovers så kanske har fått ut navet lite men verkar Skumt tycker jag då bara fjäderbenet är bytt.

Finns även en europeisk Drifting proffs som kör e36 med 740 v8 och han har 5serie fälgar fram fast visserligen har han byggt om hjulhusen så däcken inte har något att ta i. Så det va inget värt att nämna den bilen hehe.

Bra svar, tack smile ja, jag menar kapa bärarmen (understa) o svetsa i en bit plåt på runt 25-30mm således flytta ut hjulcentrumet = mindre risk att det tar i med nya styrmoddar. - enkelt sagt

Vet tyvärr ej vilken E36 V8 du menar, en länk hade vatt tervligt så man få glo litte på den.

Orginal har du ju fjäderskålar som sticker ut mera än en coilover gör, runt dämparen - minsre som tar i :-)

får kika på detta har ju extra bärarmar så gör ju inget att testa förlänga smile

http://www.youtube.com/watch?v=Q_ajIRQmVio

man ser inte så mkt upptäckte jag när jag kollade men här e iaf filmen på bilen

BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang