Köpråd- Nyare diesel, Mercedes, Audi, Bmw, hållbarhet, prestanda och komfort?

hangman
5 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

Tjena!

Har tänkt köpa en lite nyare dieselbil 06 och framåt men kan inte bestämma mig riktigt, har en mercedes idag och dom går ju riktigt bra men rost är ett problem med dessa,

Bmw har problem med insugsventiler som trillar in men annars rätt pålitliga?

Audi kan jag inte mycket om så säg gärna om du har en vad man ska kolla efter!

Det står mellan tex bmw 530 e60 touring , Mercedes e320 cdi w211 eller audi a6.

Motorstorlek minst ca 180 hk original helst, och manuell växellåda.

vill ha en skön bil man kan åka många hundra mil i, pendlar mycket och vill ha prestanda och komfort och pålitlighet, men även lite bränsleekonomi!




Kan ni mycket om dessa bilar eller andra motorer som går bra och billigt skriv gärna en rad eller 2.

Jag är inte intresserad av andra bilar än dessa tyskar, vänligen men bestämt undanbedes all info om volvo saab opel ford m.m!

Volvo_Mannen Volvoskadad
5 augusti 2012 · 6 017 Inlägg

W211 har inte de rostproblemen W210an har, kan inte ens påminna mig ha sett en 211 med rost.
Men ska du åka manuellt kan du nog räkna bort Mercedes, det är i stort sett bara de allra minsta motorerna som fanns med manuell. Men däremot åker man riktigt riktigt skönt i en 211

Jonas
hangman
5 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
W211 har inte de rostproblemen W210an har, kan inte ens påminna mig ha sett en 211 med rost.
Men ska du åka manuellt kan du nog räkna bort Mercedes, det är i stort sett bara de allra minsta motorerna som fanns med manuell. Men däremot åker man riktigt riktigt skönt i en 211

Tack! Min förra lärare har en w211 manuell 6 växlad e270 cdi 04a gått 72 tusen mil, egr ventilen har rasat men han tog bort kontakten funka det kanon, lite galvsläpp här och var men ingen riktig rost som sagt.

ABSen är tidsinställd och kostar extrema pengar och renovera dock.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
5 augusti 2012 · 938 Inlägg

Angående Audin så kom de en ny 3.0tdi -09, som då är på 240hkr, och uppges dra 1-1,5dl mindre per mil... Även skatten minskade med ca 2tusen, från runt 6500 till 4500 ungefär...  I samma veva fick dom även start&stopp teknik...   
Komfortmässigt klagar en del på att s-line chassit är för hårt och stötigt, jag kör själv med de och 19" fälgar, och stör mig inte direkt på de, däremot älskar jag väghållningen det ger...
Sportstolarna i skinn kliver man helst inte ur, dom är underbara... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
trippelturbo Trucker
5 augusti 2012 · 2 710 Inlägg

Är oxå inne på att byta upp mig till diesel. dock ej säker än när. kör mkt.. saaben tuggar mkt landsväg!

Fart missbrukare
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 augusti 2012 · 6 017 Inlägg

hangman skrev:
ABSen är tidsinställd och kostar extrema pengar och renovera dock.

Du menar sbc bromssystemet? Det försvann på facelift modellerna (2007) och ersattes av ett traditionellt bromssystem

Jonas
Ghost Rider
5 augusti 2012 · 466 Inlägg

frågar du mig så är bmw det givna valet smile

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
Rquired Allmänt envis
6 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

När det gäller insugsspjällen på BMW´s dieselmotorer kan jag inte låta bli och undra om problemen inte blåsts upp väl mycket? Dessa spjäll sitter i alla motorer och modeller utom en och har gjort i snart femton år, samtidigt som BMW säljer tusentals exemplar av dessa per år rapporterar BMW själva (Som visserligen är partiska) att sex fall av haveri har inträffat i Norden på bilar som är original och drygt sex till (13-16 totalt vill jag minnas? Jag kommer inte ihåg siffran helt.) på bilar som varit trimmade.

Alltså ett tiotal haverier på åtminstone 100.000 sålda BMW diesel i dessa länder under snart femton års tid, det är nog vanligare att kamremmen går av i förtid (BMW har kamkedja dock), att oljepumpar ger upp utan förvarning eller andra orsaker till haveri på bilar generellt? Om du vill vara helt säker så saknar dock treliterssexan på 197hk dessa spjäll, den motorn finns i bland annat 525d från och med ansiktslyftet 2007.

När det gäller valet mellan Audi C6 Avant, Mercedes S211 eller BMW E61 beror det på tycke och smak. Jag har kört mycket med alla tre, främst Audi och BMW, och för mig är 5-serie E61 det givna valet. Jag tycker inte Audi står sig i konkurrensen, det är mer "en stor A4" än att modellen inger någon lyxkänsla på det viset dom två andra gör.

Mercedes är fin, men enligt den gamla devisen "BMW kör man och MB åker man" är konkurrenten förarens val även här. Men i det här fallet går E61 dessutom lika mjukt och jag upplever att den är tystare än S211, eftersom modellerna är så lika i övrigt vinner därför 5-serie i mina ögon.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hangman
6 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

Rquired skrev:
När det gäller insugsspjällen på BMW´s dieselmotorer kan jag inte låta bli och undra om problemen inte blåsts upp väl mycket? Dessa spjäll sitter i alla motorer och modeller utom en och har gjort i snart femton år, samtidigt som BMW säljer tusentals exemplar av dessa per år rapporterar BMW själva (Som visserligen är partiska) att sex fall av haveri har inträffat i Norden på bilar som är original och drygt sex till (13-16 totalt vill jag minnas? Jag kommer inte ihåg siffran helt.) på bilar som varit trimmade.

Alltså ett tiotal haverier på åtminstone 100.000 sålda BMW diesel i dessa länder under snart femton års tid, det är nog vanligare att kamremmen går av i förtid (BMW har kamkedja dock), att oljepumpar ger upp utan förvarning eller andra orsaker till haveri på bilar generellt? Om du vill vara helt säker så saknar dock treliterssexan på 197hk dessa spjäll, den motorn finns i bland annat 525d från och med ansiktslyftet 2007.

När det gäller valet mellan Audi C6 Avant, Mercedes S211 eller BMW E61 beror det på tycke och smak. Jag har kört mycket med alla tre, främst Audi och BMW, och för mig är 5-serie E61 det givna valet. Jag tycker inte Audi står sig i konkurrensen, det är mer "en stor A4" än att modellen inger någon lyxkänsla på det viset dom två andra gör.

Mercedes är fin, men enligt den gamla devisen "BMW kör man och MB åker man" är konkurrenten förarens val även här. Men i det här fallet går E61 dessutom lika mjukt och jag upplever att den är tystare än S211, eftersom modellerna är så lika i övrigt vinner därför 5-serie i mina ögon.

tack!

hangman
6 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

trippelturbo skrev:
Är oxå inne på att byta upp mig till diesel. dock ej säker än när. kör mkt.. saaben tuggar mkt landsväg!

gört, orka köra saab smile Ne vars ska inte vara dum nu det är helt okej bilar, men sätt dig i en bmw även en äldre eller merca så känner man helt annan prestanda och kvalite känsla.

var inne på en 9-3 sportkombi ttid 09 typ men fy fan så plastiga inredningar, dörrarna är ihåliga ingen skön lyx känsla när man stänger dom alla vred knappar reglage är ford fiesta känsla, en svart med hirsh paket och usa bakljusen hade vart fint och titta på, men ändå jävligt smäckiga tråkiga bilar tyvärr som inte håller för min körning.

Navkapsel
6 augusti 2012 · 4 637 Inlägg

Köp Mercedes, de är snyggast...

VinDisel
6 augusti 2012 · 456 Inlägg

köp audii.. drar 0.48L/Mil  riktigt fina med lite modd ......skatten ligger på 2400kr på min audi...

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Som mekaniker på en allbilsverkstad måste jag säga köp BMW eller Mercedes... Gåll dig långt undan VAG produkter.

Å enligt mitt tycke är E61 underbara bilar.. Kan bli lite smådyrt när luftfjädringen ger upp dock...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
trippelturbo Trucker
6 augusti 2012 · 2 710 Inlägg

hangman skrev:

trippelturbo skrev:
Är oxå inne på att byta upp mig till diesel. dock ej säker än när. kör mkt.. saaben tuggar mkt landsväg!

gört, orka köra saab smile Ne vars ska inte vara dum nu det är helt okej bilar, men sätt dig i en bmw även en äldre eller merca så känner man helt annan prestanda och kvalite känsla.

var inne på en 9-3 sportkombi ttid 09 typ men fy fan så plastiga inredningar, dörrarna är ihåliga ingen skön lyx känsla när man stänger dom alla vred knappar reglage är ford fiesta känsla, en svart med hirsh paket och usa bakljusen hade vart fint och titta på, men ändå jävligt smäckiga tråkiga bilar tyvärr som inte håller för min körning.

Är så fruktansvärd nöjd med min saab nu, problemet är bara att jag kör mkt, o därför tänkt på en diesel. snegla rpå 320d e90 full m-pkt smile. får se smile

Fart missbrukare
Ghost Rider
7 augusti 2012 · 466 Inlägg

320 d är en nice bil sög till om du köper så optimerar jag sen pr dig smile

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
trippelturbo Trucker
7 augusti 2012 · 2 710 Inlägg

hangman skrev:

Ghost Rider skrev:
320 d är en nice bil sög till om du köper så optimerar jag sen pr dig smile

330 minst för min del smile det är stor skillnad på effekt och hållbarhet, men inte så jättemycket på förbrukningen smile

Det tråkiga är att bmw dieslar finns knappt i sedan o m pkt. oavsett motor.
hittar jag en 330d sedan med full m pkt till vettigt pris så slår jag till wink

Fart missbrukare
SportPilot Ubåtsingenjör
7 augusti 2012 · 7 248 Inlägg

hangman skrev:
Tjena!

Har tänkt köpa en lite nyare dieselbil 06 och framåt men kan inte bestämma mig riktigt, har en mercedes idag och dom går ju riktigt bra men rost är ett problem med dessa,

Bmw har problem med insugsventiler som trillar in men annars rätt pålitliga?

Audi kan jag inte mycket om så säg gärna om du har en vad man ska kolla efter!

Det står mellan tex bmw 530 e60 touring , Mercedes e320 cdi w211 eller audi a6.

Motorstorlek minst ca 180 hk original helst, och manuell växellåda.

vill ha en skön bil man kan åka många hundra mil i, pendlar mycket och vill ha prestanda och komfort och pålitlighet, men även lite bränsleekonomi!




Kan ni mycket om dessa bilar eller andra motorer som går bra och billigt skriv gärna en rad eller 2.

Jag är inte intresserad av andra bilar än dessa tyskar, vänligen men bestämt undanbedes all info om volvo saab opel ford m.m!

bmws nya 550d !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hilden
7 augusti 2012 · 178 Inlägg

Var ruggigt nöjd med min E61. Personligen tycker jag inredningen ser o känns 2 klasser under Audi men den höll ihop väldigt bra i praktiken, och LCIn ser lite bättre ut än 05an jag hade. Och i realiteten får jag nog säga att komfortstolarna i en E6X tom är skönare än dom jag har i 8an nu...Mekaniskt höll den ruggigt bra. Körde min mellan 9 o 17 tusen och det enda jag bytte utöver olja o filter var ett hjullager. Hade inga direkta problem i taskigt väglag o rejält med snö heller trots RWD men dom finns ju som Xi med om det kniper.

Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en igen om jag behövde kombiutrymmet.

A6 vet jag inte mycket om men har inte hört ngt direkt negativt från kollegor o andra som har dom som tj.bil.

Audi RS5 (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang