Kompis kvaddade min bil

omegalover
16 april 2013 · 118 Inlägg

"Trolltyget"

Det finns folk och folk! Några av de jag känner bjuder inte ens på vatten när man är hemma hos de, bjuder en på kalas men man får ta med själv vad man vill äta/dricka och sen förväntar de sig en present! Men hemma hos mig får de mat och allt! ALLTID!! Men då behandlar man de efter det också!

SÅNNA människor lånar man INTE ut sin bil till men du känner din kompis så försök att lösa det! Jag förstår din frustration!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
16 april 2013 · 296 Inlägg

Trolltyget skrev:

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

1500 kr bara så är ju en struntsumma...

Ja men när vi var på akuten så skämdes människan jättemycket men just då sket ju jag i bilen utan ville mest att mina vänner skulle vara okej. Nu när det har lugnat ner sig är man mest irriterad över att bilen är borta och att det tydligen är skitsamma enligt den personen och att jag dessutom inte får låna bilen av den. Mina andra fungerande bil står 30 mil bort och är oskattad och obesiktad så är inte så bara att hämta den.

Så han tänker inte ens betala 1500kr för att hjälpa dig? Då ska du definitivt kapa kontakten till honom , sen om han skäms är en sak , fortfarande fel att inte betala!

Vi ska träffas i veckan, båda med föräldrarna inblandad (min mor ägde bilen) och den människan kan tydligen inte prata för sig själv så vi får se hur det går då.

Skönt att höra andras åsikter också.

Bara hoppas det löser sig för dig , sen gör ju du självklart som du vill angående om du ska vara vän med personen eller ej! Men överväg helförsäkring på nästa bil , ger bättre skydd när olyckan är framme smile

Det blir som det blir!
omegalover
16 april 2013 · 118 Inlägg

Det tråkiga att man inte kan tvinga honom att betala, det gör han ju av välvilja och för att behålla vänskapen! Är självrisken "för" hög så delar man på den också! Jag menar ju att båda har ju ett ansvar, den ena lånar ut, och den andra lånar? Ja, ja sätta reglerna ska man faktiskt göra då man lånar ut bilen istället för att vara på det säkra!


Andromeda skrev:

omegalover skrev:
´"Andrmeda"
Om jag lånar en bil, alltså OM, så är det från någon jag känner och som jag vet har helförsäkring för att som sagt saker händer! Så är det bara, det var ju inte som att man vill krocka bilen!! Och krockar jag en bil jag lånar som har helförsäkring, för jag lånar INTE bilar om inte det är så. Så betalar jag självrisken! Enbart!!! Så "Andromeda" Nej jag betalar inte hela kalaset! Låna inte ut bilen då! Punkt slut! Och på samma villkor lånar jag ut min bil! Men jag lånar inte ut min bil förutom familjen och då med risken att den krockas så som när jag kör den med samma risk!!

Få se om det blir rätt med quoten nu...

Ok, det är jag med på, man lånar bara bilar man vet har helförsäkring, och betalar självrisken vid en olycka.
Då har man ju gjort helt rätt för sig, och man har som låntagare begränsat sin risk genom att bara låna bilar med helförsäkring.

Men så var det ju inte i det här fallet, och då borde det väl vara TS polare som borde ha haft koll på den ekonomiska risken att busköra en bil utan helförsäkring i halka.

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

Dream_ skrev:

Så han tänker inte ens betala 1500kr för att hjälpa dig? Då ska du definitivt kapa kontakten till honom , sen om han skäms är en sak , fortfarande fel att inte betala!

Vi ska träffas i veckan, båda med föräldrarna inblandad (min mor ägde bilen) och den människan kan tydligen inte prata för sig själv så vi får se hur det går då.

Skönt att höra andras åsikter också.

Bara hoppas det löser sig för dig , sen gör ju du självklart som du vill angående om du ska vara vän med personen eller ej! Men överväg helförsäkring på nästa bil , ger bättre skydd när olyckan är framme smile

Jo ska åka och hämta gamla pärlan (V70in) och den blir då helförsäkrad nu iaf!

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
16 april 2013 · 296 Inlägg

Trolltyget skrev:

Dream_ skrev:

Trolltyget skrev:

Vi ska träffas i veckan, båda med föräldrarna inblandad (min mor ägde bilen) och den människan kan tydligen inte prata för sig själv så vi får se hur det går då.

Skönt att höra andras åsikter också.

Bara hoppas det löser sig för dig , sen gör ju du självklart som du vill angående om du ska vara vän med personen eller ej! Men överväg helförsäkring på nästa bil , ger bättre skydd när olyckan är framme smile

Jo ska åka och hämta gamla pärlan (V70in) och den blir då helförsäkrad nu iaf!

Du får återkomma om ni kommer fram till en lösning som båda är nöjda med.

Det blir som det blir!
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Chauffören i fråga är inte mogen nog att ta på sig ansvaret själv och har dessutom ljugit för polisen om hastigheten, den har överskattat sin förmåga att köra bil och är inte van med bakhjulsdrivna bilar. Den hade ansvar för både människorna i bilen och för själva bilen, oavsett försäkring. Skulle vara lika less om den hade vart helförsäkrad för de var just den bilen jag ville ha...

Jag ångrar något så fruktansvärt att jag lät den köra bilen när det dessutom var en bil som jag har gått och väntat på att få köpa och nu är det bara skrot av den.

Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

omegalover skrev:
Det tråkiga att man inte kan tvinga honom att betala, det gör han ju av välvilja och för att behålla vänskapen! Är självrisken "för" hög så delar man på den också! Jag menar ju att båda har ju ett ansvar, den ena lånar ut, och den andra lånar? Ja, ja sätta reglerna ska man faktiskt göra då man lånar ut bilen istället för att vara på det säkra!


Andromeda skrev:

omegalover skrev:
´"Andrmeda"
Om jag lånar en bil, alltså OM, så är det från någon jag känner och som jag vet har helförsäkring för att som sagt saker händer! Så är det bara, det var ju inte som att man vill krocka bilen!! Och krockar jag en bil jag lånar som har helförsäkring, för jag lånar INTE bilar om inte det är så. Så betalar jag självrisken! Enbart!!! Så "Andromeda" Nej jag betalar inte hela kalaset! Låna inte ut bilen då! Punkt slut! Och på samma villkor lånar jag ut min bil! Men jag lånar inte ut min bil förutom familjen och då med risken att den krockas så som när jag kör den med samma risk!!

Få se om det blir rätt med quoten nu...

Ok, det är jag med på, man lånar bara bilar man vet har helförsäkring, och betalar självrisken vid en olycka.
Då har man ju gjort helt rätt för sig, och man har som låntagare begränsat sin risk genom att bara låna bilar med helförsäkring.

Men så var det ju inte i det här fallet, och då borde det väl vara TS polare som borde ha haft koll på den ekonomiska risken att busköra en bil utan helförsäkring i halka.

Där tycker jag att du slår huvudet på spiken, man gör upp allting redan innan nycklarna byter hand!

Men nu är det gjort, och vi får hoppas att de kommer överens om det i efterhand. Det hänger ju slutligen på betalningsförmåga och/ eller heder.

---------------------------

Lycka till TS, och hoppas att det löser sig!

Senast redigerat av Andromeda (16 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SylvesterStallone
16 april 2013 · 1 433 Inlägg

vadå ljugit om hastigheten ? klart som fan vad som än händer att man inte berättar för polisen hur fort det har gått? om du tycker att han borde ha gjort det är det ju nått fel!

BMW 730D (2005)
Kristian_L
16 april 2013 · 1 893 Inlägg

Tänk efter lite före!!!
Om du skulle tala om för din polare att du vill att han "ställer upp"  som fylle chaffis. MEN om någonting händer, om vi är med om en olycka, så får han pröjsa bilen!!!
Hur många tror ni skulle ställa upp? Rätt svar = INGEN!
Som tack för att kompisen ställde upp, krävs han nu på 17'000kr.
Det låter inte rätt!

Om jag "lånar ut min bil" och nått händer, så skall den som lånade bilen pröjsa vad det kostar. (Därför lånar man INTE ut sina prylar hur som haver!)

Om jag sätter en polare bakom ratten på min bil, för att jag vill kröka. Så kör han för mej!
Händer det nått då, så står jag för det! (Ganska självklart om man tänker efter lite.)
Om man sätter rally-kalle bakom ratten på sin bil för att man vill sitta bredvid och hinka bärs. Tycker inte jag att man sedan skall lipa om det går åt skogen.

Att bilen dessutom inte är helförsäkrad är ytterligare en anledning till att din polare inte skall behöva betala.
Att bilen inte är fullt försäkrad är DITT beslut, inte hans.
Det absolut mesta, som man kan kräva av chaffisen är självrisken på försäkringen du inte tecknade!

Hela historien luktar, dålig stil!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
SylvesterStallone
16 april 2013 · 1 433 Inlägg

Kristian_V skrev:
Tänk efter lite före!!!
Om du skulle tala om för din polare att du vill att han "ställer upp"  som fylle chaffis. MEN om någonting händer, om vi är med om en olycka, så får han pröjsa bilen!!!
Hur många tror ni skulle ställa upp? Rätt svar = INGEN!
Som tack för att kompisen ställde upp, krävs han nu på 17'000kr.
Det låter inte rätt!

Om jag "lånar ut min bil" och nått händer, så skall den som lånade bilen pröjsa vad det kostar. (Därför lånar man INTE ut sina prylar hur som haver!)

Om jag sätter en polare bakom ratten på min bil, för att jag vill kröka. Så kör han för mej!
Händer det nått då, så står jag för det! (Ganska självklart om man tänker efter lite.)
Om man sätter rally-kalle bakom ratten på sin bil för att man vill sitta bredvid och hinka bärs. Tycker inte jag att man sedan skall lipa om det går åt skogen.

Att bilen dessutom inte är helförsäkrad är ytterligare en anledning till att din polare inte skall behöva betala.
Att bilen inte är fullt försäkrad är DITT beslut, inte hans.
Det absolut mesta, som man kan kräva av chaffisen är självrisken på försäkringen du inte tecknade!

Hela historien luktar, dålig stil!

äntligen nån som tänker i rätt bana smile

PS ni är gamla nog att Dricka sprit och båda har körkort , men ni ska ha med era föräldrar när ni ska prata med varandra ? Hahahahahahahahhahahahaha

Senast redigerat av SylvesterStallone (16 april 2013)

BMW 730D (2005)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Kristian_V skrev:
Tänk efter lite före!!!
Om du skulle tala om för din polare att du vill att han "ställer upp"  som fylle chaffis. MEN om någonting händer, om vi är med om en olycka, så får han pröjsa bilen!!!
Hur många tror ni skulle ställa upp? Rätt svar = INGEN!
Som tack för att kompisen ställde upp, krävs han nu på 17'000kr.
Det låter inte rätt!

Om jag "lånar ut min bil" och nått händer, så skall den som lånade bilen pröjsa vad det kostar. (Därför lånar man INTE ut sina prylar hur som haver!)

Om jag sätter en polare bakom ratten på min bil, för att jag vill kröka. Så kör han för mej!
Händer det nått då, så står jag för det! (Ganska självklart om man tänker efter lite.)
Om man sätter rally-kalle bakom ratten på sin bil för att man vill sitta bredvid och hinka bärs. Tycker inte jag att man sedan skall lipa om det går åt skogen.

Att bilen dessutom inte är helförsäkrad är ytterligare en anledning till att din polare inte skall behöva betala.
Att bilen inte är fullt försäkrad är DITT beslut, inte hans.
Det absolut mesta, som man kan kräva av chaffisen är självrisken på försäkringen du inte tecknade!

Hela historien luktar, dålig stil!

Jag hade lika gärna kunnat köra själv men personen ville verkligen köra min nya bil, och vi skulle egentligen bara åka på en bilträff 3 km från där jag bor. Vi hade lika gärna kunnat suttit i hans bil. Personen är nykterist och är därför han inte dricker själv utan jämt kör och vill köra. Och hinka bärs vet jag väl inte.. drack 4 öl. Jag skiter egentligen i pengarna så utan det är bilen jag är ledsen över för jag har väntat länge på att få köpa den för jag älskade den. Men ett förlåt hade vart fint samt att få låna hans bil för att ta mig till jobbet.

Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
vadå ljugit om hastigheten ? klart som fan vad som än händer att man inte berättar för polisen hur fort det har gått? om du tycker att han borde ha gjort det är det ju nått fel!

chauffören körde enligt hastigheten som gällde på vägen men för fort på underkylt regn och sa 1 minut innan sladden att det kändes som det släppte bak ibland... Är vägen mörk och det är minusgrader är det halt.

Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Kristian_V skrev:
Tänk efter lite före!!!
Om du skulle tala om för din polare att du vill att han "ställer upp"  som fylle chaffis. MEN om någonting händer, om vi är med om en olycka, så får han pröjsa bilen!!!
Hur många tror ni skulle ställa upp? Rätt svar = INGEN!
Som tack för att kompisen ställde upp, krävs han nu på 17'000kr.
Det låter inte rätt!

Om jag "lånar ut min bil" och nått händer, så skall den som lånade bilen pröjsa vad det kostar. (Därför lånar man INTE ut sina prylar hur som haver!)

Om jag sätter en polare bakom ratten på min bil, för att jag vill kröka. Så kör han för mej!
Händer det nått då, så står jag för det! (Ganska självklart om man tänker efter lite.)
Om man sätter rally-kalle bakom ratten på sin bil för att man vill sitta bredvid och hinka bärs. Tycker inte jag att man sedan skall lipa om det går åt skogen.

Att bilen dessutom inte är helförsäkrad är ytterligare en anledning till att din polare inte skall behöva betala.
Att bilen inte är fullt försäkrad är DITT beslut, inte hans.
Det absolut mesta, som man kan kräva av chaffisen är självrisken på försäkringen du inte tecknade!

Hela historien luktar, dålig stil!

äntligen nån som tänker i rätt bana smile

PS ni är gamla nog att Dricka sprit och båda har körkort , men ni ska ha med era föräldrar när ni ska prata med varandra ? Hahahahahahahahhahahahaha

Jag hade kunnat fixa det på egen hand men är den andra som inte vågar stå upp för sig själv, min mamma har med saken att göra eftersom hon ägde bilen.

Kristian_L
16 april 2013 · 1 893 Inlägg

Trolltyget skrev:
Jag hade lika gärna kunnat köra själv men personen ville verkligen köra min nya bil, och vi skulle egentligen bara åka på en bilträff 3 km från där jag bor. Vi hade lika gärna kunnat suttit i hans bil. Personen är nykterist och är därför han inte dricker själv utan jämt kör och vill köra. Och hinka bärs vet jag väl inte.. drack 4 öl. Jag skiter egentligen i pengarna så utan det är bilen jag är ledsen över för jag har väntat länge på att få köpa den för jag älskade den. Men ett förlåt hade vart fint samt att få låna hans bil för att ta mig till jobbet.

Men du gav rally-kalle nycklarna till din bil!

Givetvis vore det trevligt med en ursäkt för att han voltade din bil. Men du satte, eller tillät honom bakom ratten.

Som jag skrev först.
Han var fylle chaffis, så han kör för dej! Händer det nått, skall inte den som stälde upp behöva sitta med en skuld som tack.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
omegalover
16 april 2013 · 118 Inlägg

Tråkigt som fan! Förstår dig, man har en bil man verkligen vill ha så förstörs den, beklagligt! Det är problemet med mina bilar, gillar dem för skarpt för att låna ut dem!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Kristian_V skrev:

Trolltyget skrev:
Jag hade lika gärna kunnat köra själv men personen ville verkligen köra min nya bil, och vi skulle egentligen bara åka på en bilträff 3 km från där jag bor. Vi hade lika gärna kunnat suttit i hans bil. Personen är nykterist och är därför han inte dricker själv utan jämt kör och vill köra. Och hinka bärs vet jag väl inte.. drack 4 öl. Jag skiter egentligen i pengarna så utan det är bilen jag är ledsen över för jag har väntat länge på att få köpa den för jag älskade den. Men ett förlåt hade vart fint samt att få låna hans bil för att ta mig till jobbet.

Men du gav rally-kalle nycklarna till din bil!

Givetvis vore det trevligt med en ursäkt för att han voltade din bil. Men du satte, eller tillät honom bakom ratten.

Som jag skrev först.
Han var fylle chaffis, så han kör för dej! Händer det nått, skall inte den som stälde upp behöva sitta med en skuld som tack.

Människan är ingen rally-kalle som ni skriver... bara jävligt otänksam, körde 90 på 90 väg genom skarpa kurvor och tänkte inte på att det var så halt som det var och sa dessutom strax innan att det kändes som det släppte för bakdäcken. Och man kan inte kalla det fyllechaffis heller för vi umgicks men jag drack nån öl bara, vi skulle ingenstans utan var bara ute och åkte för att den personen ville köra min nya bil.

Jag skulle iaf fixat fram lite pengar om det hade vart hans bil jag kraschade.

Senast redigerat av Trolltyget (16 april 2013)

Kristian_L
16 april 2013 · 1 893 Inlägg

Trolltyget skrev:
Människan är ingen rally-kalle som ni skriver... bara jävligt otänksam, körde 90 på 90 väg genom skarpa kurvor och tänkte inte på att det var så halt som det var och sa dessutom strax innan att det kändes som det släppte för bakdäcken. Och man kan inte kalla det fyllechaffis heller för vi umgicks men jag drack nån öl bara, vi skulle ingenstans utan var bara ute och åkte för att den personen ville köra min nya bil.

Jag skulle iaf fixat fram lite pengar om det hade vart hans bil jag kraschade.

Han är otänksam? Ändå lät du honom köra din bil, fastän du viste detta om honom.
Med en bil som inte var helförsäkrad.?

Tråkigt som fan!
Hoppas ni löser det!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
SylvesterStallone
16 april 2013 · 1 433 Inlägg

aha okey ja du skulle helt klart klarat att köra själv efter som du "bara" drack någon öl?  fast nyss var det 4.... du ändrar hela tiden för att du vill ha pengar till en nybil ,skulle alla vilja men som sagt du lät han köra enjoy..

BMW 730D (2005)
Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

Kristian_V skrev:

Trolltyget skrev:
Människan är ingen rally-kalle som ni skriver... bara jävligt otänksam, körde 90 på 90 väg genom skarpa kurvor och tänkte inte på att det var så halt som det var och sa dessutom strax innan att det kändes som det släppte för bakdäcken. Och man kan inte kalla det fyllechaffis heller för vi umgicks men jag drack nån öl bara, vi skulle ingenstans utan var bara ute och åkte för att den personen ville köra min nya bil.

Jag skulle iaf fixat fram lite pengar om det hade vart hans bil jag kraschade.

Han är otänksam? Ändå lät du honom köra din bil, fastän du viste detta om honom.
Med en bil som inte var helförsäkrad.?

Tråkigt som fan!
Hoppas ni löser det!

Ja och det var väldigt dumt av mig, kommer aldrig mer låta någon annan köra någon av mina bilar med undantag av 740in.

Och just pengarna var inte så jätteviktigt för det ordnar sig men är så tråkigt på bilen som jag verkligen tyckte om.

Trolltyget
16 april 2013 · 54 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
aha okey ja du skulle helt klart klarat att köra själv efter som du "bara" drack någon öl?  fast nyss var det 4.... du ändrar hela tiden för att du vill ha pengar till en nybil ,skulle alla vilja men som sagt du lät han köra enjoy..

4 öl räknar jag som någon öl och har inte sagt att jag kunde köra den själv efter jag druckit, men hade kunnat vara nykter alltså. Och som sagt skiter jag i pengarna, är mest bitter över bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang