Hjullager s80, nybytta och låter efter tio mil?

Ekan_1 glad
18 augusti 2013 · 493 Inlägg

Bytte hjullager på min ofjädrade s80. Köpte biltema för det har funkat på tidigare bilar men efter redan tio mil så låter det.
Har någon tips och eller erfarenhet av samma sak? Prisvärda lager som håller? Volvos egna lär ju hålla men kostar därefter och bilen är ju ändå 14 år gammal.
Mvh!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Jokk3
18 augusti 2013 · 377 Inlägg

Det är inget annat hjullager som låter då ? eller kanske däckseparation som väsnas ?

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Ekan_1 glad
18 augusti 2013 · 493 Inlägg

Jokk3 skrev:
Det är inget annat hjullager som låter då ? eller kanske däckseparation som väsnas ?

Bytade fram och det tystnade, sen kom de efter ett tag igen.
Bidde ju ca 2 grader negativ camber bak med när ja sänkte, vilket har lett till ljud vid 120kmh så de får nog också bytas sen.
Däckseparation? Kan ju byta hjul o se om de blir skillnad

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Jokk3
18 augusti 2013 · 377 Inlägg

Lättast är ju att känna om man hissar upp bilen om det låter såpass mycket så ska du kunna ta tag i fjädrarna till respektive sida samtidigt som du snurrar på hjulet och känner tydliga vibrationer då vet du vilket som är dåligt.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
pompe90
18 augusti 2013 · 408 Inlägg

samma fabrikat som biltema och volvo tar in ifrån.
Antingen har man gjort ett PISS jobb när man satte på det nya hjullagret eller så har man otur med dåligt exemplar, ovanligt iofs att det är ett dåligt exemplar, även från biltema då dom hade för några år sedan en blunder gällande just sådana delar till bilen.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Ekan_1 glad
18 augusti 2013 · 493 Inlägg

Jokk3 skrev:
Lättast är ju att känna om man hissar upp bilen om det låter såpass mycket så ska du kunna ta tag i fjädrarna till respektive sida samtidigt som du snurrar på hjulet och känner tydliga vibrationer då vet du vilket som är dåligt.

Okej o då ska man känna det i fjädrarna? Kan vara fälgarna med för hände samma på min 855, och dom fälgarna satt på den med. Är fanska kantade så.

pompe90 skrev:
samma fabrikat som biltema och volvo tar in ifrån.
Antingen har man gjort ett PISS jobb när man satte på det nya hjullagret eller så har man otur med dåligt exemplar, ovanligt iofs att det är ett dåligt exemplar, även från biltema då dom hade för några år sedan en blunder gällande just sådana delar till bilen.

Ofan. Nja inte raketforskning och byta direkt så att ja skulle gjort fel är ju ganska osannolikt. Vad skulle blivit fel?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Jokk3
18 augusti 2013 · 377 Inlägg

Ekan_1 skrev:

Jokk3 skrev:
Lättast är ju att känna om man hissar upp bilen om det låter såpass mycket så ska du kunna ta tag i fjädrarna till respektive sida samtidigt som du snurrar på hjulet och känner tydliga vibrationer då vet du vilket som är dåligt.

Okej o då ska man känna det i fjädrarna? Kan vara fälgarna med för hände samma på min 855, och dom fälgarna satt på den med. Är fanska kantade så.

Ja precis man känner det rätt väl i fjädrarna isånnafall smile
lycka till

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Ekan_1 glad
18 augusti 2013 · 493 Inlägg

Jokk3 skrev:

Ekan_1 skrev:

Jokk3 skrev:
Lättast är ju att känna om man hissar upp bilen om det låter såpass mycket så ska du kunna ta tag i fjädrarna till respektive sida samtidigt som du snurrar på hjulet och känner tydliga vibrationer då vet du vilket som är dåligt.

Okej o då ska man känna det i fjädrarna? Kan vara fälgarna med för hände samma på min 855, och dom fälgarna satt på den med. Är fanska kantade så.

Ja precis man känner det rätt väl i fjädrarna isånnafall smile
lycka till

Synd den e ofjädrad, får vicka på hjulet istället:)  lustiga är att det inte vibrerar något utan bara låta mellan 50-80kmh

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
pompe90
18 augusti 2013 · 408 Inlägg

Vad jag har läst till så kan det bli fel belastning alt. Skador på hjullager om man inte rengör mycket noggrant i hubben
men ja, det behöver ju inte vara fallet. Utan kontroller att det verkligen är hjullagret och byt till ett volvo lager om du inte vågar dig på ett nytt Biltema. Volvo har ju som sagt samma tillverkare som Biltemas hjullager men volvo tar in från det bättre sortimentet enligt rykte. Finns flera fabriker runt om i världen och även om det är samma tillverkar process så är det ganska stor skillnad på kvalité i fabrikerna.

så kontrollera, reklamera å byt smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
BOLIN_
18 augusti 2013 · 2 763 Inlägg

Jag skaffade ordentliga SKF-lager till min gamla XC, körde över tre tusen mil med de och inte ett ljud smile Kostnaden? 2600kr vilket jag tycker är överkomligt om man vill att det ska hålla smile

Volvo - For Life
pompe90
19 augusti 2013 · 408 Inlägg

Själv lämna jag in min på volvo verkstad å fick det bytt för typ 2500kr. Lagret för 1500kr å sen arbete.
kört 500mil kanske efter bytet utan missljud (ta i trä :-p )

Senast redigerat av pompe90 (19 augusti 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Bitter_
19 augusti 2013 · 219 Inlägg

Biltema lager är överskottslager. Fett och tätningar är färskvara och håller inte hur länge som helst liggandes på en hylla där av inga lager att jämföra med SKF. Ekan vill du ha grejer utan kontigheter kom till mig nästa gång wink Var det fram eller bak du bytat?

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
mb_pucken
19 augusti 2013 · 5 089 Inlägg

Drogs lagret med rätt moment ? Brukar kunna spela stor roll när det gäller livslängd smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ekan_1 glad
19 augusti 2013 · 493 Inlägg

pompe90 skrev:
Vad jag har läst till så kan det bli fel belastning alt. Skador på hjullager om man inte rengör mycket noggrant i hubben
men ja, det behöver ju inte vara fallet. Utan kontroller att det verkligen är hjullagret och byt till ett volvo lager om du inte vågar dig på ett nytt Biltema. Volvo har ju som sagt samma tillverkare som Biltemas hjullager men volvo tar in från det bättre sortimentet enligt rykte. Finns flera fabriker runt om i världen och även om det är samma tillverkar process så är det ganska stor skillnad på kvalité i fabrikerna.

så kontrollera, reklamera å byt smile

BOLIN_ skrev:
Jag skaffade ordentliga SKF-lager till min gamla XC, körde över tre tusen mil med de och inte ett ljud smile Kostnaden? 2600kr vilket jag tycker är överkomligt om man vill att det ska hålla smile

pompe90 skrev:
Själv lämna jag in min på volvo verkstad å fick det bytt för typ 2500kr. Lagret för 1500kr å sen arbete.
kört 500mil kanske efter bytet utan missljud (ta i trä :-p )

tack för svaren grabbar!

Bitter_ skrev:
Biltema lager är överskottslager. Fett och tätningar är färskvara och håller inte hur länge som helst liggandes på en hylla där av inga lager att jämföra med SKF. Ekan vill du ha grejer utan kontigheter kom till mig nästa gång wink Var det fram eller bak du bytat?

va får ja för fint pris dåwink) fram men eftersom ja har mer camber bak nu låter det lite bak i 120kmh

mb_pucken skrev:
Drogs lagret med rätt moment ? Brukar kunna spela stor roll när det gäller livslängd smile

Nej men är komplett hub så borde inte spela så stor roll!smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Bitter_
19 augusti 2013 · 219 Inlägg

Smsa regnr wink. När det gäller fram för uthålligheten ska man dra en sträng med cylindrisk låsningsvätska över drivknuten där den träs igenom lagret. SKF rekommendationer smile. Sen kom jag precis på en sak IOM vibrationer gällande S80. kolla inre drivaxeldamsken wink. Vi fick kapa i Poffes rambalk för den skar sönder hans inre damask och slunga ut allt fett som sedan ledde till vibrationer eventuellt missljud.

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
mb_pucken
19 augusti 2013 · 5 089 Inlägg

Vet inte hur det ser ut på just volvo men drivaxeln centrumbult/mutter bör väl dras mot lagret?
Vet jag höll på med en merca på jobbet som käka lagar och efter att nytt lager monterades och drogs till rätt moment så var det aldrig nått problem mera smile dom höll dock ca 500 mil innan :-) vet att även vissa vag är kinkiga på just drivaxelns moment smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ekan_1 glad
19 augusti 2013 · 493 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vet inte hur det ser ut på just volvo men drivaxeln centrumbult/mutter bör väl dras mot lagret?
Vet jag höll på med en merca på jobbet som käka lagar och efter att nytt lager monterades och drogs till rätt moment så var det aldrig nått problem mera smile dom höll dock ca 500 mil innan :-) vet att även vissa vag är kinkiga på just drivaxelns moment smile

Joo den drog ja med moment:)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Ekan_1 glad
19 augusti 2013 · 493 Inlägg

Bitter_ skrev:
Smsa regnr wink. När det gäller fram för uthålligheten ska man dra en sträng med cylindrisk låsningsvätska över drivknuten där den träs igenom lagret. SKF rekommendationer smile. Sen kom jag precis på en sak IOM vibrationer gällande S80. kolla inre drivaxeldamsken wink. Vi fick kapa i Poffes rambalk för den skar sönder hans inre damask och slunga ut allt fett som sedan ledde till vibrationer eventuellt missljud.

Hmm får kolla detta alltså! Min ligger ju på genomslag så borde va samma för mig

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Ekan_1 glad
19 augusti 2013 · 493 Inlägg

Känt efter glapp i hjulen runt om och hittar inget. Kan de vara drivaxlarna som låter eftersom de vinklas så mkt pga sänkningen?
Eller helt enkelt fälgarna då? 18" med 215 35.  Lite stretch  inga dricaxlar som tar i kaross eller liknande.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
pompe90
19 augusti 2013 · 408 Inlägg

Ekan_1 skrev:
Känt efter glapp i hjulen runt om och hittar inget. Kan de vara drivaxlarna som låter eftersom de vinklas så mkt pga sänkningen?
Eller helt enkelt fälgarna då? 18" med 215 35.  Lite stretch  inga dricaxlar som tar i kaross eller liknande.

väldigt sällan man kan känna glapp på dessa lager som våra modeller använder. Den ger ifrån sig bara jobbigt ljud och vibrationer men inget glapp.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang