Får inte av hjulbultarna, hjälp snabbt!

john_petrucci
24 november 2013 · 171 Inlägg

Okej jag bad min mamma lägga sin tyngd på ledstången/hävarmen, samtidigt som jag tog en stor slägga och slog rakt in i bulten. Fleeera gånger slog jag riktigt hårt. MEN DEN SITTER FAN FAST ÄNDÅ.

Om det finns en gud så är han jävligt arg på mig av någon anledning...
Jag lämnar fan in skiten istället. Nu har jag bara kollat ETT hjul, och där är det minst två stycken sånna här bultar som sitter som jävulen.

patrikke
24 november 2013 · 1 749 Inlägg

john_petrucci skrev:
Okej jag bad min mamma lägga sin tyngd på ledstången/hävarmen, samtidigt som jag tog en stor slägga och slog rakt in i bulten. Fleeera gånger slog jag riktigt hårt. MEN DEN SITTER FAN FAST ÄNDÅ.

Om det finns en gud så är han jävligt arg på mig av någon anledning...
Jag lämnar fan in skiten istället. Nu har jag bara kollat ETT hjul, och där är det minst två stycken sånna här bultar som sitter som jävulen.

Byt plats med din mamma och testa, du behöver inte slå så hårt utan mer kort snabba så skräller den nog loss.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
henke_99 Offroad Racing
24 november 2013 · 3 122 Inlägg

Får man inte loss en hjulbult med den där utrustningen så är utrustningen för klen, så långt rör ger så mycket kraft att en liten hjulbult på en bil KOMMER lossna då. Praktiserade det själv på morsans bil igår och det funkade utan problem. (jag vet vad jag pratar om, har skruvat loss ett gäng hjul på en skogsmaskin och dom muttrarna kräver 30 mm hylsa. fast då hade jag visserligen 2m rör, men det gick lätt...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
henke_99 Offroad Racing
24 november 2013 · 3 122 Inlägg

Då säger jag det rakt ut klart och tydligt, häv dig på röret med all din kraft. Om hylsan går sönder eller röret kröker sig så har du för klena grejer. Köp eller låna starkare. Om alla grejer håller så kommer bulten lossna då. Var inte rädd för att ta i, det kommer svikta i materialet och bulten kommer till slut släppa med en rejäl smäll. Så var försiktig så du inte slår i nånstans när det väl händer.

Edit: alltså, lägg inte bara din tyngd på röret utan ta verkligen i. Du kan ha änden på röret bara en bit över marken, ställa dig på det (med båda fötterna) och sen "ta sats" genom att gunga dig allt hårdare upp och ner. Nånting kommer hända då. Inte fega...

Senast redigerat av henke_99 (24 november 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
JonR
24 november 2013 · 3 259 Inlägg

Deception skrev:

JonR skrev:

john_petrucci skrev:
alltså den här jävla helvetes cpbulten, vad är det för fel?? ska fan aldrig mer köra volvo i alla falll...

http://i.imgur.com/jQoRbPk.jpg
det här räckte tydligen inte? Håller på att böja hela järnröret

Någon i Göteborg som kan hjälpa mig idag? Bjuder på en kaka i så fall

Exakt så, sen hänger du kroppstyngden på det röret samtidigt som någon knackar med en liten handslägga mot hjulbulten. Släpper det inte då så är det helt otroligt... Och mer rör än så där ska inte behövas, sjuka krafter när man bryter med ett så långt rör som du har.

Är du rätt om lacken så sväng ut hjulet lite grann.

Jag menade inte att han skulle förlänga, men han böjde ju det röret han hade..

Håller på att böja skrev han ju, det är inte böjt förrän det är böjt! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
john_petrucci
24 november 2013 · 171 Inlägg

Tack för svaren, men jag pallar verkligen inte mer. Har åkt runt som en jävla dåre fram och tillbaka till Jula typ 10 gånger nu, och ingenting har ju funkat

Lämnar in skiten imorgon och hoppas på att dom har tid

patrikke
24 november 2013 · 1 749 Inlägg

Har du testat med att ta en dorn och dunkat med på bulten? Rätt in.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
granadadr
24 november 2013 · 7 305 Inlägg

john_petrucci skrev:
alltså den här jävla helvetes cpbulten, vad är det för fel?? ska fan aldrig mer köra volvo i alla falll...

http://i.imgur.com/jQoRbPk.jpg
det här räckte tydligen inte? Håller på att böja hela järnröret

Någon i Göteborg som kan hjälpa mig idag? Bjuder på en kaka i så fall

ja nu kommer en dum fråga,, drar du verkligen åt rätt håll?? för på bilden så tar ju röret nästan i backspegeln,, å då kan man ju endå inte dra det,, vä lossa,, hö dra åt,,

har aldrig gått bet på att få upp bultar/muttrar med långa rör,, och jag har skruvat MKT och med gammalt skit  som stått ute i typ 30 år

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
DusanMandick Random Hero
24 november 2013 · 4 047 Inlägg

ingen som sagt nåt om värme ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
granadadr
24 november 2013 · 7 305 Inlägg

DusanMandick skrev:
ingen som sagt nåt om värme ?

alufälgar wink då förstör man dem ju sad

RGH
24 november 2013 · 134 Inlägg

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:
alltså den här jävla helvetes cpbulten, vad är det för fel?? ska fan aldrig mer köra volvo i alla falll...

http://i.imgur.com/jQoRbPk.jpg
det här räckte tydligen inte? Håller på att böja hela järnröret

Någon i Göteborg som kan hjälpa mig idag? Bjuder på en kaka i så fall

ja nu kommer en dum fråga,, drar du verkligen åt rätt håll?? för på bilden så tar ju röret nästan i backspegeln,, å då kan man ju endå inte dra det,, vä lossa,, hö dra åt,,

har aldrig gått bet på att få upp bultar/muttrar med långa rör,, och jag har skruvat MKT och med gammalt skit  som stått ute i typ 30 år

Det ligger något i det du säger. Jag tycker TS ska lämna in bilen på verkstad så är bytet klart på en kvart

BMW 318iS "T" (1990)
john_petrucci
24 november 2013 · 171 Inlägg

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:
alltså den här jävla helvetes cpbulten, vad är det för fel?? ska fan aldrig mer köra volvo i alla falll...

http://i.imgur.com/jQoRbPk.jpg
det här räckte tydligen inte? Håller på att böja hela järnröret

Någon i Göteborg som kan hjälpa mig idag? Bjuder på en kaka i så fall

ja nu kommer en dum fråga,, drar du verkligen åt rätt håll?? för på bilden så tar ju röret nästan i backspegeln,, å då kan man ju endå inte dra det,, vä lossa,, hö dra åt,,

har aldrig gått bet på att få upp bultar/muttrar med långa rör,, och jag har skruvat MKT och med gammalt skit  som stått ute i typ 30 år

Jag önskar nästan att du haft rätt, men nej tyvärr, jag drar åt rätt håll. Det är precis så att den inte tar i backspegeln.

granadadr
24 november 2013 · 7 305 Inlägg

john_petrucci skrev:

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:
alltså den här jävla helvetes cpbulten, vad är det för fel?? ska fan aldrig mer köra volvo i alla falll...

http://i.imgur.com/jQoRbPk.jpg
det här räckte tydligen inte? Håller på att böja hela järnröret

Någon i Göteborg som kan hjälpa mig idag? Bjuder på en kaka i så fall

ja nu kommer en dum fråga,, drar du verkligen åt rätt håll?? för på bilden så tar ju röret nästan i backspegeln,, å då kan man ju endå inte dra det,, vä lossa,, hö dra åt,,

har aldrig gått bet på att få upp bultar/muttrar med långa rör,, och jag har skruvat MKT och med gammalt skit  som stått ute i typ 30 år

Jag önskar nästan att du haft rätt, men nej tyvärr, jag drar åt rätt håll. Det är precis så att den inte tar i backspegeln.

lämna då bort den,, kan bli billigare än att ha sönder nått bara för man är snål,,

john_petrucci
24 november 2013 · 171 Inlägg

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:

granadadr skrev:

ja nu kommer en dum fråga,, drar du verkligen åt rätt håll?? för på bilden så tar ju röret nästan i backspegeln,, å då kan man ju endå inte dra det,, vä lossa,, hö dra åt,,

har aldrig gått bet på att få upp bultar/muttrar med långa rör,, och jag har skruvat MKT och med gammalt skit  som stått ute i typ 30 år

Jag önskar nästan att du haft rätt, men nej tyvärr, jag drar åt rätt håll. Det är precis så att den inte tar i backspegeln.

lämna då bort den,, kan bli billigare än att ha sönder nått bara för man är snål,,

aa ska göra det imorgon, allt som jag har köpt har typ kostat lika mycket som ett hjulbyte till slut ändå, haha

granadadr
24 november 2013 · 7 305 Inlägg

john_petrucci skrev:

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:

Jag önskar nästan att du haft rätt, men nej tyvärr, jag drar åt rätt håll. Det är precis så att den inte tar i backspegeln.

lämna då bort den,, kan bli billigare än att ha sönder nått bara för man är snål,,

aa ska göra det imorgon, allt som jag har köpt har typ kostat lika mycket som ett hjulbyte till slut ändå, haha

precis det jag menar,, plus att om du förstör något,, ex en fälg så blir det mkt dyrare sad

FordRSC Los geht's, Schumacher
24 november 2013 · 1 510 Inlägg

john_petrucci skrev:

granadadr skrev:

john_petrucci skrev:

Jag önskar nästan att du haft rätt, men nej tyvärr, jag drar åt rätt håll. Det är precis så att den inte tar i backspegeln.

lämna då bort den,, kan bli billigare än att ha sönder nått bara för man är snål,,

aa ska göra det imorgon, allt som jag har köpt har typ kostat lika mycket som ett hjulbyte till slut ändå, haha

Fast nu har du grejer till bytet till nästa bil smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Bike
24 november 2013 ·

Hoppas du får loss den, Var samma för mig då jag köpt min bil.

Dom satt hårdare en sten sprängde 3 st krafthylsor och böjde en stång
fick lämna in det på verkstad och där fick dom loss det men vet inte hur.

Henkix
24 november 2013 · 6 737 Inlägg

skriv gärna här sen hur det gick där du ska lämna in den big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
klubbfors
24 november 2013 · 135 Inlägg

Hörde talas om en s60 här uppe i norr, en i jaktlaget som berättade... Var som så att hans mor fick punka och han fick agera räddningspatrull. Han kommer dit, kollar vad som hänt och konstaterar att det "bara" är att byta däck.
Första bulten han tar i sitter så fruktansvärt hårt att han börjar böja volvo-verktyget, och ja, han blir förbannad...mitt i hans lilla utbrott stannar en ny Volvo typ XC60, och frågar hur det går. Han börjar såklart att berätta om hur svinigt dåliga grejor volvo skickar med bilarna, konstruktionsmiss, aldrig köpa volvo osv osv. Den andra mannen säger då mitt i allt "ja alltså, det är ju inte alls bra detdär, ska berätta detta för ledningen nu ikväll, dit jag är påväg nu!", då var det tydligen en av dom som satt i Volvos ledning big_smile

Dom bultarna blev iaf urskruvade genom svetsade stänger på volvo wink

Glesmark
24 november 2013 · 1 938 Inlägg

Erbjöd mig i pm, men fick aldrig svar.
Ger mig fan på att dom hade lossnat med ett 6meters 50mm 3mm rör smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang