Bilprovningen pajja min motor? bmw 525 tds

fluppidupp ...
9 februari 2014 · 757 Inlägg

JosseAudi skrev:

Malheus skrev:

JosseAudi skrev:
Text.

Ett vänligt tips är att inte använda firmans namn på dessa forum, ibland går det inte riktigt som man vill.
Finns folk som tidigare sagt beskyller en hel verksamhet pga en person.

:3

Firmans namn? AB Svensk Bilprovning? Nä det är ju inte redan officiellt va.. Jag försökte förklara vad och varför man gör som man gör. Vad har mitt arbete eller "firmans" namn för del i detta? Hela grejen med forum är väl ändå att byta kunskap med varandra?
Sen att inte alla förstår, eller VILL förstå är ju en annan sak.

Vänligt tips tillbaka då, till alla dieselägare.
Varmkör o gasa så möet ni orkar innan ni åker till bilprovningen. Då kanske vi slipper att göra mer än ett varvstopp och där med får rätt K-värde på första försöket!

Well, lycka till..

men nu du lillfia får du nog ta och tagga ner ett par hekto. sen när fan är det acceptabelt att stå och slå på varvstopp. isf kanske ni som personal ska ta upp det med era chefer att någonting inte är rätt.

din bil kan ju isf inte gå igenom besktningen heller då med dina modifikationer då den är helbilsgodkänd.


sen enligt den här texten så skulle ni alltså aldrig gjort opacitetskontroll då bilen hade övergripande risk för motorhaveri. så klart.


30.3
30.3.1 30.3.1.1 30.3.1.2
Kontroll
AVGASER DIESELDRIVEN
Mätning K-värde Svärtning
Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions- kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.

no_fake
9 februari 2014 · 865 Inlägg

robzter skrev:

JosseAudi skrev:

Malheus skrev:

Ett vänligt tips är att inte använda firmans namn på dessa forum, ibland går det inte riktigt som man vill.
Finns folk som tidigare sagt beskyller en hel verksamhet pga en person.

:3

Firmans namn? AB Svensk Bilprovning? Nä det är ju inte redan officiellt va.. Jag försökte förklara vad och varför man gör som man gör. Vad har mitt arbete eller "firmans" namn för del i detta? Hela grejen med forum är väl ändå att byta kunskap med varandra?
Sen att inte alla förstår, eller VILL förstå är ju en annan sak.

Vänligt tips tillbaka då, till alla dieselägare.
Varmkör o gasa så möet ni orkar innan ni åker till bilprovningen. Då kanske vi slipper att göra mer än ett varvstopp och där med får rätt K-värde på första försöket!

Well, lycka till..

men nu du lillfia får du nog ta och tagga ner ett par hekto. sen när fan är det acceptabelt att stå och slå på varvstopp. isf kanske ni som personal ska ta upp det med era chefer att någonting inte är rätt.

din bil kan ju isf inte gå igenom besktningen heller då med dina modifikationer då den är helbilsgodkänd.


sen enligt den här texten så skulle ni alltså aldrig gjort opacitetskontroll då bilen hade övergripande risk för motorhaveri. så klart.


30.3
30.3.1 30.3.1.1 30.3.1.2
Kontroll
AVGASER DIESELDRIVEN
Mätning K-värde Svärtning
Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions- kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.

Varför skulle hennes bil inte vara godkänd?

LocKtar Herr
10 februari 2014 · 1 722 Inlägg

JosseAudi skrev:

JonR skrev:

JosseAudi skrev:

Eftersom du verkar vara ett sånt jävla geni och så fenomenalt kunnig i allt, så kan du väl uppfinna ett mätinstrument där det fungerar då? DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET.

PERIOD!

Men herregud, lugna ner dig, det var ju du som kom in som besiktingsexperten, jag tycker bara att kan man flyga till månen och kan man operera in grishjärtan i folk så borde man kunna mäta dieselavgaser utan att varva gamla slitna motorer sönder o samman. Har aldrig påstått att jag vet hur man ska göra, jag påstår bara att det borde gå och det skulle vara förbaskat mycket bättre.

Om du inte vet allt, säg då för helsefyr inte att jag inte lyssnar på vad du säger!
Det går inte att göra på ett annat sätt.
Ditt klagobrev kan du köra upp där solen aldrig lyser, för det är ingen som kommer vidta åtgärder ändå.

Lämnar denna tråden nu.
Jävla lekstuga..

Är ju tvungen och lägga mej i... Förstår du inte att han menar att det VORE BÄTTRE, med ett verktyg som inte kräver att man ska tokvarva en gammal dieselmotor för att få upp ett värde? inte att du ska sätta dej i friggeboden och uppfinna en motsvarande? Ditt svar hade kunnat vara "jo, jag håller med, men nu verkar det inte finnas ett bättre sätt att mäta avgasvärdena på hmm"

Men du hugger och slänger vilt omkring dej som om du tar allt alla skriver om bilprovningen personligt? Är du sådan privat också? Take a chillpill!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
H3dlund Med lem
10 februari 2014 · 1 127 Inlägg

Vad ovanligt att en garaget tråd hamnar på sandlådenivå.


Robzter: det är ju en svår bedömning att göra dock, vad säger att denna motorn inte skulle klarat av det? Hur långt hade den gått efter detta, även om varvningen inte gjorts? Var nog redan på god väg innan..

T414
10 februari 2014 · 24 Inlägg

Skruvar in stoppskruven till gasreglaget på pumpen så den gör Max 4000rpm, ingen rök och inget onödigt slitage på motorn, enkelt på mekanisk pump smile

it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

JosseAudi skrev:
.... DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET. ...

LocKtar skrev:
Är ju tvungen och lägga mej i... Förstår du inte att han menar att det VORE BÄTTRE, med ett verktyg som inte kräver att man ska tokvarva en gammal dieselmotor för att få upp ett värde? inte att du ska sätta dej i friggeboden och uppfinna en motsvarande? Ditt svar hade kunnat vara "jo, jag håller med, men nu verkar det inte finnas ett bättre sätt att mäta avgasvärdena på hmm"

Men du hugger och slänger vilt omkring dej som om du tar allt alla skriver om bilprovningen personligt? Är du sådan privat också? Take a chillpill!

Jag borde inte heller lägga mig i, men, hon har ju redan sagt just det; i dagsläget går det inte att mäta på något annat vis.
Det är knappast att säga "detta är det absolut bästa sättet att göra det på" utan just faktiskt bara att "idag -kan- vi inte göra på något annat vis".

Det har ju knappast, vad jag kan se, påstått att detta skulle vara det optimala sättet, utan att detta helt enkelt är sättet det görs på.

Senast redigerat av it_mutt (10 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
10 februari 2014 · 1 722 Inlägg

it_mutt skrev:

JosseAudi skrev:
.... DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET. ...

LocKtar skrev:
Är ju tvungen och lägga mej i... Förstår du inte att han menar att det VORE BÄTTRE, med ett verktyg som inte kräver att man ska tokvarva en gammal dieselmotor för att få upp ett värde? inte att du ska sätta dej i friggeboden och uppfinna en motsvarande? Ditt svar hade kunnat vara "jo, jag håller med, men nu verkar det inte finnas ett bättre sätt att mäta avgasvärdena på hmm"

Men du hugger och slänger vilt omkring dej som om du tar allt alla skriver om bilprovningen personligt? Är du sådan privat också? Take a chillpill!

Jag borde inte heller lägga mig i, men, hon har ju redan sagt just det; i dagsläget går det inte att mäta på något annat vis.
Det är knappast att säga "detta är det absolut bästa sättet att göra det på" utan just faktiskt bara att "idag -kan- vi inte göra på något annat vis".

Det har ju knappast, vad jag kan se, påstått att detta skulle vara det optimala sättet, utan att detta helt enkelt är sättet det görs på.

Hennes attityd påvisa något annat, iallafall vad jag läste det som. Jag tror alla var överens om att det inte fanns något Anna sätt att mäta på, men hennes svar åt jonr`s inlägg va ju väldigt aggressivt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

LocKtar skrev:

it_mutt skrev:

JosseAudi skrev:
.... DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET. ...

LocKtar skrev:
Är ju tvungen och lägga mej i... Förstår du inte att han menar att det VORE BÄTTRE, med ett verktyg som inte kräver att man ska tokvarva en gammal dieselmotor för att få upp ett värde? inte att du ska sätta dej i friggeboden och uppfinna en motsvarande? Ditt svar hade kunnat vara "jo, jag håller med, men nu verkar det inte finnas ett bättre sätt att mäta avgasvärdena på hmm"

Men du hugger och slänger vilt omkring dej som om du tar allt alla skriver om bilprovningen personligt? Är du sådan privat också? Take a chillpill!

Jag borde inte heller lägga mig i, men, hon har ju redan sagt just det; i dagsläget går det inte att mäta på något annat vis.
Det är knappast att säga "detta är det absolut bästa sättet att göra det på" utan just faktiskt bara att "idag -kan- vi inte göra på något annat vis".

Det har ju knappast, vad jag kan se, påstått att detta skulle vara det optimala sättet, utan att detta helt enkelt är sättet det görs på.

Hennes attityd påvisa något annat, iallafall vad jag läste det som. Jag tror alla var överens om att det inte fanns något Anna sätt att mäta på, men hennes svar åt jonr`s inlägg va ju väldigt aggressivt.

Det säger jag inget om, det har däremot varit, som redan påpekat i tråden, väldigt mycket förväxlande med "henne" och "bilprovningen" och jag kan väl tycka...att jag till viss del kan ha förståelse för det (attityden som kommer). Inget konstigt i att taggarna vänds utåt när man blir påhoppad (oavsett vem det gäller) som "sig själv" när någon har ett problem med vilken organisation man nu än tillhör.

Och jag kan också tycka att om nu talar om att "det finns inget annat sätt att göra det på idag", så har jag svårt att förstå att folk envisas med att "dra det vidare". Det är ju sin sak om responsen på det blivit "nej, jag vet, och det är ju kanske lite dumt, men så är det", men när den istället blir "ja, det är jävligt märkligt, vi kan göra ditten och datten, men ett avgasprov går fan inte att lösa".

Det krävs (minst) två för att käfta, och i denna tråd tycker jag det varit mycket käftande från många håll.

(O nu är även jag inne o käftar lite tongue wink )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LocKtar Herr
10 februari 2014 · 1 722 Inlägg

it_mutt skrev:

LocKtar skrev:

it_mutt skrev:

JosseAudi skrev:
.... DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET. ...

Jag borde inte heller lägga mig i, men, hon har ju redan sagt just det; i dagsläget går det inte att mäta på något annat vis.
Det är knappast att säga "detta är det absolut bästa sättet att göra det på" utan just faktiskt bara att "idag -kan- vi inte göra på något annat vis".

Det har ju knappast, vad jag kan se, påstått att detta skulle vara det optimala sättet, utan att detta helt enkelt är sättet det görs på.

Hennes attityd påvisa något annat, iallafall vad jag läste det som. Jag tror alla var överens om att det inte fanns något Anna sätt att mäta på, men hennes svar åt jonr`s inlägg va ju väldigt aggressivt.

Det säger jag inget om, det har däremot varit, som redan påpekat i tråden, väldigt mycket förväxlande med "henne" och "bilprovningen" och jag kan väl tycka...att jag till viss del kan ha förståelse för det (attityden som kommer). Inget konstigt i att taggarna vänds utåt när man blir påhoppad (oavsett vem det gäller) som "sig själv" när någon har ett problem med vilken organisation man nu än tillhör.

Och jag kan också tycka att om nu talar om att "det finns inget annat sätt att göra det på idag", så har jag svårt att förstå att folk envisas med att "dra det vidare". Det är ju sin sak om responsen på det blivit "nej, jag vet, och det är ju kanske lite dumt, men så är det", men när den istället blir "ja, det är jävligt märkligt, vi kan göra ditten och datten, men ett avgasprov går fan inte att lösa".

Det krävs (minst) två för att käfta, och i denna tråd tycker jag det varit mycket käftande från många håll.

(O nu är även jag inne o käftar lite tongue wink )

Det ska käftas lite, det är aldrig fel, bara nivån är bra!

Skit i det här nu! nu våldgästar vi en annan tråd så det blir lite riktig dramatik för en gångs skull!!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
fluppidupp ...
10 februari 2014 · 757 Inlägg

no_fake skrev:

robzter skrev:

JosseAudi skrev:

Firmans namn? AB Svensk Bilprovning? Nä det är ju inte redan officiellt va.. Jag försökte förklara vad och varför man gör som man gör. Vad har mitt arbete eller "firmans" namn för del i detta? Hela grejen med forum är väl ändå att byta kunskap med varandra?
Sen att inte alla förstår, eller VILL förstå är ju en annan sak.

Vänligt tips tillbaka då, till alla dieselägare.
Varmkör o gasa så möet ni orkar innan ni åker till bilprovningen. Då kanske vi slipper att göra mer än ett varvstopp och där med får rätt K-värde på första försöket!

Well, lycka till..

men nu du lillfia får du nog ta och tagga ner ett par hekto. sen när fan är det acceptabelt att stå och slå på varvstopp. isf kanske ni som personal ska ta upp det med era chefer att någonting inte är rätt.

din bil kan ju isf inte gå igenom besktningen heller då med dina modifikationer då den är helbilsgodkänd.


sen enligt den här texten så skulle ni alltså aldrig gjort opacitetskontroll då bilen hade övergripande risk för motorhaveri. så klart.


30.3
30.3.1 30.3.1.1 30.3.1.2
Kontroll
AVGASER DIESELDRIVEN
Mätning K-värde Svärtning
Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions- kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.

Varför skulle hennes bil inte vara godkänd?

för den är modifierad. sen att bilprovningen inte alltid tittar på sånt är en annan sak men när dom åt ett annat håll kan slå ner på avgasrör som är original då är det galet. har via jobbet besiktigat X antal bussar där vi fått nerslag på klämlister som inte fungerat. det visar sig att dom inte fattar hur dom är konstruerade så det är ju inte konstigt att dom inte fungerar när man inte gör ett korrekt funktionstest. resultatet ombesiktning och viten och så får vi skit från kunder. X antal gånger har vi fått visa dom men dom fattar iaf inte hur man gör.



ja uppenbarligen var ju TS bil inte i det motormässiga skicket som krävs för att göra ett sånt test och skulle således sluppit.

har inget fortroende för kålsuparna på SBP pga just så många missar som dom gör.

it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

robzter skrev:

no_fake skrev:

robzter skrev:

men nu du lillfia får du nog ta och tagga ner ett par hekto. sen när fan är det acceptabelt att stå och slå på varvstopp. isf kanske ni som personal ska ta upp det med era chefer att någonting inte är rätt.

din bil kan ju isf inte gå igenom besktningen heller då med dina modifikationer då den är helbilsgodkänd.


sen enligt den här texten så skulle ni alltså aldrig gjort opacitetskontroll då bilen hade övergripande risk för motorhaveri. så klart.


30.3
30.3.1 30.3.1.1 30.3.1.2
Kontroll
AVGASER DIESELDRIVEN
Mätning K-värde Svärtning
Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions- kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.

Varför skulle hennes bil inte vara godkänd?

för den är modifierad. sen att bilprovningen inte alltid tittar på sånt är en annan sak men när dom åt ett annat håll kan slå ner på avgasrör som är original då är det galet. har via jobbet besiktigat X antal bussar där vi fått nerslag på klämlister som inte fungerat. det visar sig att dom inte fattar hur dom är konstruerade så det är ju inte konstigt att dom inte fungerar när man inte gör ett korrekt funktionstest. resultatet ombesiktning och viten och så får vi skit från kunder. X antal gånger har vi fått visa dom men dom fattar iaf inte hur man gör.



ja uppenbarligen var ju TS bil inte i det motormässiga skicket som krävs för att göra ett sånt test och skulle således sluppit.

har inget fortroende för kålsuparna på SBP pga just så många missar som dom gör.

Utan att ha kollat vidare noggrant...vad är modifierat som inte skulle vara "ok"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
10 februari 2014 · 6 584 Inlägg

it_mutt skrev:
Utan att ha kollat vidare noggrant...vad är modifierat som inte skulle vara "ok"?

Alla modifikationer och tillbehör som inte är tillverkarens egna får ej monteras/installeras

De/Dem
fluppidupp ...
10 februari 2014 · 757 Inlägg

it_mutt skrev:

robzter skrev:

no_fake skrev:

Varför skulle hennes bil inte vara godkänd?

för den är modifierad. sen att bilprovningen inte alltid tittar på sånt är en annan sak men när dom åt ett annat håll kan slå ner på avgasrör som är original då är det galet. har via jobbet besiktigat X antal bussar där vi fått nerslag på klämlister som inte fungerat. det visar sig att dom inte fattar hur dom är konstruerade så det är ju inte konstigt att dom inte fungerar när man inte gör ett korrekt funktionstest. resultatet ombesiktning och viten och så får vi skit från kunder. X antal gånger har vi fått visa dom men dom fattar iaf inte hur man gör.



ja uppenbarligen var ju TS bil inte i det motormässiga skicket som krävs för att göra ett sånt test och skulle således sluppit.

har inget fortroende för kålsuparna på SBP pga just så många missar som dom gör.

Utan att ha kollat vidare noggrant...vad är modifierat som inte skulle vara "ok"?

modifierat avgassystem
modifierad mjukvara
ändrad avgasrening
motoreffekt ändrad

iaf enligt hennes information som hon själv skrivit ut om bilen.

kan hon släppa igenom bilar som hennes egen så måste hon isf kunna fatta att bilen som TS inte skulle gjort opacitetstestet. det är deras jobb. nu rasade bilen och då ska dom fan stå för kostnaderna.

it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

Malheus skrev:

it_mutt skrev:
Utan att ha kollat vidare noggrant...vad är modifierat som inte skulle vara "ok"?

Alla modifikationer och tillbehör som inte är tillverkarens egna får ej monteras/installeras

Så är det ju visserligen inte alls.


robzter skrev:
modifierat avgassystem
modifierad mjukvara
ändrad avgasrening
motoreffekt ändrad

iaf enligt hennes information som hon själv skrivit ut om bilen.

kan hon släppa igenom bilar som hennes egen så måste hon isf kunna fatta att bilen som TS inte skulle gjort opacitetstestet. det är deras jobb. nu rasade bilen och då ska dom fan stå för kostnaderna.

Ah, då är jag med (som sagt, kollade inte så noga)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JonR
10 februari 2014 · 3 259 Inlägg

it_mutt skrev:

LocKtar skrev:

it_mutt skrev:

JosseAudi skrev:
.... DET GÅR INTE ATT MÄTAS PÅ ANNAT VIS I DAGSLÄGET. ...

Jag borde inte heller lägga mig i, men, hon har ju redan sagt just det; i dagsläget går det inte att mäta på något annat vis.
Det är knappast att säga "detta är det absolut bästa sättet att göra det på" utan just faktiskt bara att "idag -kan- vi inte göra på något annat vis".

Det har ju knappast, vad jag kan se, påstått att detta skulle vara det optimala sättet, utan att detta helt enkelt är sättet det görs på.

Hennes attityd påvisa något annat, iallafall vad jag läste det som. Jag tror alla var överens om att det inte fanns något Anna sätt att mäta på, men hennes svar åt jonr`s inlägg va ju väldigt aggressivt.

Det säger jag inget om, det har däremot varit, som redan påpekat i tråden, väldigt mycket förväxlande med "henne" och "bilprovningen" och jag kan väl tycka...att jag till viss del kan ha förståelse för det (attityden som kommer). Inget konstigt i att taggarna vänds utåt när man blir påhoppad (oavsett vem det gäller) som "sig själv" när någon har ett problem med vilken organisation man nu än tillhör.

Och jag kan också tycka att om nu talar om att "det finns inget annat sätt att göra det på idag", så har jag svårt att förstå att folk envisas med att "dra det vidare". Det är ju sin sak om responsen på det blivit "nej, jag vet, och det är ju kanske lite dumt, men så är det", men när den istället blir "ja, det är jävligt märkligt, vi kan göra ditten och datten, men ett avgasprov går fan inte att lösa".

Det krävs (minst) två för att käfta, och i denna tråd tycker jag det varit mycket käftande från många håll.

(O nu är även jag inne o käftar lite tongue wink )

Käfta är ju hur kul som helst! smile Om jag tycker nåt är dåligt och borde kunnas göras bättre så säger jag det, sen får folk tycka vad dom vill om det, jag har iaf sagt min åsikt och det är fritt fram att motargumentets. Jag har absolut inget emot att bli tillrättavisad AV NÅGON som kan nåt. Hur mycket saker skulle bli bättre och förnyade om alla sa om allt att "det bara är så, acceptera det". (Eller att man ska köra upp det i arslet som bilprovningens representant uttryckte det).... wink
Hur modern är föresten testmetoden av avgaser på dieselbilar? 10år? 20år? Kanske inte är helt ute o cyklar när jag påstår att en förbättring skulle kunna vara möjligt, bara nån föreslår det!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

JonR skrev:

it_mutt skrev:

LocKtar skrev:

Hennes attityd påvisa något annat, iallafall vad jag läste det som. Jag tror alla var överens om att det inte fanns något Anna sätt att mäta på, men hennes svar åt jonr`s inlägg va ju väldigt aggressivt.

Det säger jag inget om, det har däremot varit, som redan påpekat i tråden, väldigt mycket förväxlande med "henne" och "bilprovningen" och jag kan väl tycka...att jag till viss del kan ha förståelse för det (attityden som kommer). Inget konstigt i att taggarna vänds utåt när man blir påhoppad (oavsett vem det gäller) som "sig själv" när någon har ett problem med vilken organisation man nu än tillhör.

Och jag kan också tycka att om nu talar om att "det finns inget annat sätt att göra det på idag", så har jag svårt att förstå att folk envisas med att "dra det vidare". Det är ju sin sak om responsen på det blivit "nej, jag vet, och det är ju kanske lite dumt, men så är det", men när den istället blir "ja, det är jävligt märkligt, vi kan göra ditten och datten, men ett avgasprov går fan inte att lösa".

Det krävs (minst) två för att käfta, och i denna tråd tycker jag det varit mycket käftande från många håll.

(O nu är även jag inne o käftar lite tongue wink )

Käfta är ju hur kul som helst! smile Om jag tycker nåt är dåligt och borde kunnas göras bättre så säger jag det, sen får folk tycka vad dom vill om det, jag har iaf sagt min åsikt och det är fritt fram att motargumentets. Jag har absolut inget emot att bli tillrättavisad AV NÅGON som kan nåt. Hur mycket saker skulle bli bättre och förnyade om alla sa om allt att "det bara är så, acceptera det". (Eller att man ska köra upp det i arslet som bilprovningens representant uttryckte det).... wink
Hur modern är föresten testmetoden av avgaser på dieselbilar? 10år? 20år? Kanske inte är helt ute o cyklar när jag påstår att en förbättring skulle kunna vara möjligt, bara nån föreslår det!

Det kan det absolut vara, tycker bara det blir ltie galet när det blir för mycket ... ptja..."personligt".

Nej, jag har ingen aning, har en skodadiesel, thats it. Ingen aning om hur gammal metoden är. Samtidigt vet man ju inte heller riktigt vad som "är på gång".

Men absolut, all utveckling bör ju drivas framåt, det är det ju inte så mycket att säga något om smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fluppidupp ...
10 februari 2014 · 757 Inlägg

lol hon skicka PM till mig och hänvisar bara "full gas, varvstopp samma sak". sa till henne att det är 2 helt olika saker och nu blockade hon mig från PM tongue jävla 5åring.

engolf
12 februari 2014 · 3 235 Inlägg

JosseAudi skrev:

robzter skrev:

JosseAudi skrev:
Dieselbilar som inte ingår i OBD-kontroll ska mätas i en opacitetsmaskin. De måste varvas fullt ut för att kunna få rätt värde i röktätheten i avgaserna. Gick bilen sönder att ett par varvstopp var den nog inte riktigt som den skulle.

du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.

skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du tongue på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Dagens personbilsdieslar har relativt hög verkningsgrad, hög effekt och god bränsleekonomi. En egenhet hos dieselmotorn är att den i regel har lägre toppvarv än en bensinmotor (ottomotor), delvis på grund av den kraftigare och tyngre konstruktionen, och delvis på grund av det faktum att förbränningen är så långsam att effekten avtar mycket hastigt vid varvtal över cirka 4000 varv per minut. Vid varvtal högre än så hinner förbränningsfronten helt enkelt inte att trycka ner kolven med full kraft, eftersom kolvens hastighet är så hög.

Att någon mindre klok människa hos transportstyrelsen har bestämt detta utan att ens känna till det grundläggande är helt klart olyckligt, och att bilprovningen följer detta är bara tragiskt...

Hey, om trspstyrelsen bestämmer att besiktningsmannen skall klämma fingrarna i dörren när en bil rullar in på stationen? Låter helt korkat, jag vet, men dem har ju bestämt det, så...

it_mutt Avstängd
12 februari 2014 · 10 388 Inlägg

engolf skrev:

JosseAudi skrev:

robzter skrev:

du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.

skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du tongue på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Dagens personbilsdieslar har relativt hög verkningsgrad, hög effekt och god bränsleekonomi. En egenhet hos dieselmotorn är att den i regel har lägre toppvarv än en bensinmotor (ottomotor), delvis på grund av den kraftigare och tyngre konstruktionen, och delvis på grund av det faktum att förbränningen är så långsam att effekten avtar mycket hastigt vid varvtal över cirka 4000 varv per minut. Vid varvtal högre än så hinner förbränningsfronten helt enkelt inte att trycka ner kolven med full kraft, eftersom kolvens hastighet är så hög.

Att någon mindre klok människa hos transportstyrelsen har bestämt detta utan att ens känna till det grundläggande är helt klart olyckligt, och att bilprovningen följer detta är bara tragiskt...

Hey, om trspstyrelsen bestämmer att besiktningsmannen skall klämma fingrarna i dörren när en bil rullar in på stationen? Låter helt korkat, jag vet, men dem har ju bestämt det, så...

Som vi alla vet fattas alla beslut bara på saker tagna ur det blå.

Men än kanske mer intressant fråga; vems regler ska följas och i vilka fall? Det kommer alltid argumenteras att oavsett vems regler som följs, så kommer "någon annan" veta bättre/ha bättre koll.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Constantine
12 februari 2014 · 679 Inlägg

it_mutt skrev:

engolf skrev:

JosseAudi skrev:

Man mäter inte samma värde på en bensinbil som på en dieselbil. Många bensinbilar (där ibland en del nyare vw) ska mätas vid 4300rpm..
Som Kooza skrev, läs på trpstyrelsens sida. Vi följer deras regler, så vill du gnälla kan du göra det hos dem, o inte på bilprovningen.

Dagens personbilsdieslar har relativt hög verkningsgrad, hög effekt och god bränsleekonomi. En egenhet hos dieselmotorn är att den i regel har lägre toppvarv än en bensinmotor (ottomotor), delvis på grund av den kraftigare och tyngre konstruktionen, och delvis på grund av det faktum att förbränningen är så långsam att effekten avtar mycket hastigt vid varvtal över cirka 4000 varv per minut. Vid varvtal högre än så hinner förbränningsfronten helt enkelt inte att trycka ner kolven med full kraft, eftersom kolvens hastighet är så hög.

Att någon mindre klok människa hos transportstyrelsen har bestämt detta utan att ens känna till det grundläggande är helt klart olyckligt, och att bilprovningen följer detta är bara tragiskt...

Hey, om trspstyrelsen bestämmer att besiktningsmannen skall klämma fingrarna i dörren när en bil rullar in på stationen? Låter helt korkat, jag vet, men dem har ju bestämt det, så...

Som vi alla vet fattas alla beslut bara på saker tagna ur det blå.

Men än kanske mer intressant fråga; vems regler ska följas och i vilka fall? Det kommer alltid argumenteras att oavsett vems regler som följs, så kommer "någon annan" veta bättre/ha bättre koll.

Fakta måste alltid komma först, och sen basera reglerna enbart på det, i alla fall i detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang