Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 243 280 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
hugger69
3 december 2013 · 1 030 Inlägg

...kanske ändå kan roa besökarna på detta eminenta forum?  cool

Håller på att återställa en mahognyracer från 1937 till ett hyfsat ursprungligt skick. Båten är konstruerad ev Gideon Forslund i Stockholm och av modellen Ess. Den hade ursprungligen en Ford V8 sidventilare från 1936. Ratt, styrstång och snäcka är från liknande årgång från Ford. Idag sitter en Buick/Rover 215 V8 helaluminium i den, dock ej startad ännu.
Båten sakande helt reglage, elsystem, rutor, klädsel mm, allt detta skall åtgärdas och förhoppningsvis kan sjösättning ske sommaren 2014! 

Så här såg båten ut då den kom för två år sedan ganska exakt:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC03594.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC03588.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC03598.jpg

Motorn såg ut så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/11_05_6.jpg

Lite godis har inköpts till den som nybyggd förgasare från USA:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000025.jpg

..och självklart nya Offy-kåpor:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000103.jpg

Nytt elsystem byggde jag nu under våren 2012:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000152.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000162.jpg

Kablarna skall klamras och snyggas till efter allt har funktionstestats!

Fick även tag tag i lite NOS-prylar på Tradera, väldigt ovanligt att hitta dessa i kartong kan jag intyga!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000054.jpg

Återkommer med mer bilder på hur arbetet har fortskridit med ny instrumentering, inredning, bottenmålning mm......  wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
3 december 2013 · 1 030 Inlägg

Tackar, det kommer mera! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Härligt grabbar, då tänker vi lika här!
.....jag vill också se en massa bilder när jag kollar i projekttrådar! smile

Då projektet redan är startat men inte här så blir det en del saker som redan hänt innan vi kommer ikapp till dagens datum, men det lär ni märka! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

OK, då fortsätter vi resan.....

Glömde säga i tidigare inlägg att båtens historia är känd från första ägarne till undertecknad, från 1937 till idag!
Båtens fick direkt namnet KURRE II av första ägaren, direktör Gunnar Lindmark. De kromade bokstäverna monterades troligen redan på varvet och har alltid varit placerade midskepps under respektive sidoruta. Lite ovanlig placering men det gör det hela ännu mer intressant tycker jag! tongue

Nästa steg blev att ta tag i instrumentpanelen!

Jag hade ganska tidigt klart för mig vilken typ instrumentuppsättning det skulle vara. Efter en del letande så vart det dessa instrument från Autometer:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000015.jpg

Brytare ville jag ha och gärna känslan av de där gamla kromade med riktigt härlig känsla när man drar och trycker.....ni vet vad jag menar! Amerikanska Cole-Hersee tillverkar fortfarande dessa i samma utförande som de var redan på 30- 40-talet! Sedan har jag alltid tyckt om att få starta en V8 med startknapp, det vore fränt och tidsenligt...gissa vem som har sådana i rätt stil med? Just d, Cole-Hersee!
Så här ligger de samlade och väntar på montage:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000019.jpg

Då uppstod frågan....hur skall allt detta monteras i Kurre då för att de skall se "rätt" ut ur alla aspekter? Jag funderade på att bara klämma in dem på panelen i ett trevligt mönster. Mitt i skulle det vara, det såg bäst ut på Kurres helt släta oborrade mahognybräda. Den enorma ratten skymmer så mycket av sikten på sidorna så det var inget snack!
Dock tyckte jag att de såg lite ensamt ut så för att få instrumenten och knapparna att höra ihop så skulle ju en liten instrumentpanel bli bra! Rosettpolerat RF eller kanske vatten- eller laserskuret? Vilket i-landsproblem jag hade fått på halsen!
Med hjälp av min kompis, tillika guru på klassiska båtar, kom så lösningen...han hade en gammal original Forslund-panel liggandes som jag fick låna hem och eureka, där hade vi det!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/bild4.jpg

Här är även en autentiskt bild med denna panel monterad i en Essbåt liknande Kurre II! Den bilden bekräftar att mitt val av placering inte var så ogenomtänkt ändå! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Essbatforarplats.jpg

Forslundpanelen var dock anpassad för en helt annan standard av mätare än de vi har idag och alldeles för liten så hur gör jag då? Jag fick kontakt med en lokal tusenkonstnär med CNC-fräs och tillsammans med honom och en reklamfirma så tog jag fram en egen panel anpassad till dagens mätare men med den gamla ursprungliga panelens intentioner! Vart väl ganska ok tycker jag själv! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000095.jpg

Den stooora svarta originalratten från Ford hade ett trist centrum som bestod i en platt rund skiva i rostfritt, här behövdes det omtag!
Då Gidde och Essbåten tidigt hade kopplingen till Fords bilprogram, hemsk tanke för en Chrevolet Camaro-ägare, med ratt, styrväxel och motorer så kändes det naturligt att leta bland Fords rattcentrum för att hitta något passande. Valet föll till slut på en centrumknapp från Ford 1940 med en diskret men otroligt vacker V8-logga i mitten med formgivningsrötterna djupt förankrade i Art Deco. Då Kurre är skapad runt 1937 så sitter denna stil som handen i handsken! Då Kurres ratt verkar lite mysko och inte helt exakt likadan i centrum som de normala Ford-rattarna från tiden så fick det återigen bli ett hemmasmide och en förnyad kontakt med min sedan tidigare anlitade CNC-bekant! Efter lite bollande och testkörningar så tog vi fram denna i aluminium:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_0900.jpg

Efter glasblästring så lackade jag den sidenmatt svart och fyllde i loggan med matt röd. Den sitter som en smäck efter detta:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000066.jpg

..och så här ser det numera ut i Kurres cockpit:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000085.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Tack som f-n alla! big_smile
...era ord inspirerar till fortsatt kamp till mållinjen! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Du satsar enda in i smådetaljerna, kan inte bli annat än kanoners då!
Kommer lätt följa, båtar i mahogny är väl bland det vackraste som finns att titta på?

Tror farsan hade en sportbåt som hette kurre, något liknande var det iaf (byggde den själv 50-60 nångång).

Spännande, du tror inte den var byggd tidigare då?
Kurre II kom sig nämligen av att det redan fanns en racerbåt vid namn Kurre i Sthlm, så vår båt fick då bli Kurre II.
...dock har det alltid stått KURRE utan II på båtens sidor!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Giuseppe skrev:
Underbart med en Forslundare tongue
Du gör den mkt stilfullt dessutom. Snyggt jobbat.

Given pren.
Nog rätt att behålla den svenska stilen.
Annars blir de ju även snitsiga med panorama ruta ala Riva.

Kul att höra!
Du känner till Forslund, trevligt!
Det är ju bl.a. rutramarna som gör de svenska båtarna mer unika och praktiska så här ändras inget i onödan! Kurre har dessutom i princip allt trä kvar sedan 1937, vilket också är lite unikt!

Välkommen!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Båten hette Tulle, nära men ändå inte.

Exakt! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Fy fasen va fräck !!! Lycka till & kommer följa ditt bygge smile

Tackar! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
4 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
prem lagd fräck båt , kul med lite annat här ochså

Spank you! Jätteroligt att den uppskattas! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
5 december 2013 · 1 030 Inlägg

Wildstlye skrev:
det här verkar intressant : ) Prem lagd

Kul att du gillar det så här långt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
5 december 2013 · 1 030 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Jävlar vilken fin båt! Ska jag ha en endast båt till i mitt liv så ska det vara något åt det här hållet!

Du borde göra ett snyggt stävskydd i rostfritt som du polerar. Det är så stiligt på en träbåt!
Se förslag under längken
http://2.bp.blogspot.com/-2BOVmAG9Z_g/T … 0/boat.jpg

Tack för kommentaren, kul att du gillar den!
Snygg bild på en snygg båt! Tyvärr blir det ingen stävskena på Kurre då det aldrig funnits en, typiskt amerikanskt påfund! wink
En sådan plåt döljer och kan skapa fuktskador på skrovet så det är mest onödigt bling-bling! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
6 december 2013 · 1 030 Inlägg

En annan sak som numera kan bockas av i Kurres färd mot vattnet är färdigställandet av sitsar och klädsel.

Först började jag med att försöka hitta bildbevis på hur dynorna såg ut i en Essbåt från slutet av 30-talet. Min kompis träbåtsexperten Anders V kontaktades, internet genomsöktes och tidskrifter genomlästes....utan resultat! Jag hittade ingen bra dokumentation på hur en klädsel kunde se ut 1937 så det fick bli en blandning av eget tycke & smak samt råd från andra hur det kunde ha sett ut.

Jag visste att skinnklädsel, fjädrande bottnar och tagelstoppade dynor skulle spräcka min budget med råge så det fick bli någonting mera rimligt men som kanske såg ut som nyss nämnda, om man kisar lite! tongue

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC0000114.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000024-1.jpg

Stommarna tog jag fram genom att först göra mallar i kraftig kartong som sedan överfördes till björk- och furuplywood. Hålborrning vidtog innan ytbehandling skulle till. Efter heta tips från andra träbåtsägare så valde jag att expoy-behandla stommarna för att slippa framtida fuktproblem. Det var spännande då jag aldrig använt det förut men det gick utmärkt och finishkraven är ju låga på stommarna som inte syns ändå, det viktiga är funktionen här.

Jag fick tag i stoppning från Svenska Dynor i Flarken som normalt levererar dynor till husvagnar. Olika hårdhetstal och tjocklek användes till sitsen respektive ryggstödet för bästa komfort.
Sedan togs allt detta till Fa Bilklädsel här i Umeå för montage och sömnad. Denna firma gjorde även dynorna till racerbåten S-1 Sverige efter tips från undertecknad!

Ett sedvanligt förstklassigt arbete utfördes av Göran på Fa Bilklädsel och här är resultatet:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII022.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII023.jpg

Jag valde att ha enkla släta sitsar men ribbade ryggar för utseende och känsla, svår balansgång detta!
Färgen är indentiskt med den i S-1 Sverige och väldigt snygg typ British Racing Green, svår att återge bara!
En snabbmontage i Kurre ser ut så här, beklagar bildkvalitén då jag fipplat med kameran på nåt sätt!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII019.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII003-Kopia.jpg

...visst är det lite skillad i cockpit sedan båten kom hit!?
Före:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/11_05_5.jpg

...å efter:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII016.jpg

Det som saknas här nu att få till reglagen för gas samt koppla länkage till den låånga växelspaken, som är helt original!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
6 december 2013 · 1 030 Inlägg

He, he, tackar killar!
Ja, detta var dåtidens skrytbåtar, typ en Corvette på sjön! Vansinnigt opraktisk, dåligt med förvaring, går ej att övernatta i men ack så frän att färdas från A till B i!...för att inte tala om ljudet! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
6 december 2013 · 1 030 Inlägg

camaro67 skrev:
Åh fy fan vilken snygg båt! Hoppas att ingen nazistisk moderator låser tråden! Men vore det inte ballare att leta reda på en gammal sida och stoppa i? smile

Tack mannen! Har redan kollat med moderatorer och ägarna till Garaget och det var ok, annars skulle jag aldrig startat tråden! wink

.....vi får väl se hur det går med den motor som följde med vid köpet först...... tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
6 december 2013 · 1 030 Inlägg

_Robin skrev:
Riktigt fin båt! vill ha begär på denna big_smile nu blir man ju sugen på att renovera båten när man ser de här smile

Tack du! smile
Vad var du för båt själv då?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
7 december 2013 · 1 030 Inlägg

Cool! cool
...lackad i guld med flake hoppas jag? Med vit inredning! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
7 december 2013 · 1 030 Inlägg

Satan vad vilken Wet Rod du har där, stenhård! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
8 december 2013 · 1 030 Inlägg

Proveniensen gällande Kurre eller "Hur en låga tänds..."

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker004.jpg

Ett ord, proveniens, som min bekant träbåtsfanatikern tjatat på mig om och som jag faktiskt tills helt nyligen inte riktigt förstått vad det betydde! Jag har dock ovetandes om ordets betydelse alltid strävat efter att ta reda på mina objekts historia så långt det har varit möjligt! Kurres hela existens är faktiskt helt beroende av ovan visade bild!

Hur kommer det sig då, undrar vän av ordning? Vad fasiken har ett simpelt gammalt spritkök som ingen hört talas om med en skinande mahognyracer från Gidde Forslund att göra?
Jo, se det skall jag försöka återge inom ramen för denna bloggposts begränsade utrymme!

Beställaren av Kurre II, avdelningschef Gunnar Lindmark, hade under sina år som chef på WeZäta, sedemera Esselte, ett antal små sidoprojekt inom ramen för uppfinnarkonsten. Han pillade med lite av varje och var även engagerad i Svenska Uppfinnarföreringen. Han erhöll ett flertal patent och ett av dem var för förbränningsanordningen och skapandet av spritgasköket Punker. Detta patent gällde i ett 20-tal länder och användes även till motorvärmare och värmelement.
Gällande företaget Punkers övriga historia och om Gunnar var vd eller likande vet jag idagsläget intet.
Här ses Gunnar Lindmark till höger i bild samtalandes med hr ingenjör C.A Hult under ett av Uppfinnarföreningens sammanträden:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/SSMSVD029136S_zps915590db.jpg

Punkerköken, kanske tillsammans med övriga patenrätter, gjorde att Gunnar till slut skrapat ihop tillräckligt med kapital för att han skulle kunna förvärva en våning på Östermalm samt skaffa ett fint sommarställe på Örsö, som för övrigt finns kvar i familjens ägo än idag. För att ta sig mellan KMK:s brygga vid Djurgårdsbron och Örsö så beställde Gunnar en snabbgående racerbåt av Gideon Forslund - Kurre II var född!
Efter att ha letat efter ett exemplar av detta kök, som faktiskt gav Kurre ett liv, så hade jag" turen" att vinna en auktion på Tradera på ett N.O.S två-lågigt Punkerkök Mod D2, i originalkartong komplett med instruktionshäfte och Punkers egen justeringsnyckel, snacka om proveniens va?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker017.jpg

Punkerköken var estetiskt väldigt vackra tycker jag med ett sinne för detaljers utformning, titta bara på reglagens och tankens utformning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker014.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker011.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker005.jpg

...notera även denna lilla detalj längst ner på instruktionshäftets sida:
Kan de månne stå för WeZäta Gunnar Lindmark? wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre-Punker012.jpg

Det var en del av Kurres intressanta proveniens som jag känner till så långt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
8 december 2013 · 1 030 Inlägg

Tackar!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang