Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 244 103 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
hugger69
9 december 2013 · 1 030 Inlägg

Då har det blivit dax för Kurre att få lite färg på sin epoxybehandlade botten. Efter samtal med diverse erfarna personer så fick jag tipset att först tvätta av botten och den gula epoxyprimern med vatten, därefter slipa lätt och sedan var det fritt fram.

Efter ovan beskrivna procedur så började jag, efter tips från Klassiska Båtar, att maska upp den övre delen av den vita randen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII006-1.jpg

Sedan var det dax för påläggning av det första av tre lager vit, riktig naftabaserad färg från Nordsjö!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII009-1.jpg
Tejpen bort å dit med med ny. Efter överläggning med mig själv så föll valet på en 25 mm hög rand med lite högre höjd i stäven..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII015.jpg

...sedan spärrmålning av tejpen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII019-1.jpg

Jag har valt att köra utan riktig kritande bottenfärg av flera anledningar men de främsta är väl att här uppe i Bottenviken så har vi ringa eller ingen påväxtning alls på botten och sedan ville jag kunna få en bruten snygg färg till botten, fåfänga slår det mesta! roll
Jag valde att låta bryta en redan grön färg från Segelshopen, Brava Supersmalto Verde. Vilket vackert namn på nåt simpelt som en oljefärg va?
Den lokala färghandlaren från Nordsjö fick en bit tyg från Kurres nyklädda sitsar att bryta mot och skred sedan till verket.

Efter två varv av den brutna färgen så blev det så här, blankt som f-n men det får man ta!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII026.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII031.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KurreII029-1.jpg

Här ser man även att jag mattat ner fernissan för 2 kommande fernissalager.
Jag har lagt på alla färg med skumgummiroller och sedan efterstrukit med en bra pensel för oljefärg.

.....fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
9 december 2013 · 1 030 Inlägg

G-Bruno skrev:
Blank botten må va det snyggaste som finns, inte jätte praktiskt här på rätt sida av Sverige dock... smile

He, he du tänker på att det börjar växa en massa icke önskvärda saker l r?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
10 december 2013 · 1 030 Inlägg

henkaae skrev:
Jäklar vad bra det vart med bottenfärgen! Inredningen blev riktigt smutt den med, som allt annat iofs smile

Jädrans vad kul att höra! smile
Jag kör ju bara på med min egen uppfattning om hur det borde vara, med massor av input från förr, kompisar och såklart från diverse forum! wink

...stay tuned! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
10 december 2013 · 1 030 Inlägg

mondeofin skrev:
Mycket häftig båt, själv så har man bara en liten SunBuster R

Tack du! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
11 december 2013 · 1 030 Inlägg

Av flera anledningar så blev det inget båtåka i sommar heller.... sad

Här är Kurre på väg att få motorn injusterad mot axeln och korrekt inkopplad i övrigt. Motorn var bara ilagd innan försäljning och hade inte funkat alls att använda i det skick den var!  ....men synen av Kurre i verkstan var go, vilken bak va? tongue

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000171_zps5f74ae98.jpg

Kurre har även fått sin alldeles egna vagn så nu är det lättare att rulla runt på det gamla varvet!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00018_zps027a27d0.jpg

Rover-8:an som satt i vid köpet gick för visso igång och lät underbart en stund vilket, en kompis på besök kan intyga:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000201_zpsf152581e.jpg

Det bilden inte visar är hur vattnet sprutade från de blanka, fina, suspekta och hemmagjorda, kyllimporna likt Fontana di Trevi och som fick mig att börja tänka på annat detta år....

Annat bestod även bland annat av att förstärka Kurres infästningar för pollaren i fören. Jag snickrade till några furubitar som förstärkning mellan däcksbalkarna och avslutade med en bit ek på toppen, eller botten hur man nu ser på det! Det hela skall sedan avslutas med en 2 mm rostfri plåt, ej tillverkad ännu, som ytterligare förstärkning.
Vart väldigt bra så sedan kan man förtöja utan risk för att rycka loss en bit av det vackra fördäcket! Allt skall sedan linojlas för den räta känslan. Här kommer även staget från stäven att fästas.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel0472_zps505ddae3.jpg

Styrstången som löper genom hela båten saknade en lagring på mitten så en sån tillverkades i furu efter eget tänk och gammal båtbyggarkonst, keep it simple:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0052_zps2bb20959.jpg

....fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
12 december 2013 · 1 030 Inlägg

Gasreglage, gösstake och knap.

Då man inte kunde åka båt i sommar fick man jobba med båt i stället! Passar mig bra då det inte funkar att jobba så bra med händerna under vintern för mig då jag står i en båthangar utan värme eller isolering.
Testade först hur den nyinköpta gasreglaget kan tänkas att te sig, blir lagom retro:

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Pyssel048_zps1a34ee2e.jpg

En av punkterna var att förbereda montaget av gösstake och knap i fören. Borrade och försänkte för knapen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre0012_zps2314025e.jpg

Det är fruktansvärt gött på gränsen till erotiskt att provmontera nykromade originalbeslag på ett glänsande mahogny/oregon pinedäck:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre004_zpsfc256592.jpg

......fortsättning följer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
12 december 2013 · 1 030 Inlägg

camaro67 skrev:
Gösstake? Jag förstår inte ett ord båtniska. smile

He, he d r en viss nomenklatur i båtvärlden onekligen! roll
Gösstaken är träpinnen med lanternan på längst fram på båten!
Knap är där man fäster förtöjningsrepen, halkip är den styrning som man lägger repet i så att d inte nöter på båten! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
13 december 2013 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snygg båt!!. Har du genomgående bult ner i förstärkningen på undersidan, menar knapen.

Korrekt, eller gängstång i detta fallet!
Dock bara den grova i centrum, de andra fyra skruvarna dras rakt ner i trät bara!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
16 december 2013 · 1 030 Inlägg

Rutor, mahognylister och kladd!
Kurre kom ju till oss som ett icke avslutat renoveringsprojekt. Häri ingick färdigskurna, härdade och klara glasrutor samt tillsnickrade mahognylister till desamma. Då jag aldrig tidigare monterar rutor i en klassisk mahognyracer så var våndan stor innan jag skred till verket. Först monterades respektive ruta i passande utrymme. En viss justering av de befintliga rutsargarna fick göras men på det stora hela så var passformen rätt god. Efter tätning med typ Sika så gossades rutan fast och hölls på plats med några snedställda spikar.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre011_zps798c39e8.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r4_zpsce929315.jpg

Efter sedvanlig härdning av tätningskletet så var nästa steg att finsnida till de redan framtagna rutlisterna i mahogny. Innan dessa monterades så la jag en sträng klet för att täta runt rutan. Efter att kikat runt på vad man gjorde på 30-talet och med erfarenheten från vår tidigare båt från Sjöexpress, Trolle, så valde jag att spika dessa lister med avklippt mässingsspik. Tipset om att klippa spiken fick jag av en möbelsnickare som menade att det är mindre risk för sprickbildning med klippt spik!? ..sedan var ju spikarna ändå lite för långa så... smile
Jag förborrade varje spikhål i listerna med en 1 mm borr innan montage. Hela montaget med klet, listanpassning, borrning, klippning av spik samt montage tog 2-3 timmar per ruta, så jag tog en dag i sänder.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre025_zps7b354d7a.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre039_zps6ca7159c.jpg

----gick en hel del plasthandskar, tejp, lacknafta och Torky-papper till detta jobb! smile
Färdig!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre028_zpsd23f3808.jpg

....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
16 december 2013 · 1 030 Inlägg

henkaae skrev:
Skit snyggt!

Tack mannen, det ligger många timmar bakom varje bild man publicerar så alla komplimanger tas emot med tacksamhet! tongue ...det är en låååång resa kvar innan båten åter färdas på vatten...! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
16 december 2013 · 1 030 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Måste säga att jag är mäkta imponerad över jobbet du lägger ner, och all den tiden!
Mycket bra jobbat, och framförallt med alla detaljerna! smile

Tackar! Kul att du gillar det!
...det är detaljerna som gör´et! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
17 december 2013 · 1 030 Inlägg

Fläkt, pump och tank

Lät en kompis, som är industridesigner, gjuta av en av Kurres original ventilator för att kunna få tag i en femte till utblåset för motorrumsfläkten. I silikonformen gjöts sedan en plastmodell fram för att använda som plugg för nästa steg. Resultatet blev över förväntan, se risig bild nedan!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00001_zps0aa31f45.jpg

Plastmodellen användes sedan av en gjutmästare i Stockholm som gjöt en kopia i mässing som kromades hos Excellent. Resultatet blev sjukt bra!
Den nytillverkade ventilatorn blev perfekt över hålet från motorrumsfläktens utblås på Kurres akterdäck, placerad mellan akterknap/flaggstångsfäste och tanklock:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r5_zps1808f2dd.jpg

Själva fläkten hamnade efter diverse testmontage här bak på en av akterspegelns spant. Insuget kommer att vara under bensintanken och utblåset kopplas till en specialtillverkad stos i rostfritt som jag ännu inte fått från min svetsarkompis Ludde. Stosen skruvas fast i hålet från undersidan och den skall sedan sticka upp c:a 5 mm ovanför däcket för att förhindra vatten att direkt rinna ner i slangen.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre009_zps69ee6a77.jpg

Länspumpen monterades, på ett rostfritt vinkeljärn för att hamna nära botten utan att skruva i densamma. Den induktiva givaren placerades på lämpligt ställe bredvid. Allt kablage drogs sedan i ett gemensamt hölje, ej med vid fototillfället, via en tre-vägs strömbrytare,  säkring och sedan vidare till batteriet. Brytaren har ON-OFF-AUTO som lägen och sitter dold under aktersoffan bredvid batteriet.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre023_zps1e5e57c9.jpg

Pumpens utblås var redan givet då det suttit på samma ställe sedan 1937 så det var bara att skaffa en 90 graders böj och ansluta:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre008_zpse21f9ccd.jpg

Så äntligen har tanken kunna färdigställas med hjälp av Ludde mfl och skall nu förhoppningsvis vara komplett med sugledning, avluftning, tankgivare och "jordpunkt". Det enda som fanns när Kurre och tanken kom var två avluftningar, då inget sugrör eller annat var monterat!!
- Hade du med kört båten upp-och-ner så kanske motorn fått bränsle, som en polare sa! smile

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre029_zpsb392fdff.jpg

...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
17 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir bra det där smile kämpa på

Tack du, d gör jag! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
18 december 2013 · 1 030 Inlägg

Bling-bling!

Jag hade sedan tidigare en gammal fungerande sökarlykta i bästa art deco-stil som borde funka att montera på Kurre, och det gjorde det! smile
Lyktan andas verkligen 30-tal tycker jag....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre042_zpsdb9faa4b.jpg

Har även fyndat på Tradera, NOS-lanternor i kartong! Exakt sådanan som satt på Kurre!!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000054-1.jpg

Här har jag gjort ett provmontage för att se vart jag skall borra för det "osynliga" hålet till kabeln:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre043_zpsd5529ffc.jpg

Den öppningsbara framrutan måste ju även ha en passande hållare för att förhindra uppblåsning vid framfart och stopp i extrema farter! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket003_zpsa0758114.jpg

Till sist så anlände även de för Kurre specialtillverkade gångjärnen i elektropolerat rostfritt upp, här endast ett utlagt för fototillfället. Montage kommer att ske senare innan nedmattningen av däcket görs.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket002_zpsd77e2332.jpg

.......fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
18 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir väldigt bra smile

Tack som bara den! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Carlén skrev:
Fränt projekt, skall följas noga, gillar mätarna skarpt. smile

Tack du, trodde nog det skulle falla även dig i smaken! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Är inte så mkt för båtar. Men kan inte seja någe annat en jävligt snygg båt du har. Äldre båtar är snyggare än dagens. Men det tycker jag om det mästa fordon. Oavsätt om det är på land med 2 el flera hjul el om det är i vattnet.
Synd bara att det är lite fel årstid just nu smile

Tack för värmande ord, trots allt! big_smile
Jag är inte heller någon båtmänniska generellt men har sedan typ 10 år fastnat för just träbåtar och gärna åt detta, mahognyracers! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Kapell

Så här såg Kurres kapell ut från tiden då båten var relativt ny:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/kurre-old0072_zps37622f96.jpg

När vi köpte Kurre så ingick ett färdigsytt kapell som vi fick ha önskemål om gällande utseende och färg. Vi valde en beige nyans som var nära den Kurre hade ovan. Däremot ville vi ha en bakruta så det blev en oval sådan som lätt customisering! Då det aldrig varit monterat och jag aldrig tidigare gjort det heller så tog jag hjälp av min träbåtskompis Kenneth vid slutmontaget.
Innan Kenneth dök upp så gjorde jag ett provmontage med silvertejp för att testa formen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre044_zpsce9d0d3c.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre046_zpsa80d1c13.jpg

Vi ville även kunna sitta utan problem på alla sittplatser med kapellet uppe och det blev riktig bra tycker jag.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre053_zps76bbd639.jpg

Sedan var det dags att sträcka och börja montera kapellfästena, och nu var det ett måste att vara två. Det hela avlöpte väl och här är slutresultatet! Tack för hjälpen Kenneth!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre065_zps893b99c2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/bild_zps22700366.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre068_zpsd95cf465.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre086_zps43c4cd36.jpg

...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
20 december 2013 · 1 030 Inlägg

Ford Flathead V8

Så är det bestämt!...Kurre skall få tillbaks sin originaltyp av motor! Fast kanske liiite förbättrad men det blir en Ford Flathead V8 om allt går i hamn!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Fraringnvarvet_zpse92923d4.jpeg

Efter att planerna gick i stöpet med den befintliga Rover V8:an så försöte jag att få tag i nya kyllimpor till den motorn då de medföljande egentillverkade sakerna läckte för mycket vatten för att fungera. Nya limpor i aluminium hittades hos en firma i England så det problemet var löst men sommaren var redan så långt gången och för mycket arbete återstod på Kurre för att en sjösättning skulle vara rimlig detta år.

Jag hade sedan tidigare ibland funderat på att återmontera en originalliknande motor i Kurre, som från början var en Ford Flathead V8 mod 60, men det föll alltid på att det skulle bli väldigt kostsamt att bygga en ny samt extremt svårt att få tag i de marina delarna. Inte ens i USA finns det några marina delar att tillgå då dessa motorer var mer sällsynta där än här hemma som båtmotorer!
Efter ett samtal med en inte helt okänd person i veteranbåtskretsar så slängde jag ur mig:
- Vet inte du av någon gammal marin Ford sida som man kan ta delar ifrån? Jomänvisst, kom svaret!
Jag blev tyst i den andra änden... - Finns den kvar frågade jag? - Skall kolla, blev svaret!
Inte allt för många dagar senare köpte jag osett en komplett Ford Flathead V8 från 1953, med backslag och limpor! smile ...som att vinna på Keno! smile

Motorn skall ha suttit i en nyare Essbåt, typ från ´53 och blivit urlyft för ett par år sedan men fullt fungerande, om än lite trött, vid tillfället!
Motorn gick direkt upp till custom-Dan i Storuman som jag lärde känna på Wheels bilträff i Umeå i somras. Han kommer att utföra allt renoveringsarbete tillsammans med mig. Så här såg ´53:an ut vid ankomsten:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0259_zps557c2cc1.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0261_zps07cc4d82.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0260_zpsb69d2554.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0258_zpsb57eb54c.jpg

Notera den speciella kapslingen av tändsystemet. Är det någon som vet mer om detta?

Motorn är en industrimotor från början och det kanske var så Forslund jobbade, jag vet inte?

Planerna för motorn återkommer jag med inom kort! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
20 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir ju jättefint och bra ! kämpa på

Bugar & bockar! wink
...kämpa på gör jag så gott jag kan, har ju aldrig hållit på med en träbåt på detta sätt förut.....roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang