Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 243 273 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
Stig_Helmer_Racing
4 januari 2014 · 33 Inlägg

Var inte så blygsam wink
Motorn tror jag definitivt kommer bli bättre än ny smile

hugger69
4 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Var inte så blygsam wink
Motorn tror jag definitivt kommer bli bättre än ny smile

Tack mannen, där är jag böjd att hålla md dig faktiskt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
4 januari 2014 · 1 030 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag vill se och höra den där live någon gång smile

Jag med! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
7 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Tomten var snäll med Kurre....

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00202_zps0c5f6b14.jpg

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att handla på Tradera när det bjöds på auktion med ovanstående läckerheter! Att budgivarna var så få är för mig en gåta men det blev min lycka till slut! smile

När såg du senast ett par svenktillverkade, Motor AB Nils Gustavsson, NOS kyllimpor till en Ford Flathead V8 till salu? Det är en fantastiskt känsla att hålla i saker som är typ 60 år gamla och helt oanvända..... Tror knappt sådant här finns kvar ens i US & A längre?!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00195_zps4de82c3d.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00193_zps1b693f94.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00194_zps5bbef981.jpg

...och som inte detta var nog så har jag faktiskt också fått tag i ett par riktigt fräna kyllimpor till Flathead V8på eBay. Dessa är dock inte NOS men ser helt ok ut på bild! De är förhoppningsvis på väg hem till Kurre i detta nu:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KGrHqNlcFJyGK7sSBSZ0U4yN0w60_57_zpsf53dd138.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/KGrHqVk0FJukpB5BSZ0U88tDg60_57_zps67ecfade.jpg

Det här var riktigt kul då Glenwood Marine finns än idag som familjeägt företag som kan sägas vara den marina motsvarigheten till hot roddarnas Edelbrock eller Offenhauser! smile

Så nu har jag tre uppsättningar aluminium kyllimpor till Kurres motorbygge så vi får se vilka det blir som monteras.... wink

...fortsättning följer!

Senast redigerat av hugger69 (7 januari 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Nova-Jorgen
7 januari 2014 · 115 Inlägg

Hej.
Jag följer detta projekt med ett STORT leende och lika stort intresse. big_smile

Jag har inte lika bra koll på båtar som bilar. Min kompis Patrik har en snarlik om inte rentav likadan båt som din, Kurre II. Jag ska forska vidare i det. Jag vet att det är en Forslundare och minns jag rätt är årsmodellen 1938.

Dom här båtarna är vackra konstverk och ni borde fanimig få kulturbidrag från EU för att ni förvaltar sådana konstverk, en ÄKTA kulturgärning till skillnad från en del annat flummigt elände som dom delar ut skattemedel till.

Fortsätt att underhålla oss med ditt arbete!!!

Ha de'

hugger69
7 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Tack som faen Jörgen!
Kul att du uppskattar den, du känner ju till Camaron sedan tidigare så jag försöker hålla samma nivå på detta bygge med! cool
Känner till några Essbåtar men har inte koll på alla, återkom gärna med info om din polares båt!

Har faktiskt funderat på att söka någon form av bidrag men vet inte vart bra....?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
8 januari 2014 · 1 049 Inlägg

Fint, det kan inte bara vara tur när du nu har tre par fina kyllimpor. NOS-paret är så fina att de nästan förtjänar att stanna under granen.

hugger69
8 januari 2014 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Fint, det kan inte bara vara tur när du nu har tre par fina kyllimpor. NOS-paret är så fina att de nästan förtjänar att stanna under granen.

He, he, nä lite aktivitet ligger ju allt bakom detta, men en stor del tur med att ingen bjöd mot! tongue
Dessvärre kommer jag nog att använda NOS-paret då det är lite speciellt att montera nya grejer på en "ny" motor med...jag har avrken råd eller plats att lägga dessa på hyllan, sorry! hmm

Senast redigerat av hugger69 (8 januari 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
8 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Förstärkningsplåtar för undersida knapar och utblås motorfläkt

Hann med lite småpyssel med Kurre på årets sista timmar! Vi har ju en märklig vinter här i Umeå-trakten så här långt, 4 plusgrader och sol den morgonen gjorde att det faktiskt var helt ok att jobba i båten trots att den står i en oisolerad båthangar! Har visst inte vart så varmt på 138 år!

Börjar med lite krom-porr! Är det fler än jag som går i gång på detta med krom mot mahogny....? wink
Här är utblåset för fläkten igen. Allt krom från Ecellent.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00228_zps29347b63.jpg

...från en annan vinkel:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00230_zps4dd8c12a.jpg

Fick mina specialtillverkade plåtar och stoser i rostfritt från kompisen Ludde för ett tag sedan och nu passade det perfekt att montera dessa! Här ses anslutningen för utblåset av motorrumsventilationen, blev riktigt smutt och precis som jag tänkt mig!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00233_zps5628448b.jpg

Undersidan av stosen syns lite bättre på denna bild. Borrade även ett litet dräneringshål i underkant böjen för ev. vatten:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00232_zps3de1b6ab.jpg

...och så ser det ut på ovansidan däcket och med kromventilatorn borta. Ett litet uppstick som det skall tätas runt för att minska risken för att vatten tar sig ned i slang och båt!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00235_zpse4678c02.jpg

Dock visade det sig behövas ytterligare justeringar av hålbilder för akterknapens plåt så den kunde inte monteras vid fototillfället.

En lite suddig bild nedan visar förens förstärkningsplåt, även här behövs dock kompletteringar av hålbilden för att bla kunna skruva fast den övre punkten i det här mystiska bandjärnet som verkar original?!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00236_zps256b19fa.jpg

....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
8 januari 2014 · 1 049 Inlägg

Trä lever, det fick jag lära mig i mina tidiga tonår. Beroende på träets struktur växt, omgivande tempaeratur och fuktighet har det en benägenhet skifta i form och storlek, om än bara någon millimeter. Tänker på att lacken på däcket är så blank och fin, hur ser det ut om tempen kryer ner mot -20 för att sedan raskt vända upp igen.

hugger69
8 januari 2014 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Trä lever, det fick jag lära mig i mina tidiga tonår. Beroende på träets struktur växt, omgivande tempaeratur och fuktighet har det en benägenhet skifta i form och storlek, om än bara någon millimeter. Tänker på att lacken på däcket är så blank och fin, hur ser det ut om tempen kryer ner mot -20 för att sedan raskt vända upp igen.

Det stämmer det du skriver! Dock har båten stått på land i typ 15 år och inte spruckit isär någonting, märkligt!
Kan också vara så att träet är så gammalt nu att det stabiliserats?!
Lacken har säkert legat på i fyra år, varav två här i Umeå, nu utan sprickor! tongue

Senast redigerat av hugger69 (8 januari 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Putteliten
8 januari 2014 · 9 084 Inlägg

Trä kommer aldrig någonsin att stabiliseras. Är det fuktigt i luften så växer trät och är det torrt i luften så krymper trät, hur gammalt det än är!

hugger69
8 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Putteliten skrev:
Trä kommer aldrig någonsin att stabiliseras. Är det fuktigt i luften så växer trät och är det torrt i luften så krymper trät, hur gammalt det än är!

Jepp, så är det ju normalt men det märks väldigt lite just på denna, vet ej varför!?
Jag har förvisso linoljat insidan de två senaste höstarna som jag alltid gjort med mina båtar men denna är ovanligt tät!
.......allt kan ju fortfarande hända så Kurre spricker väl rejält i år bara för att jag skriver detta nu! roll

Senast redigerat av hugger69 (8 januari 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
tommyhjortasen
9 januari 2014 · 1 049 Inlägg

Om båten stått utomhus de senaste fyra åren utan att sprickor uppstått i den fina lacken på däcket faller min teori helt. Finns det inga övergivna industrilokaler i Umeå trakten, här nere finns det gott om dem. En bekant har tagit fasta på detta, han hyr ut bil, båt och husbilsplatser i en före detta industrilokal (Garage GT, kolla på nätet). Samtidigt får han plats för sin egen båt och sina hobbybilar.

hugger69
9 januari 2014 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Om båten stått utomhus de senaste fyra åren utan att sprickor uppstått i den fina lacken på däcket faller min teori helt. Finns det inga övergivna industrilokaler i Umeå trakten, här nere finns det gott om dem. En bekant har tagit fasta på detta, han hyr ut bil, båt och husbilsplatser i en före detta industrilokal (Garage GT, kolla på nätet). Samtidigt får han plats för sin egen båt och sina hobbybilar.

Den har stått inomhus i oisolerad båthangar de år jag haft den och innan det utomhus i ett typ partytält!
Dessa båtar byggdes i en ruskigt bra kvalitét redan på 30-talet och det verkar synas....
En annan båt jag hade som objekt innan Kurre som togs upp från Sthlm och hit sprack nåt fruktansvärt i vårt torra vinterklimat här uppe, februari är normalt torrast!
...vi får fortsätta hålla tummarna för Kurre så inte allt spricker upp! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
9 januari 2014 · 1 030 Inlägg

camaro67 skrev:
Kan de vara så att mahogny klarar sig bättre än furu?

Har haft både furu och mahogny innan och de torkade isär båda två....
Däremot finns d olika kvalitet av mahogny så d kan tänkas att Kurre är tillverkad i nåt bra, honduras lär d ju vara i alla fall! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
16 januari 2014 · 1 030 Inlägg

Kurres Flathead: Marinering eller ......

...hur säger man egentligen? smile Det är ju lite stiltje på motorfronten i väntan på alla Flathead-delar från USA, suck! sad
Men då plötsligt var oljetråget färdigblästrat och vi tajmade hemresan från fjällen med att sammanstråla med min motorman Dan i Storuman och fick med det hem. Då man inte behöver en oljeplugg på en inombordsmotor, tvärtom kan jag intyga efter egen bitter erfarenhet, så fick återigen min kompis, svetsaren Ludde, rycka in och åtgärda detta.
...och på köpet vart ju motorn faktiskt ett stort antal viktiga millimetrar lägre i totalhöjd, inget att föringa i en Essbåt! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00237_zpse5afd6fd.jpg

Det var ett ganska stort hål med massor av skruvar förutom pluggen på detta tråg, vet ej om det alltid är så på Flathead men det kändes skönt att slippa ett antal framtida läckage-källor! Så här ser insidan ut med alla fästhålen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00238_zps3be8f5f3.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang