Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 243 268 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
danjac
20 mars 2014 · 698 Inlägg

Som vanligt är det alltid något som ska krångla men delarna var mumsiga iallafall cylinderlocket smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
20 mars 2014 · 1 030 Inlägg

Tack grabbar!
..men kolla in detta, kolvarna är här!! big_smile

Idag dök så till slut de missade kolvarna upp med posten efter att ha flugit över Atlanten!
Mitt idoga tjtande på firman i USA gav resultat, de skickade över kolvarna per flyg och fraktfritt såklart, heder åt dem! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/kolv_zpsf0b89c35.jpg


Umeå Motorslip har idag fått dessa kolvar och har nu allt för att påbörja borrning av blocket!
Dessvärre vet jag inte när detta blir av då det låg drösvis med block i lokalen varav ett antal V8:or, så nu är det bara att vänta på min tur.....hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
below_ slappt&fint
20 mars 2014 · 376 Inlägg

Skönt för dig att dom dök upp, blir en riktigt fin gång på denna motorn ska du se smile

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
hugger69
20 mars 2014 · 1 030 Inlägg

below_ skrev:
Skönt för dig att dom dök upp, blir en riktigt fin gång på denna motorn ska du se smile

Tack du!
Ja, jag tror den kommer bli störtskön faktiskt, gäller bara att gå plats med dem på höjden! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
20 mars 2014 · 698 Inlägg

Ser ut som kolvarna går uppåt mot toppen. Ser jag rätt så lär det blir grymt komp smile Men grymt blir det oavsett vad smile Skönt att du fick dem tillslut. smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
20 mars 2014 · 1 030 Inlägg

danjac skrev:
Ser ut som kolvarna går uppåt mot toppen. Ser jag rätt så lär det blir grymt komp smile Men grymt blir det oavsett vad smile Skönt att du fick dem tillslut. smile

Visst var det trevligt!
Men när d gäller komp så stämmer d inte riktigt för en Flathead dock! De ligger original på 6,8 i komp.förhållande och med dessa kommer vi att på runt 7,5!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
20 mars 2014 · 698 Inlägg

hugger69 skrev:

danjac skrev:
Ser ut som kolvarna går uppåt mot toppen. Ser jag rätt så lär det blir grymt komp smile Men grymt blir det oavsett vad smile Skönt att du fick dem tillslut. smile

Visst var det trevligt!
Men när d gäller komp så stämmer d inte riktigt för en Flathead dock! De ligger original på 6,8 i komp.förhållande och med dessa kommer vi att på runt 7,5!

6.8 Original? Låter lågt tycker jag men ska ha osagt då jag inte har egen erfarenhet av Flathead.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
21 mars 2014 · 1 030 Inlägg

danjac skrev:

hugger69 skrev:

danjac skrev:
Ser ut som kolvarna går uppåt mot toppen. Ser jag rätt så lär det blir grymt komp smile Men grymt blir det oavsett vad smile Skönt att du fick dem tillslut. smile

Visst var det trevligt!
Men när d gäller komp så stämmer d inte riktigt för en Flathead dock! De ligger original på 6,8 i komp.förhållande och med dessa kommer vi att på runt 7,5!

6.8 Original? Låter lågt tycker jag men ska ha osagt då jag inte har egen erfarenhet av Flathead.

Har ingen erfarenhet, därför kollade jag med min motorbyggare, Flatheadexperten Dan, och han förmedlade siffrorna!
Ford Flathead är lågkompade och förblir så även med andra topplock som dessa från Offenhauser och de är direkt utbytbara mot originaltoppar och dito kolvar!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
21 mars 2014 · 1 049 Inlägg

För en motor till din typ av båt är det väl inte toppeffekt vid höga varv man eftersträvar snarare ett kraftigt vridmoment, det är vad jag gissar på.

hugger69
21 mars 2014 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
För en motor till din typ av båt är det väl inte toppeffekt vid höga varv man eftersträvar snarare ett kraftigt vridmoment, det är vad jag gissar på.

Helt rätt, bra bottenvrid vill vi ha!  smile
I en båt går motorn i ständig uppförsbacka kan man säga...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
21 mars 2014 · 1 030 Inlägg

Kurres Flathead: Mockup-bilder i väntan på borrning!

Vår motorbyggare och tillika Flatheadexpert Dan "Deluxe" i Storuman har precis släppt ett antal bilder där han testar våra tankar och ideer kring Kurres motor.
Vi använder ett skrotat block som inte har rätt kulör men rätt fysiska mått! wink

Original kylvattenpump av fabrikat Sherwood från Detroit, har totalrenoverats av Dan med hjälp av delar från Martec, där finns d kunskap om och delar till gamla pumpar vill jag lova!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0054_zps00373fae.jpg

Här ses den supermoderna Joe Hunt-fördelaren dold inne i original fördelarhus i aluminium, det funkade!! På bilden saknas underdelen till kåpan men den kommer! wink
Även en gammal fin bröstkåpa och pumphus i alujumjum monterade.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0055_zpsadfb1d2c.jpg

NOS kyllimporna från Nils Gustavsson Motor AB pryder verkligen sin plats tillsammans med originalutblås i koppar!
Utblåsen kommer nog bara att användas vid motorkörning i bänk men visst vore d fränt att använda i båten med? wink
Tänk er blocket i Ford-grönt, eller Kurres bottenfärg, mot alla dessa detaljer i sina utsprungliga material..... motorn kommer att bli vacker! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0056_zps5f41df77.jpg

Här ser man även de frästa förgasarplattan på det gamla fina Offenhauser-insuget. Vi använde samma vinkel som det marina originalinsuget i gjutjärn hade.
De rostfria tändkabelhållarna provmonteras även här, dock har vi en konflikt med röranslutningar från toppen för vevhusventilation och oljepåfyllningen som måste lösas...
Ny bränslepump med glas på plats!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0066_zpsb81b1df4.jpg

Den smutta generatorn kommer förmodligen att hamna på samma plats som original då den är så liten!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0078_zps5f77ef72.jpg

Nu är det bara att hoppas på att blocker som ligger för borrning inte har några sprickor, vilket för övrigt är väldigt vanligt på dessa Flathead-block...... roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
danjac
21 mars 2014 · 698 Inlägg

hugger69 skrev:

danjac skrev:

hugger69 skrev:

Visst var det trevligt!
Men när d gäller komp så stämmer d inte riktigt för en Flathead dock! De ligger original på 6,8 i komp.förhållande och med dessa kommer vi att på runt 7,5!

6.8 Original? Låter lågt tycker jag men ska ha osagt då jag inte har egen erfarenhet av Flathead.

Har ingen erfarenhet, därför kollade jag med min motorbyggare, Flatheadexperten Dan, och han förmedlade siffrorna!
Ford Flathead är lågkompade och förblir så även med andra topplock som dessa från Offenhauser och de är direkt utbytbara mot originaltoppar och dito kolvar!

Ja där ser man. Tycker det var väldigt lågt tanke på det är en förgasarmotor =P Men har du en expert så har han nog helt rätt erfarenhet ger kunskap smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
21 mars 2014 · 698 Inlägg

Får ju säga att originalutblåset med kyllimporna är nog det vackraste jag har sett  smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
danjac
21 mars 2014 · 698 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
För en motor till din typ av båt är det väl inte toppeffekt vid höga varv man eftersträvar snarare ett kraftigt vridmoment, det är vad jag gissar på.

Visst ska han satsa på vridet i en båt. Men jag själv tycker kompet var lite. Han hade runt 7,5. När man vill ha vrid så ska man satsa på högt komp. Men såg att han hade kallat in en expert på flathead motorerna så blir bra nog oavsett vad smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
21 mars 2014 · 1 030 Inlägg

danjac skrev:

tommyhjortasen skrev:
För en motor till din typ av båt är det väl inte toppeffekt vid höga varv man eftersträvar snarare ett kraftigt vridmoment, det är vad jag gissar på.

Visst ska han satsa på vridet i en båt. Men jag själv tycker kompet var lite. Han hade runt 7,5. När man vill ha vrid så ska man satsa på högt komp. Men såg att han hade kallat in en expert på flathead motorerna så blir bra nog oavsett vad smile

D gäller väl att skilja på kompressionsförhållande, som jag pratar om här, och kompressionstryck eller hur?! wink
Vi bygger en Mercury-artad motor med längre slag, 4", och de tillsammans med kam och övriga komponeneter skall ge en mysig, lågvarvig Flattie med bra bottenvrid!...men vad vet jag....roll

Här hittade jag en länk med siffor:
http://www.flatheadv8.org/flatratio.htm

Vår blir ju en 255 cui med Offy toppar, vet ej om det är dessa dock, så här ligger d lite högre än 7,5......

Senast redigerat av hugger69 (21 mars 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
21 mars 2014 · 698 Inlägg

hugger69 skrev:

danjac skrev:

tommyhjortasen skrev:
För en motor till din typ av båt är det väl inte toppeffekt vid höga varv man eftersträvar snarare ett kraftigt vridmoment, det är vad jag gissar på.

Visst ska han satsa på vridet i en båt. Men jag själv tycker kompet var lite. Han hade runt 7,5. När man vill ha vrid så ska man satsa på högt komp. Men såg att han hade kallat in en expert på flathead motorerna så blir bra nog oavsett vad smile

D gäller väl att skilja på kompressionsförhållande, som jag pratar om här, och kompressionstryck eller hur?! wink
Vi bygger en Mercury-artad motor med längre slag, 4", och de tillsammans med kam och övriga komponeneter skall ge en mysig, lågvarvig Flattie med bra bottenvrid!...men vad vet jag....roll

Här hittade jag en länk med siffor:
http://www.flatheadv8.org/flatratio.htm

Vår blir ju en 255 cui med Offy toppar, vet ej om det är dessa dock, så här ligger d lite högre än 7,5......

Det har du rätt i tongue Låter som en rolig motor wink

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
21 mars 2014 · 1 030 Inlägg

...vi får hoppas på d..! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
ontoft
23 mars 2014 ·

Jaha, vad ska man säga?  En superb tråd som jag hittills missat. Men nu har jag läst ifatt. Och lagt en prenumeration förstås. Gillar verkligen det här med provinens, är en extra krydda för mitt intresse i båten. Gillar det du gör, och håller tummarna för att den kommer i sjön i sommar. En sådan vacker båt skall vara i vattnet, inte på land.

hugger69
23 mars 2014 · 1 030 Inlägg

ontoft skrev:
Jaha, vad ska man säga?  En superb tråd som jag hittills missat. Men nu har jag läst ifatt. Och lagt en prenumeration förstås. Gillar verkligen det här med provinens, är en extra krydda för mitt intresse i båten. Gillar det du gör, och håller tummarna för att den kommer i sjön i sommar. En sådan vacker båt skall vara i vattnet, inte på land.

Tycker du säger mycket fint! wink
Det är alltid lika roligt att läsa en sådan kommentar dom du lägger, får genast än mer inspiration att fortsätta färdigställandet! Proveniensen är väldigt komplett och innehåller väldigt mycket av svenska teknikhistoria, kommer kanske att bli ett kapitel i en bok så småningom! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
tommyhjortasen
23 mars 2014 · 1 049 Inlägg

Angående detta att förgasaren är monterad något i vinkel, kan det bero på att båten under gång planar upp en aning. Nyfiken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang