Volvo 240 har ingen komp i någon cylinder!

Strmberg
5 december 2013 · 165 Inlägg

Tjena,

Har bytt till 405-topp (Planad 1,75mm och Portad samt mirra frästa ventilsäten)
K-kam (Vet inte om den har chimsats)
Dubbla SU förgasare
Byte kamrem i samma veva

Nu har jag ytterst lite komp när jag drar runt motorn för hand..
Någon som vet vad de kan vara?
Toppen och kammen är noga draget med rätt moment!

Mvh Linus

kyngas Varvstopparn
5 december 2013 · 460 Inlägg

felkuggad kam ?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
cewee
5 december 2013 · 349 Inlägg

gissar också att kammen sitter på fel kugg.

Strmberg
5 december 2013 · 165 Inlägg

Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

Fredde_Vette JaG
5 december 2013 · 785 Inlägg

Kollat så inte några kuggar saknas på kamremmen så kammen står fel? Har varit med om detta en gång..

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Strmberg
5 december 2013 · 165 Inlägg

Fan? Kan jag ha fått fel kamrem då med andra ord?? När jag tänker efter så tyckte jag den var lite "slapp" så frågan är om de är en längre kamrem? :S

Boostrider Försöker iaf
5 december 2013 · 1 998 Inlägg

123 eller 122 brukar vara det vanligaste. Jag kör med nån Mitsubishirem på min för att få bredden men då fanns den i 124 kugg så spännaren modifierades.

Antalet kugg spelar ingen roll bara den inte är för slak eller har fel profil på remmen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Xuri One Man Clan
6 december 2013 · 4 287 Inlägg

Jag tror att någon av dina remhjul har gått sönder... att bara kolla på märkningarna gör jag aldrig på rödblockare då de är vanligt att remhjulen går sönder.

Sätt veven på 0:an å ur med ett stift, då ska 1ans kolvtopp vara i övre dödläge samt om du lyfter på oljelocket så ska nockarna på 1ans cylinder stå uppåt , dvs typ kl 10 samt 14... då ska även markeringarna på dreven stå på sina nollpunkter. stämmer inte detta får du börja med å kolla kamremsdrev/vevaxeldrev.

en annan sak är ju att du inte vet om kamaxeln är schimsad, är de för litet spel är ventilerna öppna lite hela tiden, tror dock inte detta är fallet.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2013 · 13 791 Inlägg

Xuri skrev:
Jag tror att någon av dina remhjul har gått sönder... att bara kolla på märkningarna gör jag aldrig på rödblockare då de är vanligt att remhjulen går sönder.

Sätt veven på 0:an å ur med ett stift, då ska 1ans kolvtopp vara i övre dödläge samt om du lyfter på oljelocket så ska nockarna på 1ans cylinder stå uppåt , dvs typ kl 10 samt 14... då ska även markeringarna på dreven stå på sina nollpunkter. stämmer inte detta får du börja med å kolla kamremsdrev/vevaxeldrev.

en annan sak är ju att du inte vet om kamaxeln är schimsad, är de för litet spel är ventilerna öppna lite hela tiden, tror dock inte detta är fallet.

inte bara att dom kan gått sönder så dom flyttar på sig..

utan idioterna sätter nedre remskivan fel så den inte ligger i spåret.
så var det på en gammal polisbil jag köpte.
det sjuka att jag hämtade bilen själv på polisen i köping.
så med andra ord var det volvo som gjort bort sig smile

höll på med växellådan och skulle montera manuell låda och nollade motorn som vanligt och skulle montera svänghjulet hur jag än gjorde var det fel.

tog en stund innan man insåg att dom monterat remskivan fel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Strmberg
6 december 2013 · 165 Inlägg

Ska kolla upp detta. K-kamen är bytt av en amatör (bara dit skruvad) så tror inte den är chimsad. Men ska kolla lite extra på kamdreven m.,m.! smile Skriv gärna om ni kommer på nått mer! smile

_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Ska kolla upp detta. K-kamen är bytt av en amatör (bara dit skruvad) så tror inte den är chimsad. Men ska kolla lite extra på kamdreven m.,m.! smile Skriv gärna om ni kommer på nått mer! smile

Exakt det problemet hade kompisen efter han mirafräst sätena. Han räknade inte med att det tog så mycket på sätet att det rubbade avståndet till ventilen så mycke. Lätt kollat med ett bladmått smile

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Strmberg
6 december 2013 · 165 Inlägg

Mirafräsningen gjorde Vargöns mekaniska åt mig (väldigt kända för sin motorbygge!) så de tittar jag i sista hand tack ändå! smile

_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Mirafräsningen gjorde Vargöns mekaniska åt mig (väldigt kända för sin motorbygge!) så de tittar jag i sista hand tack ändå! smile

Ok med all respekt. Men satte dom i kammen åt dig med?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Strmberg
6 december 2013 · 165 Inlägg

Nope köpte toppen av en kille med kammen i och jag har plocka isär hela toppen men slog mig aldrig att killen inte chimsat kammen förrän nu när problemet uppstod! (Är inte så erfaren att ställa ventiler på motorer med överliggande kamaxel!

_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

Ok . Men det känns som de kunde vara så i och med att de falerar på alla cyllar. skadar ju inte att kolla smile

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2013 · 3 730 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

DiwraZ skrev:

TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
cewee
6 december 2013 · 349 Inlägg

_XenoX_ skrev:

DiwraZ skrev:

TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

På min Corrado startade bilen som vanligt, trots att kammen satt fel.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 december 2013 · 3 730 Inlägg

_XenoX_ skrev:

DiwraZ skrev:

TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

Helt säker, hjälpte kompisen med hans 240. Planad och renoverad topp monterades. 1 kugg fel och nästan hälften av komp läckte igenom pga ej stängda ventiler. Olika från bil till bil. Kört bil med 1 kugg fel många mil innan jag märkte av det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang