RS8 skrev: Jag ska ha ett extra S8 svänghjul liggande.. Hojta till så kan du låna det o mäta på.
Va... är du sjuk Martin ? "låna" hehe.
Ja LÅNA för jag vill inte sälja det.. Och ni behöver ju inte göra något med svänghjulet utan nu handlar det bara om att ni ska hitta lösning på startmotor problemet och det kan ta tid.. (om ni inte gör som jag har på min motor) Så därför bättre att börja med det så snart som möjligt och inte vänta på att S8 motorn är ur tagen.
Sån panik har jag inte Martin, jag har hela vintern på mig Tackar för erbjudandet dock. Lär dessutom vara enklare att ha blocket där startmotorn sitter i idag ute med så man har något att mäta offsett och liknande mot så kan man flytta över en hel mall från en maskin till den andra istället för att uppfinna hjulet på nytt
Nu äre dags att sätta fart här tycker jag... Tanken är tömt och bilen ställs av i morgon. Vi ska göra en smärre justering i garaget för att optimera utrymmet sen parkerar vi bilen på pallbockar och skrider till verket
Obligatorisk peppbild. Jämförelse mellan snurran jag har i saaben kontra en av dom nya:
Slitit lite med kabeldiagram och så för originalkablaget och för VEMS'et, Ungrarna hade missat lite i dokumentationen dom skickat till mig med så fick maila dom för komplettering. Tog inte ens en timme innan ett utförligt svar kom tillsammans med en ursäkt - Toppen!
Lite snurrig börjar man bli nu av alla siffror å färger... Nu ska jag bara tråckla ihop kabelstammarna till en färdig produkt..
Original RS6 kabelpiska kommer användas... Har hittat diagram för vart allt går, nu var det bara att dubbelkolla allt och märka upp...
Börja märka lite..
Dubbelkolla mot dokumentation..
Färdigmärkt i motoränden!
Och i styrboxänden..
Ska strippa ner kablaget så mycket det bara går sen när vi börjar koppla ihop allt, väldigt mycket onödiga kablar jag inte kommer behöva sen finns det säkert en drös som man kan återanvända för typ kylfläktar å liknanade..
Mer dokumentationsgrejs idag, excelkonverterat ELSA's elschema över original motronic-boxen så slipper jag gräva i dom bilderna ever again.. Skulle någon behöva så hojta till så kan jag skicka excellen..
Garagemeck idag, dock inte så jättemycket på bilen, däremot har vi rivit bort en pelare som håller upp en trappa och ersatt med stålbalkar istället för att få lite mer utrymme på golvet.. Bjuder på lite bilder från dagens övningar..
Trappan som behövde masseras.. Man ser i golvet vart pelarn stått, ytterst opraktiskt..
Passade på att märka om allt med märkapparat så de sitter bättre nu när jag ändå var ledig.. I morgon blir det till att lyfta av ventilkåpor och se över styrningen till variabla kammarna, just to be safe!
Dags för en bilduppdatering igen, för ovanlighetens skull...
Lossat kammarna och grävt ur styrningen för dom variabla insugskammarna idag, passat på att göra rent i vanlig ordning och fått mig en liten tankeställare. Hallgivarn som sitter på kammarna, en på varje bank kommer bli en utmaning att få till med VEMS'et om jag inte moddar lite tror jag. Ska droppa ett mail till dom och se vad dom säger. På bilden nedan så ser man triggerskivan på insugskammen, det är alltså inte bara en klack på den som den kan läsa av, det är flera.
Kammarna ur, minst sagt udda konstruktion på dessa..
Lyfte upp rullvipporna för att inspektera, ser bra ut
Rullvippor nere.
Passade på att skvätta lite färg på kamremskåporna..
Ska beställa hem lite nya packboxar till kammarna när jag ändå har grejerna isär, sen ska de ihop igen.. så dom får ligga och lufta sig ett tag