Skuren motor 3.0TFSI Audi S4 b8

RinorGDI
16 november 2016 · 338 Inlägg

Hej!
Har fått konstaterat att min motor skurit då den ej går runt.
verkstaden vill ha ca 15k för att felsöka vidare då det innebär att motorn måste plockas ner!
Min fråga till er som kanske har mer erfarenhet.
kommer detta vara värt att felsöka eller är det billigare att ersätta med en annan motor!

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
it_mutt Avstängd
16 november 2016 · 10 388 Inlägg

RinorGDI skrev:
Hej!
Har fått konstaterat att min motor skurit då den ej går runt.
verkstaden vill ha ca 15k för att felsöka vidare då det innebär att motorn måste plockas ner!
Min fråga till er som kanske har mer erfarenhet.
kommer detta vara värt att felsöka eller är det billigare att ersätta med en annan motor!

Det beror ju givetvis lite på vad som är fel.

Det är ju inte så att du har en av de absolut vanligaste motorerna, så jag kan tänka mig att en begagnad motor inte heller den är tokbillig. Och du har då i sin tur kanske ingen koll alls på vad den fått uppleva.

Men ta en titt på ex.vis bildelsbasen, så får du ju åtminstone ett hum om vad priset för bara en begagnad motor ligger på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RinorGDI
16 november 2016 · 338 Inlägg

En begagnad motor  ligger mellan 55-75k men  de jag mest tänker på är hur vidare det är värt att felsöka eller inte för i sin tur kan felsökningen också leda till att man får köpa en ny motor

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
CC72
16 november 2016 · 1 661 Inlägg

Vad ingår i dom 15 tusen? Är det en "fristående" verkstad eller en VAG-verkstad?

Senast redigerat av CC72 (16 november 2016)

RinorGDI
16 november 2016 · 338 Inlägg

Det är fristående

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
RinorGDI
16 november 2016 · 338 Inlägg

CC72 skrev:
Vad ingår i dom 15 tusen? Är det en "fristående" verkstad eller en VAG-verkstad?

ingår att hitta felet alltså vad exakt som hänt och ifall det går att reparera

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2016 · 7 243 Inlägg

byt motor.. har den skurit så krävs det en omfattande renovering av motorn ändå vilket kommer kosta en hel del pengar

däremot så hade det såklart varit intressant att få reda på vad som har hänt och då kanske också få reda på anledningen till det. Är det pga bristande underhåll ?

Senast redigerat av CHEEVA (16 november 2016)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
CC72
16 november 2016 · 1 661 Inlägg

Tycker det kändes dyrt och konstigt att ha ett fast pris på en sån felsökning.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2016 · 7 243 Inlägg

CC72 skrev:
Tycker det kändes dyrt och konstigt att ha ett fast pris på en sån felsökning.

japp det borde rimligtvis gå på timme

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RinorGDI
16 november 2016 · 338 Inlägg

CHEEVA skrev:
byt motor.. har den skurit så krävs det en omfattande renovering av motorn ändå vilket kommer kosta en hel del pengar

däremot så hade det såklart varit intressant att få reda på vad som har hänt och då kanske också få reda på anledningen till det. Är det pga bristande underhåll ?

nej bristande underhåll är helt omöjligt då service gjordes på vw trelleborg 1 månad innan den gick sönder och alla intervaller har följts punkligt samt att olja och oljefilter bytts var 500mil

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
spillolja
16 november 2016 · 4 050 Inlägg

Maskinskadeförsäkringen ?

det ser ut att vara en lite mer udda bil, och en begagnad motor kan vara svår att komma åt
och renovering av den nuvarnade kan då vara ett alternativ  och då få svaret om vad som hänt

men tag motorkoden och sök på ebay.de

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2016 · 7 243 Inlägg

RinorGDI skrev:

CHEEVA skrev:
byt motor.. har den skurit så krävs det en omfattande renovering av motorn ändå vilket kommer kosta en hel del pengar

däremot så hade det såklart varit intressant att få reda på vad som har hänt och då kanske också få reda på anledningen till det. Är det pga bristande underhåll ?

nej bristande underhåll är helt omöjligt då service gjordes på vw trelleborg 1 månad innan den gick sönder och alla intervaller har följts punkligt samt att olja och oljefilter bytts var 500mil

Märkligt då tycker jag ! Men det billigaste blir nog att byta motorn, att renovera kommer kosta dig väldigt mycket pengar.  Nu vet jag inte vilka kunskaper och tillgång till lokal du har, men den gamla motorn kan du alltid riva på egen hand och undersöka sen. Visar det sig att den går att rädda så kan du senare sälja den och få lite plåster på såren.

Lider verkligen med dig hmm

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
16 november 2016 · 4 050 Inlägg

Om ett felaktigt oljefilter har orsakat haveritet, så öppnas möjligheten till skadestånd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
16 november 2016 · 2 250 Inlägg

Inte nåt på utsidan motorn som skurit ihop?
Kanske startmotorn som kajkat ... t ex.
Då blir det tvarstopp.

O inte vet jag vad det finns för mer lull-lull hängandes på den spisen.

Kunde vara intressant hur du upptäckte det hela.

Kördes motorn?
Startades motorn?

spillolja
17 november 2016 · 4 050 Inlägg

Det finns dom som råkat ut för att AC-pumpen skurit och nästan låst motorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
17 november 2016 · 9 296 Inlägg

Jag har sett ett halvdussin mekaniker stå i en timme och klia sig i huvudet kring en motor som inte gick runt. Dag två upptäcktes en skruvmejsel som ramlat ner och kilat sig in på något spännande ställe.

Problemet med en sådan där (valfri hyfsat modern bil) är väl att man säkert inte ser ett skit någonstans och att man är helt utlämnad till verkstaden man lämnat den till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RinorGDI
18 november 2016 · 338 Inlägg

caromania skrev:
Jag har sett ett halvdussin mekaniker stå i en timme och klia sig i huvudet kring en motor som inte gick runt. Dag två upptäcktes en skruvmejsel som ramlat ner och kilat sig in på något spännande ställe.

Problemet med en sådan där (valfri hyfsat modern bil) är väl att man säkert inte ser ett skit någonstans och att man är helt utlämnad till verkstaden man lämnat den till.

det är just det jag försöker komma fram till och det är nog av den anledningen jag ställde frågan om hur och vad som kan göra att motorn står still

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
caromania Forummoderator
18 november 2016 · 9 296 Inlägg

RinorGDI skrev:

caromania skrev:
Jag har sett ett halvdussin mekaniker stå i en timme och klia sig i huvudet kring en motor som inte gick runt. Dag två upptäcktes en skruvmejsel som ramlat ner och kilat sig in på något spännande ställe.

Problemet med en sådan där (valfri hyfsat modern bil) är väl att man säkert inte ser ett skit någonstans och att man är helt utlämnad till verkstaden man lämnat den till.

det är just det jag försöker komma fram till och det är nog av den anledningen jag ställde frågan om hur och vad som kan göra att motorn står still

Och då faller det tillbaka till frågan hur mycket förtroende du har för din verkstad eftersom jag tolkar det som att du inte själv har möjlighet att undersöka varför den sitter fast? Att du ska behöva fråga om råd för att komma med förslag till din verkstad vad gäller felsökning låter inte speciellt förtroendeingivande. (För verkstaden alltså.)

Jag är personligen nästan alltid råskeptisk till verkstäder, men jag har fått väldigt stort förtroende för en lokal mek. Tyvärr hjälper det ju inte dig mycket eftersom du bor i Skåne. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
18 november 2016 · 5 891 Inlägg

Fungerade motorn bra innan det hände? Laddade generatorn, kylde AC:en osv.? Konstiga missljud? Och hur gick det till när felet kom, var du ute och körde eller fanns det plötsligt när du skulle starta? Om du körde, gick det lugnt eller gasade du på ordentligt? Allt detta är ledtrådar.

RinorGDI
18 november 2016 · 338 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Fungerade motorn bra innan det hände? Laddade generatorn, kylde AC:en osv.? Konstiga missljud? Och hur gick det till när felet kom, var du ute och körde eller fanns det plötsligt när du skulle starta? Om du körde, gick det lugnt eller gasade du på ordentligt? Allt detta är ledtrådar.

Allt var som vanligt när jag körde, temperaturen var som den brukar inga felmeddelande eller liknande och helt plötsligt gick varvmätaren ner och bilen dog vid de tillfället fick jag 2 fel meddelande 1 breaks fault och sportdiffrential fault

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang