Drivaxel eller knutar Honda cr-v 1 4wd 1999

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

Hej! Jag hittar ingen som säljer drivaxel till denna bil eller så att man kan renovera drivaxeln!  Så behöver hjälp med detta eller om det är nån som har en liggandes? Behöver till vänster fram! Det är inre delen mot lådan som har delat på sig. Måste få tag i en så fort de bara går :p

jaka54
30 juli 2018 · 5 832 Inlägg

Hej!
Menar du att drivknutarna är slitna? För själva axeln kan det inte bli fel på (jo naturligtvis kan den böja sig eller gå av, eller splinesen trasiga  men det är inte särskilt troligt).
Drivknutar har väl Honda eller att du köper dessa från ex Autopartsmarket i Riga eller Skruvat.se eller Bildelaronlin 24.

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Menar du att drivknutarna är slitna? För själva axeln kan det inte bli fel på (jo naturligtvis kan den böja sig eller gå av, eller splinesen trasiga  men det är inte särskilt troligt).
Drivknutar har väl Honda eller att du köper dessa från ex Autopartsmarket i Riga eller Skruvat.se eller Bildelaronlin 24.

Axeln har delat sig från inre knuten som sitter mot lådan. Finns inte att köpa på skruvat, Mekonomen, reservdelar24. Ja jag har kollat dom flesta ställena men hittar ingen som säljer till denna bil förutom yttre drivknut :p

jaka54
30 juli 2018 · 5 832 Inlägg

Hej!
?? Hur har axeln "delat sig". Har den gått av?? Eller menar du att splinesen har vridits sönder? -Eller vad?

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
?? Hur har axeln "delat sig". Har den gått av?? Eller menar du att splinesen har vridits sönder? -Eller vad?

Axeln har sära sig från knuten!

Meaganeowner
30 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Jo, vi förstår. Men vanligvis sitter en segersäkring, eller annan typ av låsning, i ett spår längst in på drivaxeln som förhindrar att den intre delen på inre drivknuten lossnar.
Gissar att denna låsring gått av, då blir det som du beskriver.
Kan inte kosta mer än en 20:a...

Blev nåt liknande för min son när han besökte diket. Doch på en Renault (höger sida).

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jo, vi förstår. Men vanligvis sitter en segersäkring, eller annan typ av låsning, i ett spår längst in på drivaxeln som förhindrar att den intre delen på inre drivknuten lossnar.
Gissar att denna låsring gått av, då blir det som du beskriver.
Kan inte kosta mer än en 20:a...

Blev nåt liknande för min son när han besökte diket. Doch på en Renault (höger sida).

Jo men efter som den släppte medans bilen rulla så slog han ju runt lite så skulle vilja få dit en helt ny eller en bättre begagnad!

Meaganeowner
30 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Passa på då bilen ligger på taket. Servicevänligt!

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Passa på då bilen ligger på taket. Servicevänligt!

Va?

Meaganeowner
30 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Undrade just vad som menades med:

"släppte medans bilen rulla så slog han ju runt"

caromania Forummoderator
30 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Sök på eBay. De har sålt fler Hondor utanför Sveriges gränser än Volvopojkarna kan tänka sig. Dessutom är allt mycket billigare utomlands inklusive frakt faktiskt. EBay.co.uk rekommenderas!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Undrade just vad som menades med:

"släppte medans bilen rulla så slog han ju runt"

Ja att bilen kördes när det hände så axeln snurra och slog runt lite här och var

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

caromania skrev:
Sök på eBay. De har sålt fler Hondor utanför Sveriges gränser än Volvopojkarna kan tänka sig. Dessutom är allt mycket billigare utomlands inklusive frakt faktiskt. EBay.co.uk rekommenderas!

Jag få ta och kolla där då! Finns inte i Sverige?

Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är det en sån här?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Honda … -37749127/

Ja se där! Tack som fan! smile

caromania Forummoderator
30 juli 2018 · 9 296 Inlägg

2k plus 150 i frakt. Jisses.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nilsson10
30 juli 2018 · 313 Inlägg

caromania skrev:
2k plus 150 i frakt. Jisses.

Ja ibland kostar det mer än vad det smakar!

Meaganeowner
31 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Blev drivaxeln böjd? Är väl knappast troligt.

Däremot blev det då väl skador på splinesen, kan jag tro.

De bör väl gå att slipa ocv fila till, så att axeln går in i knuten?

Hur var det med låsningen?

caromania Forummoderator
31 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Nilsson10 skrev:

caromania skrev:
2k plus 150 i frakt. Jisses.

Ja ibland kostar det mer än vad det smakar!

Har du kollat på eBay? Under 1000kr inklusive frakt för en ny.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nilsson10
31 juli 2018 · 313 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Blev drivaxeln böjd? Är väl knappast troligt.

Däremot blev det då väl skador på splinesen, kan jag tro.

De bör väl gå att slipa ocv fila till, så att axeln går in i knuten?

Hur var det med låsningen?

Nej jag har inte kollat om axeln är böjd! Det är den säkert inte heller . Men jag vill sätta dit ny knut och efter som det tydligen inte bara går att köpa en lös knut så måste jag ju köpa en hel axel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang