Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.
  • 66 Följare
  • 121 617 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 maj
Mr_Lööf
16 januari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Liten uppdatering igen i dagboken då. tongue

Har ännu inte fått tummen ur och svetsat det sista.. Konstigt att man ska dra ut på det så. Haha!
Men ska ta tag i det i veckan. Onsdagkväll är det tänkt.
I mellandagarna så skrev jag att jag hade beställt skruv till bakvagnen. Har inte fått dom så skrev till företaget och då visade det sig att deras fjärrlager hade slut på några utav de skruvarna jag hade beställt och visste ej när de skulle komma åter i lager. Samt att ett mail om detta hade glömts att skickas ut till mig. Så avbröt ordern och ska försöka hitta ett annat ställe som kan tänkas ha.

Men igår så fick fingerslipen jobba och slipa en del svetsar. Och en del svetsar får fyllas i fick jag se sen när jag hade slipat men var inte så många

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8e1eb28080ef52aa91f052bc594c859b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c8ddadef288e0f3cc0b2dee07ace2b67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bffc24349e999192f4eaa60e63cdc22a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8dca86d6280e038bd0de9ee8db185d5c.jpg

Efter några svetsar, 4st slipband så var det slipat och klart i dörrgången.. Har bara skärmkanten och under bakre plåten kvar att slipa. XD

Gick över till skarven på C-stolpen den hade lite jobb innan man kunde lägga på lite glasfiberspackel. Var lite höga punkter, men med varmluftspistol och lite PDR verktyg så fick jag ner dom och spackel kunde appliceras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51aa50dd3ad2d29b25f421bf70e430e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-24bd03b2095352aa5ed1141f51b35b47.jpg


Nu ska man som sagt leta efter lite skruv och även kolla på om man ska beställa bussningar till momentstaget för bakaxeln eller om man ska svarva en hylsa så att de felaktiga polyuretan bussningarna passar. Hummm......

Aja får tänkta lite på det.. wink

Såg även att förra ägaren hade gjort samma sak med kabelhärvan för höger bakdörr som var gjort med vänster bakdörr, dvs avklippt bara..  Men har för mig att dörrarna jag har som ska monteras har härva och jag kanske sliper skarva kablar. smile

Japp det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
28 januari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då var det dags igen för en uppdatering!

Ja jag börjar med att visa de sista plåtarna som skulle tillverkas för insidan av bakskärmen. Dock så är detta inte det absolut sista svetsjobben men vilka det är visar jag senare. smile

Var inte helt gent att fixa till en pytteliten plåt som skulle svetsats dit och när den sen var på plats så behöver jag ändå lägga till en bit (Se pil). haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-47ab0cc34cfd14df47400975303e35f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bdf19f45d723b04ebbe489ed0ef4041d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5b399bb5eec8006caa59861af8b27ebd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3d74d4e502ae406a9a6d292f7291bb72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5320d27786bf50de7d0151a056056bba.jpg

Men när allt (nåja nästan allt) var svetsat så tog jag fram borrmaskinen med nylontrissan på och började köra rent plåtarna. Sen började jag skrapa lite på lös underedsmassa (läs rost) så det lösa trillade dän. Sen la jag på lite Hagmans Rostomvandlare, så får vi se hur länge det håller. tongue
Men innan jag kan lägga på en rostskyddsprimer så behöver jag svetsa dit en mini, pytteliten plåt så att dränerings hålet inte blir allt för stort som det är nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8895388916c309d20847643bdf3348bb.jpg

När svetsarbetet och slipningen var klart så gav jag mig på där jag hade spacklat på utsidan. Dock så har jag tydligen varit så fokuserad på slipa, hamra och lägga på nytt spackel att jag har missat att fota en del. My bad...

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8562143b2a76d7ec65e08d5689ecd028.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-78936cbc4ab14bb5f9847e2ad75a61c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3bd124f61ca4824177bd58f09847c93b.jpg

Men när jag tog fram min burk med finspackel från Hagmans och öppnade den så fick jag en påminnelse att det var ett tag sen sist jag spacklade med den. Den hade torkat för mig...
Så det blev att köpa nytt spackel. Och när man såg att Plastic Padding bara var 25kr dyrare än biltema och Jula (Hagmans Stålplast mikro) så slog jag till på Plastic Padding PP100. Mycket fint spackel att arbeta med samt att slipa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bfa6fe58dff73dbaeb5d7ff5b76ced0c.jpg

Ja när man lagt på nytt spackel så var man ju tvungen att fixa med lite annat. Och vad passar inte bättre med än att göra rent HF bärarm? Den var lite lätt rostskyddad av allt oljeläckage (ja packbox till vevaxeln är lagd på inköpslistan)....

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cc9c218771acce9707bef4a1a3c125cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-727bb6f876d49250991f76a5ee90970e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-118fa6a5cba4a5f79a0704c6670dd52f.jpg

Tog dän även krängarhämmarstaget. Dock så fick jag jobba lite för att få dän den. Men den gick lite i bitar. Några bitar fick smaka på bågfilen. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3a6dede6f831e4824270076676b0265b.jpg

Sen har jag äntligen fått mitt kit med elförzinkning och gulpassivisering att ge det resultatet jag vill ha. Dvs bli märkbart gult. smile
Hjulskruvarna visar hur det blev i början och hur det färdiga resultatet blev.
Detta medgav även att man har fått äran att fixa lite delar till en annan 9000 i Sverige.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-50b383ad8c1d6449b28f2c73b1eeaf88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e7a0211af9094e65851775835b140f3a.jpg


Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
29 januari · 1 393 Inlägg

Snyggt, Var det temperaturen som var boven med gulpassiviseringen, eller var det nåt annat som du kommit på?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mr_Lööf
29 januari · 1 916 Inlägg

På något sätt så var vätskan försvag. 🤔 Köpte en flaska med gul refill och då blev det gult.

Men kör även med en värmare för akvarium så tempen håller sig på +25°C. 🙂

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
29 januari · 1 393 Inlägg

ok. bra att veta, jag har också köpt ett kit fick hem det i förra veckan. Och jag köpte även med en refill direkt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mr_Lööf
31 januari · 1 916 Inlägg

Ah bra där. Köpte du med labbaggregat eller utan?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
31 januari · 1 393 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ah bra där. Köpte du med labbaggregat eller utan?

Jag köpte med. Får se om jag hinner testa i helgen :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mr_Lööf
1 februari · 1 916 Inlägg

KSI-Garage skrev:

Mr_Lööf skrev:
Ah bra där. Köpte du med labbaggregat eller utan?

Jag köpte med. Får se om jag hinner testa i helgen :-)

Ah. Jag köpte ett på tradera. Den är från Hedenhös's tid men den gör sitt jobb. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
1 februari · 1 916 Inlägg

Tjöföljt!

Ja då har man varit och grejat lite igen.

Dagens avsnitt handlar om spackling, målning, hitta delar som behöver bytas och gammalt blir till nytt-ish. wink

Ja jag började med att slipa ner det spacklet jag la på sist på bilen tyvärr så blev bilderna bara på c-stolpen. Skulle behöva en oscillerande slipmaskin hehe
Men kör handjagning istället. Ja jag ska erkänna att jag är inte en hejare på spackling men det är ett hantverk som kräver att man lägger ner tid på övning, övning, övning och åter övning på för att bli bra på det. Men hoppas på iaf att denna spacklingen blir bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fef86a6687981446ae1797d2cb843fba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9eb655b0dc621076d6d3ae210c481ff0.jpg

Sen när spacklet var lagt och verktygen för det var rengjorda så började jag maskera lite inför målningen av det som slipades rent och det som jag la rostomvandlare på förra gången. Efter primern så ska det målas med epoxi primer också för ännu bättre rostskydd och sen på det blir det 2k talladega röd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-51bf6a4a412b89b35a22ba69ef427d19.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bfb10075ecda160663271eec5934921f.jpg

Sen var jag mer eller mindre klar med det som jag hade planerat, så jag började elförzinka och gulpassivisera lite delar och medans delarna låg och förzinkades så passade jag på att tvätta lite mer i hjulhuset fram.
Då fick jag se sen när massa olja, smuts och gojs var borta att jag behöver byta ett lagerstöd då det annars kommer att generera en tvåa på besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-106916492d831b28c0d6c4bbb7f00771.jpg

Men det är ett litet problem så det byter jag så gärna. smile

Ja delarna jag elförzinkade och gulpassivierade då? Jo nu är det faktiskt delar till mig själv som blev gjorda! big_smile
Denna gången blev de brickorna till stötdämparna i bak, fästskruvarna till främre bussningen till bärarmen bak och fästskruvarna till stötdämpare/styrspindeln fram. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9738be1d9a508bae50e7a7d7a75a53a0.jpg


Ja det var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 februari · 1 393 Inlägg

Vad är det som de brukar säga, när du tycker att du är klar mad spacklingen och slipningen. Så ska du spackla och slipa minst 1-2 gånger till ;-)
De elförzinkade och gulpassivierade delarna blir ju riktigt bra :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Mr_Lööf
1 februari · 1 916 Inlägg

Hehe ja det är ju typ så. Men får se vad firman säger sen som ska få måla bakskärmarna. 🙂

Ja jag börjar få in snittsen nu, blir några som misslyckas men det är bara att ta lärdom. 🙂

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
7 februari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Då har man varit och grejat med bilen igen. smile

Blev lite svetsat och lite slipat (både svetsar och spackel).

Gjorde klart det mesta på skärmkanten. Var lite hål som behövdes läggas igen. För att slippa lägga igen med svets så blev det att använda lite urstansad plåtbitar från ett annat projekt jag hade gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e61c1a180739c89c707004151f3f8112.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-25e07e1635dc595c30cbf93581cd4960.jpg

La i bitarna och punktade dit dom, sen blev det slippa svetsar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7af4d92608e5f23431df53c3bd30364c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-292411406785e1a2c9fe5ffeb7d60c90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-66f8fed8ed817eae16d1c18779b0ca63.jpg

Sen var det dags att slipa spacklet jag la på c-stolpen. Men verkar som att jag får slipa bort lite mer av en svets som inte vill justeras som jag vill med att för söka slå in den. Men det får jag ta nästa gång. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1ab86801d75ef86bff8873408d999d51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-153dc43ed039dd3917f0d9a8f01e5187.jpg


Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
8 februari · 1 916 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Smart med plåtbitarna där! Mycket snabbare än att hålla på att bygga igen med svets smile

Ja hade jag varit proffs på karosseri så hade jag sluppit att använda plåtbitarna. hehe Men ja de var smart att jag kom på att jag hade dom liggandes från ett annat projekt. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
10 februari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Iom att karosseriarbetet nästan är slut så går det ju att greja med de mekaniska arbetena istället.
Så nu kommer en uppdatering på lite framvagns arbete. Snart så kan man montera ihop fjäderbenen. smile

Började med att riva ner fjäderbenet vänster fram. Själva fjäderbenet lossade lätt men att lossa muttern för yttredrivknuten blev ett jobb som tog tid. Försökte med min mutterknack ett bra tag, sen hämtade jag det långa ½tum dragskaftet. Men icke, muttern ville inte lossa.. Så fick hämta ¾tum dragskaftet och placera min vikt på dragskaftet. Då gav muttern upp! big_smile Tyvärr så fick en skruvmejsel sätta livet till under denna operationen..hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ade48e244d95c1eaee302f9237eec8da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a04b6df9bda73efb1428fc4d680ea821.jpg

Styrspindeln lossades med kulleden och ABS-givaren kvar monterad. Krängarhämmarstaget demonterade också. Blev förvånad när jag inte behövde såga sönder den för att få av den från krängaren.
När de delarna var borttagna så togs innerskärmarna bort och bärarm samt växellåda blev tvättad. Var inte så oljigt som högersidan. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-72fb40410168f33daff88e31500aa399.jpg

När det var tvättat och klart så blev det att montera lite nya delar. NOS krängarhämmarstag som köptes i höstas på Hedins utförsäljning (lagerreducering) och en ny kulleden. Ska beställas en kulled till högersidan. Samt nya låsringar till dom då eftermarknad inte skickar med nya. Nya låsringar finns på kullagret.com. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-15ce37583679858ed0864a746f6f91b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-961a72df16f98d44c48a1656d480ec49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a9dcf07ddcff262b63538c3172d7de16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4ed7a5082b5012782f59fe561b1bb827.jpg

Såg sen när jag höll på att lagerstöden var uppvittrade. Så de var tvungna att bytas ut för att klara en besiktning. Men det var inte ett lätt jobb. Muttrarna var bra rostiga och en av dem satt så hårt att jag fick ta en huggmejsel och hugga av en bit för att den skulle lossa. Tyvärr så skadades gängorna lite på skruven och den skulle behöva bytas ut, men då behöver jag ta ner den demonterbara delen av subframen. Så det får bli vid ett senare tillfälle. hehe
Hann dock inte med att byta den dåliga på högersidan. Borde bli lättare att lossa den på höger sidan med tanke på hur mycket rostskydd den hade på sig. haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0e7366dd104bf5a9298024779a17cba5.jpg

Så här såg lagerstöden ut som fanns kvar vänsterfram (en ny ligger med som referens). Tur bilen bara kommer gå på sommaren så att de kommer hålla länge. Sen så ser ni hur dåliga muttrarna var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-97efb30e37b0ccdab878ab301b11503c.jpg

Fjäderbenet demonterades som sista grej innan jag åkte hem. Topplagring, fjäder och stötdämpare kommer att kastas och bytas ut mot finare grejer. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c476760964c31c091f56f0d9fc9d8c39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a1952fff723b9f7af488897f3fce4eda.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
18 februari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Dags för lite mer uppdatering om bilen.

Ja jag har fortsatt med att byta lagerstöd, denna gången på höger sidan. Fick även på denna sidan hugga av en av muttrarna..
Men nu är det risiga lagerstödet bytt. Så nu ska det inte behöva bli någon besiktningsanmärkning på dom sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ed873c16fba01b9d691aa1b0ea8b1a38.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e2b9f8125647e871182dabe4dfdadab7.jpg

Efter lagerstödsbytet så blev det att byta lite bromsrör i fram.. De hade besiktningsteknikern inte riktigt gillat.. Men nu så är det bytt! Bara att montera de nya bromsrören bak kvar att göra. Men då måste jag måla lite i bak först.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b8c29746bb65046dd39ada0419b9dcdf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-721e3ea743008366a45cc42c3e686d36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c9a1641a54dff5b9bae3307e07a4e014.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-26ffaf7ddd4b9403d8873cd08a7523e2.jpg

Sen la jag en beställning ifrån Maptun. Beställde Original kulled då bilden på varan hos Maptun visade att de innehöll en spårring också, men det visade sig att det inte var en Saab Original utan en Saab Parts del. Alltså en del som HedinParts köpt in från ett eftermarknad bolag. Så spårringen får jag beställa från Kullager.com. Men kullederna var bra och mycket stelare än den nya ScanTech som jag hade liggandes. Så var inte ett onödigt köp. smile
Nya gasfjädrar blev det till bagageluckan då en av de som satt på bilen hade gett upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d624bc51e21188e94652c9fd4c9fabd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6b0255ce816b94da83ad710257f7dc07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2bc3074b16c1ff4fa06529d8c2e30553.jpg

Sen tog jag och började att ta isär styrspindeln från vänstersidan. Skruven som håller kulleden bråkade lite men fick känna sig besegrad efter en liten stunds övertalning. wink
Skruven som håller hjullagret lossade rätt så lätt med mutterknacken. Blev lite förvånad över hur lätt de lossade faktiskt. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e0d87f6507b9fff8c747fb884cff9c5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-67eeb4cd43e24d345ff5cb9117e11bc7.jpg

När jag drog bromsröret för HF så var dräneringen för akvariet liite i vägen. Så de togs dän och sen tvättade jag dom hemma så de blev rena och fina. Bara att smörja in dom med medel för gummi så de blir ännu finare. Ingen som kommer se dom men jag vet då att de är rena och snygga. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fe3a2b35c523813b351174f3356f8827.jpg

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
24 februari · 1 916 Inlägg

Tjoflöjt!

Då har man fått grejat lite igen med bilen.

Dock så kom jag inte så långt som jag hade tänkt mig och fick sen liten negativ överraskning men berättar mer om den sen. smile

Har fått lagt matt 2k klarlack på diverse chassi delar som har blivit målade. Delarna är bakre länkarmar, övre fjäderskål till fjäderbenen fram och sista delarna är NOS styrspindlarna som hade fått förvarings ytrost. Så de blästrades och målades med mattsvart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cf7fcad9e1d7322776e00a03f45f3617.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0fc58b1de77cc34dcdc1214d6fbf830d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f6eaccf41690049f062e6a1e55a0b725.jpg

Resultatet av det hela blev mycket bra om jag får säga det själv. hehe

Sen så efter många om och men, så har jag lyckats med att få tag i lite flänsskruv till bakvagen. Original är det inte det, men jag vill slippa lösa brickor. wink
Sen är det lite andra diverse skruv som också är fixat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2c7884a56483852144a471c0b1e405a5.jpg

Började iaf med att montera ihop fjäderbenen fram. Gick rätt snabbt och smidigt att göra detta. Verkar dock som att Bilstein har bytt storlek på muttern till stötdämparen. Är inte längre 21mm utan 22mm. Men hade som tur en 22mm långhylsa. smile
Är mycket trevligt att få montera ihop nya och fräscha (samt renoverade) delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2a4123f9cf2b6c81ba9439e92ce55ba2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5461f258ba56c7faa61e001effa80530.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d775ce9a35819915cca44ff62daea5f1.jpg

Anledningen till att vänster styrspindel inte är monterad är för att jag kom på att jag behöver beställa bromskölden. Och det är nu den negativa överraskningen kommer. De finns inte att beställa från någon svenskt företag. De är slut över allt! Inte ens Autodoc har några på lager. Med lite tur så kanske jag har en sittande på en komplett styrspindel. Inte alltid bra att vänta med att beställa saker... suck..
Har en lös begagnad bromssköld som ska blästras och målas. Hoppas på att den är relativt fräsch..

Så när detta var upptäckt så tog jag och gjorde en mall för det sista svetsjobbet på bakskärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8a29fd598e25a05afc0a0669daf8d128.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d38150096253c7578b29a53ba2d92da6.jpg

Så till veckan blir det att fixa det sista med bakskärmen. Så man kan måla och boka tid för målning (lackning som vissa säger tongue).

Sen försöka kolla på om det finns begagnade bromssköldar på bildelsbasen.

Med det sagt så var det alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
25 februari · 1 916 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Bra kämpat och riktigt snyggt med fräscha saker i hjulhusen. Det blir säkert bra väghållning.

Tackar! Ja B6:orna har jag haft på 9000 förr och de har funkat bra. Lesjöfors sänkfjädrar har jag inte kört med förut men 900 classic åkare har alltid sagt att de ska va bra. 🙂

VirreEriksson skrev:
Riktigt fräscht och snyggt! smile

Tack tack! Ja de blev nice, har längtat ett tag på att få montera detta. Hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang