Lack av fordon

Griffin93
1 januari 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Jag undrar ifall någon kan förklara för mig hur jag ska få ”glans” på skärmarna där de lagats rost på en Saab 9-3.

Det som gjorts är - slipats/våtslipats, grundlackats, lackats i bilens färg samt klarlackats, men går de att rädda den ifrån denna matta färgen med någon typ av polering kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234288/234288-23eff500052a59f583d454d5bb62fcba.jpg

Senast redigerat av Griffin93 (1 januari 2020)

M123
1 januari 2020 · 962 Inlägg

Du kanske får mer hjälp om du skriver ut nedanstående.

Är det gjort med sprayburk?
Är det rikligt lagt med klarlack?
Vad för märke/typ av färg användes?

Dessa frågor är rätt väsentligt ifall det där går att rädda någorlunda. Nu menar jag inte bara utseendet som så utan att färgen blir täckande. Annars är den rostig snart igen.

Senast redigerat av M123 (1 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Griffin93
1 januari 2020 · 4 Inlägg

Det är gjort med sprayburk
Och 3 lager klarlack
Märket av färgen är Multona, färgkod 293 Saab, klarlack är Hagmans Klarlack Blank

M123 skrev:
Du kanske får mer hjälp om du skriver ut nedanstående.

Är det gjort med sprayburk?
Är det rikligt lagt med klarlack?
Vad för märke/typ av färg användes?

Dessa frågor är rätt väsentligt ifall det där går att rädda någorlunda. Nu menar jag inte bara utseendet som så utan att färgen blir täckande. Annars är den rostig snart igen.

Senast redigerat av Griffin93 (1 januari 2020)

M123
1 januari 2020 · 962 Inlägg

Har du målat på något ställe mer än dom stora panelerna, tröskel tex?

Hade det varit en helt vanlig billack så hade mitt givna svar varit att gå på med ett ytterst fint våtslippapper och sedan polerat upp ytan.
Här vågar åtminstone inte jag ge det rådet då är enormt lätt att slipa hål på den klarlack du har.

Det jag hade provat med om du hade haft på en tröskel eller liknande var att polera direkt, resultatet kommer nog bli halvdant men inte katastrof.

Men invänta fler svar innan du gör något, någon annan här har kanske någon mer givande och bättre svar eller något tips.

Hursomhelst lycka till. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Griffin93
1 januari 2020 · 4 Inlägg

Det är lackat precis runt hjulhuset endast, har försökt dimma ut lacken på bilens originala lack så det inte är synligt linje så att säga, efter sista lagret klarlack har jag ej våtslipat skärmarna då jag ville att klarlacket skulle torka, har gått ca 1 vecka sedan detta gjorts, har ej vågat polera heller då den inte hade torkat helt så att säga, men tack för tipset, inväntar fler svar ifall de finns några smile

M123 skrev:
Har du målat på något ställe mer än dom stora panelerna, tröskel tex?

Hade det varit en helt vanlig billack så hade mitt givna svar varit att gå på med ett ytterst fint våtslippapper och sedan polerat upp ytan.
Här vågar åtminstone inte jag ge det rådet då är enormt lätt att slipa hål på den klarlack du har.

Det jag hade provat med om du hade haft på en tröskel eller liknande var att polera direkt, resultatet kommer nog bli halvdant men inte katastrof.

Men invänta fler svar innan du gör något, någon annan här har kanske någon mer givande och bättre svar eller något tips.

Hursomhelst lycka till. smile

caromania Forummoderator
1 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Ta tjuren vid hornen. Dimma av ytan ytterst försiktigt med ett 1200-2000papper (vått-mycket vatten) och avsluta med rubbing sist cleaner. Kommer bli okej. Akta ”kanter” för där går man lättare igenom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang