- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi
- 55 Följare
- 60 521 Visningar
- Uppdaterades senast 31 maj
För en gångs skull så kan jag säga: STOR UPPDATERING! Japp jag har legat i rejält på sistone!
Sista bilden ni såg i förra inlägget var tagen i mitten av oktober. Sedan dess har jag fått gjort så pass mycket att jag tagit strax över 400 bilder. Detta kan vi absolut INTE gör till ett enda inlägg!
Dags för golvet vänster bak. Gick loss med roterande stålborste och höll tummarna att jag inte skulle gå igenom. Ja det är tunt här nu men det håller faktiskt så jag låter det vara. Är så trött på rost nu.
Dränkte allt i POR-15.
Hålrumsskyddat mellan golv och brandvägg.
När färgen var torr kunde jag äntligen lägga ner matta igen och skicka in stolen.
Fästena till stolarna är rostiga tyvärr. Tanken var att slipa ner dessa och måla med svart hammarlack. Problemet är bara att jag kände mer och mer stress över hur bilen aldrig kom ihop och veckorna bara flög förbi. Har fått bli en del genvägar på grund av detta. Man kan självklart fixa detta en annan vinter när inte hela bilen ligger i tusen delar.
Hålrumsskyddat tröskeln.
Övre balken fram var såklart även dålig på denna sidan, till och med lite värre än andra sidan.
Den stående plåten fick lappas i.
Här uppe blev det samma som andra sidan, men faktiskt inte lika mycket rost. Kul att kunna säga det!
Blev sedan färg på allt.
Hittade mer rost i hjulhuset. Här blev det hål in i bilen och därför får det bli limning igen.
Samma plåt var även dålig längre upp.
Gjorde en mall och kapade ut en plåt som jag sen målade och satte fast med flytande packning. Fusk kanske? Ja det får jag nog hålla med om!
Tröskel/A-stolpe gjordes rent och målades.
Plockade fram framskärmen som jag fyndade på skroten. Denna är svart på insidan så den är bytt någon gång så den har klarat sig riktigt bra!
Köpte mig en induktionsvärmare och lyckades lossa den där skruven som jag hade så problem med till framvagnen. Underbar känsla när man får loss grejerna!
Sista hörnet på bilen som ska rostlagas är vänster bak och då ska bakvagnen bort.
Här var det verkligen katastrof. Nästan varenda skruv fick kapas loss. Denna ni ser på bilden är fel storlek och har en lös mutter i andra änden, inte en svetsad som det ska vara.
Mellan fjäderben och länkarm satt en för lång skruv och för det ska ska funka så satt där en lite för stor mutter som distans. Även detta fick kapas loss för det hade satt sig totalt i bussningen som dem flesta andra skruvarna.
Här var allt väck! Skulle egentligen dokumenterat mera men blev så trött på att det mesta fick kapas sönder så blev inget med det.
Fått ett rosthål här inne. Lite skumt kan jag tycka.
Tröskeln vänster bak har fantastiskt nog klarat sig! Hade därför fått för mig att balken innanför skulle vara okej. Men den skulle visa sig vara ännu lite värre än andra sidan.
Här ser ni en länkarm som fick kapas av. Fick verkligen inte loss skruven. Fick öppna upp mycket mer här än på andra sidan. Det som är kvar är väldigt tunt så det var en utmaning att svetsa i kan jag säga. Men vill inte kapa upp mer. Måste ta stopp någonstans!
------------------------
Det är nu början av December och jag stöter på ett stort problem. Använder tryckluftsdrivna verktyg för att slipa och dem fryser tyvärr nu när det blev minusgrader eller iaf nära minus. Verktygen går i några få minuter och sen stannar dem tills man låtit dem tina och blåst ur dem igen. Även tryckregulatorn på kompressorn strular. Jag har alltså kört fast.
Redan stressad över hur veckorna bara försvinner men bilen aldrig blir klar så får jag bara inse att jag kan inte laga rosten först och göra det mekaniska sen. Det får bli det mekaniska nu istället! Med lite blandade känslor i kroppen så loggade jag in på Autodoc och beställde delar för 7000kr. Här ska meckas!!
Är ju faktiskt detta som jag tycker är kul med bilar! Mecka och såklart köra. Laga rost bara spyr jag på vid det här laget. Dock att mecka i 14 minusgrader var väl kanske inte sådär kul!
Vi börjar med att tömma kylvätskan! En smidig kran finns i botten av kylaren.
Nästa steg var att få ut växellådan. Då det redan var så mycket bortplockat på bilen så var detta faktiskt riktigt smidigt!
Kopplingen tar längst upp och är på gränsen att den slirar så det ska bytas ut!
Det var slitet ner till nitarna och det hade käkat rejält på tryckplattan pga av det.
Svänghjulet såg inte heller så fräscht ut. Men tänkte som så att det syns ju inte när lådan sitter på plats sen så det är inget att bry sig om!
Ville få bort svänghjulet så jag kunde byta packboxen bakom.
Såg faktiskt inte allt för illa ut här.
Drog i en skruv och satte ihop två svetstänger så jag kunde hamra ut packboxen.
Ny original köpt hos Honda. Den var lite svår att få dit. Den tunna fjädern som ligger på insidan ville lossna när jag monterade dit den. Tog flera försök men jag kan ju inte veta till 100% att fjädern kom rätt då man inte ser den. Om det blir tätt vet vi först när den startar.
Gänglåsning såklart!
Köpte mig för första gången ett verktyg för att centrera lamellen. Har i alla år kört på ögonmått och det har alltid funkat.
Köpte en ny packning till växelstaget. Här läckte det rejält. Det fattades mycket olja i växellådan så jag hoppas den klarat sig. Packningen var lätt att byta. Var nästan bara att dra av den och på med den nya.
Denna kudden ska bytas så började lossa skruvarna. Men hörde ett klick och sen gick det jättelätt!
Japp... Muttern har släppt från sin svets inne i rambenet...
Och då var det bara att packa ihop och gå in för kvällen.
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Efter att ha gråtit färdigt så var det bara att kapa upp balken. Kommer inte på något annat sätt att lösa problemet med lös mutter.
La på några rejäla svetsar, men det blev för varmt så ena skruven fick gängskrot.
Fick slita väck den.
Lyckades hitta skruv som såg exakt likadana ut. Är antagligen helt rätt skruv också eftersom det blev över från V6 bygget då detta fästet inte behövs på en V6a.
Svetsat lite mer aktsamt.
Börja på att svetsa igen sorgen igen.
Växellådan kunde nu lyftas på plats igen! Najs med lådor man kan lyfta upp för hand ensam!
Ny växellådskudde som vi nu äntligen kan skruva dit igen när muttrarna är lagade.
Ny slavcylinder! Lyckades rädda original rör enbart eftersom jag har en induktionsvärmare. Ett av mina favoritverktyg verkligen!
Fördelaren då ja! Ska byta lock och rotor.
Spruckit här.
Skruvarna gick rejält trögt. Drog tyvärr av en av dem.
Så nu blev det hela mer avancerat och hela fördelaren får plockas bort från motorn.
Försökte massa grejer men fick tillslut borra ut och gänga om.
Smorde upp alla skruvarna denna gången så det inte ska hända igen. Kommer få ställa in tändningen sen när vi kan starta motorn igen då fördelaren var lossad. Det hade jag nog iofs gjort oavsett.
Då var det dags för andra sidan! Även denna kudden ska bytas ut.
Här ser vi dels att jag fått ut ENA skruven till kudden och att det fattas en bit av min remskiva. Ingen aning vad som kan ha hänt där. Är bara en sak i listan över konstiga fel på denna bilen!
Skulle titta in på den snurrande muttern och såg att någon haft förråd här inne i rambenet!
Fick plocka väck spoltank och torkfilter så jag kunde komma åt att öppna även här.
Gjorde samma fel igen och värmde en mutter för mycket så fick krångla med det en gång till.
Med den biten ur världen kunde jag lägga igen båda rambenen igen och måla dem.
Kudden var riktigt illa på denna sidan som ni ser.
Nu ska det bytas kamrem!
Den ser riktigt trött ut den här stackarn! Verkar ha all funktion kvar dock, inte märkt några problem.
Den lilla kilen ramlar alltid ut när man tar loss remskivan så det gäller att ha koll.
Min ack så vackra ventilkåpa får monteras loss. Bara 8 muttrar så riktigt smidigt.
Ingen aning hur en kamaxel ska se ut efter 26000 mil. Men inga missljud i maskin iaf så antar att det är okej.
Tog loss styrservopumpen och behållaren så jag kan komma åt lättare.
Remmen såg faktiskt hel okej ut. Men vet inte när det är bytt så tar inga risker här.
Eftersom bilens saknar front så kan jag dessutom komma åt via hålet för strålkastaren. Detta skulle visa sig underlätta något enormt verkligen!
Övre motorfästet borta! Honda tyckte det var en bra idé bygga det så man inte får bort remmen annars.
Spännaren är en enkel fjäder med en vibrationsdämpare på. Denna spänner inte remmen aktivt utan enbart vid injustering.
Nu ska vattenpumpen ut för den ska bytas ut! Syns inte bra på bilden men i den röda rutan har vi en skruv som inte är inne hela vägen. Det visade sig att den bottnat innan skallen tog i pumpen. Denna skruven får jag byta ut!
Pumpen borta!
Tittade i manualen och alla skruva SKA vara lika långa så det måste ligga något i hålet eller så är pumpen feldesignad.
I vilket fall så får jag byta ut skruven till en som passar!
Vattenpump och spännare på plats!
Hängt på remmen och nu ska man spänna spännaren och snurra motorn några varv för att sedan lossa skruven på spännaren ett halvt varv.
Remmen har nu fått sätta sig något och nu kommer den knepiga biten. Man ska ha motorn i TDC och sedan snurra veven 3 kugg motsols så remmen spänner sig och då ska man låsa spännaren. Det som hände mig var att insugskammen sköt iväg precis vid 3 kuggar så allt hamnade fel. Fick därför sätta en nyckel på skruven på insugskamaxelns drev för att lite lätt hålla emot och samtidigt låsa spännaren.
Förskjutet några kuggar.
Remmen är i spänn och den lilla fjädern drar i spännaren och där låser vi fast den!
Ny motorkudde. Remskivan på plats och nya remmar på! Monterar inte till AC för det är för mycket trasigt i AC-systemet så har vart att prioritera bort det i nuläget. Det ska fixas för målet är ju som tidigare nämnt att allt ska funka!
Underbart med nya fina delar på rostiga gamla delar!
Hålrumsbehandlat rambenen.
Nu ska dem där muttrarna inte rosta mer!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Hybrid_ skrev:
Hade för ett gäng år sedan en Rover 620 SDi. Är det samma bil månne?
Just dem är jag osäker på. Men den ser väldigt lik ut
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
22a December var en stor dag av den enkla anledning att bilen fick ett ansikte igen! Fick verkligen kämpa emot kylan. 14 minus är inte kul att jobba i.
Plockade fram två gamla strålkastare!
Behöver plocka bort diverse delar här.
Detta för att det nu äntligen är dags!! Mina nya fina strålkastare ska dit!
Börjat montera delarna.
Denna lilla rackare måste man ha koll på! På en av strålkastarna hade den lossnat från tejpen och lås lös i lådan! Otroligt att den inte försvunnit!
Den ska monteras på den gamla höjdjusteraren.
Detta ska sedan tryckas i riktigt hårt i lyktan så delarna hoppar ihop. För att det ska bottna så man kan trycka till så fick jag justera ut själva justeraren så reflektorn bottnade i det yttre glaset.
Sådär ja!
Nu snackar vi verkligen fina delar på en sliten bil!
Tutan verkar vara lite av en sjuka. Dem ger upp. Självklart är tutan ersatt med en icke original.
Hade 3 stycken! Har glömt att jag skaffat och sedan skaffat fler verkar det som. Här fanns även kabel och kontakt vilket jag kommer behöva.
Även skruven som håller fast tutan är fel. Plockat allt från 13-milarn så detta kommer lösa sig galant!
Rätt tuta på plats och med rätt skruv!
Fixade kablarna också. Nu kan man inte se att det har hänt något här. Är något belönande med att få tillbaks sånt här till original igen.
Bilen har haft extraljus vilket den inte ska ha mer. Plockade bort strömtjuvarna och tejpade in kablarna.
Monterade ett Kylarfäste i mycket bättre skick. Syns inte då allt är smutsigt.
Nya tändstift!
Stötfångare fram fick jag skaffa en från skroten. Hade gjort detta sedan långt tidigare faktiskt. Fick verkligen gräva fram den från vinden! Både den som satt på VTin och den som satt på J-swappet var på något sätt sågade i. Dels för extraljus men även för motorvärmare. Så ska vi inte ha det. Så denna o-kapade stötfångaren ska dit!
Finns bilar utan spolning till strålkastarna och då är där inga hål. Jag personligen gillar spolarna för dem är tidsenliga. Men är helt förstående för majoriteten som vill att det ska vara cleant, alltså utan spolare. Denna bilen har funktionen så den ska funka. Nya stötfångaren hade nästan alla delar! Brukar fattas och vara trasigt.
Fattades bara en låsbygel och så var vi i hamn! Självklart har jag sånt på lager!
Båda lyktorna på plats. Sedan åker krockbalken dit. Denna kommer från J-swappet då VTins var krockad.
Fick springa ut och skruva av VTi-S spoilern från brukisen och montera dit den! YES! Nu börjar det likna en bil!
Vill testa lamporna i mina nya fina strålkastare! Men pluspolen och minuspolen var riktigt sånt där sönderskruvat elände!
Så 13-milarn fick offra sina fina originalkablar.
Underbart! Såhär ska det se ut!
Japp visst lyser det! Snacka om att det är skillnad på nya och gamla strålkastare! Nu börjar vi kunna se ljuset i slutet av tunneln!
Vart förvånansvärt mycket jobb med att passa in allt. Blev ju såklart mer med detta först när huven kom på plats. Jag jobbar i karossverkstad och att passa in paneler är bokstavligen en del av mitt jobb. Så man är ju lite skadad. Men det det blev helt okej tillslut, saknas mycket justermöjlighet på dessa så man når inte riktigt hela vägen utan att börja modifiera saker xP
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
MrHyde skrev:
Den där ihopskruvade pluskabeln får ju en gammal elektriker att våndas, undra hur dom tänkt när dom gjort så?
Där finns bra plats på original pluspol om man vill koppla in fler komponenter så jag fattar inte varför det är ombyggt från första början ens!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
zzr94092 skrev:
Hur orkar du,helt jävla otroligt vilket jobb,har lagat mycket rost "förr" ,men det slår allt.. Verkligen en tumme upp till dig....
Tackar så hjärtligt! Orkar gör jag knappt! Men jag dagdrömmer varenda dag, år in och år ut, om att få köra den igen så det är vad som driver mig framåt!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Dags för ny kopplingshuvudcylinder. Dem gillar att läcka bromsvätska in under golvmattan.
Köpt en ny, som såklart ser lite annorlunda ut. Får hoppas detta kommer funka bra sen.
Den gamla var verkligen trött.
Flyttat över en packning och skickat i cylindern i bilen.
Man kommer faktiskt åt helt okej här under.
Nästa steg var att skicka i denna sprinten igen.
Men fick inte i saxpinnen. Tog stopp.
Plockade ut cylindern igen och såg att öppningen var lite olika här. Den fick sig en justering i skruvstädet.
Armen var justerbar. Justerade så pedalen precis går emot stoppet, som även det är justerbart. Kommer säkert inte krångla detta.
Där var behållare och alla skruvar på plats igen!
Härnäst var dimljus! Detta är något man inte alls ser ofta. Finns dessutom 3 olika dimljus. Jag har dem vanligaste här, så det säger väl en del om hur ovanliga dem två andra modellerna är! Dessa klickade jag hem på Ebay från Spanien för ett gäng år sedan. Dem brukar inte överleva i det nordiska klimatet så dessa var verkligen ett fynd!
Funderade på om dem var olika vänster och höger, vilket dem också visade sig vara.
Plockade bort standardkåporna, dem bara dras rakt ut.
Den ena var justerad så långt att den inte satt ihop längre så skruvade in justeringen igen. Kommer ju få göra en ljusinställning på detta senare.
Hade inte rätt skruv. Men dem vanliga svarta skruvarna som sitter överallt i instrumentbrädan passade riktigt bra.
Denna bilen har haft dimljus men dem har nog flyttats över till någon annan bil längre tillbaks i tiden. Som tur är klipptes aldrig kontakterna bort. Dem har dessutom sina fästen kvar.
Så allt gick att montera exakt som det ska sitta från fabrik.
Kåpa för dimljus monterat!
Funkade det då? Japp funkade direkt! På denna sidan iaf! Dimljusen går att tända även om det inte sitter någon nyckel i tändningslåset. Bara p-ljuset är igång så funkar knappen.
Fick ju bara anta att det var lampan på andra sidan som var paj.
Plockade ut den och den visade sig vara hel... aj aj. Börja leta elfel, roligt.
Men det slapp jag för när den återmonterades så kom det ljus!
Dammsög allt skräp som hamnat i torkardiket.
Och sedan rostskyddades det till 1000!
Här uppe spolade jag allt med en krypolja som jag även använt väldigt flitigt på ca 98% av alla skruvar och muttrar som återmonterats på bilen. Det ska aldrig rosta fast saker igen!
Det röda sträcket visar var vatten ofta tar sig över kanten och åker ner i fläkten. Är ganska kass design på detta. det blir ännu mer kasst när det samlas skräp här.
Plastkåpan återmonterad!
Torkararmar på igen!
Gillar denna lilla vingen som ger mer downforce till förarsidans torkarblad. Tycker man inte ser dessa så ofta? Skruvarna till den var inte helt spända så den satt lite löst. Återigen ologiska fel på denna bil.
Dem nya torkarbladen som förra ägaren så snällt köpte till mig 2020 kunde nu äntligen monteras!
Blinkers då ja! Både fram och bak så har Honda valt att ha vitt glas med färgad lampa. Dock är det inte riktigt sant fram då det är en färgad kopp runt själva lampan. Men utseendet blir hyffsat likt. Att man sen då väljer att ha färgat glas på skärmblinkers känns helt ologiskt, det stämmer ju inte med resten. Så vad många gör är att ta vita skärmblinkers från Honda Accord. Såklart gör jag det också!
Torkaren bak var inte alls fräsch. Jag ska ha en fin någonstans men hittar inte den. Så köpte en begagnad på ebay. Jag tejpade den så den inte skulle bli repig under tiden den förvarades. Biltemas tejp tog visst den uppgiften lite väl seriöst för jag fick knappt väck tejpen igen!
Lite skillnad! Vingen kommer såklart till nytta direkt. Avlastningsytor är farliga, dem samlar skit direkt!
Den fina på plats!
Märkte under tiden jag grejade att något kändes löst i torkarmekanismen. Det visade sig att några av skruvarna till torkarmotorn inte var spända så allt satt lite löst. Detta har jag faktiskt sett på andra bilar innan. Något skumt där.
Allt för denna gång!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
MrHyde skrev:
Dimljusen har jag aldrig sett på en Civic, ska kåporna vara svarta eller ska dom lackas?
Dem ska vara svarta. Har sett bilder på hur det ser ut när dem är lackade i silver och tycker det ser helt fruktansvärt ut!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Hade inga bilder sparade och hittade nu enbart EN bild från en bil här på garaget.org. Får ju be om ursäkt till ägaren i förväg att jag sågar bilen Här ser ni dessutom ögonlocken lackade i silver och jag tycker inte heller att det passar alls.
Har även fått frågan flera gånger igenom åren varför jag inte lackar midjelisterna i silver. Åter igen, smaken är som baken. Här har ni bilder på hur det ser ut. Jag gillar inte det alls. Här har man även lackat dem små "pelarna" till strålkastarspolningen, vilket jag inte heller gillar.
Men det beror väl också på lite hur man gjort i övrigt och givetvis hur hög kvalitet man har fått på lacken. Denna funkar det bra på. Här har man lackat insatserna i strålkastarna svarta vilket antagligen ger mig själv svaret på varför. Jag vill ha kontrasten.
När vi ändå är igång så kan ni få se dimljusen. Dem jag har heter inget speciellt, kallas ibland för "small fog lights". Dem som däremot kallas för "big fog lights" ser ut såhär.
Dem största brukar kallas för "full fog lights" och jag har enbart pressbilder på dem. Så vi snackar ovanliga.
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
robin_civic skrev:
Kul att se att du är igång igen bra kämpat som fan mannen
Tack så mycket! Det är riktigt kul att kunna få lite fart på projektet igen xP
Fick köpa mitt ett riktigt verktyg för att kunna spänna fast remskivan ordentligt.
Då var det dags för motorhuven! Börjar med grillen som sitter ihop med buntband.
Plockade fram en grill till för att plocka ihop delar till EN bra.
Men fick plocka fram ytterligare en till innan det blev komplett!
Problemet är dessa små som gärna går av. Sprejar dessa med krypolja så dem inte ska fastna igen.
Någon tidigare ägare har haft samma problem men har offrat huven istället för grillen!
Nästa problem! Avdragna skruvar! En per sida.
Försökte svetsa dit en mutter men det ville sig inte alls.
Det som till sist faktiskt fungerade var att svetsa på en stor loppa på skruven och ta den med en svetstång!
Så vänder vi på steken!
Körde samma metod här och det funkade!
Plockade fram passande skruv och körde rent gängorna.
Värmen förstörde färgen så fick slipa bort det som var löst.
Målade sedan med POR-15 och det blev faktiskt riktigt bra!
Innan jag hänger på huven så ville jag passa på att lyfta i batteriet. Sagt och gjort men det satt inte riktigt fast hur jag än gjorde. Det visade sig att två av tre skruv som håller fast batterihyllan i chassiet inte var spända hela vägen. Återigen, skumma fel på denna bil!
Lyfte i batteriet igen och nu satt det bra! Torkade rent lite snabbt också, ser mycket trevligare ut redan.
Härnäst åkte äntligen huven på plats!
Lossade låskistan så jag kan öppna och stänga huven utan att behöva gå runt och öppna den inifrån kupén varenda gång. Detta underlättade enormt när man har en helt front att passa in.
Efter mycket om och men så satt det tillslut helt okej!
Vad som inte passade riktigt var förarsidan där huven låg för högt. Anledningen till detta är att gångjärnet knäcks med åren när huven ställs upp med pinnen. Gångjärnen är inte speciellt starka heller så det behövs inte mycket för att det ska börja ge sig. Låter detta vara.
Dessa metallfästen till kondensorn bytte jag ut till dem från 13-milarn. Även skruv som vart fräschare åkte dit.
Torkade rent det mesta av motorrummet. Vilket verkligen behövdes!
Ingen aning om det syns men det är mycket renare här!
Även huven visade sig vara riktigt skitig!
Spolslangarna blir väl knappast som nya då gummit åldras. Men före och efterbild visar ju ändå en stor skillnad tycker jag!
Nu har bilen ett ansikte igen! Monterade på ett ögonlock bara för att se lite hur det kommer bli sen när allt sitter där. Kommer bli snyggt! Här ser ni ju VTi-s läppen som tyvärr har gått i 2. Köpte den så. Kommer får lämna in den för svetsning framöver. Men det blir efter sommaren som tidigast.
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
MrHyde skrev:
Bra jobbat!
Slangarna till spolarvätskan kan du smörja med vaselin, det mjukar upp gummit så det håller längre om dom är torra
Bra tips! Ska se om jag kommer dit! Listan är lång på grejer att fixa.
Mew skrev:
Snyggt! Kan tänka mig att det är kul att äntligen få hålla på med sånt pill efter allt svetsjobb.
Såklart trist med läppen,men det är ju väl värt det... har förstått att det inte bara är att leta upp en ny.
Jag har ju sån "plastsvets" som värmer fast förstärkningar i rostfritt, om du behöver låna för att förstärka den så länge. Bara hojta till i så fall.
Ja det var riktigt skönt att komma ifrån rosten ett tag. Men nästa steg var tyvärr rosten.
Vänster bak är där vi slutade. Kapade ut det värsta.
Det som var kvar var inte i bästa skick så det var riktigt svårt att svetsa med min bråkiga svets. Men vi kom dit tillslut!
Nästa steg var den där muttern som ska ligga inne i en balk.
Med hjälp av induktionsvärmare så fick jag ut skruven som satt fast i den.
Tog fram en bättre begagnad skruv och rensade rent gängorna.
Blir samma konstruktion som på högersidan.
Hängt på plats och även svetsat dit fler plåtar.
Sådär ja! Då var det äntligen ihoplappat!
Balken bredvid tanken var nästa projekt. Slipade rent inne i balken så gott jag kunde.
Blev rejält förvånad över hur svårt det skulle visa sig vara att ligga under bilen och svetsa dit plåtarna. Blev tyvärr inte snyggt alls. Men eftersom att bilen har sänkfjädrar så finns det inte en chans att någon kan titta här under så jag ser det som lyckat ändå!
Och där trodde jag (LoL) att det var färdigsvetsat på bilen för gott så det kändes som en rejäl milstolpe! Nu gav jag mig på bensinrör och bromsrör! Här bakom går det en hel del grejer!
Här ser vi bensinfiltret (som ska bytas ut) som jag demonterar för att se om jag kan tillverka ett nytt rör med rätt koppling. I så fall kan jag dra ett rör hela vägen här ifrån till tanken. Dock med en liten övergång på slutet.
Tyckte detta såg rätt så likt ut.
Och det visade sig passa riktigt bra!
Upptäckte här att aluröret jag ersatte original stål med hade ganska mycket mindre innerdiameter. Men tänkte att det antagligen inte spelar så stor roll.
Där är röret på plats och går ner under bilen och ligger i en rulle i väntan på att dras resten av vägen.
Men innan vi gör det så ska bromsrören kopplas in också! På brandväggen ser vi reduceringsventilen, som antagligen inte är en ventil alls utan bara en skarv. Bilen har ABS så det sköts säkert där i. På min MB8 som inte har ABS och även kör med trummor bak så är denna skarv definitivt en reduceringsventil för den är rejält mycket större.
Hade jätteproblem att få loss rören så fick lossa dem två som gick till ABS enheten (ja dem släppte ju som tur var) så jag kunde få ut hela enheten och lösa det på bänken istället.
Tog en liten paus igen och fixade med två rör under bilen. Det är två mindre som är till bränslesystemet. Det ena är för tankventilationen och det andra för returen. Gjorde en halvfärdig koning på dessa så när jag kör på en slang här som skarv då vet jag att den inte glider av.
Plockade fram bromsrören jag köpt på Autodoc. Läste mig till via forum att Honda kör bromsrör i tum. Alltså 3/16 eller 4,76mm. Valde stålrör då vi fick lära oss i skolan (gick fordon) att bilar med ABS inte ska ha kopparrör då det är för klent. Kopparnickel kostade för mycket tyckte jag så det slutade med stål.
Anslutningen har därför ett innermått i tum men gängor som är metriska. Makes sense.
Det passade så fint så.
Stumparna av dem gamla bromsrören som gick i motorrummet fick agera mall. Enklast att böja här och nu. Dessa två rör kan nu gå hela vägen bak till bromsslangarna utan någon skarv.
Tycker det blev helt okej!
Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att vi inte ska ha det matande bensinröret men en mindre innerdiameter än original. Visade sig att Biltema hade kopparrör med rätt innerdiameter. Vill inte ha stål för det kommer bli för svårt att böja till rätt form.
Så det var bara att riva ut allt igen och göra om det.
Så nu är min bil 1% steampunk med sitt fina kopparör!
Ja här ser ni ett bälte. Vad gör ett svart bälte i en Honda som är Type R/VTi? Ja det kan man ju fråga sig.
Ut åkte båda bältena fram.
Då dem är pyrotekniska så ska man vrida en spärr så dem inte kan smälla av ifall man tappar dem i golvet. Så nu petar en ömtålig pinne ut här. Det går ju inte.
Fick vara lite påhittig.
Såg att dem är "MADE IN NORTHERN IRELAND". Aldrig sett det innan. Dem åkte nu ner i en låda och fick sedan åka ut på äventyr. Efter några veckor kom dem tillbaks.
OH YES! Röda bälten ska det vara i en Honda!
Blev riktigt nöjd med detta!
-----------------------------------------
Jag har en megauppdatering i form av några korta meningar. Idag 2024-02-24 provkördes bilen på väg! Yes! Bilen är i skrivande stund körbar igen efter att ha stått på pallbock i 3.5 år! Känns helt overkligt! Underbart tajt bil att köra. Är lite gokart-känsla tycker jag. Och det där underbara vrålade insugsljudet och hur det varvar upp till 8400rpm innan man når varvstoppet. YES!
Allt för denna gång
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Stort tack allihopa! Känns så konstigt att den nu går att pendla till jobbet med när man varit så van vid att alltid se den i garaget och inte se något ljus i tunneln xP
Idag gick den igenom besiktning med enbart anmärkning på ett trasigt bromsljus, en stor seger för mig!
Ja dem där röda bältena, hehe man bli lika glad vareda gång man tar på sig dem!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Jag kommer inte riktigt ifatt då det hände så enormt mycket sista tiden innan den blev besiktad! Har fortfarande 450 bilder som ni inte fått se än.
Då är vi framme kring dagarna runt årsskiftet! Rostskyddade all plåt som är omkring framvagnsvaggan. Även varit inne med den där rostskyddslangen i alla hål som det går in skruvar i chassiet och fyllt på rejält. Dessutom alla gängor och alla skruv har totalt dränkts i klet. Det ska då banne mig inte rosta fast igen! Gått åt MÅNGA Hagmans TO3 till denna bilen!
Hade sett till att skriva längden på skruvarna som tur var. Inte en chans att jag hade kommit ihåg detta.
Kom som tur var ihåg denna lilla detalj! Lätt att komma åt nu. Suddig bild men slangen i mitten som hänger ner som en snabel är dräneringen till förångaren och det ska sitta en gummiring runt den som skumt nog fattas. Det har garanterat stänkt in vatten här.
Tog ju såklart denna från 13 milarn.
Sådär ja! Sån liten detalj men ack så viktig!
13-milarns vagga och motorkudde ihopskruvat med VTins styrväxel ligger nu redo och väntar! VTi har inte samma styrväxel som övriga bensinmodeller. Ni ser dessutom ett förstärkningsstag framför styrväxeln. Den fick jag flytta över från VTin också då 13 milarn inte hade en, men det fanns färdiga gängade hål iaf. Så bara VTi som har den förstärkningen? Mnja, min MB9 (1.5i) hade staget så vet inte riktigt varför det i så fall skulle fattas på 1.4i.
Med klossar och en domkraft kom den till sist upp och jag fick passa in rattaxeln samtidigt. Inte helt smidigt detta!
Innan den skruvats i hela vägen så passar jag på att koppla in slangarna/rören till styrväxeln då det är som enklast nu!
Övre länkarmar fram tog jag dessutom från 13-milarn då VTins hade mer än sagt upp sig. Det går att se på den högra som är VTins att dem inre fästena har vridit sig då bussningen varit så skrot att den inte orkat hålla emot friktionen från muttern. Länkarmarna visade sig ha olika artikelnummer. Efter att ha matat in diverse olika chassienummer så kom jag fram till att 97-98 har ett artikelnummer och 99-01 har ett annat men att det är samma mått och passar utan problem. Det var ingen skillnad på motor eller karosstyp, alla har samma trots att VTi ska ha mer camber fram och det inte finns någon justering för detta. Den ena gick att köpa inre bussningarna till löst medans den andra måste köpas komplett. Skumt? Övriga framvagnsdetaljer har samma nummer oavsett årsmodell vad jag kunnat hitta.
Krängningshämmaren kunde jag inte ta från 13 milarn då VTi har en grövre än övriga modeller. Tyckte den såg för tråkig ut så det slipades ner och målades. Original är ju svart.
Men svart skulle inte vara rätt, eller hur?
Framvagn på plats! Det mesta är från 13 milarn. Det jag inte bytte ut var spindeln då jag i så fall får ett annat nav med fel bultmönster. Stötdämpare har jag inte heller bytt då dem verkade okej och hade sänkfjädrarna på plats redan.
Blir nya styrleder på båda sidorna.
Monterat på ny bromsslang, detta är inte original. Det visade sig att jag köpt två vänster fram så denna sidan sket sig! Köpte senare en höger av annat märke då den första var slut på autodoc men den passade så dålig så den sket sig också. Köpte till sist en Bosch och den passade perfekt!
Vänster var som sagt inga problem!
Bromsar då! VTins högra ok har väl mer eller mindre satt sig helt. Så jag tog Accordbromsarna från J-swappet och monterade dit. Skivorna är samma förutom att dem är 5-bult och något tjockare.
Oken är som ni ser väldigt olika då Accorden har två kolvar.
Lite färg på det (inte rött denna gången dock) så blir det riktigt fint! I framtiden avser jag att få dit VTi bromsar igen då jag inte tycker Accordbromsarna behövs och att jag fått borra och slipa i skivan för göra den till 4-bult vilket inte känns helt bra.
Lite nya skruv till lyktorna och fästet för expansionskärlet!
Öppet luftfiler är det som gäller. 80% av upplevelsen att köra denna bilen sitter i insugsljudet. Det som sitter där nu är blått och rostigt, nej tack. Visade sig vara ganska svårt att hitta ett som såg ut som jag ville och som dessutom skulle passa röret och få plats då det inte är så mycket plats på längden.
Det blev ett "AEM Dry Flow luftfilter - 4.5'' (114mm) 130mm längd" som jag hittade på j-spec.se Detta blev så mycket snyggare!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Köpte nya handbromsvajrar så det var dags att lossa dem gamla. Har inte alls fått många bilder på processen men det blev ett riktigt möög av alltihopa.
Lossade fästet inne i bilen för att få ut dem gamla. Har fått kapa vajrarna för att få bort bakvagnen tyvärr. Kan ni tro att det var pga rost?
Köpte nya som inte var original vilket skulle visa sig vara ett misstag. Lyckades inte montera vajern i fästet som handbromsen drar i.
Visade sig att vajern sticker ut här så det tog stopp. Fick slipa ner detta.
Monterade i allt uppe vid spaken och vajrarna fick hänga under bilen i väntan på att tank och bakvagn skulle åka på plats. Skulle bli en del problem, men det visste jag ju inte än.
Passade på att byta lampan till klockan innan mittkonsolen monterades.
Ville gärna starta motorn igen och få höra det fina symaskinsljudet! Det var bra länge sen den var igång nu. Det blir dock på startgas då jag saknar en tank här. Det var alltså dags för ECUn.
Först skruvas detta fästet på plats! Minns att det var någon skruv som fattades men har glömt detaljerna nu när det gått ett tag tyvärr. Men det fortsätter iaf i samma tema som bilen haft hittills, rostigt, fel och fattas!
Både styrenheten och även kåpan till den var fuktskadade då det varit hål i golvet. Har haft styrenheten öppnad och den såg bra ut invändigt så jag låter det vara såhär.
Hade helt glömt hur den ska sitta så fick vända och vrida ett tag men tillslut så! Kablaget har två gröna fästen som skyddskåpan ska hålla i.
Och den kom även på plats. Längst ner finns nu ett litet öra som ska hålla i plastkåpan som täcker allt detta, gjorde en liten specialare där som vi kommer till senare.
Lossade slangen till bromsservot och skickade i startgas i insuget. Men startmotorn gick bara runt lite och sen var den stendöd. Jahopp? Då startmotorn är pinsamt enkel att komma åt (ja faktiskt på riktigt) så testade jag att mäta i kabeln som triggar startmotorn och där fanns 12 volt. Bra då funkar immobilizer och allt annat skit som kan bli fel hela vägen ut dit! Det är alltså något enkelt. Höll på lite fram och tillbaka och satte till sist en startkabel mellan minus på batteriet och en bra punkt på växellådan. Vips så gick startmotorn så fint så! Så jordkabeln har för dålig kontakt.
Slipade rent alla kontaktytor och satte dit fräscha skruvar. Slipade även rent där det sitter fast i bilen och sprayade så det inte rostar igen.
Nu funkade det och motorn startade DIREKT inga problem alls!
Vilken enorm boost att få höra motorn igen! Bilen börjar komma till liv! Så nu gör vi något kul tycker jag! Det blir montering av krängningshämmare! Ville gärna målat hela framvagnen men var lite rädd att bilen inte skulle vara klar till sommaren så hoppade över vissa moment. Inte ett år till i garaget snälla!
Bussningarna är ju unika för just VTi så får ta dem.
Finns en liten pil i gjutningen så man får dem rätt!
Står även här var dem ska sitta men det är såklart svårt att se med rosten. Men har haft koll på dessa delar sedan dem plockades av så inget ska hamna fel.
Ser väl lite komiskt ut, men det gör mig glad så varför inte?
Senast redigerat av Xebers76 (2 mars )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Tog tag i växellänkaget!
Hade ju gärna tagit hela växellänkaget från 13-milarn men det är inte samma länkage på D-serie och B-serie tyvärr. Men tänkte att jag kan ju flytta över den det bakre fästet iaf.
Dock var det så att jag köpt en ny bussning i någon form av eftermarknadsvariant så behövde bara plåten och hylsorna.
Det visade sig vara lite skillnad på min bil och 13 milarn. Tycker det är skumt att dessa delarna skiljer, men bara såpass lite att det endå går att blanda.
Monterade i hylsorna i nya bussningen som nu tydligen inte är kompatibel med metallplattan. Varför är det alltid såhär med eftermarknadsdelar? Så får väl köra utan den.
Fram hade jag återigen en eftermarknadsbussning.
Lite smörja och sen i skruvstädet så åkte den på plats!
Klämde även till lite här då det är lite glapp i denna knuten. Har haft lyckat resultat med detta innan.
När detta var klart ser jag att denna damasken är helt slut. Inser också att länkaget är lite väl rostigt. Bestämmer mig för att lägga det åt sidan tillsvidare.
Tog tag i att lufta kopplingen! Fyllde behållaren.
Plockade fram min MB8 som nu ska få fungera som en 89hästars vakuumpump. Här kan ni även se att insuget är i plast. Enbart 1.4i som har det vad jag sett. Öppet luftfilter gör ingen skillnad på insugsljudet testade jag mig fram till för länge sen. Plastinsuget käkar upp allt ljudet otroligt nog.
En något ombyggd bromsluftare från biltema. Jag kunde lufta bromsarna helt problemfritt själv utan denna men den behövs till kopplingen då ett rör går högre än behållaren och det blir luft där i hur jag än gjorde. Behöver alltså lite hastighet på bromsvätskan!
På med slangen på slavcylindern! Nu fick jag ut luften! Men kändes pedalen bra? Nope. Svampig som bara den. Varför blir det alltid såhär?
Det skulle ett tag senare visa sig vara den justerbara axeln mellan huvudcylinder och kopplingspedalen som var för slappt justerad. Kolven behövde gå ganska långt in i cylindern innan den täppte hålet upp till behållaren och började bygga tryck mot slavcylindern. Justerade den precis så pedalen låg i spänn och att kolven börjat gå in något. Testade för säkerhets skull att öppna luftnippeln på slavcylindern för att säkerhetsställa att det fortfarande kan rinna vätska fritt. Det gjorde det också, vi har alltså inte justerat förbi kanalen upp till behållaren! Perfekt. Missar man detta så kommer systemet inte självjustera. Nu kändes kopplingen riktigt trevlig! Nya delar hela vägen! Men det blev såklart problem med detta sen när bilen hade körts några mil.
Fyllt på med styrservoolja. Perfekt att bilen är upphissad så man kan lufta utan att belasta systemet. Själva luftningen fick dock vänta, hade fortfarande ingen tank i bilen.
Tömde motoroljan.
Fyllde på med Biltemas halvsyntet 10w-40 och en halv flaska med denna historian som jag lyckats täta en läckande styrväxel på min MB8 med. Motorn svettas lite olja här och var så jag tog en liten genväg. Detta beslutet skulle senare resultera i ett ganska långdraget äventyr, typ.
Lossade både påfyllning och tömning av växellådan och båda kom utan problem! Lådan var i princip tom. Najs...
Buntbandade fast en tratt i motorrummet och hade därifrån en slang ner till lådan. Fick i exakt två liter.
Tyckte det var dags att få in lite funktion i form av lyx. Ja lyx för en sån här bil iaf En VTi har fjärrlås och larm, men sånt strular ju alltid med åren. Köpte för länge sen ett eftermarkadssystem för enbart själva fjärrlåset. Har haft detta testat på bänken och efter lite funderingar hit och dit och även kollat bilens elschema så kom jag fram till hur jag skulle koppla in allt. Här bak sitter larmstyrenheten som dessutom funkar som styrenhet för själva låsen i dörrarna.
Kopplade in allt med sockerbitar och testade! Funkade klockrent! Vill fixa dessa kopplingarna bättre sen. Ni vet, sen, någon gång.
Innan jag gjorde något dock så kopplade jag ur original antenn. Det ska ju inte vara någon fara men OM det nu på något omöjligt sätt går in en signal här som bilens original larmstyrenhet godkänner så har man problem sen.
Nycklarna som följde med matchar bilens egna nycklar bra tycker jag. Stämmer rätt bra med eran den är ifrån.
Den blinkar en gång vid låsning, som om den sa "LOCK" till mig. Blinkar två gånger vid upplåsning som om den sa "UN LOCK". Precis som typ alla bilar gör. Detta fungerade utan problem hela tiden. Tills den dagen jag satte ner bilen på backen och skulle köra ut den ur tältet. Sockerbitarna har ännu inte ersatts så allting sitter likadant. Nu blinkar den EN gång vid upplåsning och FYRA vid låsning. Eftermarknadsenheten är kopplad direkt till blinkerslamporna via samma kablage som original styrenhet driver dem via. När jag testat så blinkar inte bilen i original utförande om man tar en fysisk nyckel och vrider i en dörr utan enbart när man använder en fjärr. Sättet jag kopplat in eftermarknadssystemt är att den lurar original styrenhet att jag vrider en nyckel i höger framdörr. I övrigt så funkar det klockrent. Fattar inte vad som hänt!
Tyckte det lät i motorrummet när tändningen var på. Något servoljud som kom och gick. Vid ett tillfälle när jag hade halvljuset på såg jag att höjdjusteringen gick fram och tillbaka lite oregelbundet. Petade man till knappen för denna funktion så gick dem helt bananas! Dem så att säga "hittade inte hem".
Lossade och testade byta hela knappen mot den från 13-milarn och felet försvann. Skumt. Utsliten knapp? Verkar ju helt galet.
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Visade sig att bilen har haft dragkrok. Lite udda på något med en B18 i kan jag tycka kanske. Med det sagt hade min MB9 krok när den köptes och dem har ju bara en D15. Var nästan komiskt vad sakta det gick med släp bakom den bilen! Det är alltså trasslet här som har med kroken att göra. En kabel går hela vägen fram och ska väl hämta ström där till boxen antar jag. Det var klippt.
Jag har inte som avsikt att montera en krok heller så tog bort allt.
Nu hänger kontakten ensam. Japp vissa bilar har en färdig kontakt för elen till dragkrokselen. Har enbart sett detta på denna modellen av Civic och en Range Rover.
Det är nu hål där elen gick ut från bilen. Får leta upp en plugg till detta. Borde ha sparat en någonstans då det oftast inte är krok på dessa och då är hålet pluggat.
Såhär ser elsatsen ut. Daterad någon gång 1998 om jag minns rätt.
Dags för kupéfilter och kupéfläkt! Handskfacket åker lätt loss, bara två skruv i botten.
Det börjar bra, fattas en skruv här. Är någon ens förvånad längre? Staget ska loss iaf!
Fläktmotståndet är ett vanligt fel på dessa men otroligt nog funkar denna. Såg att den varit bytt någon gång. Satt med fel skruv och en massa brickor. Why tho?
Öppnade locket in till filtret.
Fick in med dammsugaren här, riktigt mycket löv!
Fläkten ska ut också! Då det är lite kass design så sugs det in vatten i fläkten om det regnar så dem börjar alltid rosta och gnisslar sedan rejält. En kontakt och 3 skruv för att få ut den, riktigt smidigt!
Det brukar vara problem med passformen på dessa när man köper eftermarknad. Denna var en sån, för inget stämde någonstans.
Jag hade lagt undan en original som var i bra skick och den passade perfekt! Bilen är alltså inne på minst sin 3e kupéfläkt nu.
Nytt filter!
Staget på plats igen, nu kompletterad med en skruv!
Äntligen dags för ratten! Fick ju tag på den ovanliga skinnratten! Dem här bilderna ser helt förskräckliga ut, LED lampan jag använder i kombination med att allt är väldigt smutsigt gör att det verkligen ser hemskt ut. Så ser det inte ut i verkligheten vill jag bara påpeka!
Den befintliga ratten ska både bort och måste även plockas isär då det är något modifierat för rattknapparna.
Som tur är så kan man lätt skruva isär båda rattarna och flytta över den bakre plattan.
Har ju denna släpringen från en Accord 1999 för rattknapparnas skull.
Där sitter det igen! Ser riktigt najs ut IRL iaf!
Senast redigerat av Xebers76 (30 mars )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Ibland så fastnar jag verkligen på fel detaljer. Här är ett bra exempel. Dem tre fästena i motorrummet här framme som håller i AC-komponenter ska ha en speciell skruv med stjärna i mitten. Av någon anledning kunde jag inte acceptera att jag monterat andra skruvar här så rätt skruv från 13milarn åkte dit istället.
Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett.
Vi kanske ska prioritera andra saker? Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
Koning av rör.
Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
Plockade fram VTi tanken istället.
Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig!
Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen!
Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover!
Tankbanden på plats!
Kasat upp tanken på banden.
Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta!
Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt!
Målat med POR-15.
I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
YES! Va fint det blir!
Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o
Nu är det spännande!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Hällde i några liter i tanken. Första steget är ju att kolla så vi inte har några bensinläckage. Pumpen körs en kort stund var gång man vrider på tändningen, så det var bara att repetera det steget tills att det var bensin i hela slingan. Hade ett litet läckage till bensinfiltret. Nya kopparpackningar på det och den var allt i ordning! Bara ett grenrör som avgassystem så det skulle ju låta en del vilket alltid gör en nervös i såna här situationer (för mig iaf, så mycket som kan hända vid "1a uppstarten") men då allt var i ordning och det är insprutning så gick den igång helt odramatiskt! Underbart! Bara en bit till innan bilen kan komma ner på backen igen dock!
Båda delarna av bakvagnen behövde rejält mycket jobb. Många skruvar gick åt skogen. Men lite här och var så närmar vi oss!
Tyvärr jobbade jag lite överallt samtidigt vilket gör detta så svårt att skriva ihop! Tog nu tag i "kardantunneln", den utan kardan. Inget avancerat, bara slipa ner ytrosten och måla om. Men allt sånt här tar tid.
Plockade fram mitt rostiga slitna länkage igen och gjorde en lite specialare jag gjort på en bil innan. Rörsprinten eller "Bitch pin" ersätts av skruv och mutter istället och om man dessutom snittar länkaget som på bilden så nyper det rejält, inget glapp här inte!
Målade tunneln med Hagmans tunnflytande och skickade dit båda värmesköldarna, dessa är från 13milarn.
Avgasfästet som som fick svetsas om då allt var sönderrostat kom helt fel trots att det måttades på plats med hela avgassystemet på plats. Det ligger nu klämt av tanken.
Detta kommer ju inte gå alls...
Som tyr gick det att rädda med induktionsvärmaren och stora verktyg! Detta duger gott och väl på denna bilen!
Efter att ha löst detta fick bakre dämparen plockas av igen. Dags att slipa bort rost på rambenet höger bak. Detta kommer tyvärr få bytas ut. Det finns ingen styrka kvar på sina ställen. Kan vi gissa att det har med rost att göra? Jag kommer inte laga detta nu. Nej jag vill inte!
Så problemet målas över istället!
Här sitter det massa ståltråd i bakplåten. Why?
Vi rör på oss igen! Innerskärm! Nu börjar det bli riktigt komplett här framme!
Bak igen! Dem stora bussningarna är en sjuka på dessa. Nya går att byta med slägga men det är inte lätt!
Så nu hänger äntligen höger på plats! Nedre länkarm på bilden är från 13milarn och som ni sett så har jag bytt bussningar i den. Övre är också från 13milarn men utan bussningsbyte.
Den främre armen som jag har för mig heter "compensator arm" på Honda-språk fick jag byta ut helt. Dem gamla var för rostiga. Helt sjukt. Dessa var inte lätta att få i pga min speciallösning med flytande mutter inne i balken. Men inga gängor är rostiga eller så längre så det gick tillslut!
Vänster sida fick sin innerskärm monterad. Allt inkletat som ni kan se.
Tröskelbreddarna sattes fast i underkant med helt nya pluggar.
Hittade av ren händelse att många lite nyare (nyare än min) Honda kör med rött lock till servobehållaren. En ny original från Japan beställdes! Färgpaletten på denna bilen är Silver och svart med små detaljer i rött och detta kompletterar det perfekt!
VTEC-solenoiden ser inte så kul ut så det fick bli ett rött lock av PASSWORD JDM.
Fyllde på spolarvätska utan att testa om alla spolfunktioner var där. Detta bet mig i baken senare.
En slangklämma på slangen för ventilationen var helt misshandlad så den ersattes av en ny original.
En ny plåt till expansionskärlet köptes.
Två slangklämmor här under fördelaren som ser tråkiga ut.
Sådär ja!
Fyllde på med kylarvätska! Fylla direkt i kylaren funkade inte, alls.
Så lossade den lilla slangen som går in i röret på toppen och hängde på en ny slang där.
Fyllde den via tratt tills det rann ut från den slangen som lossades. Monterade tillbaks det igen och fyllde sen det sista direkt i kylaren. FIck inte in något vatten i blocket om jag inte gjorde såhär. Längre fram skulle jag stöta på problem med motorn så kylsystemt fick tömmas och fyllas några gånger och då kom jag på ett ännu lättare sätt. Lossa övre kylarslangen och fyll rakt ner i den tills det är fullt. På med den igen och fyll det sista lilla direkt i kylaren. Detta funkade klockrent! Men vadå, bara fyll kylaren så rinner det väl ner i båda slangarna? Nej det gör inte det. Problemet är att den övre slangen är dragen högre än kylaren innan den svänger ner till motorn igen.
Expansionskärl på plats!
Målade lite till där bak.
Skruv och muttrar inkletade i kopparpasta på sprayburk. Borde inte rosta fast lika lätt igen.
Målat mer på vänster sida.
Bara ytrost här så slipa ner och måla sen är det dags för en bakvagn!
Men asso shiet det är omöjligt att få ihop denna bilen.... Bara ta fram svetsen IGEN då.
Sådär ja!! Bakvagn på plats och dessutom hissad så man kan spänna bussningarna när allt är i rätt höjd!
Dags att börja montera dit bromsar äntligen! Men nu har ni fått 70 bilder så det får räcka för denna gången!
EDIT: Har nu skrivit ihop 3 färdiga inlägg som kommer laddas upp framöver. Inser att 3 månader är för lång tid mellan verklighet och när bilderna togs, jag hinner glömma för mycket detaljer. Tråden är dels för min egen skull för att påminnas om vad som gjorts på bilen med såklart även för er andra som vill läsa om vad jag hittar på. I det 3e inlägget som nu kommer så är bilen nere på backen igen och tar sig till bensinmacken för egen maskin för första gången sedan 2020!
Senast redigerat av Xebers76 (25 april )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Då var det början av februari 2024!
Sprayade på alupasta på navet.
Nya bromsskivorna målades med bromsoksfärg.
Ny mutter och centrumkåpa!
Bilar med skivor bak har bara en storlek. Även VTi har samma bakbromsar som en 1.4i. Skillnaden är att VTi inte går att få med trummor bak. Fram har Vti större skivor dock. Problemet här nu är att detta inlägget skrivs 3 månader efter att bilderna togs så jag minns inte hur jag gjorde. Bromsarna från 13milarn och VTins bromsar var dem jag hade att välja på. Har för mig det blev en blandning av delar från båda för att få ihop det enklast.
Fästet för handbromsvajern hade en... handbromsvajer i sig! Fick kapa och slå ut den.
Låsbricka för vajern var rätt slut med.
Sadel som ser tråkig ut med.
Slipade rent alla berörda delar och pusslande tills allt funkade bra. Lite färg på det och jag är riktigt nöjd!
Fram igen! När jag hade dessa bromsarna på J-swappet så var det problem med att det skrapade ibland när man svängde. Kanske inte så konstigt!
Plockade fram brickor! Upptäckte också att VTi har längre skruv än Accord V6 så det blir brickor och VTi-skruv på V6 sadlar!
Mycket bättre!
Bilen är ju krockad vänster bak. Stötfångaren har jag redan bytt ut för den var spräckt. Men jag tänkte försöka göra en snabb lagning som får duga tillsvidare. Linjerna här bak ser riktigt illa ut när alla delar sitter där och luckan är stängd.
Här ser man tydligt hur det är intryckt. Lyckades dra ut det lite men kommer behöva svetsa på något här och dra hårdare. Det blir inte nu.
Stötfångarfästet var helt snett så bytte ut det till det från J-swappet. En skruv gick av tyvärr. Släpper detta i nuläget.
Provmonterade lyktan igen och det passar fortfarande illa.
Lade brickor mellan lyktan och bilen på den nedre skruven och då kom jag tillslut rätt.
Höger lykta sitter rakt osv men har en bula. Aldrig sett det innan. Syns inte bra på bilden. Måste ha hänt en varm dag, tycker det borde gå sönder mer.
På höger sida passar allt bra och man kan knappt se ner mellan stötfångare och bakplåt.
På vänster sida fick jag lägga ganska mycket brickor mellan stötfångare och bakplåten.
Man ser ner till marken här då det inte tätar så bra.
Men alla linjer stämmer riktigt bra nu när allt är där! Detta får funka i nuläget. Känner att det finns så enormt mycket viktigare saker att tag i.
Kan man ha Accord V6 bromsar på en VTi? Japp det går.
MEN det kräver att man har bankvikter för klistervikter får inte plats. Ett av hjulen fick därför balanseras om då det bara var ett hjul som hade bankvikt, behöver två!
Höger tröskelbreddare sitter redan på plats och nu ska vänster dit! Börjar med hålrumsbehandling och allmänt klet överallt. INGEN ROST TACK!
Här syns även rostlagningen av skärmkanten som jag inte dokumenterat. Dörrarna bak på dessa passar inte. Det är felkonstruerat, så alla bilarna blir blästrade här och det börjar rosta. Vi kan även se rostmärke på tröskelbreddaren, den har nog kommit från en väldigt rostig VTi-S!
Sådär ja! YES!
Dags att jobba lite inne i bilen.
Då var vi här igen. Detta var mycket jobb att slipa rent...
Japp vi kom dit tillslut!
Svart POR-15, för att den silvriga var slut.
Tejpat över alla hål och lyfter en åt gången och gör hålrumsbehandling igen med Hagmans tunnflytande. Det är många håligheter här under som alla gillar att rosta.
För att diverse pluggar och plasthylsor verkligen ska vara täta så har jag lagt silvertejp över dem.
Reservhjulsbaljan är inte helt katastrof så den får vara så länge.
Fick bara komplettera ett hål med en gummiplugg. Japp en fattades. Det var bara ett stort hål rakt ut.
Mattan under sätet på plats!
Nedre C-stolpklädslar på plats. Dem ska egentligen monteras efter sidoinredningen bak, men det hade jag glömt så fick krångla lite sen men det går endå.
Vänster sida. Det sitter en liten vinge här så man kan hänga upp bältet när man fäller sätet.
Den fattades till höger sida. Längre fram hittade jag den panelen som satt i J-swappet som dessutom hade den vingen kvar så det fixades. En sån där liten sak igen som såklart är trasigt på denna bilen.
Stora panelen i bagaget på höger sida. Denna har suttit i J-swappet och har redan hål borrat för slutsteg till bas. Så denna åker i.
Även vänster sidan från J-swappet. Här hade jag ett fäste för brandsläckare.
Baksäte på plats!
Nu dessutom med alla 4 skruvar på plats! Fattades ju en innan.
Små täcklock i gummi till låstbyglarna för ryggstöden.
Bakom ryggstödet sitter en brygga som golvet ska ligga på. Det som satt där såg ut som skit. Bryggan ska ha 4 röda kardborreband men TRE fattas.
Plockade fram fräschare delar. Här fattas bara ett kardborreband!
Sitter fyra lastöglor i bagaget som det var helt kaos med. Har plockat fram så det kommer bli komplett med rätt delar. Bryggan sitter dessutom fast via dessa.
Golvet då! Har hela tiden glömt ta bild. Men det som satt där var en tjock vit träskiva som man moddat dit. Såg sådär ut. Jag har två fina original men tyvärr har dem stått med saker lutandes över dem. Hade helt missat detta. Dem har varit på en vind där det är riktigt varmt på sommaren dessutom. Detta är den som är minst deformerad. Min förhoppning är den ska bli platt efterhand som den sitter i bilen och nu 3 månader senare sitter den faktiskt nästan helt bra igen. Under sommaren kommer den säkert platta till sig helt.
Öppen så tittar den upp lite.
Låset sitter på rätt sida så den hålles nere ganska bra.
Gångjärnen till sittdynan bak ska ha kåpor. Minns inte om det satt några på denna bilen och den från J-swappet hittar jag inte. Inget man ser dock.
Skärmkanterna bak ska ha dessa skydd så dem inte får stenskott och börjar rosta. Enligt manualen ska dem fyllas med något klet så det inte kan fastna fukt under. Denna bilen fattades såklart dessa. Sparade från J-swappet som tur var.
Insynsskyddet även det plockat från J-swappet då det inte var musätet som VTIns var!
Mittkonsollen då! VTi har alltid den stora mittkonsollen. Den vänstra på bilden kommer från en bil i England så dem två nedre knapparna sitter på olika plats. Plockade ihop här så jag fick dem fräschaste delarna. (Allt är smutsigt på bilderna ni får se så försök se förbi det)
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.
Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens.
Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv.
Senast redigerat av Xebers76 (1 maj )
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar