Köpråd 745 GLT 16V

850Csi
15 november 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Tänkte kolla om jag kan få lite hjälp av er angående ett köp av en 745 GLT 16v. Jag har aldrig ägt en Volvo i mitt liv och tänkte nu införskaffa en vinterbil. Jag har inte någon koll på dessa bilar eller vad det finns för värde i dom så vad tror ni en obesiktad 745 16v som stått ett tag skulle kunna vara värd? Kan man erbjuda 10-15 tusen utan att gå back?


mvh Johan

BMW 2002tii (1973)
Lucif3r
15 november 2020 · 2 239 Inlägg

Det beror ju fullständigt på det individuella skicket på bilen i fråga, och hur länge "ett tag" är.
"Utan att gå back" är ju också väldigt subjektivt. Gamla bilar är alltid ett grisen i säcken köp, ibland har man tur och får tag i en problemfri bil, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla.

Inte en super-rättvis jämnförelse, men jag gav 6000kr för min nuvarande 945a, -98a, fulltrycksturbo, rullat långt(42k), kass batterihylla och obefintliga bakdämpare. Avställd sedan -18.
Maskinellt bra, och överlag fri från rost. Sliten lack och några stenskott här och där.
Nu har jag visserligen inte besiktat den än, men jag känner mig rätt säker på att den kommer gå igenom relativt smärtfritt.

Saker du bör kolla upp på 7/900-serien är rost på batterihyllan och trösklar. Dom 2 ställena rostar tamemigf-n nästan alltid.
Servicehistorik på bilen bör väl också kollas upp(jag fick med dokumentation sedan 2006 på min 945a), men räkna med att du minst behöver nya remmar och ny olja. En kostnad på, i runda slängar, 1000kr om du gör jobbet själv.

Så, att kolla upp skicket på bilen i fråga är A och O för att avgöra värdet. Men 10k låter väl som ett hyffsat utgångspris om den är i hyffsat bruksskick.

850Csi
16 november 2020 · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det beror ju fullständigt på det individuella skicket på bilen i fråga, och hur länge "ett tag" är.
"Utan att gå back" är ju också väldigt subjektivt. Gamla bilar är alltid ett grisen i säcken köp, ibland har man tur och får tag i en problemfri bil, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla.

Inte en super-rättvis jämnförelse, men jag gav 6000kr för min nuvarande 945a, -98a, fulltrycksturbo, rullat långt(42k), kass batterihylla och obefintliga bakdämpare. Avställd sedan -18.
Maskinellt bra, och överlag fri från rost. Sliten lack och några stenskott här och där.
Nu har jag visserligen inte besiktat den än, men jag känner mig rätt säker på att den kommer gå igenom relativt smärtfritt.

Saker du bör kolla upp på 7/900-serien är rost på batterihyllan och trösklar. Dom 2 ställena rostar tamemigf-n nästan alltid.
Servicehistorik på bilen bör väl också kollas upp(jag fick med dokumentation sedan 2006 på min 945a), men räkna med att du minst behöver nya remmar och ny olja. En kostnad på, i runda slängar, 1000kr om du gör jobbet själv.

Så, att kolla upp skicket på bilen i fråga är A och O för att avgöra värdet. Men 10k låter väl som ett hyffsat utgångspris om den är i hyffsat bruksskick.

Okej jag förstår, har inte riktigt fått en uppfattning en om skicket på bilen. Har bara sett den ett par gånger utan att lägga någon tanke åt den. Men som jag vet är 16v lite speciellera? Kollat lite på priser på blocket men eftersom jag inte har någon riktigt koll så vet man ju inte om dom blir sålda för den summan. Ska undersökas mer!

mvh

BMW 2002tii (1973)
Vita_Vargen
16 november 2020 · 1 281 Inlägg

745 GLT 16v börjar bli riktigt ovanliga. Lyckas du få den i fint bruksskick och den gått under 35 000 mil så pratar vi nog ett värde på 25-30 000

Lucif3r
16 november 2020 · 2 239 Inlägg

Jao 16v har väl lite högre värde än dom vanliga 8v, men det är fortfarande det individuella skicket på bilen som har betydelse. T ex, vad spelar det för roll om den har en 16v motor, om golvet har massa titthål? smile

... Och det är ju faktiskt inget som hindrar en från att hinka ner en 16v motor och regga i vilken 740 som helst, om man vill det.

Vita_Vargen
16 november 2020 · 1 281 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jao 16v har väl lite högre värde än dom vanliga 8v, men det är fortfarande det individuella skicket på bilen som har betydelse. T ex, vad spelar det för roll om den har en 16v motor, om golvet har massa titthål? smile

... Och det är ju faktiskt inget som hindrar en från att hinka ner en 16v motor och regga i vilken 740 som helst, om man vill det.

Om de är ett lik så är 16v. toppen fortfarande värd 2-4 000 kr

Om den är fin så är den mer värd för en samlare än en GL med 16v då dessa börjar bli samlarbilar och samlare är inte intresserade av hopplock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang