Hur tänka kring finansiering?

ptotheg
6 februari 2021 · 5 Inlägg

Hej,

Ska köpa min första bil med någon form av lån och är förvirrad. Har en gång tidigare köpt bil privat och då i samband med bostadsaffär så bakade in den i det lånet.

Äger idag min bil till 100% beräknas få 180-190tkr för den. Avser köpa en 1 år gammal bil som kostar 350-370 cirka.

Målet är att inte ha så hög månadskostnad. 1500-2000 vore optimalt. Först tänkte jag att jag lägger hela slanten för bilen och tar restvärde 50% och 36mån. Risken är ju att bilens värde efter detta är halverad och man står med 0kr i kontantinsats till nästa?

Tänker jag rätt om jag lägger hela slanten och ev lite till? men kanske tar 30% restvärde och har en bra peng kvar till kontant inför nästa köp?

Jag ska köpa en BMW 320d xDrive -20 och tror inte den halveras i värde på 3år.

Missar jag något annat vettigt alternativ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2021 · 17 611 Inlägg

Restvärde är en riktigt giftig grej. Hade nog satt detta till noll. En BMW diesel är dessutom iskall då alla ska köpa elbilar numera. Pruta ordentligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
6 februari 2021 · 1 614 Inlägg

Hmm, att köpa en dieselbil ida känns som en väldigt dålig investering. Detta känns som spel på hög nivå. Men, om du tror på det så- säjer ja bara Lycka till.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2021 · 17 611 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att köpa en dieselbil ida känns som en väldigt dålig investering. Detta känns som spel på hög nivå. Men, om du tror på det så- säjer ja bara Lycka till.

mvh/husse

Säljaren lär dock bli lycklig. Få sålt en nästan ny 4wd dieselkälke. Han skiter ju i restvärdet dessutom. Löser man inte det när det är dags så blir det Kronkalle...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ptotheg
6 februari 2021 · 5 Inlägg

Ja alltså att jag inte kan lösa restvärdet när det är dags om 3år är ingen fara, så släpp den oron 😊 Jag har svårt att se att diesel skulle bli totalt undervärderat på 3år.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2021 · 17 611 Inlägg

ptotheg skrev:
Ja alltså att jag inte kan lösa restvärdet när det är dags om 3år är ingen fara, så släpp den oron 😊 Jag har svårt att se att diesel skulle bli totalt undervärderat på 3år.

Tja, då är det lugnt. Köp den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ptotheg
6 februari 2021 · 5 Inlägg

Upplever att vi kom från min fundering som rörde lån och hamnade i en diskussion om huruvida köp av diesel är ett bra alternativ?

Lek med tanken att jag köper en 100% el-bil och så tar vi samma frågeställning? Missar jag något alternativ?

Restvärdeslånet klokt om man tror sig vara någorlunda säker på bilens värde efter x år och vill byta rätt frekvent? Dåligt pga. man amorterar inte av så mkt om man lägger mkt kontant initialt och då urholkar man sin kontantinsats?

Lån via banken kan man amortera ned hela lånebeloppet på 1-8år. Väljer jag detta men säljer efter 3 år amorterar jag mer och kan lösa lånet vid sälj utan kostnad. Något högre ränta än via bilhandlaren.

Senast redigerat av ptotheg (6 februari 2021)

mats757
7 februari 2021 · 915 Inlägg

I grova drag räknat, utan att gå in på någon speciell bilmodell....En bil halveras i värde på tre år.
Alltså, en bil med värde på 360k har sjunkit 180k efter tre år. Snitt på 60k/år. 5000 i månaden.
Att betala av mindre än det verkar huvudlöst.
Jag skulle nog putta in 7-8000 för att ligga i framkant av värdeminskningen.
Alternativt, så har man inte råd!

ptotheg
7 februari 2021 · 5 Inlägg

Tack! Delar uppfattningen och det här med restvärde känns inte som att det har några fördelar egentligen.

Myhran
7 februari 2021 · 452 Inlägg

Restvärde är ett otyg! Lägg in hela summan från bilen du har nu och se till att ha bilen betald så fort som möjligt, jag har aldrig haft en bil på längre avbetalning än 3år, kan man inte ”betala” bilen på 3 år så bör man köpa en billigare bil är min devis och tankesätt,

ptotheg
7 februari 2021 · 5 Inlägg

Myhran skrev:
Restvärde är ett otyg! Lägg in hela summan från bilen du har nu och se till att ha bilen betald så fort som möjligt, jag har aldrig haft en bil på längre avbetalning än 3år, kan man inte ”betala” bilen på 3 år så bör man köpa en billigare bil är min devis och tankesätt,

Ja det är nog det bästa alternativet!

Myhran
7 februari 2021 · 452 Inlägg

ptotheg skrev:

Myhran skrev:
Restvärde är ett otyg! Lägg in hela summan från bilen du har nu och se till att ha bilen betald så fort som möjligt, jag har aldrig haft en bil på längre avbetalning än 3år, kan man inte ”betala” bilen på 3 år så bör man köpa en billigare bil är min devis och tankesätt,

Ja det är nog det bästa alternativet!

För när 3år har gått vill man garanterat byta bil igen! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang